Har själv genom åren råkat på förgasarmotorer med både avgasknallar som "nysningar" där uteslutande beroende till igensatta munstycken.
Så är detta inte helt att avskriva och kontroll av eventuella torrsprickor på insugs sidan testas enkelt med lite startgas där det sedan vid minsta läckage ger en klart höjd eller förändrad tomgång.
Nej ingen fara alls,, utan i vissa fall kan det som sagt även uteslutande bero på insugsläckage och smidigast med att börja där ju innan man gå djupare i felsökningen.![]()
Har själv genom åren råkat på förgasarmotorer med både avgasknallar som "nysningar" där uteslutande beroende till igensatta munstycken.
Så är detta inte helt att avskriva och kontroll av eventuella torrsprickor på insugs sidan testas enkelt med lite startgas där det sedan vid minsta läckage ger en klart höjd eller förändrad tomgång.
Tack för tipset, ska köpa lite startgas så börjar jag felsökningen där.
Har själv genom åren råkat på förgasarmotorer med både avgasknallar som "nysningar" där uteslutande beroende till igensatta munstycken.
Så är detta inte helt att avskriva och kontroll av eventuella torrsprickor på insugs sidan testas enkelt med lite startgas där det sedan vid minsta läckage ger en klart höjd eller förändrad tomgång.
Inte hundra men troligt sitter det en vanlig vakumförgasare Keihin osv på denna och då finns det dels lågfarts munstycke som huvudmunstycke och så nålen.
Det lättaste är att demonterat hela förgasaren som visserligen är lättare sagt än gjort även gällande vissa offroadare,, sedan är det rätt lätt efter att bottenhuset demonterats så blottas flottören med dess munstycken för vidare demontering och rengörning samt genom blåsning av hela förgasaren.
Bra då samtidigt med är att kika att flottörnålen inte kärvar och ser fräsch ut.
En sak som kan vara värd att testa innan du river hojen är att slå i en skvätt insprutningsrengöring i bensinen.
Se till att du har ren tank och ren bensin, i med en halvflaska injection cleaner eller vad dom heter och kör upp soppan.
Med lite tur har du lös upp skiten.
Funkade på min gamla hoj.
Kom just på....! Om du misstänker att det kan vara sot som gör att den feltänder är en gammal beprövad metod att hälla i lite (OBS - lite!) diesel i tanken och sen köra upp soppan. Det ryker som skam men motorn blir ren inuti. Därefter är det olje- och filterbyte som gäller.![]()