Hjälp mig med att välja custom hoj.

jan-olovj

Active member
Som "Hund" säger så är tanken lite som så att nu ifall jag skulle tröttna på hojen/stilen eller annat så blir förlusten inte så stor med att köpa en i denna prisklass.
Sen är det bara att hitta det jag vill ha... finns så många valmöjligheter, och det bästa vore om jag hittade rätt direkt och förälskar mig i hojen direkt :)

Vist förälskar man sig i hojen man just köpt men vi lär oss under resans gång och då kanske förälskelsen byter objekt. Var öppen för annat än custom det kanske inte vore dumt om du provar fler typer av hojar innan du låser dig vad som passar dig.
 
H

honda cbf 500

Guest
Allt hänger på hur du är som hojåkare, allt går om man vill, väljer du mindre vägar så funkar det bra. På motorvägar får du helt enkelt acceptera att om du åker på en mindre glidare så blir det svårt att hålla en tempo över 120 km/h eller göra omkörningar i vissa fall.

Av de hojar som du själv har lagt fram så tror jag att shadow 1100 är det bästa alternativet.

//Amir


Jag håller med dina kompisar, tycker inte att det är så kul att köra fort häller. Men jag kan se framför mig vissa resor utmed E4 bara för smidighetens skull för att ta sig till målet. Vid dessa resor så vill jag gärna kunna slappna av, men jag vet inte om det är större skillnad mellan en 800 marauder eller VN, mot en 1100 shadow eller 1500VN när jag åker på motorvägen.

Tror ni att storleken har en stor betydelse när det kommer till custom val?
 

Pisken

New member
Köp en med så stor motor du kan för dom pengar du har , eller lägg på 20 lax eller nått å köp en Meanstreak (eller VZ1600 men dom e lite dyrare av någon anledning) , klart trevlig cruiser med hög nöjesfaktor .

Men jag tycker redan min VZ1600 börjar kännas lite "trött" så börjat snegla på en M1800 (om jag ska ha en till cruiser dvs....lutar lite åt en GSX1400 åxå eller en KTM990 SM-t ... eller...eller...eller....)
 
H

honda cbf 500

Guest
jag har själv kört med en cb 400 n till stockholm med packning. Det funkade men det var inte så roligt!

Mvh

Amir
 

MvM

New member
Varför inte snegla på en Honda VF750C Magna? Den borde rymmas inom din budget och har lite mer pulver.
Har själv haft en VT1100 Shadow C2 och tyckte den var trög och tråkig. Dessutom var den obekväm på längre turer, jag fick ont som fan i svanskotan.
 

Smauland

New member
Varför inte snegla på en Honda VF750C Magna? Den borde rymmas inom din budget och har lite mer pulver.
Har själv haft en VT1100 Shadow C2 och tyckte den var trög och tråkig. Dessutom var den obekväm på längre turer, jag fick ont som fan i svanskotan.

Den har jag inte sett tidigare, V4 på 90 hästar i glidarchassi . :)
måste undersökas lite närmre, tack för tipset!!
 

MvM

New member
Det är väl samma motor som i VFR fast med lite lägre effektuttag? Borde borga för problemfri gång, har fått för mig att den är rätt "skottsäker". Hyfsat snygg om du frågar mig. Men jag vet inte hur komforten är jag har bara gjort en kortare provtur.
 

Smauland

New member
Det är väl samma motor som i VFR fast med lite lägre effektuttag? Borde borga för problemfri gång, har fått för mig att den är rätt "skottsäker". Hyfsat snygg om du frågar mig. Men jag vet inte hur komforten är jag har bara gjort en kortare provtur.


Jag måste hålla med dig, den ser hyfsat snygg ut och med tanke på den stora skillnaden i effekt jämfört med en v2,a så kanske detta är något för mig. Måste självklart provköras och jämföras med någon av de andra i listan.
 

Pisken

New member
sneglade lite på Magnan innan jag köpte min Sukka , klart ball hojj ... men rätt sällsynt , jag "hittade" 2-3 st när jag letade varav en var intressant ... som var såld när jag hörde av mig :mad:

Intruder VS1400 då ? , bör väll gå att hitta under 40 lax iaf ... rätt vanlig modell samt bra snurra , jag har provat ett par , lite "bänglig" och i mina ögon klena bromsar, men rätt gott mos i maskinen ... samt ser ut som en custom ska göra .. mjuk å skön sadel , gissar att man kan avverka rätt långa etapper på en sådan , med framflyttat så är det nästan som att sitta i fotöljen hemma :)
 

1300 cc

New member
Hejsan,

Jag är ny här på forumet och håller precis på och ta mitt mc-kort (risk2 och teoriprov nu i veckan) så jag har fortfarande väldigt liten erfarenhet av att köra mc.
De olika modeller jag har testkört, bland annat på körskolan är alla "touring/sport" kring 550 - 650cc, och jag behöver er hjälp med att göra ett bra val av custom hoj.

Min budget ligger kring 30-35 000, och för den summan får man en del gamla hojar upp till -00 beroende på storlek och modell...
De jag har tittat mestadels på är:

  • Kawasaki VN800 (år 95-99)
  • Kawasaki VN1500 (år 85-92)
  • Suzuki 800 Marauder (år ~98)
  • Honda Shadow 1100 (år 90-99)

I min smak så tycker jag att de nyare VN800 ser bättre ut än de äldre VN1500 i samma prisklass. Men jag är osäker på ifall den större motorn skulle göra sig mycket bättre på vägen och ge mig mer körglädje och komfort för längre resor (30-50 mil) än den nyare VN800.

Vad har ni för erfarenheter kring dessa hojar? borde jag köpa en äldre modell med större motor eller den mindre nyare modellen som jag anser är lite snyggare?
Är det någon av hojarna som ni rekommenderar mer än de andra? Eller någon ni tycker jag borde hålla mig borta från?

Tack på förväg
Mvh :confused:Daniel


Hej Daniel!

Du frågade efter erfarenhet.
Jag har själv haft en VZ 800 Marauder. Min erfarenhet av den hojen är nästan enbart positiv. En trevlig hoj att köra och inte så tung och otymplig. Det negatva jag har att skriva om den är att sadeln ger träsmak efter inte allt för många mil. Prova många olika märken och hitta en med skön körställning som passar dej. Vi är ju alla olika i kroppsbyggnaden, långa, korta o.s.v. Enbart du själv kan avgöra om du sitter bra. En skön körställning betyder mera på de långa turerna än motorstorleken.
Nu kör jag en Yamaha Midnight Star 1300. Den har en sadel och körställning som jag kan åka långt utan att få träsmak, men ibland saknar jag Marauderns lätthanterlighet och "låga" vikt. En upptäckt jag gjort är att den tyngre cykeln också förbrukar mera däck.
 

lilleman

New member
Jag hade en Intruder 1400 96a
den var alltid pigg o glad och nästan
aldrig strulig men tanken 13-liter :mad:
gillade den hojen men länktan efter en
Gsx 1400a blev förstor :D
Så intrudern byttes in mot en gsx 1400
06a har aldrig varit så nöjd som nu:cool:

//Roger:D
 

MvM

New member
sneglade lite på Magnan innan jag köpte min Sukka , klart ball hojj ... men rätt sällsynt , jag "hittade" 2-3 st när jag letade varav en var intressant ... som var såld när jag hörde av mig :mad:

Tja, det ligger 10st på blocket just nu...
 

Pisken

New member
Nu ja :p men inte då (samt jag söker bara "angränsande län" om jag är seriöst ute efter ngt) ....palla åka 70 mil för att kolla på något som man kanske inte ens vill ha efter provkörning :rolleyes:
 

MvM

New member
Så sant, du är klok du :)
För ett par år sen sålde jag en BMW 1150gs. Det ringde en man från Sundsvall och köpte den osedd så nog finns det folk som åker långt för rätt hoj också. Jag tyckte han var lite knasig...
 
Last edited:

Smauland

New member
Hej Daniel!

Du frågade efter erfarenhet.
Jag har själv haft en VZ 800 Marauder. Min erfarenhet av den hojen är nästan enbart positiv. En trevlig hoj att köra och inte så tung och otymplig. Det negatva jag har att skriva om den är att sadeln ger träsmak efter inte allt för många mil. Prova många olika märken och hitta en med skön körställning som passar dej. Vi är ju alla olika i kroppsbyggnaden, långa, korta o.s.v. Enbart du själv kan avgöra om du sitter bra. En skön körställning betyder mera på de långa turerna än motorstorleken.
Nu kör jag en Yamaha Midnight Star 1300. Den har en sadel och körställning som jag kan åka långt utan att få träsmak, men ibland saknar jag Marauderns lätthanterlighet och "låga" vikt. En upptäckt jag gjort är att den tyngre cykeln också förbrukar mera däck.

Tack ska du ha!
Kanske jag inte ska vara så cc fixerad då utan verkligen känna mig fram i mc djungeln och be om att få köra en lite längre runda innan jag bestämmer mig för köp. Efter en 30-40 min runda så borde jag ha kommit över fösta "wow" känslan och kommit in mer på "aj aj aj" om min rumpa börjat bli känslig. Lägger till det till min lista över hur jag ska testa hojarna. :)
 

Smauland

New member
Jag hade en Intruder 1400 96a
den var alltid pigg o glad och nästan
aldrig strulig men tanken 13-liter :mad:
gillade den hojen men länktan efter en
Gsx 1400a blev förstor :D
Så intrudern byttes in mot en gsx 1400
06a har aldrig varit så nöjd som nu:cool:

//Roger:D

Hejsan Roger,
Jag har tittat lite på Intruder innan, men den har liksom inte fallit mig i smaken riktigt. Det är lite den där tanken som sticker i ögat lite... alldeles för liten..(smak sak såklart för andra tycker säkert om den)
 

SuperRetard

New member
Den har jag inte sett tidigare, V4 på 90 hästar i glidarchassi . :)
måste undersökas lite närmre, tack för tipset!!

Motorkonfigurationen har inget med saken att (inte så mkt iaf). KTM och Ducati tar ut 180 hk ur sina 1200 cc V-twins.

Varför vet jag inte, men av nån anledning så vill customköpare enligt tillverkarna ha riktigt dåliga motorer med dåligt vrid, dålig effekt och enorm volym.

Jag håller nog med flera av ovan. Provkör ett par glidare, och sätt dig sedan på en streethoj eller tourer och säg vad du vill ha efter det. Någonstans känns det som att du vill kunna blåsa av lite motorväg i 140 för att ta dig dit du ska, och då är glidare på alla sätt helt värdelösa.

Vill du åka 70-väg i 65 och lukta på blommorna mellan fikastoppen? Köp den glidare du gillar till utseende, karaktär osv och testa dig fram.
 

TMax500

Member
Å nu lägger jag mig i... Du håller på att ta kort och är rätt så oerfaren, skriver du. Att i det läget ge sig på en hoj på 300 kg tror jag kan vara mindre smart. Det är risk att du begränsas i din körning av att behöva brottas med ett "300 kg-monster". Då kan det vara listigare att ta första säsongen på en mindre (=lättare) hoj och bli varm i kläderna på den. Känner du sedan att du ändå vill ha en stor en, så byt inför säsong två. Enkelt! :)

Och det där om att köra så mycket mer än 120 km/t på en glidare kan du nog räkna bort. Det är bara blåsigt och jobbigt. Välj hellre annan väg. :) Eller annan hojtyp i så fall. (Tycker jag som körde i princip naken caféhoj på Autobahn i går. Som att sitta på en köksstol i full storm... :)
 
Last edited:

Pisken

New member
Killen vill ha hjälp att välja CUSTOM HOJ , 70% av inläggen handlar om vad alla andra vill att han ska köra för hojtyp , att dividera och diskutera hojtyper (alla äro vi olika) kan man göra i evigheter.

Köper man en custom för 25-35k så lär man få tebax dom pengarna efter ett år eller så (om man sköter bitarna) , trivs man inte så bara byta igen :) , stor fördel med våra chrompråmar dom håller sitt värde rätt bra
 

Chopperbyggarn

New member
Till trådstartaren vill jag säga, följ dina instinktiva känslor i hojvalet så kommer det förmodligen att bli rätt för dig......jag har följt mina instinktiva känslor på hojfronten och när jag ser tillbaks på mer är 30 års hojåkande så finns det inget hojval som jag ångrar trots att jag har gått en hel del mot "bättre vetande".:)

När jag på andra områden som jag varit osäker på vad att välja lyssnat allt för mycket på andras åsikter o rekomendationer så har det ofta blivit fel för min del.:eek:

Anders.J
 
Last edited:
Top