Hur kan man CE-märka skyddsutrustning som inte funkar i regn för MC????

vovvelivovven

New member
Hej!

Jag har ett par rätt dyra handskar som jag köpte förra året, de är "all weather riding - touring" och gjorda av syntetmaterial med litet läder på några ställen, ytterst Gore-Tex. Dessa har jag använt ett fåtal gånger och då i uppehållsväder. Nu var det Kungsrallyt i strilande väder. Regnställ utanpå skinnkläderna, nysmorda stövlar och anti-imma-behandlat visir. Så var det handskarna. Jag är litet misstänksam mot syntetmaterial och GoreTex i synnerhet. Jag har märkt att när det är varmt och jag svettas om nävarna så har det varit besvärligt att få på dem igen. Så jag la mina två år äldre och tredjedelen så dyra skinnhandskar i tankväskan "just in case".

Vid andra kontrollen efter ungefär 5 mil så var det helt omöjligt att få på de nu helt genomblöta handskarna. Den som försökt få på sig en våtdräkt som inte är torr vet hur det går - samma med handskarna. Skinnhandskarna kom fram och jag körde klart. Nu hade jag nog inte smort dessa handskar på något år som dom blev snabbt dyngesura. MEN - hur sura dom än är så kan jag alltid få på mig dem igen trots att de även dessa sitter tajt.

Och torktiden då? ungefär samma som för skinnhandskarna (som också har en liten CE-märkning).


Min undran är vad CE-märkningen egentligen innebär för skyddsutrustning avsedd för MC-åkning. I min värld så skulle inte dessa handskar kunna anses godkända när man inte kan få dem på sig efter att kört 5 mil i regn. Uppenbarligen innefattar inte teststandarden en så basal funktion som att det går att använda dem när de är blöta. Dom skyddar säkert lika bra våta som torra, men förutsättningen är väl att dom skall vara på händerna...

Kanske borde det varit en varningstext som meddelar ungefär " Om du tänker använda dessa handskar i regn bör du köpa en eller två storlekar större" eftersom man ju brukar säga att vid MC-åkning skall skyddsklädseln sitta någorlunda tajt. Tillverkaren ger förvisso en garanti "Guaranteed to keep you dry - promise" men den gäller nog inte om det är varmt och svettigt eller när det regnar.

Är det någon som har koll på vad CE-certifiering för MC-handskar innefattar, alltså vilka egenskaper som det ställs krav på?


Undrar Ingvar, Borås
 

HkanB

New member
EU-direktiv är all uttråknings ursprung...

Hej!

Jag har ett par rätt dyra handskar som jag köpte förra året, de är "all weather riding - touring" och gjorda av syntetmaterial med litet läder på några ställen, ytterst Gore-Tex. Dessa har jag använt ett fåtal gånger och då i uppehållsväder. Nu var det Kungsrallyt i strilande väder. Regnställ utanpå skinnkläderna, nysmorda stövlar och anti-imma-behandlat visir. Så var det handskarna. Jag är litet misstänksam mot syntetmaterial och GoreTex i synnerhet. Jag har märkt att när det är varmt och jag svettas om nävarna så har det varit besvärligt att få på dem igen. Så jag la mina två år äldre och tredjedelen så dyra skinnhandskar i tankväskan "just in case".

Vid andra kontrollen efter ungefär 5 mil så var det helt omöjligt att få på de nu helt genomblöta handskarna. Den som försökt få på sig en våtdräkt som inte är torr vet hur det går - samma med handskarna. Skinnhandskarna kom fram och jag körde klart. Nu hade jag nog inte smort dessa handskar på något år som dom blev snabbt dyngesura. MEN - hur sura dom än är så kan jag alltid få på mig dem igen trots att de även dessa sitter tajt.

Och torktiden då? ungefär samma som för skinnhandskarna (som också har en liten CE-märkning).


Min undran är vad CE-märkningen egentligen innebär för skyddsutrustning avsedd för MC-åkning. I min värld så skulle inte dessa handskar kunna anses godkända när man inte kan få dem på sig efter att kört 5 mil i regn. Uppenbarligen innefattar inte teststandarden en så basal funktion som att det går att använda dem när de är blöta. Dom skyddar säkert lika bra våta som torra, men förutsättningen är väl att dom skall vara på händerna...

Kanske borde det varit en varningstext som meddelar ungefär " Om du tänker använda dessa handskar i regn bör du köpa en eller två storlekar större" eftersom man ju brukar säga att vid MC-åkning skall skyddsklädseln sitta någorlunda tajt. Tillverkaren ger förvisso en garanti "Guaranteed to keep you dry - promise" men den gäller nog inte om det är varmt och svettigt eller när det regnar.

Är det någon som har koll på vad CE-certifiering för MC-handskar innefattar, alltså vilka egenskaper som det ställs krav på?


Undrar Ingvar, Borås

Ett ställe att titta på kan vara t.ex här som relativt enkelt förklarar sörjan kring CE-Märkning. Nedan ett kort citat.

“The European commission had 20 years’ experience of how the motorcycle industry – en mass – had tried to avoid its legal obligations under the 89/686/EEC Personal Protective Equipment Directive of 1989. This is presumably why, in January 2016, it got the MEPs in European Parliament to say that from 21 April 2018 – the date of full implementation of the new PPE regulation 2016/425 – all motorcycle clothing would be PPE, and must be independently tested and certified by an independent body.
“The commission presumably looked at all the loopholes that the industry had used, and how to close them. The only item of motorcycle clothing now that will not be deemed to be protective clothing is specific, dedicated rainwear with no other purpose, and no capacity to take any form of protector. Just an outer shell that keeps the wet at bay.”

Här en länk till direktivet på svenska läs och njut, eller inte? Det är lika roligt som att kolla på när färg torkar eller kanske gräs som växer...svårt val.

I och med den senaste varianten av PPE-direktivet så måste utrustning testas av sk. "Notified Body" vilket på hyfsat vanlig svenska blir "Ackrediterat test enhet/lab". Vanligen så är CE-Märkningen en "egenmärkning/självcertifiering" så ändringen tyder på att det letats lite väl mycket efter kryphål i de tidigare reglena.

Så för allas vår förkovring så inte ett direkt svar utan en liten möjlighet till att leta vidare.
 
Last edited:

HkanB

New member
Jag har för mig att är handtagsvärmen på så funkar inte membranet.
Nu kan jag inte se ngt i TS om handtagsvärme men det är nog så att de flesta (alla?) membran kräver en högre temp på insidan än på utsidan för att fukttransporten ska fungera som det är tänkt. Så att köra med handtagsvärme på i regn om man har fina goretex-handskar är inte fiffigt.
 

vovvelivovven

New member
Hej igen!
Nej handtagsvärme finns inte i min värld. Jag kör veteranhojar årsmodeller från 1938 t o m 1956 och då gäller det att använda den el man har till lyse så man syns. Men "All weather" måste väl betyda att det skall funka i såväl "gott väder" som i regn. Det är ju inte att det blir blött i handsken som är mitt problem, utan materialvalet som gör det omöjligt att få in handen i den blöta handsken.
Att jag lägger detta på SMCs forum är för att det krävs "godkänd utrustning" för att få deltaga i olika kurser/utbildningar. Undrar om kursledarna har stött på problemet, det måste väl kunna vara busväder även när det är kurs?

Jag skall försöka tränga in i regelverket, jag har ju även farhågor beträffande brandsäkerhet på syntetmaterial. Många av de moderna textilierna är inget vidare ur brandsynpunkt, och ett minimikrav bör väl vara att materialet inte smälter eller brinner så man får brännskador.


Men skrivningen "PPE-tillverkarna är duktiga på att hitta kryphålen i regelverket" är i sig illavarslande samt att det har varit självcertifiering tills nu. Mina goa skinnhandskar från Halvarssons är CE-märkta, men kineserna som tillverkat dem har stavat Malung fel - sådant ger inget bra intryck, men handskarna kan jag ta på och av torra eller dyngsura.



Bästa hälsningar // Ingvar, kör helst Triumph Tiger 110 när det regnar eftersom den råkar ha en vattentät magnet
 

HkanB

New member
Hej igen!
Nej handtagsvärme finns inte i min värld. Jag kör veteranhojar årsmodeller från 1938 t o m 1956 och då gäller det att använda den el man har till lyse så man syns. Men "All weather" måste väl betyda att det skall funka i såväl "gott väder" som i regn. Det är ju inte att det blir blött i handsken som är mitt problem, utan materialvalet som gör det omöjligt att få in handen i den blöta handsken.
Att jag lägger detta på SMCs forum är för att det krävs "godkänd utrustning" för att få deltaga i olika kurser/utbildningar. Undrar om kursledarna har stött på problemet, det måste väl kunna vara busväder även när det är kurs?

Jag skall försöka tränga in i regelverket, jag har ju även farhågor beträffande brandsäkerhet på syntetmaterial. Många av de moderna textilierna är inget vidare ur brandsynpunkt, och ett minimikrav bör väl vara att materialet inte smälter eller brinner så man får brännskador.


Men skrivningen "PPE-tillverkarna är duktiga på att hitta kryphålen i regelverket" är i sig illavarslande samt att det har varit självcertifiering tills nu. Mina goa skinnhandskar från Halvarssons är CE-märkta, men kineserna som tillverkat dem har stavat Malung fel - sådant ger inget bra intryck, men handskarna kan jag ta på och av torra eller dyngsura.



Bästa hälsningar // Ingvar, kör helst Triumph Tiger 110 när det regnar eftersom den råkar ha en vattentät magnet
Om man nu lämnar CE-Märkningsträsket därhän vilket man gärna gör så finns det sätt att undvika att bli blöt om händerna.
En del kanske du redan har provat?
Diskhandskar modell större utanpå. Tunnare latex/vinylhandskar inuti, här blir man iofs lite beroende på personlig perspirationsnivå alltifrån fuktig till blöt inifrån i stället.

Oaktat det så handlar om jag kommer ihåg rätt, PPE i huvudsak om saker som "mekanisk" säkerhet och inte om huruvida man blir blöt genom utrustningens membran eller inte.
 

Seth

New member
spontant säger man att CE märkning gällande mc skydd/kläder så innefattas nog ingen som helst krav/godkänande gällande väderlekar.
 
CE-märkning är en bekräftelse på att en produkt uppfyller de krav som är uppställda i applicerbara standarder. De standarder som rör personlig skyddsutrustning för exempelvis motorcykelbruk reglerar så gott som uteslutande funktionen, med avseende på skyddseffekten. Komfort, som hur smidiga eller bekväma handskar är att ta på och av när de är våta, regleras såvitt jag vet inte i någon standard öht.
 
Top