Hur kan man få bygga farliga rondeller.

cleaner

New member
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...ng_6360910.svd

Man dog i mc-olycka i Norrköping
En 65-årig man avled i en singelolycka med en motorcykel i en rondell på E22 öster om Norrköping strax för midnatt på söndagen. Ambulanspersonal gjorde återupplivningsförsök på mannen, som senare avled på Vrinnevisjukhuset.

- Han var ensam på motorcykeln och det finns inga vittnen. Det är oklart vad som inträffat, säger Björn Goding, vakthavande befäl på polisen i Östergötland.

Enligt polisen har mannen kört in i stålvajrar i mitten av rondellen.

-------------------------

Alltså, hur kan man få bygga en rondell som ser ut som nedan,
tror att det är den aktuella rondellen som olyckan inträffade i.
Kommunen/trafikverket bör ju åka dit för vållande till dödsfallet,
hade inte "konstverket" med vajrar varit där lär ju mannen ha överlevt.

Noll vision .... som Fuggle skrev i en annan tråd.

http://maps.google.se/maps?q=norrk%C3%B6ping&hl=sv&ie=UTF8&ll=58.581401,16.210134&spn=0.001039,0.00294&sll=61.606396,21.225586&sspn=31.889767,96.328125&t=h&z=19&layer=c&cbll=58.581241,16.210092&panoid=aRtXlXrLrJsGz5HdgUYXtQ&cbp=12,93.52,,0,17.08
 

Hampe

Skriver massor!
Nollvision (rondeller ger fler krockar men färre dödsfall och allvarliga skador än korsningar - så länge man har plåtkostym på sig.)
i kombination med noll vision (Va? Finns det andra trafikanter än bilar...?) och malplacerad estetikhysteri. (...men detta blir väl fint, eller hur?)


Beklaglig olycka.
Man kan invända att den kanske hade hänt ändå, även med annan utformning av rondellen, men nu var det här den inträffade - och killen skapade harpotoner bra mycket tidigare än nödvändigt.


Nollvisionen ger ytterligare utökad säkerhet åt bilister på oskyddade trafikantgruppers bekostnad; det är dags att syna korten!


Hampe
 
Last edited:

cleaner

New member
Nollvision (rondeller ger fler krockar men färre dödsfall och allvarliga skador än korsningar - så länge man har plåtkostym på sig.)
i kombination med noll vision (Va? Finns det andra trafikanter än bilar...?) och malplacerad estetikhysteri. (...men detta blir väl fint, eller hur?)


Beklaglig olycka.
Man kan invända att den kanske hade hänt ändå, även med annan utformning av rondellen, men nu var det här den inträffade - och killen skapade harpotoner bra mycket tidigare än nödvändigt.


Nollvisionen ger ytterligare utökad säkerhet åt bilister på oskyddade trafikantgruppers bekostnad; det är dags att syna korten!


Hampe

Olyckan hade säkert hänt iallafall, det är konsekvensen av att någon
idiot (ja) hade kommit på att ett fint konstverk med några vajertrianglar
passar bra att ha där. Och sen planterat ett gäng träd i mitten som om
15 år tar emot duktigt om nån åker av.

Om man skippar vajrarna och träden och bara har en gräskulle som
den på bilden blir onekligen konsekvenserna av en olycka mycket mindre.


Tycker det är märkligt att ingen "säkerhetskonsult" har fattat detta?


Senast idag åkte jag vid en rondell i piteå: (Fina träd att träffa, och noll sikt genom rondellen)
Tyvärr kan denna exempellista bli hur lång som helst, den ena värre än den andra.

http://maps.google.se/maps?q=pite%C3%A5&hl=sv&ie=UTF8&ll=65.310214,21.496071&spn=0.001761,0.005504&sll=61.606396,21.225586&sspn=33.85585,90.175781&z=18&layer=c&cbll=65.310201,21.496517&panoid=xhWh94gERA4igt5cG6uDUw&cbp=12,298.51,,0,-0.39

Bromma: (Fin spets, i STÅL, att träffa)
http://maps.google.se/maps?q=bromma&hl=sv&ll=59.333274,17.975585&spn=0,0.005504&sll=65.3102,21.496516&sspn=0.001772,0.005504&z=18&layer=c&cbll=59.333305,17.975423&panoid=-2yUxajkk4-aaJO6rOoATw&cbp=12,97.54,,0,7.63

Bromma: (Träden är iallfall fina?)
http://maps.google.se/maps?q=bromma&hl=sv&ll=59.339796,17.938598&spn=0,0.002752&sll=65.3102,21.496516&sspn=0.001772,0.005504&z=19&layer=c&cbll=59.339765,17.938766&panoid=Hqwxv6Y-opBoVDXz10_VCQ&cbp=12,128.82,,0,-5.35

Fittja: (Inga skarpa kanter här inte...)

http://maps.google.se/maps?q=fittja&hl=sv&ll=59.25036,17.864134&spn=0.002156,0.005504&sll=59.220434,18.008888&sspn=0.004343,0.011008&z=18&layer=c&cbll=59.250256,17.864583&panoid=OUc7AOwi8BRw7LL_S0TdhQ&cbp=12,142.53,,0,-6.23
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Hur ser egentligen den ideala rondellen ut? :confused:

Körtekniskt är det först så att den ligger på ytterkurva och strax därefter på innerkurvan. I första momentet är det risk att man kan komma in på själva rondellen och då skall det naturligtvis finnas en rimlig avkörningszon. Hur bred ska den vara om man förutsätter att man kör den hastighet som är tillåten? Säg 50 km/h?

Sikten skall vara rimligt lång och jag tycker för min del att det är till nästa in/utfart med lite marginal. Om man kan se rakt över rondellen kan man vid dålig sikt missa att den finns där ö.h.t. (mörker+regn+motljus)

"Feldosering" av rondell har jag hört nämnas ibland. Tycker att det är OK dels för att vatten rinner av utan att man behöver lite på att avloppstrummor och sånt måste fungera + att det bör att man får hålla ner hastigheten. Viktigt att det finns avkörningszon även utanför rondellen i så fall oc inte en massa höga stenkanter.
 

cleaner

New member
En rondell efter en raksträcka skall inte ha nåt annat trams än gräs/grus i mitten. När du väl är i rondellen är ju sällan farten speciellt hög.
 

Tessan67

New member
En rondell efter en raksträcka skall inte ha nåt annat trams än gräs/grus i mitten. När du väl är i rondellen är ju sällan farten speciellt hög.

För att ta exemplet med rondellen med vajrar så kan man ju tycka att det är livsfarligt, men nu har vajrar i stort sett blivit ett hatobjekt vilket gör att man reagerar så starkt. Jag kan tycka att det skiljer sig med vajerräcke på vägen och vajrar i rondellen. Den aktuella rondellen är väldigt stor i förhållande till många andra rondeller, och man verkar ha bra sikt. Om man nu kör i anpassad fart vi körning i rondellen ska denna olycka inte kunna inträffa.

Jag vet inte orsaken till olyckan och det kan ju ha hänt något som gjorde att mc-föraren var tvungen att köra rakt in i rondellen, (en bilist?, ett djur? för lite sömn?, för hög fart?men det är ju spekulation...

Avståndet mellan vägen och vajrarna i rondellen är så pass stort att man inte ska behöva oroa sig. Oroar man sig för detta så ska det inte få byggas något utmed en väg med mindre än 50?m från vägen. Bort med alla hus och staket och murar och träd mm.

En rondell är ju istället för en korsning med en massa stoppljus och skyltar mm, och man ska visa samma hänsyn dvs sakta ner, se dig för och anpassa körningen.

En olycka händer tyvärr ibland. Det kan hända den bästa och vi kan bara spekulera i orsaken. I detta ämne finns nog lika många synpunkter som det finns förare.

Kontentan av detta är att vi ska kunna ha lite fina? konstverk i rondellerna utan att de orsakar olyckor.
 

Hampe

Skriver massor!
För att ta exemplet med rondellen med vajrar så kan man ju tycka att det är livsfarligt, men nu har vajrar i stort sett blivit ett hatobjekt vilket gör att man reagerar så starkt. Jag kan tycka att det skiljer sig med vajerräcke på vägen och vajrar i rondellen. Den aktuella rondellen är väldigt stor i förhållande till många andra rondeller, och man verkar ha bra sikt. Om man nu kör i anpassad fart vi körning i rondellen ska denna olycka inte kunna inträffa.

Jag vet inte orsaken till olyckan och det kan ju ha hänt något som gjorde att mc-föraren var tvungen att köra rakt in i rondellen, (en bilist?, ett djur? för lite sömn?, för hög fart?men det är ju spekulation...

Avståndet mellan vägen och vajrarna i rondellen är så pass stort att man inte ska behöva oroa sig. Oroar man sig för detta så ska det inte få byggas något utmed en väg med mindre än 50?m från vägen. Bort med alla hus och staket och murar och träd mm.

En rondell är ju istället för en korsning med en massa stoppljus och skyltar mm, och man ska visa samma hänsyn dvs sakta ner, se dig för och anpassa körningen.

En olycka händer tyvärr ibland. Det kan hända den bästa och vi kan bara spekulera i orsaken. I detta ämne finns nog lika många synpunkter som det finns förare.

Kontentan av detta är att vi ska kunna ha lite fina? konstverk i rondellerna utan att de orsakar olyckor.

Jo, men om man tittar längs nollvisionens axel så åläggs väghållaren att rensa undan hårda, fasta objekt längs vägen; stenar, jättekast, illa placerade träd - vägkanterna skall vara "förlåtande".

Att då ge sig till att "konstra till" cirkulationsplatser är bara estetisk klåfingrighet - rondeller är den mest olycksdrabbade trafikplatsen vi har!

Vi har den just för att den är olyckdrabbad - precis de många olyckorna är rondellens claim to fame!

Det låter absurt när man skriver det så, men i förhållande till de planskilda korsningar man bygger bort så smäller det oftare i rondeller!

Men "mjukare" - för bilister: man träffar varandra i snävare vinkel än 90 grader och knycklar bara till varandra i plåten.

Var dom oskyddade trafikanterna kommer in i rondellsystemet är inte helt klarlagt, om man säger...


Den säkraste rondellen är fylld med lös-Leca och har en larmtelefon i mitten där klåparna kan samlas och ringa efter kranbil - den har inte stagvajrar uppspända på ett sätt som hade föranlett polisanmälan om det hade handlat om en skogsstig!

Menar man allvar med sin noll vision så bygger man säkra rondeller, inte snygga.


Hampe
 

cleaner

New member
För att ta exemplet med rondellen med vajrar så kan man ju tycka att det är livsfarligt, men nu har vajrar i stort sett blivit ett hatobjekt vilket gör att man reagerar så starkt. Jag kan tycka att det skiljer sig med vajerräcke på vägen och vajrar i rondellen. Den aktuella rondellen är väldigt stor i förhållande till många andra rondeller, och man verkar ha bra sikt. Om man nu kör i anpassad fart vi körning i rondellen ska denna olycka inte kunna inträffa.

Jag vet inte orsaken till olyckan och det kan ju ha hänt något som gjorde att mc-föraren var tvungen att köra rakt in i rondellen, (en bilist?, ett djur? för lite sömn?, för hög fart?men det är ju spekulation...

Avståndet mellan vägen och vajrarna i rondellen är så pass stort att man inte ska behöva oroa sig. Oroar man sig för detta så ska det inte få byggas något utmed en väg med mindre än 50?m från vägen. Bort med alla hus och staket och murar och träd mm.

En rondell är ju istället för en korsning med en massa stoppljus och skyltar mm, och man ska visa samma hänsyn dvs sakta ner, se dig för och anpassa körningen.

En olycka händer tyvärr ibland. Det kan hända den bästa och vi kan bara spekulera i orsaken. I detta ämne finns nog lika många synpunkter som det finns förare.

Kontentan av detta är att vi ska kunna ha lite fina? konstverk i rondellerna utan att de orsakar olyckor.

Jag har jobbat med att rensa diken från farliga objekt, varför ska man då BYGGA farliga objekt.???

Konstverk orsakar inte olyckor men
dom gör konsekvenserna så mycket större. Vart någonstans längs vägen står det hus i vägens längdriktning?


Not sent from an iProduct...
 

gundj

New member
I Östergötland har rondellbyggandet blivit en religion.
Finns det plats så byggs det en rondell.
Ju mer sten och bråte man sen får upp i mitten ju bättre.
Och toppa allt med buskar så man inte ser om det är någon annan inne i rondellen när man kommer fram.

Rondellhunden föddes i Linköping, synd att den lilla söta hunden inte gjordes i pissande ställning.
Det vore passande, eller ännu bättre om den sket i rondellen :)
 

cleaner

New member
Det där är ju en fantastiskt tydlig utformning, speciellt som dom
har använt sig av samma storlek och format som vägskyltar i övrigt.

Däremot har Botkyrka kommun äntligen tagit bort deras granitblock
i rondellen i fittja som jag länkade till på googlestreetview tidigare i tråden.
 

og900i

New member
Bland dom värre måste ju ändå tunadalsrondellen i Sundsvall vara. Jag kör genom denna varje dag till jobbet och förundras varje gång över detta "konstverk". Visst det är en hyllning till skogsindustrin i stan men den är ju byggd som rena sågklingorna. Dessutom med en lagom hög stenmur innan så att man kastas av hojen och flyger in med huvet före. Till råga på allt så föregås den av en lång raksträcka/nedförsbacke med 70 i hastighetsbegränsning (vilket många inte håller).

Jag köper delvis argumenten att man har ett eget ansvar att anpassa hastigheten och förespråkar inte att rondellerna ska vara helt rena men nån måtta får det väl ändå vara.

http://maps.google.se/maps?ll=62.411365,17.380371&spn=0.028063,0.154324&layer=c&cbll=62.411328,17.380663&panoid=-WcC9G8yQQpebgmUWNcSyA&cbp=12,353.37,,0,7.28&z=13&vpsrc=6
 

Hampe

Skriver massor!
Läste brevet till Norrköping och när jag såg lagtexteutdraget om att rondeller skall vara lättförståeliga och tydliga kom jag att tänka på denna:

http://maps.google.se/?ll=58.433746...=f4AXvlM6aq2xQJ-eTvE2bg&cbp=12,335.82,,1,0.74

Ni som inte är från Linköping, tycker ni det är en tydlig och bra utformning, särskilt i svagt ljus eller motljus?



Den där utformningen är ett exempel på enkelspårigt biltänkande vid skapandet av en rondell: bilar får buckor om dom kör av rakt in i stolpskogen - motorcyklister dör! ...okay - eller riskerar att skadas allvarligt, då.

Nä, man skall inte köra rakt fram i en rondell, men sådant händer. Skall det då sitta jävla kulturskit där och ha ihjäl trafiksyndarna...? Det sista du ser när du ligger där och kippar efter andan är en mässingsplatta med inskriptionen:
"This sculpture was brought to you by Judge Dredd - Instant justice where you least expect it"

Och varför är just rondeller sedda som vansinnets frizon? Försök tänka er ett enda av alla dessa centralt placerade konstverk istället uppsatta längs vägkanten på random raksträcka...? Just dom raksträckor som noll visionen säger skall skottfältsröjas för att bli mer förlåtande.
Aldrig i helvete att det skulle ges tillstånd att spänna upp vajrar, placeras ut okynnesstolpar, grävas ner sågblad eller placeras ut stenblock i närheten av vägen där folk kan köra av och skada sig!
Just stenblocken är ju något som väghållarna lägger grova pengar på att gräva upp ur dikena just nu! Varför skulle det vara okay att dumpa dom i mitten på en rondell istället...?

Ahhh....! Just det - när en kulturarbetare lagt sin förlovade hand vid stenblocket transformeras det ju till konst! I keep forgetting...

Men folk dör och skadar sig lik förbannat på konsten i mitten på cirkulationsplatserna!

Jag har sagt det förut - en säker cirkulationsplats består av knädjup Leca!
Allt annat är ett avsteg från säker trafikmiljö och den som beslutar om konstnärlig utsmyckning av detta slaget skulle också vara den som fick uppdraget att åka hem till anhöriga för att meddela sorgen.

Med Leca i mitten blir också fyllskallarnas bilar kvar på platsen - tillsammans med förvirrade pensionärer som bara kör på slentrian och menar att det då aldrig varit någon rondell här tidigare...? Utandningsprov och syntest/läkarundersökning på dom som missar en rondell - helt okay; men inte ögonblickligt dödstraff.


Hampe
 
Last edited:

OH-

Member
.........................

Jag har sagt det förut - en säker cirkulationsplats består av knädjup Leca!
......................................

Hampe, jag bruker hålla med om mycket du skriver. Ovanstående tycker jag dock är lite lurigt om man inte lägger till några villkor.

Vi vill inte ha en massa leca (eller glas/grus/sand/jord/ .....) ute på körbanan. Och som alla vi som lever ute i den skitiga verkligheten (till skillnad från snurregubbarna bakom snurreplatserna) vet så genar långa fordon över innerkanten i rondeller och drar ut det som ligger där om det är möjligt.

Så, gärna leca om det ligger nån meter in, ligger bakom nån sorts sarg och gärna minst en dm under körbanan.
 

Bansaie

New member
På tal om uppgrävda stenar så bjussar jag på en bild på en sån från en rondell nära mig...
http://maps.google.se

Enda förlåtande med den är väl att det är 30 begränsning genom området där rondellen finns. Observera dock "mässingsplattan" framför stenen.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe, jag bruker hålla med om mycket du skriver. Ovanstående tycker jag dock är lite lurigt om man inte lägger till några villkor.

Vi vill inte ha en massa leca (eller glas/grus/sand/jord/ .....) ute på körbanan. Och som alla vi som lever ute i den skitiga verkligheten (till skillnad från snurregubbarna bakom snurreplatserna) vet så genar långa fordon över innerkanten i rondeller och drar ut det som ligger där om det är möjligt.

Så, gärna leca om det ligger nån meter in, ligger bakom nån sorts sarg och gärna minst en dm under körbanan.



Meh! Eventuellt spill tar ju flaggvakterna hand om och sopar upp! :D

Jaså, inte det...
Nä, du har rätt - Leca skulle inte ligga kvar ens om det blåser lite extra på hösten, och risken finns att hortikulturterrorister skulle smyga dit på nätterna och skopa för sig av denna plötsligt gratisserverade naturresurs.
Jag menar, kan dom ge sig ut och bända upp gatsten mitt i natten för att komma över knott med rätt sorts blankslitna yta som känns rätt under bara fossingar (Kirschsteiger!) när dom vill anlägga gångar i sina Japanska trädgårdar så lär väl allt vara möjligt...

Men ändå - "Deadly Art" är okay som titel på en Bondrulle, inte som utsmyckning i trafiken.


Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Frågan om utformning av cirkulationsplatsers utformning är givetvis uppe för diskussion vid genomlysning av Trafikverkets styrande dokument. Jag har kontaktat Borlänge kommun där en utformning i form av en fotboll blev påkörd av en bil. Den är nu nedtagen för reparation (försäkringsbolaget betalar). Jag frågade om kommunen ska sätta upp den igen och informerade om olyckan i Norrköping där en MC-förare omkom i en rondellutsmyckning. Kommunen har beslutat att fotbollen ska sättas upp igen.
 

Avarage

New member
:confused: Hur ser egentligen den ideala rondellen ut? :confused:

Det som väldigt ofta missas i byggnationer, inte bara av rondeller (men väldigt ofta just där), ute i trafiken är att en förutsättning för att undvika olyckor är:

Se & synas!

Ett VÄLDIGT dåligt exempel på där man fullständigt glömt bort detta är rondellen på Pepparedsleden, Mölndal (i Åby Industriområde) där man, när den byggdes, satte upp en rondell på 70-sträcka och gjorde en drygt 1m hög mur runt hela mittendelen varpå man dessutom planterade buskar ovanpå. Och för att spetsa till det ytterligare ligger ett övergångsställe i direkt anslutning av rondellen.

Vilken idioti, här finns inte en chans i helvete att i GOD TID se en kort människa (faktum är att man måste vara närmare 2m för att synas från en bil som kommer från andra sidan). Tänk er ett barn (de är också trafikanter).

Och precis som på så många andra ställen skadas jag som motorcyklist allvarligare om jag kör in i muren, av misstag naturligtvis, än om det varit en plan, möjligtvis lätt upphöjd, gräsmatta.

Hur tänkte man där?

Här är länken till rondellen jag skriver om:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=57.641634,12.01885&spn=0.005788,0.016512&sll=57.641717,12.018798&sspn=0.005788,0.016512&vpsrc=6&t=h&z=17&layer=c&cbll=57.641717,12.018798&panoid=lbYV5Y6LAP7mEI4y28JyvQ&cbp=12,311.77,,0,0

Mvh!
// Niklas
 

MvM

New member
Utan att försöka försvara galenskapen, kanske förklara?, så har jag fått för mig att anledningen till att bygga skymmande rondeller är att föraren skall sänka farten tillräckligt för att kunna hantera det som eventuellt dyker upp runt hörnet.
Det förklarar/försvarar dock på intet sätt sågtandade trädformationer och stålwire mm.
 

cleaner

New member
Utan att försöka försvara galenskapen, kanske förklara?, så har jag fått för mig att anledningen till att bygga skymmande rondeller är att föraren skall sänka farten tillräckligt för att kunna hantera det som eventuellt dyker upp runt hörnet.
Det förklarar/försvarar dock på intet sätt sågtandade trädformationer och stålwire mm.

Det enda skymmande rondeller gör och gör mycket effektivt är att sabba för oss yrkeschaufförer av tunga fordon. Om vi inte ser genom rondellen så måste vi köra ut på måfå, sen när vi fått ut 10 av 24 meter ekipage så kommer en bilist som tycker man är helt dum i hela huvet som kör ut framför dom.
Eller så krockar dom med en och då är det ju mitt fel för jag har ju inte lämnat företräde till bilen som jag inte hade en chans att se....

Not sent from an iProduct...
 
Top