Halvljus?

Bob Sweden

New member
Men varför ska bakljusen lysa dagtid?

En enkel riskbedömning bara.


Släckta dagtid = föraren eller någon form av automatik måste tända ljusen under vissa förhållanden = risk att föraren glömmer eller automatiken inte fungerar = fordonet framförs utan ljus även när ljus borde finnas.

Alltid tända = mindre risk att ljusen inte är tända när dom behövs.

Lite som bilbälte, det behövs ju bara ibland, för dom flesta inte alls, eller airbag, den behöver ju för det mesta inte vara inkopplad. :eek:
 
Last edited:

Pricken

New member
Okey, jag förstår hur du tänker och du har en viss poäng.
Men man kan ju dra risken ett steg längre, belysning som lyser hela tiden slits fortare och risken att lampan går sönder ökar. Så det torde vara en större risk att man kör med en eller flera trasiga lampor vilket då ökar att fordonet framförs utan ljus även när ljus borde finnas. Den risken torde vara större än att automatiken går sönder.

Och visst du har rätt, bränslebesparingen lär knappast märkas vid besöken hos bensinstationen. Men vad gäller koldioxidutsläppen märks det mer, där kan 20W göra en större skillnad. Och vi har ju som bekant en vägbeskattning som idag är koldioxidbaserad. Dessutom driver EU en ganska offensiv hållning mot bilindustrin om sänkta emissioner.
 

gundj

New member
Hur stor skillnad gör 20W jämfört med t ex att man är lite sen till jobbet en morgon och gasar på lite extra?
Jag vill påstå att det är snudd på omätbara mängder bränsle och utsläpp som påverkas av att ha lyset på eller inte.
Endast i en standardiserad körcykel i ett labb hittar du skillnader, och så kör ingen.
Säg att du gör av med extra 500W på något, detta skulle motsvara efter lite förluster här och där att en extra hästkraft förbrukas.
En bil av modernare snitt använder väl någonstans kring 20 - 30hk för att hålla jämn fart i t ex 90 km/h (bara en gissning) då skulle dessa 500W göra 3-5 % ökat effektbehov. 20W försvinner i mätbruset vill jag påstå.
 

Kapten Stofil

New member
En modern bil har ett antal datorer som alltid är igång, förutom belysning m.m. Varje dator drar gissningsvis ett par W. 5 datorer = 10W + någon fläkt eller två i klimatanläggningen som också går automatiskt, på ytterligare några W, en radio som drar kanske 5W. Totalt sett går det nog åt minst de där 20W till diverse myspys och bra-att-ha-grejor. Att klaga på ett par lampor som kanske gör bilen mer synlig känns fånigt, bättre i så fall att ställa krav på att myspyset ska vara strömsnålt och stängas av när det inte behövs. För att inte tala om de hundratals kilon som ljuddämpande material, kablar, myspys m.m. väger.
 

Pricken

New member
Well, vi kommer nog inte längre i denna diskussion. Men DRL har kommit för att stanna så det är nog bara att vänja sig. Observera dock att det är enligt EUs körcykel som bränsleförbrukningen bestäms och därmed även avgasemissionerna. Det är också genom den uträkningen som vägtrafikskatten och andra miljöklassningar sedan baseras på. Hur var och en sedan kör bilen har inget med saken att göra.

Må väl gubbar och ta hand om er där ute.
 

gundj

New member
Men om alla åläggs att ha samma utrustning aktiv så blir det i praktiken ingen skillnad beträffade marknadsföring.
Och den möjliga ökningen av utsläpp blir väl bara en sporre för tillverkarna att spara någon annanstans.
Att ta bort säkerhetshöjade funktioner för att spara en cl är bara rent larv.
 

Hojkul!

New member
Vad fint.

Tänk om Polisen kunde uppmana 4-hjuliga fordonsförare att ALLTID vrida på den där manuella knappen, så att minst halvljus OCH bakljus alltid lyser.
Då kanske vi MC-förare ges en bättre möjlighet att se fordon som göms i "skuggor", eller där fordonets färg går ihop med omgivningarna eller kanske då en svartlackerad bil framförs i halvdunkel...
Jaja, såklart att MC-förare också ska ha ljuset påslaget, både fram och bak.
 
Top