Hojsemester light

I år blev det en kort och litet speciell hojsemester. Tre dagar och 65 mil på 125 cc kinascooter i Småland, på så små och krokiga vägar jag kunde hitta. Visst kunde jag tagit den stora hojen som alla tidigare hojsemestrar under 35 år, men jag ville testa hur det skulle vara med en lightversion så att säga. :)

Det blev riktigt lyckat! På de pyttevägar (om än asfalterade) jag körde var det faktiskt helt ok med 12" hjul och 6,5 hk. Hastigheten låg oftast mellan 20 och 60 km/h och scootern gör ändå 95 om man skulle vilja. Det blev en helt annan tillgänglighet och närhet till både geografi och människor, än med en stor hoj. Lätt att t ex titta in på en halvt igenvuxen skogsväg och vända en bit in, avsevärt lättare än att baxa runt en fullstor hoj. Och så såg man så mycket mer i den låga hastigheten.

På minussidan var en tilltagande träsmak i baken eftersom sittställningen är ganska statisk och svår att variera. Och att räckvidden är löjligt kort (typ 11-12 mil till tom tank) vilket gör att man i praktiken gärna tankar på varenda mack man passerar. Och att fjädringskomponenterna är underdimensionerade redan för EU-mopedbruk. Men plussidan vägde ändå över med råge. :)
View attachment 8650
 
Top