Hur allmänheten kan uppleva det

…….och dessutom är det väl ingen i tråden som talat sig varm för just "raka rör” .

Har inte läst igenom alla inläggen en gång till, för jobbigt då inläggen spretar rätt mycket (så även mina med gräsklippare exemplet).

/Peter
 

Hampe

Skriver massor!
Det är lustigt - idag så ondgör vi oss över odämpat smatter från V-twinnar som brukar klassas som "glidare".
För 30 år sedan var det den tidens omändrade "sporthojar" som var anledningen till att SMC (lokalavdelning?) kampanjade under temat "Killar med liten kuk kör 4-till-1".

Oh yes! SMC! Med klisterlappar att sätta upp där man tyckte det passade *host*sveavägen, klisterlappar med illustration på hoj med överdimensionerat svart hål i form av avgasrör, men likaväl även illustration på ägare, naken och ritad med ett rudimentärt organ... :)

Kanske dags för en remake? "Gubbar med luft och buller har förstorad prostata"...?


Hampe
 

HkanB

New member
Var det bättre förr?

Det är lustigt - idag så ondgör vi oss över odämpat smatter från V-twinnar som brukar klassas som "glidare".
För 30 år sedan var det den tidens omändrade "sporthojar" som var anledningen till att SMC (lokalavdelning?) kampanjade under temat "Killar med liten kuk kör 4-till-1".

Oh yes! SMC! Med klisterlappar att sätta upp där man tyckte det passade *host*sveavägen, klisterlappar med illustration på hoj med överdimensionerat svart hål i form av avgasrör, men likaväl även illustration på ägare, naken och ritad med ett rudimentärt organ... :)

Kanske dags för en remake? "Gubbar med luft och buller har förstorad prostata"...?


Hampe

Jag kommer tyvärr eller lyckligtvis, vilket vet jag inte riktigt som är värst, ihåg flera Honda 750 och Kawa 900 som kördes med vidöppna system. Stigefelts struprör var populärt på Kaworna hemma...:wink:

Så jag har vissa referensramar i alla fall...smatter...är det inte jag blir lite undrande över utan ljud i sådan skala att hojar hörs ungefär samtidigt som de syns i backspegeln...och hörs minutvis efter det att de förvunnit utanför synhåll...:eek:
Som låter så mycket att även med vad marknaden har tillgängligt av hörselskydd som ryms med hjälm på kämpar de en ojämn kamp mot ljudtrycket....

Stigefeltarna var om inte tysta så i alla fall rätt mycket mindre ljudliga....

Fast när det gäller Hampe så är det svårt att veta när ironin börjar överlagras med sarkasm hur och vad man skall tycka om det som skrivs....
 

Hampe

Skriver massor!
Ha! Stigefelt 4-1, Raask fotpinnar och Muscle Machine kaross - se där; dåtidens recept för bli värst i stan.
Dessa tre tillverkare låg alla i den produktiva delen av Småland - praktiskt taget inom hörhåll från varandra, med rätt sorts avgassystem...
Sist jag körde förbi - men det var ett tag sedan, så verkade Muscle Maschine vara någon slags underleverantör till Svedbergs - badrumsnissarna. Håhå jaja: bättre förr....?

Kanske. Jag saknade min gamla Varadero i helgen. Jag saknade urkraften, dragvilligheten och det hysteriska ylandet när man varvade ur den. Men jag saknade ärligt talat inte dom tomma Leo Vince-piporna som fick kottarna att trilla ur träden när man gasade. Den hojen är en av de bullrigaste jag haft. Och roligaste. Men bullrig.

I stället smög jag runt på en tyst standardhoj och lyckades passera Harmagor både dagtid och mitt i natten utan att reta upp en själ - inte ens Marie var ute och hytte med näven!
Jag tror att motorcyklismen vinner på att man dämpar sig lite. Jag gillar muller, ogillar buller och avskyr illa avstämt smatter från hojar som inte ger effekt i förhållande till buller.
Detta är inget hackande på just customhojar - även ett rassligt Marving-system på en 4a med klen effekt brukar låta störande i mina öron.

Men, vanliga Svensson vet inte varför det låter på ett visst vis - dom vet bara att det låter. För mycket. ...och dom skiter i att det är en Ducati, TL 1000 eller 180-graders Laverda som levererar ljudet.

Hampe
 

Marie

Banned
I stället smög jag runt på en tyst standardhoj och lyckades passera Harmagor både dagtid och mitt i natten utan att reta upp en själ - inte ens Marie var ute och hytte med näven!

Inte anade jag att du var på farstubron kl 17:08:44 i lördags, och gissningsvis även sådär tjugo i midnatt. Och inte märkte jag ett smack...


Synd bara att det var sådant väder, för normalt är utsikten uppifrån Mangart-P-platsen något alldeles bedårande - i synnerhet norrut, men även - i riktigt klart väder - söderut ända till Adriatiska havet.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om man byter originalsystemet till något annat och har en helfordonsgodkänd MC (vilket de flesta av oss kör) ska utbytessystemet vara typgodkänt. Det spelar ingen roll om systemet uppfyller kraven, trots avsaknad av EU-symbolen. Polisen kan, utan någon bullertest, förelägga MC-ägaren om registreringsbesiktning enbart för detta. Tidigare ställdes endast krav på kontrollbesiktning men detta har ändrats eftersom ägaren ändrat sin MC mer än vad som är tillåtet inom gällande regler. Detta råkar ett antal motorcyklister ut för varje år. Eftersom en registreringsbesiktning är dyr och det finns begränsat med tider kan det innebära att MC-ägaren får körförbud i väntan på ett besök för att visa upp originalsystemet.
Läs mer här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/
 

gundj

New member
Polisen verkar vara lite ambivalenta beträffande bullrande MC.
Min hoj är inte extremt bullrig, men en ducce låter en del även med de db-killers jag har i. Därför tvekade jag för något år sedan att köra med i valborgskortegen som brukar samla flera hundra hojar. Jag smög ner till samlingsplatsen ändå och upptäckte till min glädje att jag var en av de tystare ekipagen, guldvingarna undantagna. Nästan alla glidare, harry parkinsson, kallaankachoppers, vad man nu vill kalla dom, hade mer eller mindre rensade system och gasade glatt så mycket dom orkade, farten i kortegen var ju lagom för sånt.
Det underliga var att polisen inte med en ögonbrynshöjning ens antydde att dom ogillade ljudet.
Och efter tillställningen hade jag ju räknat med kontroller och smög mig hemåt men inte en kontroll alls.
Av denna historien kan man lära att det är ok att bullra, bara man refererar till till att det ju var ok i valborgskortegen.

Samma gillande rönte bullermattan från de tusentals åskådare som kantar gator och vägar, man får väl förutsätta att ingen av dessa sedan går hem och klagar på ljudet när en enstaka hoj kör förbi.
 

VBK

New member
Det är bara tävling på icke svensk nivå som det behövs annat än originalsystem, så är det nästan numera tyvärr.

Allt annat är nästan försök till fusk och på gatan är det bara brist på snopp.
 

Pilgrim

New member
Allt annat är nästan försök till fusk och på gatan är det bara brist på snopp.

För det första att vara utan snopp måste ju inte upplevas som en brist av alla, tror många tjejer trivs som de är... :wink:
För det andra så med omvänd filosofi så skulle det vara okej för tjejer att köra med buller, vilket jag tycker är orättvist :(
 
Det är bara tävling på icke svensk nivå som det behövs annat än originalsystem, så är det nästan numera tyvärr.

Allt annat är nästan försök till fusk och på gatan är det bara brist på snopp.

Pilgrim:s inlägg är mycket tänkvärt!

Det förvånar mig storligen att mogna / kloka forummedlemmar kan yttra sig så kategoriskt nedsättande om andra individer som uppskattar ljudet av förbränningsmotorer.

Man drar också okritiskt paralleller till storleken på mäns fallosar och ljudnivån på deras hojar:confused:……

Gör följande betraktelse, lyssna / se på genvägen nedan som visar ett motorkulturinslag av hög rang.
En Honda 250 RC 166 från 1966 Inline-6 DOHC 4-Valve, produktionsvarvtal typ 16-18.000 rpm. Det är ren njutning att lyssna på detta precisionsinstrument. Motorljud kan vara väldigt vackert:D:D.

http://www.youtube.com/watch?v=eaRop_ZMwo0

/Peter
 

Martin Eves

New member
Här var det livat :D

Minns en anekdot om en MC som vart stoppad av polisen för han hade raka rör.
Polisen påpekade myndigt att han inte fick ha raka rör: Föraren svarade att dom inte var raka utan lite böjda.
Polisen vart rasande och på den tiden var det mer fritt fram att använda fysisk fostran.

För övrigt erkänner jag mig som en gubbe som inte vill växa upp. Det är aldrig försent att ha en lycklig barndom. ;)
Men jag har varken väst, skägg eller släde.
 
:) Inomhuskörningen låter faktiskt väldigt likt ett annat precisionsinstrument - Husqvarna motorsåg... Det ljudet och doften av nyavverkad granskog kan faktiskt vara njutbart. :tummenupp

Denna reflektion kan jag förstå, har en god vän som är mycket motorintresserad tillika skogsvårdsintresserad som säker kunde fällt samma kommentar ;)!

/Peter
 
Last edited:

vilde

New member
Har just läst en bok om frihet. Det stod bland annat ungefär så här "min frihet slutar där andras frihet börjar"

Det vill säga att om man tar sig friheten att exempelvis låta mycket inkräktar man på omgivningens frihet att få njuta av tystnaden.

Det finns de som hävdar sin frihet att, i detta fallet, ha typ raka rör för att det är så skönt ljud, men då fördärvar man alltså andras frihet att få slippa höra det som de upplever som oljud eller buller.

Om man tar sig friheter bör man respektera andras rätt att ta sig friheter.

Med större frihet kommer alltså ett större ansvar och en förmåga att sätta sig in i hur andra upplever det man gör för att inte sabotera för omgivningen.
 
Top