Hjälp mig med att välja custom hoj.

Smauland

New member
Hejsan,

Jag är ny här på forumet och håller precis på och ta mitt mc-kort (risk2 och teoriprov nu i veckan) så jag har fortfarande väldigt liten erfarenhet av att köra mc.
De olika modeller jag har testkört, bland annat på körskolan är alla "touring/sport" kring 550 - 650cc, och jag behöver er hjälp med att göra ett bra val av custom hoj.

Min budget ligger kring 30-35 000, och för den summan får man en del gamla hojar upp till -00 beroende på storlek och modell...
De jag har tittat mestadels på är:

  • Kawasaki VN800 (år 95-99)
  • Kawasaki VN1500 (år 85-92)
  • Suzuki 800 Marauder (år ~98)
  • Honda Shadow 1100 (år 90-99)

I min smak så tycker jag att de nyare VN800 ser bättre ut än de äldre VN1500 i samma prisklass. Men jag är osäker på ifall den större motorn skulle göra sig mycket bättre på vägen och ge mig mer körglädje och komfort för längre resor (30-50 mil) än den nyare VN800.

Vad har ni för erfarenheter kring dessa hojar? borde jag köpa en äldre modell med större motor eller den mindre nyare modellen som jag anser är lite snyggare?
Är det någon av hojarna som ni rekommenderar mer än de andra? Eller någon ni tycker jag borde hålla mig borta från?

Tack på förväg
Mvh :confused:Daniel
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej!

Välkommen till forumet.

De mindre motorerna tröttnar du nog fort så välj de större motorerna.

Med tanke på på den kommande bensinen e10 så skulle jag nog satsa på hondan.

Mvh

Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej Daniel!

Varsågod.För ett tag sen fanns det en lista på smc:s hemsida för vilka hojar som klarar av e10 och inte. Vad jag kommer ihåg så klarar alla honda hojar från och med 1993 att köras på e10( det står även på hondas hemsida) och yamaha från 1990. Jag har för mig att långt ifrån alla suzuki och kawasaki klarar e10.

Mvh

Amir

Hej Amir,
Kommer Kawasakin inte kunna köras på E10?

Tack för hjälpen
//Daniel
 

SuperRetard

New member
Det där med E10 känns som en str överdrift. Många har kört flera tusen mil med stor andel E85 i soppan i äldre bilar utan några som helst problem.

Och bensin har inte "bara" varit bensin på väldigt länge. Det är mest ett avtäckande nu.

Däremot hade jag föredragit en nyare hoj om du är lite ny med hoj då det är mindre risk för strul och meck-behov. Och att det är fräschare med nyare hoj såklart.

Och kollar du på custom så ledsnar du på effekten iaf, de få extra hästar du får i en större maskin äts till viss del upp av att de väger en småbil extra istället.
---------------------------------------------------------------------------

Edit:

Marauder 800:

50 hk (som en 250)
64 nm (som en 600)
207 kg Torrvikt
0,24 hk/kg


VN 1500:

64 hk (som en halv 600)
112 nm (ngt mer än en normal literhoj)
292 kg Torrvikt
0,23 hk/kg


Köp den du tycker bäst om, och är det lika så köp den nyare som du mer sannolikt slipper strul med.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
du kan ju också söka på hemsian så hittar du den listan som jag pratade om.

opps öppnade din länk och såg att det är samma lista som jag pratar om.
 
Last edited:

Smauland

New member
Det där med E10 känns som en str överdrift. Många har kört flera tusen mil med stor andel E85 i soppan i äldre bilar utan några som helst problem.

Och bensin har inte "bara" varit bensin på väldigt länge. Det är mest ett avtäckande nu.

Däremot hade jag föredragit en nyare hoj om du är lite ny med hoj då det är mindre risk för strul och meck-behov. Och att det är fräschare med nyare hoj såklart.

Och kollar du på custom så ledsnar du på effekten iaf, de få extra hästar du får i en större maskin äts till viss del upp av att de väger en småbil extra istället.
---------------------------------------------------------------------------

Edit:

Marauder 800:

50 hk (som en 250)
64 nm (som en 600)
207 kg Torrvikt
0,24 hk/kg


VN 1500:

64 hk (som en halv 600)
112 nm (ngt mer än en normal literhoj)
292 kg Torrvikt
0,23 hk/kg


Köp den du tycker bäst om, och är det lika så köp den nyare som du mer sannolikt slipper strul med.

Jo jag tror att jag är tvungen till att provköra ett par olika för att kunna avgöra vilken jag vill ha.

Men om jag förstår rätt så anser du att en 800 Marauder inte bör skilja sig så mycket mot en större VN1500 när det kommer till hk/kg torrvikt. Men tror du inte att det skiljer sig en hel del på vindpåverkan när jag ligger och kör på motorvägen med 90kg extra på den större hojjen?
 

SuperRetard

New member
Jo jag tror att jag är tvungen till att provköra ett par olika för att kunna avgöra vilken jag vill ha.

Men om jag förstår rätt så anser du att en 800 Marauder inte bör skilja sig så mycket mot en större VN1500 när det kommer till hk/kg torrvikt. Men tror du inte att det skiljer sig en hel del på vindpåverkan när jag ligger och kör på motorvägen med 90kg extra på den större hojjen?

För mina ögon, som skulle kunna tänka mig att ha 64 hk förutsatt att de satt i ett motardchassie på ca 160 tjänstevikt, så har jag svårt att se varför du öht letar custom om effekt är viktigt för dig. Ingen av de i tråden nämnda hojarna är annat än trötta, bara olika grader av helvete.

Och det som händer är att hk/kg är viktigare i låg fart, och hk/luftmotståndskoffecient viktigare i hög fart.

Hur du än ger så är ingen av ovan hojar någon märkbar acceleration i farter över 100. Mitt ex. ovan (KTM 690 SMR) har drygt 60 häst och är extremt bantad (racehoj), trots det är accet marginellt i farter över 100. Lägg på 150 kg till och försök få "fartkänsla".

Kort sagt tycker jag, om du det är custom du vill ha, att du ska fokusera på det som en custom kan vara bra på. Köp den som ger dig den "rätta känslan", som du tycker är snyggast och som ger dig minst problem.

Vill du ha prestanda ska du byta lista helt.

(Skrivet helt utan ironi, i all välmening)
 

Smauland

New member
För mina ögon, som skulle kunna tänka mig att ha 64 hk förutsatt att de satt i ett motardchassie på ca 160 tjänstevikt, så har jag svårt att se varför du öht letar custom om effekt är viktigt för dig. Ingen av de i tråden nämnda hojarna är annat än trötta, bara olika grader av helvete.

Och det som händer är att hk/kg är viktigare i låg fart, och hk/luftmotståndskoffecient viktigare i hög fart.

Hur du än ger så är ingen av ovan hojar någon märkbar acceleration i farter över 100. Mitt ex. ovan (KTM 690 SMR) har drygt 60 häst och är extremt bantad (racehoj), trots det är accet marginellt i farter över 100. Lägg på 150 kg till och försök få "fartkänsla".

Kort sagt tycker jag, om du det är custom du vill ha, att du ska fokusera på det som en custom kan vara bra på. Köp den som ger dig den "rätta känslan", som du tycker är snyggast och som ger dig minst problem.

Vill du ha prestanda ska du byta lista helt.

(Skrivet helt utan ironi, i all välmening)


Nejdå, effekten tror jag inte är viktig för mig. Men eftersom jag är så pass oerfaren så söker jag mer efter fördelar/nackdelar med att välja den ena eller den andra av dessa hojar i min lista.
Vad jag har hört av vissa också mindre erfarna customåkare så anser en del att en 800 är för litet som customhoj om man åker längre sträckor på motorvägar ibland. Av anledning att 800an väger mindre än 1100-1500 och då känns mer ostabil och vinglar mer i vinden.
Detta vet jag inte om det stämmer in på Maraudern och VN800. Men om så är fallet att en 1500VN eller 1100 Shadow är mycket bekvämare och behagligare att köra i högre hastigheter (100-130 km/h), så kan det vara värt för mig att istället satsa på en äldre större hoj istället för en mindre nyare.

Att en äldre hoj kan komma med mer strul är jag inte speciellt rädd för, är någorlunda van vid gamla saabar som strular och har inga problem att skita ner mig ibland. Så vilken hoj jag än väljer så kommer hojen att få sin rutinmässiga service.
 

Jari69

New member
För mina ögon, som skulle kunna tänka mig att ha 64 hk förutsatt att de satt i ett motardchassie på ca 160 tjänstevikt, så har jag svårt att se varför du öht letar custom om effekt är viktigt för dig. Ingen av de i tråden nämnda hojarna är annat än trötta, bara olika grader av helvete.

Och det som händer är att hk/kg är viktigare i låg fart, och hk/luftmotståndskoffecient viktigare i hög fart.

Hur du än ger så är ingen av ovan hojar någon märkbar acceleration i farter över 100. Mitt ex. ovan (KTM 690 SMR) har drygt 60 häst och är extremt bantad (racehoj), trots det är accet marginellt i farter över 100. Lägg på 150 kg till och försök få "fartkänsla".

Kort sagt tycker jag, om du det är custom du vill ha, att du ska fokusera på det som en custom kan vara bra på. Köp den som ger dig den "rätta känslan", som du tycker är snyggast och som ger dig minst problem.

Vill du ha prestanda ska du byta lista helt.

(Skrivet helt utan ironi, i all välmening)

Måste hålla med i ovanstående och skall du ligga och köra 30-50 mil så skulle jag kika på äldre touringhojar/sporttouring. Du får mycket mer hoj för de pengarna då! ;-)
 

SuperRetard

New member
Nejdå, effekten tror jag inte är viktig för mig. Men eftersom jag är så pass oerfaren så söker jag mer efter fördelar/nackdelar med att välja den ena eller den andra av dessa hojar i min lista.
Vad jag har hört av vissa också mindre erfarna customåkare så anser en del att en 800 är för litet som customhoj om man åker längre sträckor på motorvägar ibland. Av anledning att 800an väger mindre än 1100-1500 och då känns mer ostabil och vinglar mer i vinden.
Detta vet jag inte om det stämmer in på Maraudern och VN800. Men om så är fallet att en 1500VN eller 1100 Shadow är mycket bekvämare och behagligare att köra i högre hastigheter (100-130 km/h), så kan det vara värt för mig att istället satsa på en äldre större hoj istället för en mindre nyare.

Att en äldre hoj kan komma med mer strul är jag inte speciellt rädd för, är någorlunda van vid gamla saabar som strular och har inga problem att skita ner mig ibland. Så vilken hoj jag än väljer så kommer hojen att få sin rutinmässiga service.


Det verkar ju som att det är custom du vill, och jag säger inget om det. Alla har sin "thing".

Men som Jari ovan säger så får du mer för pengarna på en touring-/sporttouring-hoj.

Såg inte ens din budget, men 35´ för en 25 år gammal hoj som inte ens var modern när den kom. Det känns som ett jäkla överpris.

Jag sålde en CBR600 -97 (100+ häst, 65 nm, 200 kg ;)) för bara några dagar sen. För 20 lax, och jag var rätt nöjd med att få det. Hade den aft originalkåpor och varit okrachsad hade den kanske gått för 28´.
 

Smauland

New member
Det verkar ju som att det är custom du vill, och jag säger inget om det. Alla har sin "thing".

Men som Jari ovan säger så får du mer för pengarna på en touring-/sporttouring-hoj.

Såg inte ens din budget, men 35´ för en 25 år gammal hoj som inte ens var modern när den kom. Det känns som ett jäkla överpris.

Jag sålde en CBR600 -97 (100+ häst, 65 nm, 200 kg ;)) för bara några dagar sen. För 20 lax, och jag var rätt nöjd med att få det. Hade den aft originalkåpor och varit okrachsad hade den kanske gått för 28´.

Hehe, jo. Sneglat lite innan på sporttouring men har bestämt mig för att jag vill ha en custom även om det skulle vara skoj med en sporttouring. Men man kan inte ha allt, så det får bli en custom för stilen som jag gillar. :)
 

SuperRetard

New member
Hehe, jo. Sneglat lite innan på sporttouring men har bestämt mig för att jag vill ha en custom även om det skulle vara skoj med en sporttouring. Men man kan inte ha allt, så det får bli en custom för stilen som jag gillar. :)


Jag tycker ärligt talat såhär:

Köp "nåt" som har tappat sitt värde, vilket du verkar kolla på. Så länge man inte köper nytt eller nästan nytt så kostar det inget att köpa, ångra sig och byta igen. Man måste inte ha sin hoj i flera säsonger (säger jag som är inne på min 5e säsong SuperDuke :D)

Som jag skrev redan från början. Köp det du "vill ha". Vad alla andra upplever betyder inte att du håller med.

Som du skrev om vikt, så är låg vikt i mina ögon = lätthanterligt snarare än stabilt. Gå en BKK istället för att köpa en hoj som är för tung för att bromsas och svängas. Du får garanterat mer av ditt hojägande på det sättet. :)

En liten vindpust gör aldrig mig nåt iaf, bara att motstyra bort och låta hojen luta lite mot vinden nån sekund.
 
H

honda cbf 500

Guest
välj en större glidare, jag har kört mindre glidare som vn 900 classic och du kommer att tröttna fort på prestdan samt att prestandan upplever jag som otillräcklig om du ska köra längre sträckor på motorvägen. Det funkar men det blir inget rolig körning.

Har du kollat på dragstar 1100 classic?

//Amir
 

Smauland

New member
välj en större glidare, jag har kört mindre glidare som vn 900 classic och du kommer att tröttna fort på prestdan samt att prestandan upplever jag som otillräcklig om du ska köra längre sträckor på motorvägen. Det funkar men det blir inget rolig körning.

Har du kollat på dragstar 1100 classic?

//Amir

Jag har tittat lite på dragstar 1100, men dock är det svårt att hitta en som passar in på min budget, så om jag väljer en sådan så får jag sträcka ut den ~5-10 000, vilket kan vara värt ifall den visar sig vara ordentligt mycket skönare att köra än de andra hojarna.

Jag funderar på om jag ska leta reda på en handlare i Jönköpingstrakten som är villig att hjälpa mig i mitt mc val och låta mig provköra ett par olika 800 - 1500cc, Men kan vara svårt att hitta en handlare som har cyklar i min budgetklass?
 

Smauland

New member
Som "Hund" säger så är tanken lite som så att nu ifall jag skulle tröttna på hojen/stilen eller annat så blir förlusten inte så stor med att köpa en i denna prisklass.
Sen är det bara att hitta det jag vill ha... finns så många valmöjligheter, och det bästa vore om jag hittade rätt direkt och förälskar mig i hojen direkt :)
 
H

honda cbf 500

Guest
De mindre glidarna funkar också utmärkt men du får då anpassa tempot och vägval därefter enligt min uppfattning. Åker du små mindre vägar och ligger runt 100 km/h funkar dem också bra till touring men ska du ligga över 120 km/h det är då de mindre glidarna känns som otillräckliga.

//Amir

Som "Hund" säger så är tanken lite som så att nu ifall jag skulle tröttna på hojen/stilen eller annat så blir förlusten inte så stor med att köpa en i denna prisklass.
Sen är det bara att hitta det jag vill ha... finns så många valmöjligheter, och det bästa vore om jag hittade rätt direkt och förälskar mig i hojen direkt :)
 

Cawwa

New member
Mina kompisar som har glidare gillar inte överhuvudtaget att köra fort och väljer alltid bort motorväg om man kan. 120 km/h gillar dom inte alls, helst inte över 100 säger dom. Men det är väl olika. Skall man köra fort är glidare inte att tänka på tycker jag. Att glida fram lite skönt på småvägarna i lugnt tempo är grejjen liksom med en sån cykel.

Nu vill jag tillägga att jag inte heller gillar motorväg - det är för tråkigt helt enkelt. På småvägarna blir vi lyckliga ... :) ... trots att jag har en "SuperSportTourer" med mycket bra effekt.
 

Smauland

New member
Mina kompisar som har glidare gillar inte överhuvudtaget att köra fort och väljer alltid bort motorväg om man kan. 120 km/h gillar dom inte alls, helst inte över 100 säger dom. Men det är väl olika. Skall man köra fort är glidare inte att tänka på tycker jag. Att glida fram lite skönt på småvägarna i lugnt tempo är grejjen liksom med en sån cykel.

Nu vill jag tillägga att jag inte heller gillar motorväg - det är för tråkigt helt enkelt. På småvägarna blir vi lyckliga ... :) ... trots att jag har en "SuperSportTourer" med mycket bra effekt.


Jag håller med dina kompisar, tycker inte att det är så kul att köra fort häller. Men jag kan se framför mig vissa resor utmed E4 bara för smidighetens skull för att ta sig till målet. Vid dessa resor så vill jag gärna kunna slappna av, men jag vet inte om det är större skillnad mellan en 800 marauder eller VN, mot en 1100 shadow eller 1500VN när jag åker på motorvägen.

Tror ni att storleken har en stor betydelse när det kommer till custom val?
 
Top