Mer med saken att göra än vad man kan tro...
Och detta inlägg handlade om buller eller på annat sätt kopplat till ursprungsämnet i tråden???
Det hade med det här att göra!
"Lite respekt hade suttit fint. Tönt!"
Kravmaskinen är i full gång...och när det dessutom är respekt som krävs så undrar man lite försynt om det endera konsumerats för mycket amerikanska tv-serier eller om det är någon sorts freudiansk felsägning?
Sen har det här med respekt en viss allmän bäring på hur vi vill att vi skall uppfattas av den icke motorcykelåkande allmänheten. Skall man förtjäna deras respekt, visserligen i en egennyttig strävan att få dem att inte reflexmässigt säga nej till allt som har med motorcyklar att göra,så måste man investera först!
För det mesta räcker det med enkla saker...en del skall man göra i alla fall men att t.ex tydligt stanna i god tid innan övergångställen och tydligt markera "gå över, jag står till" får förvånansvärt många äldre tanter, mammor med barnvagn att se väldigt glada ut!
Och det har skrivits om här och på andra forum...att alltid vinka till små barn! Kan man sen låta bli att dra på ända in i varvstopp inom tättbebyggt område så är mycket vunnet....
Och så finns det något som tär hårt, mycket hårt på det investerade förtroende- och respektkapitalet nämligen de tvåhjulingar som gång efter annan i fullskaleform försöker bevisa att det finns ett ännu effektivare sätt omvandla bensin till buller! HD och liknande farkoster som med helt öppna rör på riksvägen hörs, varenda växel, varenda svacka, genom rondellen, ut ur rondellen under ca 6-7 min...trots att jag bor ca 4 km från riksvägen!
Hur mycket kostar inte det av intjänad respekt. F-n inte ens jag som åker hoj själv gillar det...vad tror ni att faster Agda och mamma Sivan tycker? Illa, minst.
Så, visst tycker jag att ett resonemang om respekt har med buller att göra. För utan att "Svensson" respekterar oss eller kan fås att göra det så är vi långsiktigt rökta.