Halvljus?

Marie

Banned
halvljus en solig sommardag är egentligen helt värdelöst vare sig det är en buss, motorcykel eller en moped som har det. Enda syftet är att tillfredsställa trygghetsnarkomanin.

Men, käre Cyborg, det handlade ju inte om mitt på dagen, utan om en motorcyklist som körde utan någon som helst belysning, på en riksväg, kl 20:50 för en vecka sedan. Och då var det banne mig riktigt mörkt.
 

gundj

New member
halvljus en solig sommardag är egentligen helt värdelöst vare sig det är en buss, motorcykel eller en moped som har det. Enda syftet är att tillfredsställa trygghetsnarkomanin.

Helt fel.
När man har kört länge (mer än någon vecka) i länder utan halvljuslagen inser man hur mycket bättre det är med halvljuset på, alltid.
Visst, någon enstaka bil syntes inte bättre, men den syntes inte heller sämre.
 

Jämten

New member
halvljus en solig sommardag är egentligen helt värdelöst vare sig det är en buss, motorcykel eller en moped som har det. Enda syftet är att tillfredsställa trygghetsnarkomanin.

Eftersom det är lag på halvljus är din argumentation värdelös

Den vanligaste ursäkten vid mc-olyckor är jag såg inte mc-åkaren.
Vad gäller trygghetsnarkomani är det ett illa valt ord eftersom narkomani är ett missbruk.
Mitt mc-åkande är inte missbruk däremot ett behov.

Tycker nog man skall göra allt för att påkalla uppmärksamhet.Ha en bra dag.Kanske vi syns ute på vägarna.Jämten:lemon::lemon:
 

Bob Sweden

New member
halvljus en solig sommardag är egentligen helt värdelöst vare sig det är en buss, motorcykel eller en moped som har det. Enda syftet är att tillfredsställa trygghetsnarkomanin.

Men du får medge att det gör en viss skillnad årets övriga 364 dagar... :tummenupp
 

Cyborg

New member
Helt fel.
När man har kört länge (mer än någon vecka) i länder utan halvljuslagen inser man hur mycket bättre det är med halvljuset på, alltid.
Visst, någon enstaka bil syntes inte bättre, men den syntes inte heller sämre.

Vet inte om en svensk som söker efter ljus i dagljus för att kunna identifiera ett fordon är den mest lämpliga att utvärdera länders säkerhet som saknar halvljustvång :rolleyes

Eftersom det är lag på halvljus är din argumentation värdelös

Den vanligaste ursäkten vid mc-olyckor är jag såg inte mc-åkaren.
Vad gäller trygghetsnarkomani är det ett illa valt ord eftersom narkomani är ett missbruk.
Mitt mc-åkande är inte missbruk däremot ett behov.

Tycker nog man skall göra allt för att påkalla uppmärksamhet.Ha en bra dag.Kanske vi syns ute på vägarna.Jämten:lemon::lemon:

Hah din logik är intressant: så fort det finns en lag som säger vad man får och inte får göra så är det en självklarhet som aldrig får ifrågasättas. Problemet med din logik är om man aldrig diskuterar något så kan inga nya vinklar eller synpunkter komma fram.

Aldrig funderat över att trygghetsnarkomani syftar till ditt (och svenskars) ständiga begär av trygghet som leder till ett osunt brukande (missbruk)? nepp det har du inte gjort för du kan som du själv konstaterat inte ifrågasätta något utanför, för att du lever i den svenska lådan.
 
Last edited:

Pilgrim

New member
Den som vet vilken nytta halvljus på ett fordon gör i motljus inser att halvljus inte bara är bra i mörker :tummenupp
 

Jämten

New member
Vet inte om en svensk som söker efter ljus i dagljus för att kunna identifiera ett fordon är den mest lämpliga att utvärdera länders säkerhet som saknar halvljustvång :rolleyes



Hah din logik är intressant: så fort det finns en lag som säger vad man får och inte får göra så är det en självklarhet som aldrig får ifrågasättas. Problemet med din logik är om man aldrig diskuterar något så kan inga nya vinklar eller synpunkter komma fram.

Aldrig funderat över att trygghetsnarkomani syftar till ditt (och svenskars) ständiga begär av trygghet som leder till ett osunt brukande (missbruk)? nepp det har du inte gjort för du kan som du själv konstaterat inte ifrågasätta något utanför, för att du lever i den svenska lådan.

Ibland är det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är dum i kolan.

Än att öppna käften och folk får det bekräftat.Du borde bli lite mer mogen i din argumentation.
 
Last edited:

Jämten

New member
Ja du Cyborg . Bor och lever inte du också i Sverige.Verkar som du inte trivs varför bo kvar i lådan.

Du läser inläggen ungefär som fan själv läser bibeln.Vad gäller utvärdering av andra länders säkerhet är något som du gripit
ur luften.Då det gäller trygghet så vill i alla fall jag uppnå max trygghet ute i trafiken speciellt på en mc.Vad gäller att ifråga sätta

så tror jag inte din röst väger speciellt tungt gentemot lagar och förordningar .Att diskutera och ha synpunkter är var och ens
rättighet problemet kan vara att ha någon vettig att diskutera med.Med din oppstinata attityd så tror jag inte att ett forum

vad gäller ovan nämda ämnen blir speciellt givande.Det måste vara någon relevans i diskutionen .Hälsn.Jämten:lemon::lemon:
 

Ove 60+

Active member
Ja du Cyborg . Bor och lever inte du också i Sverige.Verkar som du inte trivs varför bo kvar i lådan.

Du läser inläggen ungefär som fan själv läser bibeln.Vad gäller utvärdering av andra länders säkerhet är något som du gripit
ur luften.Då det gäller trygghet så vill i alla fall jag uppnå max trygghet ute i trafiken speciellt på en mc.Vad gäller att ifråga sätta

så tror jag inte din röst väger speciellt tungt gentemot lagar och förordningar .Att diskutera och ha synpunkter är var och ens
rättighet problemet kan vara att ha någon vettig att diskutera med.Med din oppstinata attityd så tror jag inte att ett forum

vad gäller ovan nämda ämnen blir speciellt givande.Det måste vara någon relevans i diskutionen .Hälsn.Jämten:lemon::lemon:

:wink: Lugn och fin Jämten, killen befinner sig i trotsåldern. Dom problemen brukar gå över men kan vara jobbiga medan dom pågår. Blir nog bra när erfarenheten slipat av kanterna och mognad börjar visa sig. :angel:
 

Jämten

New member
:wink: Lugn och fin Jämten, killen befinner sig i trotsåldern. Dom problemen brukar gå över men kan vara jobbiga medan dom pågår. Blir nog bra när erfarenheten slipat av kanterna och mognad börjar visa sig. :angel:

Du har nog rätt.Tänkte inte på det.Kanske har man själv varit oerfaren i sin ungdom.

Min trotsålder slutade när jag var i 40-årsåldern.Så jag får väl be om ursäkt för mina hårda ord ville bara väcka honom från
den ungdomliga slummern.Annars är det bara bra att någon(du) påminner när man gått lite för långt i sin iver att få en hyfsat
debatt .


Tacksam Jämte:lemon::lemon::tummenupp
 

Cyborg

New member
Ibland är det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är dum i kolan.

Än att öppna käften och folk får det bekräftat.Du borde bli lite mer mogen i din argumentation.

Ja du Cyborg . Bor och lever inte du också i Sverige.Verkar som du inte trivs varför bo kvar i lådan.

Du läser inläggen ungefär som fan själv läser bibeln.Vad gäller utvärdering av andra länders säkerhet är något som du gripit
ur luften.Då det gäller trygghet så vill i alla fall jag uppnå max trygghet ute i trafiken speciellt på en mc.Vad gäller att ifråga sätta

så tror jag inte din röst väger speciellt tungt gentemot lagar och förordningar .Att diskutera och ha synpunkter är var och ens
rättighet problemet kan vara att ha någon vettig att diskutera med.Med din oppstinata attityd så tror jag inte att ett forum

vad gäller ovan nämda ämnen blir speciellt givande.Det måste vara någon relevans i diskutionen .Hälsn.Jämten:lemon::lemon:

Hur var det med mogenhet här hmmmm? om du inte har några andra argument än att påstå att jag ska vara tyst bara för att du själv inte kan argumentera annat än att hänvisa till att lagen om halvljustvång är sådan och att min röst är inte värd någonting så låter det faktiskt som att du själv beskriver din egen mognad. Gratulerar, du har nu gjort dina inlägg ännu mer pinsamma än de borde blivit.

Det är bara konstatera att du är trångsynt, men det är faktiskt en fördel för dig när du ändå lever i en låda :tummenupp
 

Jämten

New member
Hur var det med mogenhet här hmmmm? om du inte har några andra argument än att påstå att jag ska vara tyst bara för att du själv inte kan argumentera annat än att hänvisa till att lagen om halvljustvång är sådan och att min röst är inte värd någonting så låter det faktiskt som att du själv beskriver din egen mognad. Gratulerar, du har nu gjort dina inlägg ännu mer pinsamma än de borde blivit.

Det är bara konstatera att du är trångsynt, men det är faktiskt en fördel för dig när du ändå lever i en låda :tummenupp

Du tog tydligen åt dej.

Skrev i ironiska ordalag och du går tydligen på vad som helst.Ha Ha.Kom igen när trotsåldern gått över.
Tills dess kan du sova gott i din lilla låda.Ha en fortsatt bra barndom.Hälsningar Jämten.:tummenupp
 
Last edited:

Cyborg

New member
Du tog tydligen åt dej.

Skrev i ironiska ordalag och du går tydligen på vad som helst.Ha Ha.Kom igen när trotsåldern gått över.
Tills dess kan du sova gott i din lilla låda.Ha en fortsatt bra barndom.Hälsningar Jämten.:tummenupp

Åh en tvärvänding när det är kört ut för din del med ett ironikort, nej men guuuuuud vad lurad jag blev, tänka sig...........

Det bästa är väl att du redigerat ditt meddelande 20 minuter senare, kan vi ana att du filat till din ilska så att den skulle se "bättre" ut :rolleyes
 

Hojkul!

New member
Hänvisar till en annan tråd ("Säkrare vägräcken, äntligen!") beträffande en tragisk olycka och ett inlägg av Hampe:

"NLT har lagt upp bild och utförligare beskrivning av skeendet:

m.nlt.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.3302573

Nu är det banne mig en helt ny olycka.
Hur i helskotta kan andra tidningar få det till att bilen inte aaalls var inblandad?
Vilka sopor till journalister vi är utsatta för.

Fyra! Ambulanser utlarmade. Man kan fundera över om det rent av var en tidningsmänniska som ringde larmsamtalet...
Inget är ju egentligen så mycket klarare, men bil-ister som inte ser sig för - eller snarare inte reflekterar över det dom ser är ju vardagsmat, så det kan man relatera till.

Trist sätt att sluta sitt liv på. Undrar vad slutstämpeln på olyckan kommer att bli?
En ren upphinnandeolycka och ingen hålls ansvarig...?

Hampe
"

Fritt spånande från min sida;
Det KAN ju ha varit så att bilföraren "inte såg" MC´n som kom körande. Varför? KANSKE var inte lyset tänt på MC´n.
Jag vet inte vilken riktning vägarna går i på aktuell plats, och inte vilka väderbetingelser som var rådande vid olyckstillfället, och kanske hade bilföraren solen i ögonen. I så fall är det än viktigare att lyset är tänt på MC´n.

Jag har själv råkat ut en incident som orsakades av en personbil som inte hade någon belysning tänd ö.h.t. (och det är bl.a. därför som jag startade denna tråd om lag för belysning på fordon). Eftersom jag, på den tiden körandes "moppe", hann svänga höger ut på vägen tvingades bilen (som f.ö. höll alldeles för hög hastighet) hårdbromsa och väja. Den gången gick det bra, men det var SÅ nära...
Gissa om bilföraren blev "något arg" på mig för att jag svängde ut i vägen. Ung och rädd/skärrad som jag blev av det hela tordes jag inte säga något till bilföraren... :/

Hoppas att ni som är "motståndare" till lag om halvljus nu förstår bättre varför det är viktigt med tänt ljus, alltid.

För övrigt noterar jag att allt fler fordon (personbilar inkl. tunga fordon) inte har någon belysning tänd ö.h.t., vare sig dagtid eller när det börjar skymma/är mörkt. Ej heller bakljusen är tända.
 

Pricken

New member
Japp, det kallas DRL-ljus och står för Day Running Light.
Om bilen är försett med DRL är varselljus framåt tända, ofta bestående av väldigt ljusstarka LED och bakljusen är släckta.

Fördelen är flera, LED är t ex väldigt ljusstarka och syns bättre än t ex halogenljus framåt. LED drar också mycket mindre ström vilket innebär en lägre bränsleförbrukning, det är också därför inte bakljusen lyser dagtid heller.

På min bil har jag DRL, där är bilen så fiffig att den skiftar mellan DRL och halvljus helt automatiskt, d v s i tunnlar eller när det mörknar ute.
 

Bob Sweden

New member
Japp, det kallas DRL-ljus och står för Day Running Light.
Om bilen är försett med DRL är varselljus framåt tända, ofta bestående av väldigt ljusstarka LED och bakljusen är släckta.

Fördelen är flera, LED är t ex väldigt ljusstarka och syns bättre än t ex halogenljus framåt. LED drar också mycket mindre ström vilket innebär en lägre bränsleförbrukning, det är också därför inte bakljusen lyser dagtid heller.

På min bil har jag DRL, där är bilen så fiffig att den skiftar mellan DRL och halvljus helt automatiskt, d v s i tunnlar eller när det mörknar ute.

Hur funderar det där "automatiska" vid "nedsatt sikt", alltså dimma, snörök etc?
Eller vid körning i stadstrafik där det finns gatubelysning?
Hemtjänsten här i kommunen kör Kia, dom såg jag emellanåt farande runt i mörkret i tätorten i vintras utan bakljus och med DRL tända framtill...


Och hur är det med "det automatiska" när du t.ex. hänger på ett släp (om du nu har dragkrok)?
Du vet att ett släpfordon måste alltid ha bakre belysning tänd?
https://kundo.se/org/transportstyrelsen/d/belysning-dagtid-for-bil/

Automatik är bra, ibland.

/B
 

Pricken

New member
Vid nederbörd tänds halvljuset automatiskt. Hur det funka i dimma vet jag inte men det är väl inte svårare än att man får ha lite koll dom få tillfällen det inträffar.
Jo, dragkrok har jag men jag har inte hunnit dra släp ännu eftersom bilen är ganska ny.

Rent principiellt tycker jag DRL är bra. LED-ljusen är det ett jäkla klipp i om jag jämför med min gamla bils halvljusstrålkastare.
Och att bakljusen lyser dagtid bidrar knappast till något trafiksäkerhetsfrämjande, den som påstår att man inte såg bilen för att bakljusen var släckta bör nog uppsöka en optiker.
 

Bob Sweden

New member
Vid nederbörd tänds halvljuset automatiskt. Hur det funka i dimma vet jag inte men det är väl inte svårare än att man får ha lite koll dom få tillfällen det inträffar.
Jo, dragkrok har jag men jag har inte hunnit dra släp ännu eftersom bilen är ganska ny.

Rent principiellt tycker jag DRL är bra. LED-ljusen är det ett jäkla klipp i om jag jämför med min gamla bils halvljusstrålkastare.
Och att bakljusen lyser dagtid bidrar knappast till något trafiksäkerhetsfrämjande, den som påstår att man inte såg bilen för att bakljusen var släckta bör nog uppsöka en optiker.

Får du som förare någon indikering på om halvljus + bakljus eller bara DRL är tänt eller får du gissa dig fram till det med ledning av t.ex. instrumentbelysningen?

Vid nederbörd tänds halvljuset automatiskt. Hur det funka i dimma vet jag inte men det är väl inte svårare än att man får ha lite koll dom få tillfällen det inträffar.
(min fetning)

Det är exakt som du skriver, det är upp till föraren själv, men bara under vissa förhållanden.
Kanske...
Ibland... :lemon:

Just det där med kanske och ibland gör mig en aning nervös, har en facebookande lattemorsa koll på det där med vilken belysning som är tänd när, "men vadåba, det där är ju automagiskt liksom"... :confused:

Faktum kvarstår, och här har vi exakt samma uppfattning:
Ljus för att synas = bra.

Bränslebesparingen som uppnås av att släcka bakljusen torde knappast vara mätbar men bränslebesparingsargumentet är populärt i dom här sammanhangen och var det även när de "gula" varselljusen var populära, när var det förresten, talar vi 70-tal?

Så vi kan räkna lite, bara för skojs skull:
Halvljus ~ 55w / st, totalt 110w. Om det inte är en modernare bil förstås, då reduceras ofta spänningen till glödlamporna för att att öka livslängden men jag vet inte hur mycket.
Bakljus ~ 5w / st, totalt 10w.

DRL: Uppskattningsvis ca 10 W / st, totalt 20W.

Besparing:
Enbart DRL: 20W, tidigare 120W, besparing 83%
DRL + bakljus: 30W, tidigare 120W, besparing 75%

Och med tanke på att LED letar sig in även i bakljus på moderna bilar så kan inte jag komma på ett enda argument som talar emot "bakljus alltid på".

Men det är ju min uppfattning och EU-reglerna för helfordonsgodkännande tar ju ingen hänsyn till det... :rolleyes:


/B
 
Top