Vid nederbörd tänds halvljuset automatiskt. Hur det funka i dimma vet jag inte men det är väl inte svårare än att man får ha lite koll dom få tillfällen det inträffar.
Jo, dragkrok har jag men jag har inte hunnit dra släp ännu eftersom bilen är ganska ny.
Rent principiellt tycker jag DRL är bra. LED-ljusen är det ett jäkla klipp i om jag jämför med min gamla bils halvljusstrålkastare.
Och att bakljusen lyser dagtid bidrar knappast till något trafiksäkerhetsfrämjande, den som påstår att man inte såg bilen för att bakljusen var släckta bör nog uppsöka en optiker.
Får du som förare någon indikering på om halvljus + bakljus eller bara DRL är tänt eller får du gissa dig fram till det med ledning av t.ex. instrumentbelysningen?
Vid nederbörd tänds halvljuset automatiskt. Hur det funka i dimma vet jag inte men det är väl inte svårare än att man får ha lite koll dom få tillfällen det inträffar.
(min fetning)
Det är exakt som du skriver, det är upp till föraren själv, men bara under vissa förhållanden.
Kanske...
Ibland... :lemon:
Just det där med
kanske och
ibland gör mig en aning nervös, har en facebookande lattemorsa koll på det där med vilken belysning som är tänd när, "men vadåba, det där är ju automagiskt liksom"...
Faktum kvarstår, och här har vi exakt samma uppfattning:
Ljus för att synas = bra.
Bränslebesparingen som uppnås av att släcka bakljusen torde knappast vara mätbar men bränslebesparingsargumentet är populärt i dom här sammanhangen och var det även när de "gula" varselljusen var populära, när var det förresten, talar vi 70-tal?
Så vi kan räkna lite, bara för skojs skull:
Halvljus ~ 55w / st, totalt 110w. Om det inte är en modernare bil förstås, då reduceras ofta spänningen till glödlamporna för att att öka livslängden men jag vet inte hur mycket.
Bakljus ~ 5w / st, totalt 10w.
DRL: Uppskattningsvis ca 10 W / st, totalt 20W.
Besparing:
Enbart DRL: 20W, tidigare 120W, besparing 83%
DRL + bakljus: 30W, tidigare 120W, besparing 75%
Och med tanke på att LED letar sig in även i bakljus på moderna bilar så kan inte jag komma på ett enda argument som talar emot "bakljus alltid på".
Men det är ju min uppfattning och EU-reglerna för helfordonsgodkännande tar ju ingen hänsyn till det...
/B