Honda Dominator "Baktänder" ?

tersan

New member
Har ingen kunskap om just den motorn, men nysningar brukar komma av en feljusterad choke eller sprickor i insugsgummit.

PeterH

New member
Kan med bero på delvis igensatt munstycke i endera låg eller mellanmunstycket. Så en demontering av förgasare samt munstycken för rengöring brukar kunna råda bot för sådana fenomen.

Hellman

New member
Om man har ett igentäppt eller för litet munstycke på lågfart i förgasaren får man knallar på avslag/motorbroms framför allt då motorn går för magert när lågfartsstycket används. Detta är rätt vanligt att man råkar ut för på en hoj som har bullerpipa påskruvad utan att se över luft/bränsle samtidigt.
Läste på om detta när jag köpte min DR800 för ett par år sedan då den var rena maskingeväret på avslag. Där hjälpte inte rengöring av förgasarna utan ombestyckning eller mindre rör var lösningen, jag valde annat avgassystem istället.

Tipset om tjuvluft vid förgasarinsuget är bra, enkelt att kolla upp också.

Jag är långt ifrån en motorexpert men gissar friskt ändå. :D

Tändstift, tändkablar?

PeterH

New member
Har själv genom åren råkat på förgasarmotorer med både avgasknallar som "nysningar" där uteslutande beroende till igensatta munstycken.

Så är detta inte helt att avskriva och kontroll av eventuella torrsprickor på insugs sidan testas enkelt med lite startgas där det sedan vid minsta läckage ger en klart höjd eller förändrad tomgång.

Hellman

New member
Har själv genom åren råkat på förgasarmotorer med både avgasknallar som "nysningar" där uteslutande beroende till igensatta munstycken.

Så är detta inte helt att avskriva och kontroll av eventuella torrsprickor på insugs sidan testas enkelt med lite startgas där det sedan vid minsta läckage ger en klart höjd eller förändrad tomgång.

Menade inte att "avskriva" din teori. Förlåt om det uppfattades som så!
Dock hjälpe inte en rengöring av munstycken i mitt fall på min hoj.

PeterH

New member
Nej ingen fara alls,, utan i vissa fall kan det som sagt även uteslutande bero på insugsläckage och smidigast med att börja där ju innan man gå djupare i felsökningen. :)

Kenx

New member
Nej ingen fara alls,, utan i vissa fall kan det som sagt även uteslutande bero på insugsläckage och smidigast med att börja där ju innan man gå djupare i felsökningen. :)

Tack för alla svar , ska börja med o kolla insuget.
Annars sitter orginal avg, systemet på den och den har inga "smällar" vid gas-avslag, bara på tomgång och putter körning under 3000RPM.

Last edited:

Kenx

New member

Tack för tipset, ska köpa lite startgas så börjar jag felsökningen där.

Kenx

New member

Startgas reagera den inte på, hur många munstycken har den ? och hur kommer man åt dom ?

PeterH

New member
Inte hundra men troligt sitter det en vanlig vakumförgasare Keihin osv på denna och då finns det dels lågfarts munstycke som huvudmunstycke och så nålen.

Det lättaste är att demonterat hela förgasaren som visserligen är lättare sagt än gjort även gällande vissa offroadare,, sedan är det rätt lätt efter att bottenhuset demonterats så blottas flottören med dess munstycken för vidare demontering och rengörning samt genom blåsning av hela förgasaren.

Bra då samtidigt med är att kika att flottörnålen inte kärvar och ser fräsch ut.

Kenx

New member
Inte hundra men troligt sitter det en vanlig vakumförgasare Keihin osv på denna och då finns det dels lågfarts munstycke som huvudmunstycke och så nålen.

Det lättaste är att demonterat hela förgasaren som visserligen är lättare sagt än gjort även gällande vissa offroadare,, sedan är det rätt lätt efter att bottenhuset demonterats så blottas flottören med dess munstycken för vidare demontering och rengörning samt genom blåsning av hela förgasaren.

Bra då samtidigt med är att kika att flottörnålen inte kärvar och ser fräsch ut.

Tack :)
Nån som vet hur man "lättast" demomterar förgasaren, den sitter ganska "inklämd" ???

PeterH

New member
Misstänker att denna sitter minst lika inklämd som på egna tengaien men på den går det precis efter att dess slangklämmor lossats närmast förgasaren och eventuellt skruvarna som håller gummiinsuget mot cylindern.

Brukar iaf vara den lättaste vägen om detta nu går annars måste luftfilter burken krånglas bort så det i förekommande fall ger förgasaren mera utrymme bakåt.

gundj

New member
En sak som kan vara värd att testa innan du river hojen är att slå i en skvätt insprutningsrengöring i bensinen.
Se till att du har ren tank och ren bensin, i med en halvflaska injection cleaner eller vad dom heter och kör upp soppan.
Med lite tur har du lös upp skiten.
Funkade på min gamla hoj.

PeterH

New member
Javisst naturligtvis är det enklaste att börja med och är nu inte det först testat så hiva i en sådan lämplig rengörning allternativt några liter E85 (etanol) som med på ett ungefär har samma verkan och till bråkdelen i pris.

Men är det nu avlagringar hjälper troligtvis inte detta utan det brukar där vara fysisk rengöring som gäller för munstycken. Detta bara av egna erfarenheter både med bensin som etanolkörda motorer.

Ove 60+

Active member
Kom just på....! Om du misstänker att det kan vara sot som gör att den feltänder är en gammal beprövad metod att hälla i lite (OBS - lite!) diesel i tanken och sen köra upp soppan. Det ryker som skam men motorn blir ren inuti. Därefter är det olje- och filterbyte som gäller. :)

Kenx

New member
En sak som kan vara värd att testa innan du river hojen är att slå i en skvätt insprutningsrengöring i bensinen.
Se till att du har ren tank och ren bensin, i med en halvflaska injection cleaner eller vad dom heter och kör upp soppan.
Med lite tur har du lös upp skiten.
Funkade på min gamla hoj.

Ska prova det tack,

Kenx

New member
Kom just på....! Om du misstänker att det kan vara sot som gör att den feltänder är en gammal beprövad metod att hälla i lite (OBS - lite!) diesel i tanken och sen köra upp soppan. Det ryker som skam men motorn blir ren inuti. Därefter är det olje- och filterbyte som gäller. :)

hur många procent år lite disel ???