Hur allmänheten kan uppleva det

Berg

New member
Ja, det är ganska irriterande när lokala V-twin gubbgänget åker förbi favoritcaféet med raka rör.

Håkan Runfeldt

New member
Jag har fem hojar, jag kör ganska mycket motorcykel, alla mina hojar har original avgassystem.
Tråkig? Nej, jag har alltid resonerat så här:
Om din MC inte väsnas och stör, så är det ingen som hör hur fort du kör.:)

BMW R90s

New member
Finns det något annat som är värre och löjligare än en hoj med raka rör?
Gubbjävlar som inte vuxit upp är min åsikt!

jan-olovj

Active member
Finns det något annat som är värre och löjligare än en hoj med raka rör?
Gubbjävlar som inte vuxit upp är min åsikt!

Det är nog inte bara vi Gubbjävlar som väsnas även yngre Gubbjävlar och Kärringar. Jag kör inte med utbytesrör eller gillar oväsen men ogillar sådana här uttryck.

Det är nog inte bara vi Gubbjävlar som väsnas även yngre Gubbjävlar och Kärringar. Jag kör inte med utbytesrör eller gillar oväsen men ogillar sådana här uttryck.

Det har du säkert rätt i.

Att köra med raka rör är ju lätt obegripligt beteende. Om man har ett luftigare eftermarknadssystem MED DÄMPNING så är det väl klokt att hålla igen i tätort/bostadsområden. Det är ju en tumregel tycker jag oavsett vilken dämpning man har, av andra själ som diskuterats i andra trådar. Reta inte befolkningen i onödan med vårdslöst beteende.

Tycker nog att det är ganska jämt fördelat oavsett åldersgrupp. En sak är ganska uppenbar när man observerar MC som låter mycket i tätort. Det är ofta en ”posör” som gasar helt omotiverat mellan husväggarna och villatomterna. Glasklart är att posören gillar att man tittar på ekipaget. Vad han / hon då inte tänker på är att betraktaren just blivit förbannad på alla MC innehavare.

Ute på landet på den slingriga favoritvägen kan man väl kosta på sig att vrida på gashantaget, det är ju ett av huvudskälen att ha MC…. Det behöver inte vara skittyst, då märker ju inte folk att det kommer ett fordon :). Dessutom är ljudet vackert. Det är ju som bekant ett stort problem för oss MC förare att folk inte märker när vi dyker upp

Edit: Det är svårt att se hur gammal en sporthojsförare / touringförare är. Lite lättare med de som kör med öppen hjälm (ej sporthoj/touring).

/Gubbe med Termignoni-dämpare på hojen, ibland med DB killer:lemon:.

Last edited:

Diversion

New member
Vad gaggar han om? Verkar som om han blandar ihop glidare och sportigare maskiner. Säkert en tomte från Naturskyddsföreningen eller liknande terrorgrupp. Jag såg dem vråla på tv igår.

Herr Fuggle

New member
Jag undrar om Mattias hört samma MC som jag?....

Jag är glad att hösten innebär att det inte surrar en gräsklippare eller någon annan bullrande maskin när jag är ute i trädgården!:tummenupp

Och nu slipper vi grilloset också.:wink:

Men sorgligast är alla trångsynta individer som inte kan acceptera att vi är olika!:(

Det finns alltid något att störa sig på om man är trångsynt! Gör du inte som jag gör och tycker som mig gör du fel! :tomte:

Martin Eves

New member
Buller är oönskat ljud och för vissa kan det uppfattas som oväsen, detta får man acceptera. Men frågan är vilka riktvärden som är acceptabla" dom hördes flera km bort, väckas mitt i natten , bryter deras samtal". Låter för mig som det är ett ganska rejält oväsen.

Fast om artikelskribenten överdriver problemet eller inte kan man inte veta.

Bansaie

New member
För att inte tala om alla 4-hjulingar som ljudmässigt säkert tas för motorcyklar.

Hörde en så sent som idag som drog genom villaområdet. Tämligen säker på att det var en 4-hjuling då det dels inte kryllar av endurohojar härikring och dels så skiljer stonkaljudet från 4-hjulingarna en del från hojarnas dito.
Jag betvivlar dock att gemene man har tillräckligt intresse för att skilja de 2 åt.

Last edited:

Pilgrim

New member
Vad är väl vackrare i sommarnatten än en glidare i fjärran som råmande kämpar för att nå landsvägsfart eller en plastraket som ylande passerar 10000 rpm i jakt på det riktiga draget :tummenupp. Förstår inte problemet :confused:

Vad är väl vackrare i sommarnatten än en glidare i fjärran som råmande kämpar för att nå landsvägsfart eller en plastraket som ylande passerar 10000 rpm i jakt på det riktiga draget :tummenupp. Förstår inte problemet :confused:

Tycker vi ja!!

För några år sedan utspelade sig följande triviala händelse på seneftermiddagen en Söndag.

Fem villatomter, långt ifrån vår tomt, bor en gnällig medborgare. Han kom hem till mig när jag klippte gräset med en Stiga Villa åklippare, helt original. ”Hur kan man få för sig att klippa gräset på en Söndag?” var hans ”fråga” eller snarare påhopp. ”Det för ju ett jävla oväsen.”

Jag var mycket tydlig i mitt genmäle på hans fråga. Har inte sett honom sedan den gången.

Ducatin har han aldrig klagat på. Han hinner väl inte fram till huset innan jag kört iväg förmodar jag. Kanske vet han inte vart ljudet kommer ifrån :D:D.

Min närmsta granne har inte ens en gång noterat när jag klipper gräset och det är ömsesidigt från min sida. Vem bryr sig.

Gnällspikar finns det alltid. De behöver nödvändigtvis inte alltid trivas .

/Peter

Jumbo

New member
Den som skrev insändaren, i ena ögonblicket svamlar han om mäktigt dån, i nästa om den otroliga accelerationen.

Att bullra på om 'gagg' o 'svammel' i 95+ dB är inte sjysst eller särskilt givande enligt min mening. Det skramlar mest liksom. Vi som kramar varandra just på detta forum kunde kanske vara lite mer självkritiska ibland. Första gången jag kom till en avrostningskurs skojade de om att de inte hörde att jag kom. Tycker också det är skönt att inte behöva "mecka ljuddämpare" inför besiktning (och sedan anti-mecka igen). Samtidigt kan jag sympatisera med dem som på olika sätt vill dopa sin MC-upplevelse. Det är väl i princip inget fel i det så länge man inte fuskar. Som du förstår är jag lite kluven i frågan men jag tycker det känns HELT onödigt att hålla på och kasta bajs-tollar på andra. Lite respekt hade suttit fint. Tönt!

/Inki

Marie

Banned

Nyckelordet är "i fjärran". Är det lite närmre än så är bådadera odrägligt.
Och är det dessutom en strid ström av sådana sanitära olägenheter känns det frestande att hämta hagelbössan och ladda med grovhagel....

Marie

Banned
Fem villatomter, långt ifrån vår tomt, bor en gnällig medborgare. Han kom hem till mig när jag klippte gräset med en Stiga Villa åklippare, helt original. ”Hur kan man få för sig att klippa gräset på en Söndag?” var hans ”fråga” eller snarare påhopp. ”Det för ju ett jävla oväsen.”

Lyckligtvis finns det här i Hermagor inskrivet i kommunala ordningsstadgan att gräsklippning med bensindriven gräsklippare är förbjudet på söndagar, så skulle någon dåre få för sig att göra något så vansinnigt är det bara att ringa polisen. Och österrikisk polis är sällan att leka med. Och till skillnad mot sina svenska kollegor *arbetar* de och de kommer när man ringer efter dem...

Last edited:

Avarage

New member
Kör med original avgassystem, nog mest för att jag är för snål eller lat (väljt vilket du vill). Och har alltid kör original avgassystem på gathojarna. Har helle rinte sett någon större anledning att byta på de hojar som rullat runti-i-runt-runt då de antingen varit tillräckligt snabba för att jag skall vara begränsningen och inte hojen eller det redan suttit på annat än orignal när jag köpt dem. Jag har helt enkelt inte varit så frälst i motorljud (eller ljud öve rhuvud taget kanske).

MEN så åkte vi till Sentenniel Classic Race på Assen 1998 och fick den fantastiska möjligheten tack vare, vår nu bortgångne klubbmedlem, Kent Andersson som fixade in oss i depån under hela helgen.

Att traska runt bland RIKTIGA gubbar och kärringar som var tillbaks till forna tider (mentalt) OCH med samma maskinmaterial gav en mersmak som heter duga. Där var allt från raka rör till megafoner som förstärkte ljudet. Beroende på vilken maskin lät det olika mycket och/eller oliga Gôtt (som vi Göteborgare säger) Goaste ljudet kom från allt med röd tank och ett stort M på emblemet. Bäst lär MV:eek:rna (allihop) när de körde på banan. De urskiljde sig så markant, inte pga. volymen utan pga. ljudkvalitén, att jag med otränat öra med lätthet kunde urskilja att det var en MV Augusta som for förbi på rakan trots att jag inte kunde se den (jämnt).

Så... jag blev ljudfrälst helt enkelt.

Nu innebär ju inte det att jag anser att man skall/måste bullra var som helt eller när som helt heller för den delen. Buller, av denna karraktären, hör hemma på en motorbana. Om det tror jag vi alla är överens!?

Men det som stör mig är att inte ens där får det bullras. Vad i hellskotta är det för människor som flyttar till ett hus som ligger 100m från en motorbana och sedan har mage och klaga på "att det väsnas". Tro fasiken att det väsnas det är ju en MOTORbana.

Samma kategorier av människor bosätter sig granne med Arlanda flygplats, Tågspår, Motorvägar och blir sedan förbannade för att det låter! JA, och VAD hade du förväntat dig???

Nä, lite mer stake från kommunernas miljö och hälsa där man kanske skulle kräva påskrivet kontrakt innan köpen av dessa fastigheter förvärvas där de som bor där fårnsäger sig all rätt att framföra klagomål (och får gehör för dem) mot normal verksamhet på motorbanan de bor granne med.

// Niklas