Hjälp mig med att välja custom hoj.

powerglide

New member
Att tänka på med Custom
o Kolla att det finns dubbla bromsskivor fram
o Kolla markfrigången så att den inte går i direkt om du behöver svänga lite extra/väja
o Krom måste putsas
o Piporna ska ha gött ljud (behöver inte alls vara högt). Det är väl ingen idé att köra en Custom annars.
o Kolla att den går rakt om du provar att släppa styret lite snabbt.
o Provkör så många olika du kan. För mig blev Drag Star det enda tänkbara efter en mängd vändor till olika handlare :tummenupp
 

Bighoj

New member
Tack ska du ha!
Kanske jag inte ska vara så cc fixerad då utan verkligen känna mig fram i mc djungeln och be om att få köra en lite längre runda innan jag bestämmer mig för köp. Efter en 30-40 min runda så borde jag ha kommit över fösta "wow" känslan och kommit in mer på "aj aj aj" om min rumpa börjat bli känslig. Lägger till det till min lista över hur jag ska testa hojarna. :)
Hej ! Jag brukar säga att -Man ska prova kritiskt,och med detta menar jag som du själv säger,att man ska känna hur hojen är EFTER att första intrycket lagt sig.Känner dom som köper hoj stup i kvart utan att ens prova cykeln,men det är väl därför dom bytar(Dom köper grisen i säcken)
Ut och prova mc på ett seriöst och kritiskt vis och vem vet,du kanske upptäcker att du gillar en helt annan typ av hoj.
 

Smauland

New member
Tack för alla svar i denna tråd!!

känns som om jag fått en hel del bra rekommendationer om hur jag ska gå tillväga i mitt hoj köp. Så fort jag har körkortet i handen så kommer jag att åka ut och testa mig fram kritiskt i mitt val av hoj. Kommer då även att testa lite sport/touring för att känna om det är roligare för mig. Annars kommer jag att börja njuta av körkortet de första veckorna på min Kawasaki GPZ550 -82, den har ju fortfarande ett par mil framför sig. :)
Ingen stress i sommarvärmen.

//Daniel
 

Bighoj

New member
Tack för alla svar i denna tråd!!

känns som om jag fått en hel del bra rekommendationer om hur jag ska gå tillväga i mitt hoj köp. Så fort jag har körkortet i handen så kommer jag att åka ut och testa mig fram kritiskt i mitt val av hoj. Kommer då även att testa lite sport/touring för att känna om det är roligare för mig. Annars kommer jag att börja njuta av körkortet de första veckorna på min Kawasaki GPZ550 -82, den har ju fortfarande ett par mil framför sig. :)
Ingen stress i sommarvärmen.

//Daniel
Nu kör ju jag en ren touringhoj (Goldwing 1800) men det går hur bra som helst att toura med coustomhojar också.Man håller ju kanske inte så hög snittfart dels beroende på fler pauser och lite lägre fart då man väl kör,men det är bara att anpassa sig efter hojen och hur kroppen mår.
En annan sak är ju ifall du kommer att ha någon på bönpallen,och att den personen också kan åka ok och njuta av färden.I vårt fall åker nog tanten bättre än vad jag gör.
Vill man ha kedja,drivrem eller kardan kan man ju också fundera på.Du verkar ju ha kloka tankar och funderingar kring din blivande hoj,och det ökar chanserna att du ska hitta en cykel som du blir nöjd med.Kom bara ihåg att DEN ULTIMATA hojen finns inte så man får välja den som passar ens åkstil bäst.
 

Triumph int

New member
Tänk mer på vikten än på effekten.

Bromsar och fjädring tar mycket stryk av hög vikt.

Du får också bättre väghållning med lägre vikt.

Det går inte att köra 120 med högt styre utan vindskydd.

Köp en liten lätt glidare och märker du att det blir många
mil i 120 så får du väl fundera på att byta hoj.
 

Thomas_7i

New member
Är man inte kräsen på ålder så är en Yamaha XV750SE ett trevligt val. V-twin på 750cc och nånstans mellan 50 och 60 kusar. Rysligt kul att köra, eftersom den är en äldre modell av custom så är den ganska hög om man jämför med blypråmarna vilket gör att man utan bekymmer kan ligga ganska långt ner i kurvorna. Snällt och trevligt chassi, om än lite omodern i känslan, mer åt det "gamla råa" hållet.

Övningskörde med sån och körde även upp på den och det gick ju faktiskt riktigt bra. :)

Men nu kör jag sporttourer ala sent 80-tal istället. Köpte den osedd 55mil bort. Hade aldrig kört sådan modell, bara provsuttit. Men jag trivs kalasbra.

Dock är jag sugen på att skaffa en custom OCKSÅ för att kunna vara med och glida lite. Synd bara att de ska sätta så förbaskat mycket krom på glidarna, mycket snyggare med ett cleant stuk utan massa blänk tycker jag.

MvH Thomas
 

Pisken

New member
Det går inte att köra 120 med högt styre utan vindskydd.


QUOTE]

Öhh... det går alldels utmärkt , nu har jag väll inget "aphäng" men dock en relativt vanlig customhoj ... går även att köra längre sträckor i 120 (och över:rolleyes: )

Var jobbigare å köra fort på min offroad .....
 

Triumph int

New member
Det som är viktigt är att hojen fungerar för dig.

Så åk till Mjölby och vänd utan att vila så får du känna
hur en custom funkar i hög fart under en längre tid.

Sen finns det alltid nån som säger att det inte är några som
helst problem med att köra fort och långt utan vindskydd,
men prova själv så får du se.
 

Bighoj

New member
Vad som är att kallas fort är ju relativt,men om man säger så här.När vi legat mellan 140-150 km/h i mil efter mil har vi aldrig blivit omkörda av någon coustomhoj,men däremot själv kört förbi alla coustom vi kommit ifatt.Drygt 140 km/h på transportsträckorna känns behagligt och lugnt på Goldwingen och man kan dessutom åka 3 h i sträck utan att bli speciellt trött.
Har man för avsikt att köra en bit ner i europa så får man räkna med att det tar längre tid om man väljer bort touringstuket vad gäller hoj.Detta är absolut inte fel men jag tror att man bör välja hoj efter hur man tänkt använda den.
Hade jag däremot gillat att köra mer hemmavid skulle jag valt bort vingen omgående.Har funderat på att inhandla en pendlarhoj att ha till pendling och smårundor.
 

Chopperbyggarn

New member
Har man för avsikt att köra en bit ner i europa så får man räkna med att det tar längre tid om man väljer bort touringstuket vad gäller hoj.Detta är absolut inte fel men jag tror att man bör välja hoj efter hur man tänkt använda den.

Själv har jag valt min optimala Touringhoj för dom riktigt långa asfalt touring resorna!!:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=kHiw-Klu4pY&feature=grec_index

Numera har denna hoj fått så stort personligt värde att jag inte längre anväder den på långresor pga stöldrisken om man måste parkera utanför hotell på natten...skulle inte överleva något sådant...så jag har byggt ett par andra hojar för resor som ännu inte hunnit få allt för mycket personligt värde.:cool:

Anders.J
 

SuperRetard

New member
140 blås mil efter mil, timme efter timme, på motorväg :eek:

Fi faan vad trist. På riktigt, hur kan ni tycka det är kul?
 

Bighoj

New member
140 blås mil efter mil, timme efter timme, på motorväg :eek:

Fi faan vad trist. På riktigt, hur kan ni tycka det är kul?

Det ÄR ju INTE kul,därför har vi också en hoj som man står ut med transportsträckorna med,jag menar lika bra att få gjort dom sträckorna utan att behöva stanna för ofta pga tankning,och för att man får åkvärk.Annars gillar jag inte motorväg så där jättemycket utan mest just för transport så att man kommer fram hyfsat fort.
 

SuperRetard

New member
Det ÄR ju INTE kul,därför har vi också en hoj som man står ut med transportsträckorna med,jag menar lika bra att få gjort dom sträckorna utan att behöva stanna för ofta pga tankning,och för att man får åkvärk.Annars gillar jag inte motorväg så där jättemycket utan mest just för transport så att man kommer fram hyfsat fort.


Diesel-Doris, släp, en Shell-kaffe, klimatanläggning och lite Jewel i högtalarna är fina fisken för långa motorvägsresor ;).

Varför åka hoj när det inte är kul?
 

Bighoj

New member
Diesel-Doris, släp, en Shell-kaffe, klimatanläggning och lite Jewel i högtalarna är fina fisken för långa motorvägsresor ;).

Varför åka hoj när det inte är kul?

Hmm....Åka hoj är kul,men kanske inte just 7h på autobahn,men lite musik i hjälmen och en shell-kaffe så ska man väl vara redo för några mil.Sen när vi är framme i Prag så väntar ju några kalla pivo:)
 
B

Bellman

Guest
Hejsan,

Jag är ny här på forumet och håller precis på och ta mitt mc-kort (risk2 och teoriprov nu i veckan) så jag har fortfarande väldigt liten erfarenhet av att köra mc.
De olika modeller jag har testkört, bland annat på körskolan är alla "touring/sport" kring 550 - 650cc, och jag behöver er hjälp med att göra ett bra val av custom hoj.

Min budget ligger kring 30-35 000, och för den summan får man en del gamla hojar upp till -00 beroende på storlek och modell...
De jag har tittat mestadels på är:

  • Kawasaki VN800 (år 95-99) (kedjedriven och lite pyssel med detta)
  • Kawasaki VN1500 (år 85-92) (Osäker med E10 + haft problem med ovala cyllar på tidigare modeller)
  • Suzuki 800 Marauder (år ~98) (Fått kritik för obekväm sadel och fasta fotpinnar som tar i tidigt)
  • Honda Shadow 1100 (år 90-99) (Undermotoriserad - gått ned i hp + konstiga konstruktioner med vibbstag för bättre "feeling" etc)

I min smak så tycker jag att de nyare VN800 ser bättre ut än de äldre VN1500 i samma prisklass. Men jag är osäker på ifall den större motorn skulle göra sig mycket bättre på vägen och ge mig mer körglädje och komfort för längre resor (30-50 mil) än den nyare VN800.

Vad har ni för erfarenheter kring dessa hojar? borde jag köpa en äldre modell med större motor eller den mindre nyare modellen som jag anser är lite snyggare?
Är det någon av hojarna som ni rekommenderar mer än de andra? Eller någon ni tycker jag borde hålla mig borta från?

Tack på förväg
Mvh :confused:Daniel

Hej Daniel,
Förstår Din vurm för customhojar - det är livet det!

Blev återfallare 2000, började åka 1970, och började med en DragStar 650. Alldeles för liten och surrig konstaterade jag efter 1 månad.

Nästa hoj blev en Suzuki Intruder 1500. Trivdes väldigt bra med hojen och hade en fullutrustad med vindruta, packväskor, sizzy, pakethållare, motorbågar, highwaypegs och lite lagom ljud på rören. Trivdes väldigt bra med hojen, problemfri, stabil, lite tung men låg bra på vägen. Hade nog haft en liknande idag om jag inte drabbats av HD-nojan. Är inne på min tredje Ultra efter att ha börjat med en Road King.

Stretcha lite på budgeten, det går att få tag på lågmilare Intruder 1500, fullutrustade för 40-45 KKr på blocket, och Du slipper byta om ett år då t.ex. en 800 känns för liten och för surrig. Testa och se vad Du trivs med men tänk på - Nothing beats cubicinches! :cool:

Lycka till med hojköpet. :D
 

Diana

New member
Jag kan rekommendera Yamaha Virago som en första hoj om man vill ha en Custom. Den är otroligt lättkörd och en kul hoj. Jag har kört som längsta dagsetapp ca 75 mil och det gick fint, satt perfekt. Det var körning både på motorväg och landsväg. Jag hade en 750 och bytte upp mig efter 2 år, hade jag haft en 1100 så hade jag nog inte bytt alls. Nu kör jag en Yamaha Midnight star 1300.
 
Top