Hampe
Skriver massor!
Utan att försöka försvara galenskapen, kanske förklara?, så har jag fått för mig att anledningen till att bygga skymmande rondeller är att föraren skall sänka farten tillräckligt för att kunna hantera det som eventuellt dyker upp runt hörnet.
Det förklarar/försvarar dock på intet sätt sågtandade trädformationer och stålwire mm.
Tror aldrig att det där med "hantera" någonsin kom upp i mollvisionens diskussioner.
Där var det bara att minska konsekvensen av olyckor genom att bilar inte längre T-benar varandra i samma utsträckning, utan bara bucklar på varandra. I allt större omfattning...
Bilar, alltså - bil-ister med skyddande plåtskal gynnas av rondeller. Fler olyckor, men lindrigare. Det visste man från början, det är därför man satsar så hårt på cirkulationsplatser.
Men, det är återigen en säkerhet som skapas åt dom redan skyddade på de oskyddade trafikanternas bekostnad.
Repad eller bucklad skärm vid bilolycka = benbrott på en hojåkare.
Tryckt dörr på en bil = hjärnskakning eller rent av död moppetjej.
Att bygga en infrastruktur som accepterar fler olyckor därför majoriteten av trafikanterna är vadderade är en slags relativ säkerhet skapad på vår bekostnad. För oskyddade trafikanter som gående och cyklande finns en strategi där man försöker skilja ut dessa och ge dem egna korridorer, separerade från biltrafiken där detta är möjligt.
För motorcyklister och i viss mån mopedister erbjuds inte denna möjlighet.
Vi är oskyddade trafikanter, men ingen hänsyn tas till oss. Vi agerar i trafiken på bilisternas villkor, och en förbättring av trafiksäkerheten för bilar sätter alltför oss på andra sidan av gungbrädan.
Hampe