Hjälmtest i senaste nr MC Folket.

andretls

New member
Läste igenom testerna av hjälmar på marknaden och såg bland annat att en av mina hjälmar var med och bland dom sämsta i testet.
Jag undrar nu om man kan reklamera hjälmen, som är inköpt ny i maj förra året hos en känd MC handlare i Göteborg.
En av anledningarna till att jag köpte den hjälmen var att den är öppningsbar, synlig (fluorescerande gul) och av ett känt märke.
Det känns ju inget vidare att köra omkring med en kass hjälm enligt tester och komma till kurser i SMC school samt att jag jobbar aktivt inom SMC och själv talar om bland annat säkerhet och själv blivit förd bakom ljuset i tron om att min MC utrustning är säker.
Så vad kan man göra?
 

ATGATT Micke

New member
Tror det bästa du kan göra är att bita i det sura äpplet och köpa ny hjälm, och lära dig att kolla runt nogrannare nästa gång. Det har ju gått över ett år, så hävning av köp lär inte vara aktuellt, och det skulle vara rätt ojust att försöka sälja den vidare. Man bör byta hjälm vart 3-5 år, så du får väl se det som ett tidigt byte.

Jag kan rekommendera https://sharp.dft.gov.uk/ som en resurs, och att hålla ögonen öppna för snell markering.
 

andretls

New member
Jo jag har redan köpt en ny Arai hjälm istället och den gamla ska skrotas, men jag tycker i alla fall att både återförsäljaren och framför allt tillverkaren ska ta sitt ansvar och inte släppa ut farliga hjälmar på marknaden till oss motorcyklister. Jag byter hjälm ofta och kasserar alltid den gamla.:)
 

andretls

New member
I testet i länken så får min "gamla" hjälm 5 stjärnor och bra betyg, Arai hjälmen får 3 stjärnor och inte så bra betyg. Testet som MC Folket gjorde så hamnade min "gamla" hjälm i botten gruppen, så vad ska man lita på?
 

ATGATT Micke

New member
I testet i länken så får min "gamla" hjälm 5 stjärnor och bra betyg, Arai hjälmen får 3 stjärnor och inte så bra betyg. Testet som MC Folket gjorde så hamnade min "gamla" hjälm i botten gruppen, så vad ska man lita på?
Det kan man definitivt fråga sig. Har för mig att min Arai hjälm har 4 stjärnor på sharp, sidskyddet får ett snäpp under max betyg. Det lustiga är att många hjälmar jag kollat där har samma skyddsbetyg men olika stjärnor, vet inte riktigt hur dom kalkylerar stjärnorna, till och med Arai's nya flagskepps högskydds hjälm (RX-7V) får gult på sidoskyddet(men 5 stjärnor ändå). Jag litar nog mest på Snell när det kommer till test standard.
 

Sangris

New member
Jag är ny mc-åkare så jag vet egentligen inget om hjälmar, men jag tänker så här: Behöver en hjälm vara "dålig" bara för att den får få stjärnor? Är det inte så att den hjälmen ändå kan vara fullgod som hjälm, fast det finns andra som kanske är lite bättre? De uppfyller väl ändå de kriterier en hjälm ska ha för att vara godkända...
Eller har jag kanske fel?
 

Kawasaki

New member
Jag är ny mc-åkare så jag vet egentligen inget om hjälmar, men jag tänker så här: Behöver en hjälm vara "dålig" bara för att den får få stjärnor? Är det inte så att den hjälmen ändå kan vara fullgod som hjälm, fast det finns andra som kanske är lite bättre? De uppfyller väl ändå de kriterier en hjälm ska ha för att vara godkända...
Eller har jag kanske fel?


Som jag förstått så finns det ingen som testar hjälmar och godkänner dom så där, bara dom har en märkning (vissa kriterier) så får dom säljas
Det är väl typ någon som beställer en test efter vissa kriterier och ser hur dom klarar proven som dom vill testa.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är två olika saker. Alla hjälmar som säljs på marknaden ska vara godkända enligt gällande standard ECE 22:05. Att en hjälm uppfyller denna standard behöver inte betyda att den är bra. Tillverkaren vet i förväg var slagtest ska göras. En hjälm kan ha hål i skalet och bli godkänd. När Testfakta plockade ut åtta hjälmar visade det sig att tre stycken inte uppfyller kraven i gällande standard. Läs mer om Testfaktas test här och även ett reportage redan från 2008 i MC-Folket som beskrev standardens brister.
Att vi dessutom inte har någon svensk tillsynsmyndighet som kan säkerställa att inga undermåliga hjälmar säljs på den svenska marknaden är riktigt dåligt. Jag vet att regeringen nu kallat in berörda myndigheter efter att ha läst Testfaktas artikel som kom i media i hela landet. SMC återkommer om detta.
Sharp är den brittiska regeringens eget organ för att öka trafiksäkerhet genom att testa hjälmar och stjärnmärka dem. Här bör alla motorcyklister kolla in betyget på den hjälm man tänkt köpa. https://sharp.dft.gov.uk/
 

Lottafia

Member
Hjälmen viktigaste funktionella egenskap är väl att vara fästpunkter för lappen med godkännande enligt ECE 22:05?

Det är i varje fall det jag begär av det i mitt tycke onödiga plaststycket. Att den förhindrar böter för brott mot den onödiga löjliga hjälmlagen...
 

Lottafia

Member
Hjälmen viktigaste funktionella egenskap är väl att vara fästpunkt för lappen med godkännande enligt ECE 22:05?

Det är i varje fall det jag begär av det i mitt tycke onödiga plaststycket. Att den förhindrar böter för brott mot den onödiga löjliga hjälmlagen...

Alltså struntar jag i alla tester. Jag köper den hjälm som är godkänd och minst obekväm. Sen får den göra tjänst så länge den kan. Den är idag 12 år och visar inga som helst tendenser att vara utsliten, så det var tydligen en hjälm av bra kvalitet. Har ju läst att en del här sliter ut en hjälm på bara några få år.
 
Last edited:
Top