Hur allmänheten kan uppleva det

vilde

New member
Nä, lite mer stake från kommunernas miljö och hälsa där man kanske skulle kräva påskrivet kontrakt innan köpen av dessa fastigheter förvärvas där de som bor där fårnsäger sig all rätt att framföra klagomål (och får gehör för dem) mot normal verksamhet på motorbanan de bor granne med.
Just det är inte möjligt att göra. Sedan miljöbalken kom är alltid verksamhetsutövaren ansvarig för exempelvis störningsmoment gentemot omgivningen, det går inte att skriva bort. Kommunernas Miljö- och Hälsoskyddsenheter har inte legal möjlighet att ändra på det. Det är i så fall en fråga för den lagstiftande myndigheten, dvs riksdagen.

Avarage

New member
Just det är inte möjligt att göra. Sedan miljöbalken kom är alltid verksamhetsutövaren ansvarig för exempelvis störningsmoment gentemot omgivningen, det går inte att skriva bort. Kommunernas Miljö- och Hälsoskyddsenheter har inte legal möjlighet att ändra på det. Det är i så fall en fråga för den lagstiftande myndigheten, dvs riksdagen.

Må hända att jag inte kan alla vägar olika ärenden skall/kan/får/vill tas för att förändras men vad jag menade var att det är ett beslut som är satt av människor och följdaktligen GÅR det att ändra på. OCH jag anser att det är fel så som det fungerar just nu! MEN jag lägger krutet mitt på annat viktigare saker än bullerproblem så någon annan som har ork och tid får gärna "ta pucken".

Diversion

New member
Att bullra på om 'gagg' o 'svammel' i 95+ dB är inte sjysst eller särskilt givande enligt min mening. Det skramlar mest liksom. Vi som kramar varandra just på detta forum kunde kanske vara lite mer självkritiska ibland. Första gången jag kom till en avrostningskurs skojade de om att de inte hörde att jag kom. Tycker också det är skönt att inte behöva "mecka ljuddämpare" inför besiktning (och sedan anti-mecka igen). Samtidigt kan jag sympatisera med dem som på olika sätt vill dopa sin MC-upplevelse. Det är väl i princip inget fel i det så länge man inte fuskar. Som du förstår är jag lite kluven i frågan men jag tycker det känns HELT onödigt att hålla på och kasta bajs-tollar på andra. Lite respekt hade suttit fint. Tönt!

/Inki

Tönt kan du vara själv. Ja det är gagg och svammel. Jag känner nämligen till typen. Jag har full förståelse för att man inte vill ha hojar med raka rör körande förbi var tredje minut. 9/10 insändare som denna skrivs dock av folk som skiter i ljudnivån. De gnäller så länge bilen/mc:n inte är bokstavligen ljudlös.

Hojkul!

New member
...

Men sorgligast är alla trångsynta individer som inte kan acceptera att vi är olika!:(

Det finns alltid något att störa sig på om man är trångsynt! Gör du inte som jag gör och tycker som mig gör du fel! :tomte:

Håller i princip med dig Fuggle - fast ibland handlar det inte om trångsynthet, alla är olika och vissa människor har uppenbarligen helt enkelt inte förmågan att acceptera att vi är olika...
Om jag ändå slapp flygplansbullret när stålfåglarna stiger från eller går ner mot Bromma flygplats... Och dessa jädrans skator som "kraxar" så jag inte kan sova... ;-)

HkanB

New member
Inget som kommer i cornflakespaket...

Att bullra på om 'gagg' o 'svammel' i 95+ dB är inte sjysst eller särskilt givande enligt min mening. Det skramlar mest liksom. Vi som kramar varandra just på detta forum kunde kanske vara lite mer självkritiska ibland. Första gången jag kom till en avrostningskurs skojade de om att de inte hörde att jag kom. Tycker också det är skönt att inte behöva "mecka ljuddämpare" inför besiktning (och sedan anti-mecka igen). Samtidigt kan jag sympatisera med dem som på olika sätt vill dopa sin MC-upplevelse. Det är väl i princip inget fel i det så länge man inte fuskar. Som du förstår är jag lite kluven i frågan men jag tycker det känns HELT onödigt att hålla på och kasta bajs-tollar på andra. Lite respekt hade suttit fint. Tönt!

/Inki
Respekt är vilket du av någon anledning verkat [missat|glömt bort|aldrig vetat om|annan möjlig förklaring] inte något som kommer i cornflakespaket inte heller står den att finna i paket under granen.
  • Respekt är inte heller något som kan krävas.
  • Respekt är inte heller det samma som rädsla även om del tycks tro det...
  • Respekt är något man förtjänar och påminner en del om kusinen förtroende i det att man måste investera/sätta in en hel del innan man kan göra några uttag.
Visst skall du få ett hyfsat och snyggt bemötande...men att kräva att någon skall "respektera dig" för det är väl dig själv du syftar på ovan?
Du och andra har all rätt att förvänta sig att bli civiliserat bemötta och det är det fullt möjligt att bli utan att det finns det minsta lilla uns av respekt inblandat.

Last edited:

Avarage

New member
Respekt är vilket du av någon anledning verkat [missat|glömt bort|aldrig vetat om|annan möjlig förklaring] inte något som kommer i cornflakespaket inte heller står den att finna i paket under granen.
  • Respekt är något man förtjänar och påminner en del om kusinen förtroende i det att man måste investera/sätta in en hel del innan man kan göra några uttag.
Visst skall du få ett hyfsat och snyggt bemötande...men att kräva att någon skall "respektera dig" för det är väl dig själv du syftar på ovan?
Du och andra har all rätt att förvänta sig att bli civiliserat bemötta och det är det fullt möjligt att bli utan att det finns det minsta lilla uns av respekt inblandat.

Och detta inlägg handlade om buller eller på annat sätt kopplat till ursprungsämnet i tråden???

Ove 60+

Active member
Och detta inlägg handlade om buller eller på annat sätt kopplat till ursprungsämnet i tråden???

Tolkningsfråga? Om man uppträder ohyfsat och störande(=onödigt bullrigt) inverkar det menligt på den respekt man annars skulle förtjänat. Kanske? :angel:

Avarage

New member
Tolkningsfråga? Om man uppträder ohyfsat och störande(=onödigt bullrigt) inverkar det menligt på den respekt man annars skulle förtjänat. Kanske? :angel:

Sant, men det framgick ju inte av inlägget som hade en helt annan vinkling (onödigt i mina ögon)!

HkanB

New member
Mer med saken att göra än vad man kan tro...

Det hade med det här att göra!
"Lite respekt hade suttit fint. Tönt!"

Kravmaskinen är i full gång...och när det dessutom är respekt som krävs så undrar man lite försynt om det endera konsumerats för mycket amerikanska tv-serier eller om det är någon sorts freudiansk felsägning?

Sen har det här med respekt en viss allmän bäring på hur vi vill att vi skall uppfattas av den icke motorcykelåkande allmänheten. Skall man förtjäna deras respekt, visserligen i en egennyttig strävan att få dem att inte reflexmässigt säga nej till allt som har med motorcyklar att göra,så måste man investera först!

För det mesta räcker det med enkla saker...en del skall man göra i alla fall men att t.ex tydligt stanna i god tid innan övergångställen och tydligt markera "gå över, jag står till" får förvånansvärt många äldre tanter, mammor med barnvagn att se väldigt glada ut! :) Och det har skrivits om här och på andra forum...att alltid vinka till små barn! Kan man sen låta bli att dra på ända in i varvstopp inom tättbebyggt område så är mycket vunnet....

Och så finns det något som tär hårt, mycket hårt på det investerade förtroende- och respektkapitalet nämligen de tvåhjulingar som gång efter annan i fullskaleform försöker bevisa att det finns ett ännu effektivare sätt omvandla bensin till buller! HD och liknande farkoster som med helt öppna rör på riksvägen hörs, varenda växel, varenda svacka, genom rondellen, ut ur rondellen under ca 6-7 min...trots att jag bor ca 4 km från riksvägen!

Hur mycket kostar inte det av intjänad respekt. F-n inte ens jag som åker hoj själv gillar det...vad tror ni att faster Agda och mamma Sivan tycker? Illa, minst. :(

Så, visst tycker jag att ett resonemang om respekt har med buller att göra. För utan att "Svensson" respekterar oss eller kan fås att göra det så är vi långsiktigt rökta.

Last edited:

Jumbo

New member

Nej, det var inte mig själv jag syftade på. Har man läst tråden och klarar att behålla ett sammanhang ett tag så borde det ha framgått. Men för att bli extra tydlig; jag tycker det visar på brist på respekt att avfärda andras åsikter (inte mina utan vad andra har skrivit tidigare i tråden) som gagg o svammel. Jag har ännu inte ändrat mig på den punkten.

/Inki

Lyckligtvis finns det här i Hermagor inskrivet i kommunala ordningsstadgan att gräsklippning med bensindriven gräsklippare är förbjudet på söndagar, så skulle någon dåre få för sig att göra något så vansinnigt är det bara att ringa polisen. Och österrikisk polis är sällan att leka med. Och till skillnad mot sina svenska kollegor *arbetar* de och de kommer när man ringer efter dem...

Förlåt OT men...

Jag ber att få gratulera både dig och mig till det faktum att vi inte är grannar!

Så tokiga kan inte Österrikarna vara, det tror jag inte på ;).

/Peter

Marie

Banned
Och så finns det något som tär hårt, mycket hårt på det investerade förtroende- och respektkapitalet nämligen de tvåhjulingar som gång efter annan i fullskaleform försöker bevisa att det finns ett ännu effektivare sätt omvandla bensin till buller! HD och liknande farkoster som med helt öppna rör på riksvägen hörs, varenda växel, varenda svacka, genom rondellen, ut ur rondellen under ca 6-7 min...trots att jag bor ca 4 km från riksvägen!

Hur mycket kostar inte det av intjänad respekt. F-n inte ens jag som åker hoj själv gillar det...vad tror ni att faster Agda och mamma Sivan tycker? Illa, minst. :(

Jag kan bara hålla med dig. Det är precis det jag menade i en annan tråd när jag sa att veckorna efter den stora HD-träffen vid Faaker See (4,5 mil härifrån) som är Europas största HD-träff, med runt 25000 deltagare, så är jag själv rabiat motorcykelhatare.

När det från morgon till kväll är en aldrig sinande ström av HD varav majoriteten har luft-och buller, på stora vägen utanför. Man hör dem längs en sträcka på mellan 6 och 7 km.... :mad:

Last edited:

Marie

Banned
Så tokiga kan inte Österrikarna vara, det tror jag inte på ;).

Jodå, de är precis så kloka.
Lugn och ro från gräsklipparmarodörer på söndagarna, och dessutom lugn och ro även för affärsanställda. Affärstidsreglering finns, och alla affärer i stan är STÄNGDA på söndagar.
Man helgar vilodagen....

Och apropå HD-träffen så stoppar och bötfäller polisen så många bullermarodörer de hinner, men medan de skriver böter på en hinner hundra andra passera....

HkanB

New member
Förstår men...

Nej, det var inte mig själv jag syftade på. Har man läst tråden och klarar att behålla ett sammanhang ett tag så borde det ha framgått. Men för att bli extra tydlig; jag tycker det visar på brist på respekt att avfärda andras åsikter (inte mina utan vad andra har skrivit tidigare i tråden) som gagg o svammel. Jag har ännu inte ändrat mig på den punkten.

/Inki

OK...jag förstår vad du menar och med lite mer välvilja än med den jag kanske ursprungligen läste ditt inlägg med så går det nog att förstå det du skrev på det sättet...

"Som du förstår är jag lite kluven i frågan men jag tycker det känns HELT onödigt att hålla på och kasta bajs-tollar på andra. Lite respekt hade suttit fint. Tönt!"

Det är inte för mig helt självklart att det är andra och inte jag som "Lite respekt hade suttit fint. Tönt!" syftar på....
Jag har läst och läser väl tyvärr det som att andra bara var en omskrivning för jag....ett inte helt ovanligt stilistiskt grepp att lämna första person....

Nåja...missförstånd å sido...jag tycker fortfarande att respekt inte är helt rätt ord att använda...hyfs, stil och finess vore nog tycker jag iaf lämpligare...men det är ju populärt med att gilla olika numera...

Ove 60+

Active member
:confused: Konstigt. Så fort någon nämner avgasljud som hamnar på den nivån som kallas buller blir det en väldans diskussion och gärna pajkastning. Är det inte i själva verket så att dom som bullrar med sina hojar är väldigt gynnade om man jämför med de reaktioner som annat oväsen leder till.

Om man provar ställa sig i gathörnat och vrålar länge och oartikulerat (primalskrik) med en nivå >103 dB kommer med största säkerhet polisen att larmas och så blir det transport till psyket. Straff kommer med största säkerhet att utmätas om inte psyket har något att invända.

Om man går loss med en trumma eller liknande i samma miljö och samma ljudnivå kommer säker samma sak att ske.....

Kan nog finnas andra sätt att störa sin omgivning som leder till åtgärd. Allt handlar ju om att man inte visar hänsyn och därmed förlorar man rätten till respekt.

Gnäll alltså inte för att folk har synpunkter på körning med raka rör. Chansen att man blir insydd är minimal så då får ni väl ta lite gnäll. :p

Last edited:

Diversion

New member
:confused: Konstigt. Så fort någon nämner avgasljud som hamnar på den nivån som kallas buller blir det en väldans diskussion och gärna pajkastning. Är det inte i själva verket så att dom som bullrar med sina hojar är väldigt gynnade om man jämför med de reaktioner som annat oväsen leder till.

Om man provar ställa sig i gathörnat och vrålar länge och oartikulerat med en nivå >103 dB kommer med största säkerhet polisen att larmas och så blir det transport till psyket. Straff kommer med största säkerhet att utmätas om inte psyket har något att invända.

Om man går loss med en trumma eller liknande i samma miljö och samma ljudnivå kommer säker samma sak att ske.....

Kan nog finnas andra sätt att störa sin omgivning som leder till åtgärd. Allt handlar ju om att man inte visar hänsyn och därmed förlorar man rätten till respekt.

Gnäll alltså inte för att folk har synpunkter på körning med raka rör. Chansen att man blir insydd är minimal så då får ni väl ta lite gnäll. :p

Man måste mota Olle i grind. Som jag skrev tidigare så förstår jag de som blir less på raka rör hojar som kör fram och tillbaka ofta men det är min erfarenhet att 9/10 personer som insändaren är gnällspikar. Som skrivits tidigare så köper de en tomt som ligger nära en motorbana, ett flygfält etc. och sedan gnäller de och springer runt med listor för att samla namn. Sådana har jag ingen som helst förståelse för.

Sedan finns de som gnäller oavsett var de bor och oavsett vad det gäller. Om alla raka rör hojar försvinner kommer de att klaga på de som har slip-on eller vanligt V&H muller system. När de försvinner gnäller de på standardhojar och när hojarna blir helt tysta så gnäller de på att de förstör landskapet genom sin blotta närvaro. Tro mig jag känner till typen.