BlackTiger955
New member
Jag testade idag när jag körde hem från jobbet. Jag når inte fram till bromshandtaget med höger lillfinger... skulle jag då bli kuggad på ett körprov? Och framförallt: gör det mig till en sämre förare?
man kan väl säga att du inte gav FEL råd. Det var bara inte Tillräckligt rätt.
Men visst är väl mc-åka och skydd som allt annat i livet, man blir lärd att så HÄR gör man, sen är det upp till var o en att utvecklas vidare.
Tyckte nog det var bra råd brorsan din fick
Jag testade idag när jag körde hem från jobbet. Jag når inte fram till bromshandtaget med höger lillfinger... skulle jag då bli kuggad på ett körprov? Och framförallt: gör det mig till en sämre förare?
...skulle jag då bli kuggad på ett körprov?
Och framförallt: gör det mig till en sämre förare?
Jag läste en bra artikel om olika typer av bromsteknik i MC-Folket. Hur många fingrar skall man använda på bromshandtaget.
I ett äldre nummer av samma tidskrift läser jag artikeln "lär dig bromsa som profsen".
Jag håller med i mycket av det jag läser och använder väl inte mer än högst 3 fingrar själv till bromsen.
Min fundering:
Hur kan det komma sig att Vägverkets trafikinspektörer går precis tvärs emot och kuggar på uppkörningen om inte alla fingrar används.
Bromstekniken anser jag vara bland det absolut viktigaste jag lärde mig när jag tog A-kortet för 1 1/2 år sedan och därför känner jag mig förvirrad av de totalt olika åsikterna.
Ja det kan jag intyga! För ca två veckor sen var jag tvungen att panikbromsa (på lösgrus) och jag hade enbart i skallen att få stopp på hojen. När jag stod still konstaterade jag att jag inte ramlat och klarat hela situationen mycket bra. Från ca 80-90 km/tim till stillastående på i stort ett ögonblick. Man har ingen som helst tanke på hur många fingrar man har på bromshandtaget, man är bara så fullt upptagen med att få stopp på hojen (i tid).och jag kan lova att Du som förare i en nödsituation ALDRIG hinner tänka på hur många fingrar du ska ha på handtaget...