Hondas crosstourer vs BMW

Strikemaster

New member
Jag vet inte varför Crosstourer'n är så mycket tyngre än GS'n men tyngre är den. Jag hade provat GS'n och bestämt mig för ett köp när jag provade Crosstourer'n och då föll BMW'n bort, jag satt mycket skönare och hela cykeln kändes bättre för mig. Den som ska fara runt i skogen på endurovis eller smiska skogsstigar väljer inte Hondan men inte BMW'n heller för till det finns cyklar som är gjorda för det. Anledningen till att jag ville ha en sk "äventyrsmaskin" var att vägarna här är av typen osläta så fjädringsbestyckningen på äventyrarna passar ypperligt och ibland åker jag på grus. Nu köpte jag alltså cykel efter mina behov som dessutom kändes mest rätt för mig.
 

esso

New member
Tyvärr så har nya 1200 GS blivit ca 35 kg tyngre. Så de har inte lyckats att hålla nere vikten vid omkring 200 kg torrvikt. Synd :(
 

OH-

Member
Tyvärr så har nya 1200 GS blivit ca 35 kg tyngre. Så de har inte lyckats att hålla nere vikten vid omkring 200 kg torrvikt. Synd :(

Nu vet jag inte var du hämtar dina uppgifter men lite knepiga verkar dom. Hos BMW ser jag att körklar vikt på årets R1200GS är 234 kg medan den nya skall väga 238 kg. Båda har ungefär samma tankvolym.
En skillnad på hela 4 kg!

Vintern är på väg så nu blir det väl en massa trams som det här. Jag tycker det viktiga är att man är nöjd med hojen man har, är man inte det så tycker jag vi hjälps åt med råd och dåd om hur man fixar till den eller vad vi tror den skulle kunna ersättas med.
Lite som reklamen nåt finansinstitut kör just nu - Vi ger dig inga råd innan vi känner dig.
 

OH-

Member
Jag har en fråga. Vad är det som gör den nya Honda VFR 1200 X crosstourer så mycket tyngre än BMW R 1200 GS? Det är inte lite skillnad heller!

Men varför är det så? Någon som vet?

Veta kan jag ju inte, gissa däremot.

Honda är duktiga, väldigt duktiga. För dom är en avgörande fråga vem som skall köpa hojen och sen skall dom tjäna pengar. Om den tänkta kundgruppen för X:en kommer att köpa även om vikten är hög så blir vikten hög.
Inte för att inte Honda kunde bygga en lätt X, inte alls. Men, det kostar tid och pengar. Om man skall jaga vikt aggresivt så skall i stort sett varenda komponent tänkas igenom igen. När väl nya lättare delar är konstruerade så måste dom testas grundligt (om man inte testar på kunderna första året, ingen nämnd, ingen glömd). Sen blir det nya verktyg, ny lagerhållning osv osv osv. Under tiden har nån konkurrent hängt lite ny plast på nån gammal modell, snott kunderna och pengarna.
 

esso

New member
Nu vet jag inte var du hämtar dina uppgifter men lite knepiga verkar dom. Hos BMW ser jag att körklar vikt på årets R1200GS är 234 kg medan den nya skall väga 238 kg. Båda har ungefär samma tankvolym.
En skillnad på hela 4 kg!

Vintern är på väg så nu blir det väl en massa trams som det här. Jag tycker det viktiga är att man är nöjd med hojen man har, är man inte det så tycker jag vi hjälps åt med råd och dåd om hur man fixar till den eller vad vi tror den skulle kunna ersättas med.
Lite som reklamen nåt finansinstitut kör just nu - Vi ger dig inga råd innan vi känner dig.


Hoppsan vad fel det blev, den ena specifikationen gällde torrvikt på en -08 och -13 modellen var visst körklar med vätskor. Men tur att du hade rätt för då var det ju ingen viktökning att tala om.
/Sven-Olof
 

Strikemaster

New member
Ja nu är hojen parkerad i garaget och det blev ca 400mil denna säsong. Kan säga att jag är helnöjd med Crosstourern, det har blivit mest asfalt men även grus ibland och den är helt underbar att köra. Motorn är helt underbar och inga vibrationer över huvud taget helt suverän för mig är den, rätt så snål på soppan också 0,5 l/mil med eller utan väskor spelar ingen roll. Den känns definitivt inte tung när man kör dock kan den kännas lite tung när man baxar den för hand men jag kör hellre än knuffar.
 
Last edited:

Sälen

New member
En anledning till extra vikt på crosstourern är att den har samma drivlina och ram som VFR 1200 som har cirka 50 hästkrafter mer och därmed är överdimensionerad, vilket kanske kan ge en positiv inverkan på hållbarhet i längden.
 

Kjell-Anders

New member
Vikt är aldrig eftersträvansvärt, men vikten känns inte alltid när man kör - vilket någon påpekade.
Själv har jag precis skaffat en R6:a på 163 kg som ska ersätta min R1100S, vilken väger 208 kg. Skillnaden märks även när man kör!
Ändå tar jag bort så mycket som möjligt som inte är nödvändigt från hojen för att hålla vikten på ett minimum, men så kör jag ju i stort sett bara bana och där är det funktion som prioriteras - inte pynt och utsmyckning.
 
Top