Hjälmar på plus ikväll

Roberth

New member
Ikväll går inslaget på SVT 1, Programmet plus klockan 20:00 (tors 4 juni)

Utfallet kommer troligtvis bli att man inte kan säga hur säker en hjälm är utifrån prislappens storlek. Kolla på denna teaser:
http://svt.se/2.109779/1.1579305/billiga_hjalmar_ar_bast_i_test?lid=puff_1581819&lpos=rubrik

Ska bli intressant att se programmet. Intressant att få svart på vitt att Biltemahjälmen håller bra värden i kontrollen.

Fast detta är egentligen inget nytt eller sensationellt. Alla som kan något om tillverkningsindustri och "branding" har redan listat ut detta.

Men människorna är kanske fortfarande förblindade av religonen "man får vad man betalar för".

Jag hoppas på ett surt uppvaknande motsvarande nyheten om mängden pedofiler i den katolska kyrkan för några år sedan.:D

Det blir ett bra program.:)
 

gundj

New member
Skönt att jag valde en Nolan 102 dâ, utan solvisiret. Faktiskt efter att ha lusläst forumet här bl a.
 

GuzziKungen

New member
Nu är inte jag någon expert , men min undran är om det är hjälm eller huvud som skall hålla.
Det bästa måste väl vara en hjälm som inte "studsar" i nedslaget utan
har likt en bil en krockzon.
För ingen vill väl välja mellan krossad skalle eller bruten nacke :confused:
Lite dyrare glasfiberhjälmar brukar funka som stötupptagande med
mesta möjliga lindring av smällen ,men är också "mosade" efter.
Kom gärna med konstruktiv kritik ,jag skriver efter vad JAG har fått
höra och tror på :)
 

Nea

New member
hjälmar

Nu är inte jag någon expert , men min undran är om det är hjälm eller huvud som skall hålla.
Det bästa måste väl vara en hjälm som inte "studsar" i nedslaget utan
har likt en bil en krockzon.
För ingen vill väl välja mellan krossad skalle eller bruten nacke :confused:
Lite dyrare glasfiberhjälmar brukar funka som stötupptagande med
mesta möjliga lindring av smällen ,men är också "mosade" efter.
Kom gärna med konstruktiv kritik ,jag skriver efter vad JAG har fått
höra och tror på :)

Jag krockade med en gammal Shoie hjälm, den va 12 år gammal och den studsade inte den gick inte sönder förutom visiret som skrapades av. Jag är glad att jag inte hade en öppen hjälm för då hade jag inte haft ansiktet kvar. Ni som kör med öppen hjälm, tänk på det.


Jag tror på att dyrare=bättre, kanske ja har fel nån som har facit?

MVH Nea
 

Smedis

New member
Inslaget blir ju lite konstigt eftersom de jämför en öppningsbar hjälm med extra visir som solskydd.
Alla (borde åtminstone) vet att länkar för öppningen och visiret själ stötdämpande material.
Sådana lösningar kostar ju pengar att utveckla vilket påverkar priset.
Det finns ingen korrelation mellan säkerhet och pris mer egentligen mellan design/märke och pris.

Angående glasfiber som spricker eller polykarbonat som studsar är det en teoretisk fråga.
Alla hjälmar ska ta upp kraften och förhindra att den kommer vidare till skallen oavsett.
Man kan teoretiskt fråga sig vad som händer vid en krasch med glasfiberhjälm.
Man kanske stöter emot hinder eller vägbana flera gånger vid samma kraschtillfälle. (högst troligt att det är så)
Hur reagerar en hjälm som spricker vid den första smällen?
 

P-O Noren

New member
Jag krockade med en gammal Shoie hjälm, den va 12 år gammal och den studsade inte den gick inte sönder förutom visiret som skrapades av. Jag är glad att jag inte hade en öppen hjälm för då hade jag inte haft ansiktet kvar. Ni som kör med öppen hjälm, tänk på det.


Jag tror på att dyrare=bättre, kanske ja har fel nån som har facit?

MVH Nea

Svårt att svara på den frågan. Kanske det aldrig kommer ett svar. Men studsa är det sista du vill att hjälmen ska göra mot marken.

Tyvärr är bara tre hjälmar testade i kvällens program, desto mer olyckligt är att den dyraste hjälmen var öppningsbar. Så materialet och bredden på testen är ju olyckligt smal.

Men testets solklara utgång från de premisser som ligger är att dyrast i deras fall innebär sämst hjälm, samt billigast bäst.
 

BlackTiger955

New member
Jag tror på att dyrare=bättre, kanske ja har fel nån som har facit?

Nu avspeglar priset inte bara krocksäkerhet. Säkerhetsmässigt tror jag inte det är någon större skillnad mellan Biltemas hjälm och min Shoei (Raid2). Däremot kommer inte hjälmarna från samma planet vad gäller kvalitetskänsla och komfort. Jag provade Biltemahjälmen vid premiären i fjor och jag skulle inte vilja ha den på mig under en hel dags MC-körning, max 5 minuter i stöten. Hjälmen ÄR billig och den KÄNNS billig, kan man stå ut med det så är det nog en prisvärd hjälm. Personligen hade jag inte köpt den om den så kostade 50 kr...
 

SuperRetard

New member
Nu avspeglar priset inte bara krocksäkerhet. Säkerhetsmässigt tror jag inte det är någon större skillnad mellan Biltemas hjälm och min Shoei (Raid2). Däremot kommer inte hjälmarna från samma planet vad gäller kvalitetskänsla och komfort. Jag provade Biltemahjälmen vid premiären i fjor och jag skulle inte vilja ha den på mig under en hel dags MC-körning, max 5 minuter i stöten. Hjälmen ÄR billig och den KÄNNS billig, kan man stå ut med det så är det nog en prisvärd hjälm. Personligen hade jag inte köpt den om den så kostade 50 kr...

Jag är helt övertygad om att Raid II är en bättre hjälm. Nästa steg upp på Shoei (XR1000) är ett än större steg då det är en ren racehjälm med mindre komfortfokus etc.

Testad Nolanhjälm är en touringhjälm med massa mekanik och konstigheter, inte underligt att den bommar testet, priset är irrirelant där.

Men att Biltemahjälmen skulle vara lika bra som Raid II svarar du själv på när du säger att den inte sitter lika bra. Det är liksom en grundförutsättning för att NÅGON hjälm ska skydda optimalt.


Att sen majoriteten av alla kör i för stora hjälmar är bara beklagligt. Exemplet är tjejen som älskade sin Raid II, efter krasch köpte hoj en ny och gnällde som ett barn över att den klämmer och gör ont.. Nu, ett antal timmar senare sitter den perfekt igen.


Det ska göra lite ont helt enkelt ;)!
 

P-O Noren

New member
Hur hjälmen sitter är ju högst personligt. För min skalle så sitter biltemahjälmen som gjuten. Varken Arai eller Nolan har konstruerat en hjälm som passar mitt huvud, åtminstone inte någaon av alla dom jag har provat.

Shoei passar mig, särskilt xr-1000. Men säkerhetsmässigt är det samma klass som biltemahjälmen skulle jag tro. (likadadan inredning, skal, material och tjocklek)
 

Petra

Super Moderator
Det ska bli intressant att se programmet ikväll.
Att både Lidl och Biltemahjälmarna klarar testen anser jag inte vara nåt överraskande. De säljs ju på marknaden och då ska de banne mej vara godkända också. Att Nolans hjälm inte klarade testet är däremot skrämmande. :eek:
Grahns som importerar Nolan har kritiserat och ifrågasatt Plus test. Jag har ingen aning om vem som har rätt, men så vitt jag kan förstå har testerna gått korrekt till enligt ECE22-05. Då spelar det ingen roll att det är två integralhjälmar och en öppningsbar/jetjälm. Den öppningsbara testas enligt normen för just jethjämar medan de två integralhjämarna testas enligt dito norm för den hjälmkategorin.

Sen kan man förstås diskutera ECE standardens relevans, och det tror/vet jag också att de kommer att göra. Manfred från MC-Nytt kommer att medverka och jag vet att Henning på samma tidning och Manfred är väl insatta i frågan.

Nåt som jag anser är knasigt med ECE22-05 testerna är att man gör "slagtest" på förutbestämda punkter. Det bästa vore ju att göra slumpmässiga tester.
I Plus test låter man testa även mellan de förutbestämda punkterna och de testade hjämlarna klarar detta. Men... det finns ECE22-05 godkända hjälmar som jag absolut inte tror skulle klara slumpmässiga tester eftersom de har hål med galler upptill.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Snåla inte på säkerheten! Se till att hjälmen sitter som den ska = väldigt tight, men bekväm ändå, det är viktigt. Köp inte begagnat såvida du inte är absolut 100% säker på att den aldrig utsatts för hårda smällar eller använts så mycket och länge att den stötdämpande innerhjälmen har hårdnat. Fast hur vet man det? Det man vet är att den blir den förr eller senare beroende på hur ofta du använder hjälmen, hur mycket du svettas mm. Häng inte hjälmen på backspegeln eftersom det stötdämpande innerskalet kan ta skada.

Hur som helst. Jag sitter förväntansfull framför tv:n och hoppas att Sverker fått till ett bra inslag :)

Och... det ska förstås bli kul att se Maria Nordqvist från kansliet. Hon medverkar i diskussionen om MC-försäkrinar. Tyvärr missar både Maria och Jesper kvällens program eftersom de är på väg till ett FEMA-möte i Finland.
 

P-O Noren

New member
Programmet var rätt så bra men mycket pinsamma inlägg från Mc-nytts chefredaktör Manfred Holz och Grahns representant Johan Drapkin.


Johan Drapkin kom ju inte med någonting vettigt i frågan, snackade bara skit runt resultatet och hackade på ett stavfel i protokollet. Knappast seriöst för 5öre, det är ju ett hjälmtest och hjälmen dom saluför hade underkänts.

Sicket djävla dravel säger jag bara. Alldeles uppenbart att Manfred älskar helsidesannonser från Nolan och Grahns. Alldeles uppenbart att Manfred inte bryr sig att dom krämar ut skit över disk till folk för +3500kr
 

Petra

Super Moderator
Programmet var rätt så bra men mycket pinsamma inlägg från Mc-nytts chefredaktör Manfred Holz och Grahns representant Johan Drapkin.


Johan Drapkin kom ju inte med någonting vettigt i frågan, snackade bara skit runt resultatet och hackade på ett stavfel i protokollet. Knappast seriöst för 5öre, det är ju ett hjälmtest och hjälmen dom saluför hade underkänts.

Sicket djävla dravel säger jag bara. Alldeles uppenbart att Manfred älskar helsidesannonser från Nolan och Grahns. Alldeles uppenbart att Manfred inte bryr sig att dom krämar ut skit över disk till folk för +3500kr

Jag tycker inte att det var pinsamma inlägg från Manfred. Däremot var det synd att han inte fick säga färdigt! Han påpekade att ECE 2205 standarden inte är bra, men det kom inte fram riktigt varför.
Han har skrivit ett bra inlägg om saken. http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=704
 

Molgan

New member
Förbjud Lexan- och Polykarbonathjälmar, tack. BT har ju visat att man kan klämma fram billiga glasfiberhjälmar så det finns inga ursäkter.
 

Petra

Super Moderator
Förbjud Lexan- och Polykarbonathjälmar, tack. BT har ju visat att man kan klämma fram billiga glasfiberhjälmar så det finns inga ursäkter.

*host* om jag nu skulle våga "skoja" till det och dra det ännu längre genom att säga: Förbjud öppna hjälmar eller öppningsbara hjälmar. Skulle ni halshugga mej då? :eek:
(obs, bara en fråga, inget förslag)
 

Monica

New member
Intressant men ganska intetsägande ändå... Enligt Manfred så testas hjälmarna med dubbelt så mycket slag/tryck än vad som gjordes i PLUS-testet. Och det menade han att de billigare hjälmarna inte hade klarat. Synd att vi inte fick veta om de gjorde det....
Något annat jag reagerade över var att på Nolan-hjälmen så flög visiret av.

Min första hjälm var en B square inköpt på Lidl för 500 tror jag det var. Hjälmen satt perfekt när jag köpte den, men redan efter bara några gånger började den bli sladdrig. Dessutom var det ett brus som var olidligt. När man så kom upp i hastigheter (vid acceleration) över det tillåtna, så öppnade visiret sig. Så nej, oavsett tester så skulle jag aldrig köpa en sådan hjälm igen.
Numera har jag en Shoei Syncrotec II och har haft denna sen två år tillbaka (tredje sommaren nu) och ca 1500 mil. Den är jag helnöjd med och den sitter fortfarande lika bra! Så för min del är det väl använda pengar.
 

Diversion

New member
Tycker hela inslaget var dåligt. Det kändes som om det fanns en negativ underton gentemot motorcyklism överhuvudtaget. Man kunde se hånleendet just under ytan på Sverker och tankar om att "Ja ja ni blir väl vuxna någon gång även ni"

Subjektivt? Absolut, men det var så jag kände.
 

P-O Noren

New member
Jag tycker inte att det var pinsamma inlägg från Manfred. Däremot var det synd att han inte fick säga färdigt! Han påpekade att ECE 2205 standarden inte är bra, men det kom inte fram riktigt varför.
Han har skrivit ett bra inlägg om saken. http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=704

Det var rätt så pinsamt att börja snacka om snell-tester som skulle vara bättre. När inte ens Nolanhjälmen ifråga klarar av det (i hans ögon) sämre testet ece 22.05. Dessutom är ju Biltemahjälmen testad enligt DOT, som är ett tredje test.

En tydlig rökridå för att försöka skapa mystik kring hjälmtester tycker jag. Ingen av herrarna kunde ju ge någon rimlig förklaring till varför nolanhjälmen var uselt dålig i testet.

Att Snelltestet skulle vara mer utförligt är ju en sanning med modifikation. Det är i grunden olika synsätt på om det är g-krafterna i krockvåldet som är det primära man ska skydda hjärnan från eller rent fysiskt genombrott på skalskyddet som jag har fattat att snell-testet är mer inriktat på. Om detta är det ju mycket olika åsikter inom forskningsvärden. Man kan absolut inte påstå att snell skulle vara bättre eller sämre än DOT eller ECE 22.05 bara annorlunda.
 

Petra

Super Moderator
Det var rätt så pinsamt att börja snacka om snell-tester som skulle vara bättre. När inte ens Nolanhjälmen ifråga klarar av det (i hans ögon) sämre testet ece 22.05. Dessutom är ju Biltemahjälmen testad enligt DOT, som är ett tredje test.

En tydlig rökridå för att försöka skapa mystik kring hjälmtester tycker jag. Ingen av herrarna kunde ju ge någon rimlig förklaring till varför nolanhjälmen var uselt dålig i testet.

Att Snelltestet skulle vara mer utförligt är ju en sanning med modifikation. Det är i grunden olika synsätt på om det är g-krafterna i krockvåldet som är det primära man ska skydda hjärnan från eller rent fysiskt genombrott på skalskyddet som jag har fattat att snell-testet är mer inriktat på. Om detta är det ju mycket olika åsikter inom forskningsvärden. Man kan absolut inte påstå att snell skulle vara bättre eller sämre än DOT eller ECE 22.05 bara annorlunda.

Manfred har väl ingen orsak eller skyldighet att förklara varför inte Nolan klarar ECE testet. Hade han gjort det hade jag tyckt det varit pinsamt! Nästan lika pinsamt som att Nolanhjälmen inte klarade testet. För det är det pinsamma, eller snarare det skrämmande!

Snell innebär test på slumpmässiga ställen, det tycker jag är rätt. Dessutom hämtas hjälmarna direkt från butik. För ECE godkännande får tillverkaren skicka in hjälmen till testinstitutet.
En sak (om jag minns rätt) som kan vara illa med Snell är att hjälmarna ska klara så hårda stötar att ett allt för hårt skal kan ge godkända resultat. Som nån skrev tidigare är det ju hela hjälmen, både ytter och innerskal, som tillsammans utgöra stötdämpare för hjärnan mot skallbenet.
 
Last edited:

puttepj

New member
Oavsett om testet är lite intetsägande, för det finns självklart många andra faktorer för vad som räddar huvudet och nacken när det som aldrig får inträffa ändå inträffar, så ger det nog vid handen att det inte finns en direkt koppling pris kontra kvalitet.

Som jag ser det är det ändå ett rätt bra bränsle för att skapa medvetenhet.

Inslaget om parkeringbiljetten gav nog i princip ingenting. Där tyckte nog jag att det var lite för mycket förlöjlingsfaktor.

/putte
 
Top