Kör med original avgassystem, nog mest för att jag är för snål eller lat (väljt vilket du vill). Och har alltid kör original avgassystem på gathojarna. Har helle rinte sett någon större anledning att byta på de hojar som rullat runti-i-runt-runt då de antingen varit tillräckligt snabba för att jag skall vara begränsningen och inte hojen eller det redan suttit på annat än orignal när jag köpt dem. Jag har helt enkelt inte varit så frälst i motorljud (eller ljud öve rhuvud taget kanske).
MEN så åkte vi till Sentenniel Classic Race på Assen 1998 och fick den fantastiska möjligheten tack vare, vår nu bortgångne klubbmedlem, Kent Andersson som fixade in oss i depån under hela helgen.
Att traska runt bland RIKTIGA gubbar och kärringar som var tillbaks till forna tider (mentalt) OCH med samma maskinmaterial gav en mersmak som heter duga. Där var allt från raka rör till megafoner som förstärkte ljudet. Beroende på vilken maskin lät det olika mycket och/eller oliga Gôtt (som vi Göteborgare säger) Goaste ljudet kom från allt med röd tank och ett stort M på emblemet. Bäst lär MV
rna (allihop) när de körde på banan. De urskiljde sig så markant, inte pga. volymen utan pga. ljudkvalitén, att jag med otränat öra med lätthet kunde urskilja att det var en MV Augusta som for förbi på rakan trots att jag inte kunde se den (jämnt).
Så... jag blev ljudfrälst helt enkelt.
Nu innebär ju inte det att jag anser att man skall/måste bullra var som helt eller när som helt heller för den delen. Buller, av denna karraktären, hör hemma på en motorbana. Om det tror jag vi alla är överens!?
Men det som stör mig är att inte ens där får det bullras. Vad i hellskotta är det för människor som flyttar till ett hus som ligger 100m från en motorbana och sedan har mage och klaga på "att det väsnas". Tro fasiken att det väsnas det är ju en MOTORbana.
Samma kategorier av människor bosätter sig granne med Arlanda flygplats, Tågspår, Motorvägar och blir sedan förbannade för att det låter! JA, och VAD hade du förväntat dig???
Nä, lite mer stake från kommunernas miljö och hälsa där man kanske skulle kräva påskrivet kontrakt innan köpen av dessa fastigheter förvärvas där de som bor där fårnsäger sig all rätt att framföra klagomål (och får gehör för dem) mot normal verksamhet på motorbanan de bor granne med.
// Niklas