Hondas crosstourer vs BMW

Paerhc

New member
Jag har en fråga. Vad är det som gör den nya Honda VFR 1200 X crosstourer så mycket tyngre än BMW R 1200 GS? Det är inte lite skillnad heller!

Men varför är det så? Någon som vet?
 

Hampe

Skriver massor!
Honda och vissa andra tillverkare vill att grejerna håller.

Ah! Det är så enkelt alltså? Mer vikt så håller det längre? Då närmar vi oss en evighetsmaskin här:


Eller inte. Det skall gå att köra också, man skall ha kul. Man vill slippa dödvikt.

Honda är grymt tillförlitliga hojar. Inte för att dom är tunga, utan för att dom byggs med tillförlitlighet som en väsentlig faktor på ritbordet. Vikten är tyvärr resultatet av en kompromiss.

Om man tar en vätskekyld V4 från en en landsvägstourer och tror att man kan skapa en äventyrsmaskin genom att hänga på grejer så blir det galet. Man har sett bilder, man har sett försäljningstatistik, man tror man kan göra något liknande. Men man har inte förstått.

Men, när det gäller vikter på MC så skall man inte alltid gå på tillverkarnas uppgifter. Det vill till att själv köra dem över våg, samma våg för att veta vad en hoj som går att köra väger... Det kan vara så att skillnaden är mindre än man tror på pappret, men den kan lika gärna bli större ändå.
BMW lider för övrigt svårt av sina ägare som efter uthämtandet av "den kompletta äventyrsmotorcykeln" läger kraft, energi och nästan lika mycket pengar som hojen en gång kostade på att tynga ner maskinen med blingbling från Hobbexkatalogen. För att få den "personlig", säger man. Att verkligen åka någonstans, uppleva något med sin alupyntade dyrgrip verkar inte lika angeläget. Antar att det är äventyr nog att beställa grejer.

Usch, nu blev jag så där tråkig igen. Sorry.


forts


You have included a total of 2 videos in your message. The maximum number that you may include is 1. Please correct the problem and then continue again.

The use of videos is subject to them being enabled by the administrator.







Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Môcke regler här...

Det här forumet kräver att du väntar 30 sekunder mellan postning av inlägg. Vänligen försök igen om 12 sekunder.


BMWs utmaning är nu att uppdatera den gamle stridhästen med vattenkylning utan att åka upp ett enda kilo i vikt. Grejar dom det?





Hampe
 
Last edited:

MiaSyrra

New member
nästan lika mycket pengar som hojen en gång kostade på att tynga ner maskinen med blingbling från Hobbexkatalogen. Att verkligen åka någonstans med sin alupyntade dyrgrip verkar inte lika angeläget. Antar att det är äventyr nog att beställa grejer.
Ja, nu blev det lite tråkigt. Om du börjar med att konstatera att en 4-cyl V-motor väger mer än en luftkyld twin så har du hamnat helt rätt i det. Sen kan jag hälsa dig att äventyret ligger i att ta sin hoj ut i världen och på vägen hem pausa lite utanför Touratech i Hamburg och för de sista slantarna som blev över när man tankat köpa någon liten alu-dinge som man saknat under hela resan, tex ett gasstöd, så man inte blir trött i tassarna på motorvägen. Äventyret ligger i att uppleva att priserna i Tyskland är 30 % lägre än i katalogen. Då blir man rätt nöjd.
 

Bob Sweden

New member
*klipp* Sen kan jag hälsa dig att äventyret ligger i att ta sin hoj ut i världen *klipp*

Grejen är den att det är påfallande många cyklar som har utrustning för oerhörda summor, cyklar som ofta har påfallande låg mätarställning...

Klippt från Blocket annons, mina kommentarer i fetstil:

Mkt fin & påkostad *märke raderat* med tillbehör för över 25 000 kr!!
1150 mil, -08, 250 mil per år = inga längre äventyr iallafall
*klipp*
Utrustningslista:
* 2 st. kraftiga alu.packväskor 40 lit. (OTR)
* 2 st. innerväskor (OTR)
* Kraftig väskhållare (OTR)
* Tankväska 14/20 lit. (TT)
* Toppbox Givi. (rymmer en hjälm)
* Leo-Vince SBK slip-on (godkändt ljud)
* Power Commander V
* Foam-luftfilter + 1 extra. (OTR)
* Magura Fat-bar styre
* Styrhöjare +25mm (Magura)
* Handtagsskydd (Yamaha) Ej på.
* Handtagsskydd (Acerbis Multiplo) På
* Handtagsskydd Multiplo spoiler. På
* Fotpinnar Pivot Pegz, ledade
* Alu. hasplåt (Yamaha)
* Kraftigare framfjädrar & olja. (TT)
* GPS-fäste (TT)
* Lyktskydd (TT)
* Ramskydd (TT)
* Laddningsregulatorskydd (TT)
* Bromspedal utbyggnad (TT)
* Handtagsvärme (Oxford)


Men det är klart, finner man större nöje i att extrautrusta än att köra så ska man självklart göra det, jag dömer ingen!

Flåt för OT.
 

Skye

Kör Mycket!
Where is the highest possibility to see a fully Touratech kitted BMW 1200 GSA?

-Outside Starbucks.
 

MvM

New member
Nu är det väl inte bara ägarna av tvåhjuliga stadsjeepar som är duktiga på att kroka på bling bling på sina ögonstenar. Det är väl ett generellt nöje för många motorister :D
 

Hampe

Skriver massor!
Where is the highest possibility to see a fully Touratech kitted BMW 1200 GSA?

-Outside Starbucks.


Just GSA har ju i England fått överta epitetet "Chelsea Tractor" från alla dessa stackars Range Rovers som mest står parkerade på garageuppfarter och fina gator utan att få komma ut i sin rätta miljö - eller ens komma ut och röra på sig överhuvudtaget.



Nu är det väl inte bara ägarna av tvåhjuliga stadsjeepar som är duktiga på att kroka på bling bling på sina ögonstenar. Det är väl ett generellt nöje för många motorister :D
Visst är det så.
Eller också fixar man själv:
View attachment 4902
Det blir ju så mycket finare...





H
 
Last edited:

Ina

New member
Haha......
Grejen är den att det är påfallande många cyklar som har utrustning för oerhörda summor, cyklar som ofta har påfallande låg mätarställning...

Klippt från Blocket annons, mina kommentarer i fetstil:

Mkt fin & påkostad *märke raderat* med tillbehör för över 25 000 kr!!
1150 mil, -08, 250 mil per år = inga längre äventyr iallafall
*klipp*
Utrustningslista:
* 2 st. kraftiga alu.packväskor 40 lit. (OTR)
* 2 st. innerväskor (OTR)
* Kraftig väskhållare (OTR)
* Tankväska 14/20 lit. (TT)
* Toppbox Givi. (rymmer en hjälm)
* Leo-Vince SBK slip-on (godkändt ljud)
* Power Commander V
* Foam-luftfilter + 1 extra. (OTR)
* Magura Fat-bar styre
* Styrhöjare +25mm (Magura)
* Handtagsskydd (Yamaha) Ej på.
* Handtagsskydd (Acerbis Multiplo) På
* Handtagsskydd Multiplo spoiler. På
* Fotpinnar Pivot Pegz, ledade
* Alu. hasplåt (Yamaha)
* Kraftigare framfjädrar & olja. (TT)
* GPS-fäste (TT)
* Lyktskydd (TT)
* Ramskydd (TT)
* Laddningsregulatorskydd (TT)
* Bromspedal utbyggnad (TT)
* Handtagsvärme (Oxford)


Men det är klart, finner man större nöje i att extrautrusta än att köra så ska man självklart göra det, jag dömer ingen!

Flåt för OT.
 

nordicbiker

New member
Tungt behöver inte betyder "håller längre" eller "fungera bättre". Kan inte tänka mig någon situation där extra vikt innebär en fördel! Ett mc ska vara så lätt som möjligt! Jag satte mig någon gång själv på crosstourern och fick redan problem att lyfta den upp från sidstödet. Tappar jag den, får jag värkligen problem att lyfta upp den igen. Jag tror inte att vi ska ser den på någonting annat som asphaltsvägar. För grus finns betydligt bättre hojar, t ex KTM990 Adv, som är hela 50kg lättare - och jag vigger själv 72kg!
 

jskanerva

New member
Extra vikt är naturligtvis ingen fördel, men om du vill ha mer hållfasthet behövs det grövre dimensioner, (eller/och annan material, och därmed priset går upp...)
Men jag köpte hojen för mina behov, mest asfalt och ibland grusvägar, och långa sträckor på asfalt.
Betoning på asfalt, så var inte vikten det viktigaste kriterium.
 

SuperRetard

New member
Extra vikt är naturligtvis ingen fördel, men om du vill ha mer hållfasthet behövs det grövre dimensione


Du missar 3 saker. Konstruktionen påverkar hållfastheten rätt rejält också, vikten i sig gör ju att det krävs högre hållfasthet och är det tungt finns det alltid andra material.

BMW är knappast några ras som går sönder konstant, så vad Honda tänkte att hojarna ska bli utsatta för om den extra vikten är pga överdimensionering kan man ju klura på.
 

Skye

Kör Mycket!
Den bilden kommer jag ihåg från Guiness Rekordbok runt ´80
Världens tyngsta tvillingar satt på varsin Honda
 

jskanerva

New member
Du missar 3 saker. Konstruktionen påverkar hållfastheten rätt rejält också, vikten i sig gör ju att det krävs högre hållfasthet och är det tungt finns det alltid andra material.

BMW är knappast några ras som går sönder konstant, så vad Honda tänkte att hojarna ska bli utsatta för om den extra vikten är pga överdimensionering kan man ju klura på.

När det gäller hållfasthet missar jag ingenting i så enkla konstruktioner som motorcykel-ram.
Eftersom jag tror inte att dom 20 -30 kg extra är ramen som väger
Jag läste i en intervju att till exempel drivlinan i Triumph var dimensionerat
med tanke på en konkurrent som har haft problem med den.
Men alla skaffar ju en cykel för sina behov.
T.ex Stelvio är en fin äventyr-mc, och den väger lika mycket (nästan?)
Bara bra att det kommer alternativ för GS.
 
Last edited:
Top