Hojen har slutat ladda...

Bansaie

New member
...vad är det troligaste felet på en Street Triple?

Laddregulatorn, generatorn eller vad, och finns nått enkelt sätt at mäta på generatorn så man ev. kan utseluta det felet?
 

Kawasaki

New member
Har inte skruvat specifikt i en street triple men dom honda ,kawasaki jag skruvat i (borde vara liknande konstruerat)har man mätt att den laddar från spolarna 3 st. In till regulatorn komer det ström på 3 kablar som regulatorn tar hand om så kolla att du har just alla spolarna från magneten på svänghjulet, efter det kan man säga om det är regulatorn som felar eller spolarna. troligtvis är det så på din men utan ett elschema kan jag inte säga exakt. Men kanske du kan få ett svar av någon vet säga exakt.
 

Bansaie

New member
Har mätt på de tre kablarna från statorn och det är i.a.f. ingen kortslutning mot jord. Dock har jag inte tordas försöka köra motorn med öppen krets utan laddreggen.
 

roffe_s

Active member
Statorn eller laddrelä, det är det vanligaste problemet. Det finns utförligt diskuterat i Daytona 675-tråden på Sporthoj.com, det finns även en länk till en engelsk site med ett suveränt felsökningsdiagram och förslag på bättre MOS-FET relän om nu det skulle vara problemet.

Här är en länk till tråden, sök ett tiotal sidor tillbaka, någon gång i april-maj 2012: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?108964-Triumph-Daytona-675-tr%E5den!

Lycka till:)
 

Bansaie

New member
Hade en 87'ans Honda VFR som nästan käkade reggar så jag har i princip förutsatt att det är samma problem i det här fallet i.o.m. att statorn verkar ok. Jag har redan beställt en MOSFET heavy duty som precis passerat tullen enligt tracking infon, så förhoppningsvis dyker den upp i imorgon eller på tisdag så jag får komma ut och köra lite innan semestern är slut.
 

roffe_s

Active member
Mmm, statorn skulle, enligt mitt klena minne, kollas genom att man mätte motståndet över samtliga lindningar och att värdena skulle vara lika. Så Du kan ju göra den kollen bara för att vara säker?

Jag vet nämligen två hojar, en Daytona och en Str3, som har bytt stator.

Men förhoppningsvis är det regulatorn i Ditt fall, den är i vart fall en vanlig felkälla:) Lycka till nu!
 

Bansaie

New member
Jag kollade med en Triumph verkstad och han bad mig kolla samtliga kablar mot jord vilket var ok. Jag mätte visserligen även mellan några av kablarna från statorn men det rör sig om låga ohm-tal runt 0.1-0.2 ohm om jag minns rätt. Ska man få vettiga värden där behöver man nog en induktansmätare.
 

Bansaie

New member
Blev väckt i morse av posten som kom med min reg. :tummenupp

Men f***n vad det är trångt på en ST3'a. Om det var knöligt att få bort den gamla reggen så var det hart när omöjligt att få tillbaka en av skruvarna som håller monteringsplattan i ramen när jag skulle sätta dit den nya. Har hållit på nästan hela dan med den hj*vl* skruven. :slagen: Trodde ett tag att jag skulle få demontera bakfjädringen för att lösa problemet, men en snäll bekant med svarv kläckte den ljusa idéen att svarva av de yttersta 5mm av gängorna så man fick en liten styrtapp som kunde styra skruven rätt i hålet så gängorna kunde ta rakt, så nu sitter den där. :victorious:

Jag kanske gick över ån efter vatten men jag beställde den nya reggen från www.regulatorrectifier.com. En Heavy duty MOSFET för $188 inkl. frakt (= mindre än hälften av en original) som jag beställde i tisdags kväll och som kom idag. Hyfsad leveranstid måste jag säga.

Nu laddar det så fint så. :D
 
Top