Har vi verkligen så mycket gemensamt?

Lottafia

Member
Det talas så ofta här om att vi motorcyklister har så mycket gemensamt, och skall hålla samman...

Igår hände något som får mig att skämmas över att förknippas med motorcyklister. Jag kom körande på väg 1610 strax efter Guttasjön i riktning mot Borås för att gå i vigiliemässan i kyrkan. Alltså bör klockan ha varit sådär 17:20. Jag håller skyltade 80 km/h som mätarfart (75 km/h enl GPS) när jag blir omkörd av en klunga mc, cirka 8 st varav en med "övningskör-skylt" på varselväst. Vägren saknas i den riktning jag kör pga nybyggd med kantsten avskiljd g/c-väg. Omkörande mc-klunga håller säkert bra över 100 km/h och omkörningen sker trots mötande trafik som tvingas ut på den vägren som lyckligtvis finns kvar på den sidan av vägen. Till råga på allt drar ett par av dessa mc-burna juveler upp sina hojar på bakhjulet några hundra meter efter omkörningen. Pga avståndet vågar jag inte påstå att den övningskörande var en av dem som bakhjulskörde.

Vilket gott föredöme handledaren och resten av gruppen utgjorde för en övningskörande elev! Vad skall detta bli för slags motorcyklist?

Jag måste gå till bikt och bekänna att jag i det ögonblicket önskade att en av de främsta i gruppen skulle gå omkull och förvandla hela denna samling idioter till metallspäckad köttfärsröra. Efter ett ögonblicks eftertanke mildrade jag önskningen till att "farbror blå" skulle stå vid korsningen med väg 27 och haffa hela gänget.
Tyvärr infriades inte någondera önskningen :-(

Kontentan är att jag vägrar känna den minsta samhörighet med denna typ av mc-idioter, men även med den stora grupp som modifierar sina motorcyklars ljuddämpare och därigenom stör omgivningen och skapar opinion för att på olika håll i Europa stänga vägar för trafik med motorcykel.

Tack för ordet, och välkomna att sabla ner mig nu.....
 

Assar

New member
Jag kan inte se varför motorcyklister skulle ha nåt mer gemensamt än t ex bilister.
Att bygga nåt slags "utanförskap" som håller ihop gruppen motorcyklister känns rätt så krystat.
 

Alexander76

Member
Håller med, skulle säga att jag egentligen inte ser mig själv som motorcyklist alls vad gäller själva kulturbiten med träffar och grupptillhörighet. Jag tycker om att åka motorcykel men ofta är andra motorcyklister raka motsatserna till den typ av folk jag umgås med. Dessutom är det som ni säger ofta direkt pinsamt hur folk beter sig i trafik på sina hojar.
 

Assar

New member
Ett exempel är väl HojX.
De flesta hojåkare jag känner är helt ointresserade av rock.
Jag känner fler som inte kör hoj men gillar rock ändå.
Så HojX känns lite som att ordna en fest för "operaintresserade bilister", typ ...
;)
 
Det talas så ofta här om att vi motorcyklister har så mycket gemensamt, och skall hålla samman...
Nej fasen, det enda gemensamma jag kan se är att man tycker det är kul att köra mc. I övrigt är "hojkollektivet", i den mån det någonsin existerat, en chimär. Möjligen fanns det under 70-80-talen något slags gemensamt rebellskap mot etablissemanget men idag tycker jag att motorcyklister är en extremt heterogen grupp.

Eller jo, en grej. Motorcyklister är fortfarande, liksom i alla tider, företrädesvis män. Eller pojkar. Eller snarare, och tilltagande, gubbar. Med allt det innebär ifråga om impulskontroll, riskhantering, konflikthantering etc jämfört med kvinnor - vilket ju avspeglas i trafikbeteendet.
 

Andi

New member
Jag börjar väl närma mig gubbe i mc-världen. Tycker det är pinsamt att nästan var gång det kommer på tal att jag kör MC, så hör man sig efter en stund säga: Tyvärr är det ett fåtal idioter som förstör för så många andra genom att köra som fan, med små mariginaler eller wheela i trafiken. Enda trösten i det är att de oftast inte är motorcyklister särskilt länge...
Samtidigt så tycker jag det är härligt att vi faktiskt bryr oss om varandra. Hälsar, tar lite sällskap, eller stannar om man skulle se någon med problem. - DET tycker jag förenar oss!
 
Top