Hur kan man få bygga farliga rondeller.

Hampe

Skriver massor!
Utan att försöka försvara galenskapen, kanske förklara?, så har jag fått för mig att anledningen till att bygga skymmande rondeller är att föraren skall sänka farten tillräckligt för att kunna hantera det som eventuellt dyker upp runt hörnet.
Det förklarar/försvarar dock på intet sätt sågtandade trädformationer och stålwire mm.

Tror aldrig att det där med "hantera" någonsin kom upp i mollvisionens diskussioner.
Där var det bara att minska konsekvensen av olyckor genom att bilar inte längre T-benar varandra i samma utsträckning, utan bara bucklar på varandra. I allt större omfattning...

Bilar, alltså - bil-ister med skyddande plåtskal gynnas av rondeller. Fler olyckor, men lindrigare. Det visste man från början, det är därför man satsar så hårt på cirkulationsplatser.
Men, det är återigen en säkerhet som skapas åt dom redan skyddade på de oskyddade trafikanternas bekostnad.
Repad eller bucklad skärm vid bilolycka = benbrott på en hojåkare.
Tryckt dörr på en bil = hjärnskakning eller rent av död moppetjej.

Att bygga en infrastruktur som accepterar fler olyckor därför majoriteten av trafikanterna är vadderade är en slags relativ säkerhet skapad på vår bekostnad. För oskyddade trafikanter som gående och cyklande finns en strategi där man försöker skilja ut dessa och ge dem egna korridorer, separerade från biltrafiken där detta är möjligt.
För motorcyklister och i viss mån mopedister erbjuds inte denna möjlighet.
Vi är oskyddade trafikanter, men ingen hänsyn tas till oss. Vi agerar i trafiken på bilisternas villkor, och en förbättring av trafiksäkerheten för bilar sätter alltför oss på andra sidan av gungbrädan.




Hampe
 

Avarage

New member
Utan att försöka försvara galenskapen, kanske förklara?, så har jag fått för mig att anledningen till att bygga skymmande rondeller är att föraren skall sänka farten tillräckligt för att kunna hantera det som eventuellt dyker upp runt hörnet.
Det förklarar/försvarar dock på intet sätt sågtandade trädformationer och stålwire mm.

Ja det kanske är så man tänker! Men det finns trafiksäkrare sätt att få trafikanter att sänka hastigheten på de platser där det är problem. Allt från farthinder av olika slag till fast monterade fartkameror osv.

Att medvetet bygga in hinder för att se/synas och dessutom fasta hinder som oskyddade trafikanter kan skadas mot är fantasilöst och farligt. Det finns tillräckligt med naturliga hinder som är farliga nog, vi människor behöver inte hjälpa till på den fronten!

Fast, som du skriver, det KANSKE är så man resonerar!?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Vi är oskyddade trafikanter, men ingen hänsyn tas till oss. Vi agerar i trafiken på bilisternas villkor, ...

Hampe

Detta är en viktig insikt som ALLA oskyddade trafikanter bör ta till sig OCH förstå! För vi kan, tyvärr, ALDRIG förändra detta. Enda sättet att öka chanserna att överleva är att helt enkelt anpassa oss efter detta faktum i allt. Såväl val av färger på skyddsutrustning, färger samt ljus på motorcyklarna men viktigast av allt vårat sätt att tänka/planera vår körning!

Mvh!
// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
För vi kan, tyvärr, ALDRIG förändra detta...

Knappast själva grundförutsättningen, det är sant - så länge vi inte kan få ett dedikerat vägnät bara för just oss. Ahhh... lätt att hamna OT när man tänker sig... *visualiserar*

Men, de värsta excesserna och MC-fientliga stolligheterna måste vi ändå bevaka och larma över: dekapiteringswires i färdriktningen känns som ett hån mot både hojåkare och noll-visionens tanke.


H
 

OH-

Member
Utan att försöka försvara galenskapen, kanske förklara?, så har jag fått för mig att anledningen till att bygga skymmande rondeller är att föraren skall sänka farten tillräckligt för att kunna hantera det som eventuellt dyker upp runt hörnet.
Det förklarar/försvarar dock på intet sätt sågtandade trädformationer och stålwire mm.

Visst är det så dom tänker.

Det är lika intelligent som att sänka hastigheten vid ett övergångsställe och samtidigt sätta ett längsgående staket mitt i gatan så att man knappt ser småbarn förrän dom är under hjulen.

Massor med folk går kurser i snål/eco-driving där en av nycklarna är att planera bort inbromsningar. Funkar ju sådär bra när man samtidigt bygger bort sikten.
 

MvM

New member
Men, de värsta excesserna och MC-fientliga stolligheterna måste vi ändå bevaka och larma över: dekapiteringswires i färdriktningen känns som ett hån mot både hojåkare och noll-visionens tanke.

Absolut, och det var inte menat som försvar av några stolligheter. Rondeller blir lätt röriga ändå.
 

Hampe

Skriver massor!
Hej o välkommen till forumet med ditt första inlägg!


Tur den ska vara trafiksäker... gäller det även trafiksäker för motorcyklister?
Ska bli intressant att se hur de tänker.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4662558

Nja, det är inte så säkert att det skall vara trafiksäkert - dom skriver:

Men konsten får inte skapa för mycket uppmärksamhet så att den blir trafikfarlig. Det har flera kommunala instanser poängterat.

Men jättebra!
Att konsten skulle vara så intressant att vi verkligen skulle vilja titta på den måste man ju undvika. Att man riskerar att krascha in i den verkar ingen ha tänkt på. Konst-igt...



Hampe
 

Bob Sweden

New member
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...ng_6360910.svd

Man dog i mc-olycka i Norrköping
En 65-årig man avled i en singelolycka med en motorcykel i en rondell på E22 öster om Norrköping strax för midnatt på söndagen. Ambulanspersonal gjorde återupplivningsförsök på mannen, som senare avled på Vrinnevisjukhuset.

- Han var ensam på motorcykeln och det finns inga vittnen. Det är oklart vad som inträffat, säger Björn Goding, vakthavande befäl på polisen i Östergötland.

Enligt polisen har mannen kört in i stålvajrar i mitten av rondellen.

-------------------------

Alltså, hur kan man få bygga en rondell som ser ut som nedan,
tror att det är den aktuella rondellen som olyckan inträffade i.
Kommunen/trafikverket bör ju åka dit för vållande till dödsfallet,
hade inte "konstverket" med vajrar varit där lär ju mannen ha överlevt.

Här händer det grejor:

frstasida.jpg


sidan2.jpg
 

Hasse

New member
Ta fram en standard rondell som gått varv på remiss i motororganisationerna.

Sätt en ansvarig för detta och ge alla andra "AMATÖRBYGGARE" SPARKEN
 

Hampe

Skriver massor!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...ng_6360910.svd

Alltså, hur kan man få bygga en rondell som ser ut som nedan,
tror att det är den aktuella rondellen som olyckan inträffade i.
Kommunen/trafikverket bör ju åka dit för vållande till dödsfallet,
hade inte "konstverket" med vajrar varit där lär ju mannen ha överlevt.

Noll vision .... som Fuggle skrev i en annan tråd.

http://maps.google.se/maps?q=norrk%C3%B6ping&hl=sv&ie=UTF8&ll=58.581401,16.210134&spn=0.001039,0.00294&sll=61.606396,21.225586&sspn=31.889767,96.328125&t=h&z=19&layer=c&cbll=58.581241,16.210092&panoid=aRtXlXrLrJsGz5HdgUYXtQ&cbp=12,93.52,,0,17.08




http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9832



Hut går hem! Bra jobbat SMC!
Någon som har koll på eventuellt rättsligt efterspel för väghållaren i samband med dödsolyckan?


Hampe
 
Top