Halvljus?

Hojkul!

New member
Läste i en annan tråd om att någon mött en MC vars belysning inte var tänd. Denna fråga är så viktig att jag tycker den bör tas upp i en egen tråd.

Vilken lagstiftning gäller egentligen beträffande belysning för olika fordon som körs i trafik?

Allt oftare möter vi personbilar vars halvljus (eller annan belysning) inte är tänd. Det finns säkerligen även vissa MC som inte använder halvljuset. Dessvärre ser jag ofta detta även hos tunga fordon - det verkar som att chaufförerna tänker "Jag kör ett stort fordon och behöver inte använda belysning, det syns ändå!"
Man kan givetvis tycka att "Jamen, du såg ju fordonet, då är det väl inget problem?!" och till viss del är det sant. Det som skiljer sig från det "normala" reagerar man vanligen på - ungefär som någon skrev om att ha helljuset tänt på sin MC under dagtid (jag avråder definitivt från detta!).
Men när man möter ett fordon som inte har åtminstone halvljuset tänt vid färd i mörker, ja då innebär det att en stor risk uppstår, samt kan orsaka en väldigt obehaglig upplevelse.

Min åsikt är klar; Halvljus samt bakljus SKA vara tända, alltid. Oberoende av fordonstyp i trafik.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*

Min åsikt är klar; Halvljus samt bakljus SKA vara tända, alltid. Oberoende av fordonstyp i trafik.


Källa har jag ingen men så här har jag fattat det:

Belysning framåt:
Personbil:
Två ljuskällor, varselljus eller halvljus eller dimljus.
Undantag: Fler än två ljuskällor endast vid sväng (halvljus + ena sidans dimljus är tydligen ok men bara under själva svängen, tänk "kurvljus")

Motorcykel:
En ljuskälla framåt vid färd i mörker. Två strålkastare med ett inbördes avstånd mindre än (30cm?) räknas som en.
"Triangelbelysning" endast dagtid (halvljus + extra positionsljus).


Bakljus:
Personbil behöver (av någon märklig anledning) inte ha bakljus tänt vid färd i dagsljus.
Det där är någon nyare regel om jag fattat rätt. Motiveringen är för mig okänd. :confused:
Troligen har det något att göra med helfordonsgodkännade av någon sort.
Tycker mig ha sett att vissa fordon styr det där självt beroende på omgivningens ljusnivå (kör in i tunnel: Bakljus tänds).

För motorcykel vet jag inte vad som gäller angående bakljus.
 

Jämten

New member
Läste i en annan tråd om att någon mött en MC vars belysning inte var tänd. Denna fråga är så viktig att jag tycker den bör tas upp i en egen tråd.

Vilken lagstiftning gäller egentligen beträffande belysning för olika fordon som körs i trafik?

Allt oftare möter vi personbilar vars halvljus (eller annan belysning) inte är tänd. Det finns säkerligen även vissa MC som inte använder halvljuset. Dessvärre ser jag ofta detta även hos tunga fordon - det verkar som att chaufförerna tänker "Jag kör ett stort fordon och behöver inte använda belysning, det syns ändå!"
Man kan givetvis tycka att "Jamen, du såg ju fordonet, då är det väl inget problem?!" och till viss del är det sant. Det som skiljer sig från det "normala" reagerar man vanligen på - ungefär som någon skrev om att ha helljuset tänt på sin MC under dagtid (jag avråder definitivt från detta!).
Men när man möter ett fordon som inte har åtminstone halvljuset tänt vid färd i mörker, ja då innebär det att en stor risk uppstår, samt kan orsaka en väldigt obehaglig upplevelse.

Min åsikt är klar; Halvljus samt bakljus SKA vara tända, alltid. Oberoende av fordonstyp i trafik.

Bra ämne att analysera.

Har just köpt extra ljus till mc. Dessa har jag monterat på motorbågen dom kommer att sitter i knähöjd.För att jag vill ha ljuset ner mot asfalten för att se alla vägskador i mörker.
Kan inte ha ex-ljusen på annan plats när jag har ruta på hojen.
Ljusen är E-märkta H4-lampor som original Diameter på lamporna är ca 120 mm.

Min fråga skall jag även koppla in halv ljuset eller skall dom bara gå på helljus.
Vet ej vad besiktningen har för normer i detta fall.
Någon som har erfarenhet av detta.Vore bra att få synpunkter på vad som gäller samt montrings plats.HälsningarJämten:lemon::lemon:
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Sverige är ett föregångsland då det gäller halvljus eftersom det är obligatoriskt sen många år tillbaka. Detta har skapat ett beteende att vi söker ljuset istället för ett fordon.

Andra europeiska länder är ljus på fordonet bara nödvändigt i mörker såsom kväll och tunnlar.

Att det slarvas med ljuset beror på att vi har bilar med halvljusautomatik men är den importerad så saknas ofta denna option. Många förare jag har träffat utomlands ser fördelar med ljuset och även vårt grannland Norge har nu infört detta.

Visst syns vi bättre men många förare har inte från andra länder har inte förstått detta riktigt utan tycker att de ser fordonen ändå. Vi letar inte efter fordon, vi söker en ljuskälla och blir uppmärksamma så fort vi ser ljus.

@Jämten:

Tycker du skall vara försiktig när du skall använda extraljus på din mc. Anledningen är att generatorn på en mc inte alstrar lika mycket ström som en bil och du kan lätt förstöra stator eller få dålig laddning på ditt batteri med större förbrukning av watt.
Så 2x55W H4 kan innebära att du inte har kräm över till att ladda batteriet och få en stadig försämring och att generatorn måste jobba så att den nästan smälter.

LED. Lyser minst lika bra för att bli sedd, kanske mindre bra för ge sikt men förbrukar på sin höjd bara 20 watt per par.
 

Jämten

New member
Sverige är ett föregångsland då det gäller halvljus eftersom det är obligatoriskt sen många år tillbaka. Detta har skapat ett beteende att vi söker ljuset istället för ett fordon.

Andra europeiska länder är ljus på fordonet bara nödvändigt i mörker såsom kväll och tunnlar.

Att det slarvas med ljuset beror på att vi har bilar med halvljusautomatik men är den importerad så saknas ofta denna option. Många förare jag har träffat utomlands ser fördelar med ljuset och även vårt grannland Norge har nu infört detta.

Visst syns vi bättre men många förare har inte från andra länder har inte förstått detta riktigt utan tycker att de ser fordonen ändå. Vi letar inte efter fordon, vi söker en ljuskälla och blir uppmärksamma så fort vi ser ljus.

@Jämten:

Tycker du skall vara försiktig när du skall använda extraljus på din mc. Anledningen är att generatorn på en mc inte alstrar lika mycket ström som en bil och du kan lätt förstöra stator eller få dålig laddning på ditt batteri med större förbrukning av watt.
Så 2x55W H4 kan innebära att du inte har kräm över till att ladda batteriet och få en stadig försämring och att generatorn måste jobba så att den nästan smälter.

LED. Lyser minst lika bra för att bli sedd, kanske mindre bra för ge sikt men förbrukar på sin höjd bara 20 watt per par.

Tack för tipset.Byter nog till led på alla lampor när jag kopplar in Ex-ljus.Då blir min förbrukning inte högre än jag
har på original ljuset.Min generator ger 346 W bör räcka till om jag byter lampor.Har satt dit ett gele batteri verkar vara lite bättre kräm i dom i form av högre amper.Hälsningar Jämten.
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Läste i en annan tråd om att någon mött en MC vars belysning inte var tänd. Denna fråga är så viktig att jag tycker den bör tas upp i en egen tråd.

Vilken lagstiftning gäller egentligen beträffande belysning för olika fordon som körs i trafik?

Kortfattat: "69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960)."
Se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm 67 § (Belysning), 68 § - 76 § (Belysning vid färd på väg), samt 77 § (Belysning vid färd i terräng). Undantag finns nämnda 1 § och 2 §.

Ett rejält sömnpiller till dokument...
 

gundj

New member
Tack för tipset.Byter nog till led på alla lampor när jag kopplar in Ex-ljus.Då blir min förbrukning inte högre än jag
har på original ljuset.Min generator ger 346 W bör räcka till om jag byter lampor.Har satt dit ett gele batteri verkar vara lite bättre kräm i dom i form av högre amper.Hälsningar Jämten.

Ditt nya Gel-batteri hjälper inte generatorn på något sätt.
Det enda det högre värdet på klisterlappen betyder är att det klarar att lagra lite mer energi när det är full-laddat. Och i vissa fall ge mer kräm i startögonblicket.
Om du räknar med ca 100W för lite allmän förbrukning som laddning, tändsystem osv och så adderar du till detta vad dina lampor och ev annan utrustning drar och så drar du ifrån 10% av de 346W som går förlorade i dåliga anslutningar, sliten generator osv.

Kvar har du en generator som du ska vårda ömt.
 

Jämten

New member
Ditt nya Gel-batteri hjälper inte generatorn på något sätt.
Det enda det högre värdet på klisterlappen betyder är att det klarar att lagra lite mer energi när det är full-laddat. Och i vissa fall ge mer kräm i startögonblicket.
Om du räknar med ca 100W för lite allmän förbrukning som laddning, tändsystem osv och så adderar du till detta vad dina lampor och ev annan utrustning drar och så drar du ifrån 10% av de 346W som går förlorade i dåliga anslutningar, sliten generator osv.

Kvar har du en generator som du ska vårda ömt.

Mycket att tänka på måste nog få ner Watt talet med hjälp av led lampor är nog enda schansen.Jämten
 

Bansaie

New member
....
Min fråga skall jag även koppla in halv ljuset eller skall dom bara gå på helljus.
Vet ej vad besiktningen har för normer i detta fall.
Någon som har erfarenhet av detta.Vore bra att få synpunkter på vad som gäller samt montrings plats.HälsningarJämten:lemon::lemon:
Trafikförordingen säger så här;
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.


D.v.s. Du FÅR ha dina varselljus tända samtidigt med halvljuset på dagtid men i mörker gäller samma regler som för bil.
Nån annanstans har jag sett en regel som säger att varselljus ska vara riktade 2 grader nedåt från horisontalplanet för att inte blända. Hittade inte på den texten just nu.

Avsnitttet om belysning i Trafikförordningen 1998:1276 börjar vid 68§. Läs mer här;
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
 
Last edited:

Marie

Banned
Läste i en annan tråd om att någon mött en MC vars belysning inte var tänd.


Det riktigt otäcka var att detta inte var i dagsljus, utan i mörker.
Jag kan lova att det var en riktigt otäck upplevelse. Lyckligtvis hände ju ingenting, men vetskapen om vilken stjärnsmäll det hade blivit om man frontat dödsryttaren vid en omkörning var otäck.
 

Hasse-VTX

New member
Koppling av positions lyse till MC (Exempel 2 st silver bullets 2 x 20Watt)



Ett relä på 30A klarar en lampa på 360W (Man beräknar Ampär x 12v = Watt)


Ett Relä med 5-Stift art nr EL-30577 (Swedol) 18:- (Relä-1)

Ett Relä med 4-Stift art nr EL-2756 (Swedol) 17:- (Relä-2)


Kopplar du enligt följande kommer du att kunna använda 2st- silver bullets med halvljus som positionslyse när du vill. De kommer att fungera som extra helljus som släcks vid omkoppling till halvljus. Då måste brytaren vara frånslagen till relä 1.

Relä 1 till det yttre stiftet nr 87 ska du ta styrström från halvljuset.

Relä 1 till det andra stiftet nr 87 ska du ta styrström från helljuset.

Relä 1 stift nr 86 kopplas till jord.

Relä 1 stift nr 85 kopplas till en strömbrytare som levererar spänning på 12v till reläet det är bara styrström behövs ingen grov kabel.

Relä 1 stift nr 30 kopplas till relä nr 2 stift nr 85.

Relä 2 stift nr 86 kopplas till jord.

Relä 2 stift nr 85 är redan kopplat till stift 30 på relä 1

Relä 2 stift nr 30 ska matarström till lamporna kopplas. Glöm inte att sätta en säkring på matarkabeln, räkna watt delat på 12=Ampär på säkring.

Relä 2 stift nr 87 ska båda kablarna till de båda silver bullets kopplas.
 

Jämten

New member
Tack Hasse VTX.Har skrivit ut detta på skrivaren.Det här med el är inte min starka sida.Dessutom är jag färgblind.
Då kan du förstå att ett el problem kan vara rena runskriften.Hoppas på några fler mc-dagar innan snön kommer.Tack Jämten:lemon::lemon:
 

Hampe

Skriver massor!
Det riktigt otäcka var att detta inte var i dagsljus, utan i mörker.
Jag kan lova att det var en riktigt otäck upplevelse. Lyckligtvis hände ju ingenting, men vetskapen om vilken stjärnsmäll det hade blivit om man frontat dödsryttaren vid en omkörning var otäck.

Han ville väl skynda sig hem innan det blev mörkt. -are. ...ändå. :)


Det lustiga var att jag tror att du faktiskt blåste förbi mig den helgen, ute på E6an!
Der Panzer har isf en ovanlig och snygg färg, samt ett regionsreliefmärke nere till vänster på bagageluckan.
Jag var så säker där och då att jag skulle dragit ikapp upp jämnsides och vinkat åt dig, om jag inte släpat på hästarna.
...om jag nu kommit i kapp, ens utan släpet.

Frågan är: vem hade jag satt myror i skallen på? Dig? Någon helt annan, oskyldig stackare...?



H
 

HkanB

New member
Det riktigt otäcka var att detta inte var i dagsljus, utan i mörker.
Jag kan lova att det var en riktigt otäck upplevelse. Lyckligtvis hände ju ingenting, men vetskapen om vilken stjärnsmäll det hade blivit om man frontat dödsryttaren vid en omkörning var otäck.

För några år sen gick en kille på moppe åt hemma på riksvägen på just det sätt du som såg möjligt.

Ur minnet från vad lokalblaskan skrev då...

Han och kompisen som kom efter hade i något udda utslag av kreativitet plockat bort lysena på mopparna -som förövrigt var rätt snabbare än vad de var från början- för att de skulle se mer ut som crosshojar.

Det är väl illa nog men de åkte ute på riksvägen sent på kvällen efter mörkrets inbrott utan lyse och den främste killen frontar med en omkörande bil som precis kommit ut på en av de få raksträckorna mellan samhällena.

Snacka om överraskning....ut i den som man tror tomma vänsterfilen och vad f-n är det d... PANG!
Så det finns verkligen fog för att vara orolig...det är inte bara ett tänkbart scenario utan det har tyvärr fullskaletestats.
 

Marie

Banned
Det lustiga var att jag tror att du faktiskt blåste förbi mig den helgen, ute på E6an!
Der Panzer har isf en ovanlig och snygg färg, samt ett regionsreliefmärke nere till vänster på bagageluckan.
Jag var så säker där och då att jag skulle dragit ikapp upp jämnsides och vinkat åt dig, om jag inte släpat på hästarna.
...om jag nu kommit i kapp, ens utan släpet.

Frågan är: vem hade jag satt myror i skallen på? Dig? Någon helt annan, oskyldig stackare...?

Det var nog attan mig du hade satt myror i skallen på....

Jag hade varit på 100-årskalas nere på Bjärehalvön på fredagseftermiddagen (13/9) och var på väg upp till Kinna. Du hade nog hunnit upp mig på Burger King / Varberg nord. Men det kunde du ju inte gärna veta...

Var det den här bilen du såg, är det tämligen stensäkert. Bilden här togs så sent som onsdagen 11/9.

View attachment 6445
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Var det den här bilen du såg, är det tämligen stensäkert.

Oh yes! Jag brukar ha ögonen med mig i trafiken, men det var Bundesland-dekalen på luckan tillsammans med vetskapen att du har en W140 som satte kugghjulen i rörelse. Det, och det blonda hårsvallet - så klart! Kul att det stämde.

Kära forum!
Ursäkta att jag slirade ut i "jag mötte Lassie-träsket". Det kommer att upprepas, men förhoppningsvis dröjer det. Låt mig komma tillbaka lite senare med ett relevant inlägg i det riktiga ämnet - som är alldeles för intressant för att bara pladdras bort.

Hampe
 

Hojkul!

New member
Tack Bansai och andra för länkar till lagtexter.

Citerar:
"71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet."

Just här har vi problemet; "...som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet...".
Återigen en luddigt formulerad mening som öppnar för att tolka lite som man själv tycker. Wow, är jag förvånad? Nä, inte det minsta.
VEM avgör om en ljuskälla är "tillräcklig". Kanske tycker mopedisten som har monterat en liten knappcellsbatteridriven diod på styret att det är "tillräckligt"...
Och även om vi försöker att lösa problemet genom att införa automatiskt påslaget halvljus ALLTID, så blir det ändå svårt. Hur ska man kunna sätta en gräns för minsta ljusstyrka? Ett visst lumen kanske?

Till "trådkaparna"; kul att ni hittar varandra på vägarna och trevligt med lite teknisk info. om extraljus på hojarna :)
 

Hampe

Skriver massor!
Ja usch - jag skäms över detta snedsteg.
Tillbaka till ämnet!

http://st.nu/medelpad/timra/1.6285358-mycket-allvarlig-olycka-i-sorberge

Motorcykel utan belysning rakt in i bil, kvällstid. En död, en allvarligt skadad - för att inte tala om vad bilföraren går igenom.

...och sedan kan vi fylla på med den vanliga idiotin:

Oreggad crosshoj, med skjuts, utan körkort, utan riktiga kläder och utan hjälm respektive utan riktigt tillpassad och anbragd hjälm.

Men det lokalmedia verkar frysa på är h a s t i g h e t e n, och att boende i området vi se farthinder och fler hastighetskontroller...

Well well, tragiskt på alla sätt och vis.

Hampe
 

Cyborg

New member
halvljus en solig sommardag är egentligen helt värdelöst vare sig det är en buss, motorcykel eller en moped som har det. Enda syftet är att tillfredsställa trygghetsnarkomanin.
 
Top