Hur många bromsfingrar

BlackTiger955

New member
Jag testade idag när jag körde hem från jobbet. Jag når inte fram till bromshandtaget med höger lillfinger... skulle jag då bli kuggad på ett körprov? Och framförallt: gör det mig till en sämre förare?
 

Avarage

New member
man kan väl säga att du inte gav FEL råd. Det var bara inte Tillräckligt rätt. ;)
Men visst är väl mc-åka och skydd som allt annat i livet, man blir lärd att så HÄR gör man, sen är det upp till var o en att utvecklas vidare.
Tyckte nog det var bra råd brorsan din fick :)

Japp, jag vet! Du har rätt! Utifrån de kunskaper jag DÅ hade var det rätt beslut. Dessutom kan man ju inte göra något ogjort! That´s life!

Vad jag menad evar att utifrån de kunskaper jag IDAG har om hur vi människor tänker/funderar så skulle jag gett ett annat råd som förhoppningsvis hade varit bättre!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Jag testade idag när jag körde hem från jobbet. Jag når inte fram till bromshandtaget med höger lillfinger... skulle jag då bli kuggad på ett körprov? Och framförallt: gör det mig till en sämre förare?

Klämmer du lillfingret om du bromsar med maximal kraft?

Om inte kan du ju alltid justera in bromsgreppet en aning (går inte på alla hojar men på de flesta) och se om du DÅ når också med lillfingret!

Klämmer du fingret KAN du behöva lufta bromssystemet alt. byta bromsslangar. Gamla bromsslangar flexar MER än nya. Och gummi flexar MER än stålomspunna slangar!

Dvs. det är inte lätt att ge dig tips på hur du skulle kunna göra din hoj ännu bättre än vad den redan är med avseende på bromsning!

Men för att svara på dina frågor:

...skulle jag då bli kuggad på ett körprov?

Tja, jag antar att det är upp till den person som bedömer din körning under uppkörningen att avgöra. Är han/hon nitisk, gissa vad svaret blir! :D

Och framförallt: gör det mig till en sämre förare?

I vilket avseende? Enbart momentet bromsning?
Nej, din körskicklighet, planering mm. påverkas ju inte av att du inte når fram med lillfingret när du skall bromsa!

Och din sittställning, ansättning av broms (dvs. bromsteknik) blir heller inte sämmre av att du inte når fram med lillfingret!

Frågan som skall ställas är kanske:
Om mitt lillfinger kommer i kläm när jag bromsar maximalt riskerar jag att få en försämrad bromssträcka då?

Svaret är ju givet! Eller hur?

Men för att svara som en tonåring (no offence!). Om lillfingret inte hamnar i kläm oavsett hur du bromsar och du ändå kan låsa framhjulet påverkar inte det ett skit! :D

Användandet av färre fingrar än alla fem ger mindre kraft! Om kraften dock räcker till att låsa framhjulet i alla fall har man ju tillräckligt med kraft i alla fall!

That´s my 5 cents!
// Niklas
 

Kent@

New member
När jag tog mc-kortet 1980 skulle jag vara övertydlig med när jag skulle bromsa eller ha bromsberedskap.

Anledningen var att uppkörningskillen skulle se att jag hade förstått allt jag lärt mig. Samma sak gällde (och antar jag fortfarande gäller) vid uppkörning för B-kort...du ska hålla båda händerna på ratten i "tio i två-greppet" och vara övertydlig....

Är det då egentligen så konstigt att TSV vill att eleven ska ha alla fingrana på rätt plats? Hur ska uppkörningskillarna/tjejerna annars veta att vi verkligen förstått vad vi lärt oss. Det är ju detta allt handlar om...nämligen att någon ska bedömma om eleven verkligen förstått och lärt sig att köra ett fordon.

I verkligheten kör vi ju på ett annat sätt och anpassar körstilen efter fordonet... det vet ju de flesta inklusive inspektörerna på TSV

Edit ordföljd
//Kenta
 
Last edited:

larmo

New member
ytterligare en vinkling på detta ämne

Jag läste en bra artikel om olika typer av bromsteknik i MC-Folket. Hur många fingrar skall man använda på bromshandtaget.
I ett äldre nummer av samma tidskrift läser jag artikeln "lär dig bromsa som profsen".
Jag håller med i mycket av det jag läser och använder väl inte mer än högst 3 fingrar själv till bromsen.
Min fundering:
Hur kan det komma sig att Vägverkets trafikinspektörer går precis tvärs emot och kuggar på uppkörningen om inte alla fingrar används.:eek:
Bromstekniken anser jag vara bland det absolut viktigaste jag lärde mig när jag tog A-kortet för 1 1/2 år sedan och därför känner jag mig förvirrad av de totalt olika åsikterna.


Hej

Som MC-utbildare har jag fått lite olika svar i denna fråga... Jag håller helt o fullt med om att bromsberedskap är bästa försvar mot oönskade situationer MEN....

Vägverkets, iaf i mitt distrikt, förklaring till detta med antal fingrar är att Du som förare ska ha bromstekniken i ryggmärgen FÖR EN NÖDSITUATION.... och jag kan lova att Du som förare i en nödsituation ALDRIG hinner tänka på hur många fingrar du ska ha på handtaget.. Bromsprovet vid körprov är ju bara en "simulering" av en maxinbromsning.

Detta var bara en vinkling av "antalfingrar" debatten.....

Kör med huvet nu allihop så slipper vi massa onödig statistik......
 

Katarina

Helt okej
och jag kan lova att Du som förare i en nödsituation ALDRIG hinner tänka på hur många fingrar du ska ha på handtaget...
Ja det kan jag intyga! För ca två veckor sen var jag tvungen att panikbromsa (på lösgrus) och jag hade enbart i skallen att få stopp på hojen. När jag stod still konstaterade jag att jag inte ramlat och klarat hela situationen mycket bra. Från ca 80-90 km/tim till stillastående på i stort ett ögonblick. Man har ingen som helst tanke på hur många fingrar man har på bromshandtaget, man är bara så fullt upptagen med att få stopp på hojen (i tid).
 
Top