Hårresande huvudlöst!

Mikaman

New member
Det är egentligen inte alls konstigt att vi har personer lite var stans i vårt samhälle som arbetar för att motverka motorcyklismen. Eftersom det finns motorcyklister som tillsynes helt utan omdöme och med ett förakt för sitt eget och andras liv leker racing mitt i Stockholms rusningstrafik!

Jag blir alltid lika förundrad över vad som rör sig i huvudet på en motorcyklist som i rejält tät trafik på flerfilig motorväg tar sig fram i sick-sack och klämmer sig in mellan övriga fordon med en hastighet som är nära dubbel så hög som de andra trafikanternas trots att deras fordon framförs i 90-120 km/tim.

Jag undrar också vad alla andra trafikanter tycker när de panikbromsar eller försöker väja för en sådan hårresande huvudlös motorcyklist. Vad får de för tankar om motorcyklister i allmänhet? Varför skall de känna någon som helst sympati för motorcyklister?

Nej, jag fantiserar inte! Jag kör dagligen motorcykel på E4:an norr om Stockholm och har allt för ofta råkat ut för sådana här motorcyklister. Idag var det en typ på en fin illgrön racer och med dyr och fin förarutrustning. Jag skämdes över att köra motorcykel mitt i skiten och blev så förbannad att jag för en stund tyckte det är rätt åt alla dem med höga försäkringspremier när de kör på det här viset. Inte kunde jag se registreringplåten heller där den satt under kutsen.

Sedan lugnde jag mig lite och tänkte på att när det verkligen gäller, på bana, kan många av dem inte ens köra sina racers när det svänger ordentligt!

En gubbe som hänger på när farorna är rimliga!
 

Strömma

New member
Vill inte vara en moralkärring, men kan tyvärr bara hålla med.

Häromdagen när jag var på väg ut ur stan så åkte jag på en av dom mer trafikerade gatorna här. Stannar för rött och står mitt i den enda vägbanan som första fordon. Bakom kommer en kille med en r1:a som trycker sig upp till vänster om mig för att stanna jämsides. Tittar som hastigast på honom och noterar att han har en tjej bakpå och vad jag kan se inga ställ, men det kan dom ha haft under tröjorna kanske. Vänder sedan blicken framåt igen och tittar på trafikljuset. Då börjar killen att varva upp hojen. Tittar förstrött på honom undrande varför och han tittar på mig som om vi ska rejsa. Måste ju vara kul att impa på tjejen mot en 20 år äldre hoj förstås. Att rödljus rejsa i stan mitt på dagen är inget för mig så jag vänder blicken framåt igen och åker lugnt iväg vid grönt ljus till nästa rödljus 200m längre fram.

Nu står vi i varsin körbana som båda leder in i en rondell. Den vänstra som han står i är enbart till för att svänga vänster i, min högra har tre alternativ ut till höger och mitt i rondellen ska vi dessutom passera spårvagns-spår. Samma sak igen, börjar att varva efter ett tag medans jag nu inte orkar bry mig alls. Grönt ljus och iväg. Framför mig är en bil som inte vet riktigt vart han ska så jag tvingas bromsa in, killen gör samma sak för att sedan följa mig jämsides genom rondellen och sedan titta oförstående på mig när jag fortsätter på min färdväg åt höger.

Nu gillar jag som många andra att gasa, men att mäta krafter är rätt ointressant, speciellt rakt fram. Att sedan gasa på allmän väg mot någon jag inte känner, eller vet hur han reagerar eller hanterar sin hoj, det är för mig rätt långt borta. Men visst, vid rätt tillfälle kan han kanske locka mig till ett rejs...men det kommer aldrig att hända i stan, inte heller mot någon som har någon bakpå. Och om du läser det här så är min 1100es standard och ska givetvis inte ha en chans mot din r1:a, men du skulle nog bli förvånad över hur lite som skiljer rakt fram på 400m och med skjuts på så är nog inte utgången solklar längre. Har inte testat mot en r1:a, men väl mot kompisens blackbird, och det skiljer mindre än man tror i meter och tid räknat. Upplevelsen på hojen är något helt annat. Men om vi konstaterar att din hoj är mkt snabbare än min från början, så kan du sova gott inatt iaf...

Det är precis det här som måste bort om vi ska kunna bygga upp någon form av respekt för hoj-kollektivet igen. Jag gillar som sagt med att gasa och köra fort som många andra, det är en del av varför jag kör, men sedan gäller det ju att välja tid och plats med förnuft. Ska man sedan mäta sina krafter så måste man välja plats med omsorg. Är det mot en polare som du väl känner så är det en sak, att gasa mot någon man inte vet något om kan få tragiska konsekvenser om det händer något, och det ska man nog inte ens prova på gatan.

Kvarstår gör givetvis frågan hur vi kan förändra beteendet, och en seriös debatt om detta vore önskvärt och efterlyses härmed.
 

Swedie

Administrator
Personal
Att nå de personer som skiter i lag och moralfrågor, kommer bli tufft. Vissa lär sig tyvärr endast genom erfarenheter / konsekvenser.
 

lime

Skriver inte
Jag kan säga att det är minst lika frustrerande att komma på E4-Uppsalavägen och ligga i vänsterfil i nästan laglig fart (~120 km/h) och plötslgit få en bil som svänger ut från mittenfilen och lägger sig framför och kör om resten av de som ligger och kör 90 i mittenfilen... i 100 km/h.

Lika irriterande är det när man kommer ikapp två bilar på landsväg och i god tid visar för bilen närmast att "jag tänker köra om dig", börjar blinka långt innan det blir fritt, går ut i mötande körfält när läge ges, börjar gasa och plötsligt har man en bil framför sig som börjar blinka ungefär samtidigt som den passerar mittlinjen...

*MORR*

Därmed inte sagt att vi hojåkare inte kör som svin ibland. Undertecknad inräknad.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag kan säga att det är minst lika frustrerande att
*MORR*

Från Stockholm till Mora idag, hade jag 4 sitsar vart bilar, lastvagn totalt struntar i att jag kommer på min MC - och bara kör utt fram för mig!

Frustrationen är nog fullkomlig :confused:

Lösning: LÄNK
 
Last edited:

Mikaman

New member
Från Stockholm till Mora idag, hade jag 4 sitsar vart bilar, lastvagn totalt struntar i att jag kommer på min MC - och bara kör utt fram för mig!

Frustrationen är nog fullkomlig :confused:

Lösning: LÄNK

Kanske en bra lösning! Något för SMC att förorda?
Körde själv tung lastbil i en tidigare karriär. Har kanske glömt hur det var men tror det är värre på motorcykel. Hursomhelst, när vissa av oss motorcyklister visar en hänsynslöst låg respekt för medtrafikanter tror jag vi alla får tillbaka en bristande respekt från till exempel bilister. Och, eftersom bilisterna är flera blir det enklare för bland andra politiker att klämma åt motorcyklister.

Våga dissa de vårdslösa motorcyklisterna! (Kanske något för en ny dekal?)

;-)
 

Mikaman

New member
...plötsligt har man en bil framför sig som börjar blinka ungefär samtidigt som den passerar mittlinjen...

Javisst, känns detta igen. För att inte nämna de gånger man tvingas köra på "växelbreda vajervägar" där alltför många bilister inte förstår att om de bara väntar en sekund med att gå ut i omkörningsfilen så blir de av med motorcykeln i backspegeln och kan göra sin egen omkörning i lugn och ro.

Det är nog alltför vanligt att vi svenska trafikanter "kör vårt eget race" med på tok för lite samspel.

Därmed inte sagt att vi hojåkare inte kör som svin ibland. Undertecknad inräknad.

Köra som ett svin, du! Det kan jag aldrig tro! I alla fall inte där det är opassligt! ;)

(Jag vågar inte sätta ut namnet ännu - men jag jobbar på det!)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kanske en bra lösning! Något för SMC att förorda?
;-)

Saxad från SMC:s avsikts förklaring i MC-Ola:

Uppmärksamhet
En orsak att motorcyklisterna inte uppmärksammas i trafiken är att andra trafikanter saknar kunskap om hur motorcyklisterna uppträder i trafik.​
-- SMC avser att verka för att det ska vara ett obligatoriskt avsnitt i körkortsutbildningen för samtliga trafikantgrupper om motorcyklar i trafik.

LÄNK SMC:s avsiktsförklaring

Och ja - vi jobbar på detta - och har senast i veckan deltagit på möte med VV om samma... :)
 

lime

Skriver inte
Köra som ett svin, du! Det kan jag aldrig tro! I alla fall inte där det är opassligt! ;)

(Jag vågar inte sätta ut namnet ännu - men jag jobbar på det!)

Fråga Cicci... i söndags från Rörken uppstod en viss frustration med totalt gashäng som påföljd. Tog säkert en 2-3 mil innan jag fick gasen att släppa. ;)
*skäms*

Och förresten vet jag var din postlåda växer.
 

HonkyTonkMan

New member
Tyvärr är det så att en extremt övervägande majoritet av de hojmarodörer som skulle behöva ändra sitt trafikbeteende radikalt inte är nåbara. De är med all säkerhet inte medlemmar i SMC och frågan är snarast hur många av dem som har gällande körkort. Vad gäller de bilister som gör hojlivet till ett litet helvete, så är saken en annan. De är helt enkelt omedvetna om vilka risker de utsätter sej själva och sin omgivning för. Ett alert trafiksäkerhetsverk, tyvärr nedlagt i Sverige numer del av Vägverket, skulle här kunna göra en insats. Det brittiska trafiksäkerhetsverket är här ett lysande föredöme.
 

Kiwi60

New member
Den främsta anledningen till att folk tar extrema risker när de kör hoj är nog att det är kul. Det ger en kick. Det kan väl inte va så svårt att förstå.

Med det inte sagt att jag rättfärdigar sådant beteende.
 

Strömma

New member
Den främsta anledningen till att folk tar extrema risker när de kör hoj är nog att det är kul. Det ger en kick. Det kan väl inte va så svårt att förstå.

Med det inte sagt att jag rättfärdigar sådant beteende.
Nope, inga problem med att förstå det.

När det körs streetracing, vare sig med hoj eller bil, så letar man upp en tom väg eller spärrar av/har koll på en som är någorlunda tom. Dessutom är det inga större problem att överblicka den del framåt som man har tänkt att köra på och på så sätt själv kunna förvissa sig om att det är tomt. Inte blir väl kicken mindre för det? Men när det gäller att köra en kurvig vägsträcka, dessutom då oftast flera hojar i ett gäng, då gasas det rätt friskt utan någon som helst koll på vad som väntar runt hörnet. Hornen växer ut och alla beter sig som om dom vore på en avlyst gokartbana, man ska helst om polaren framför, och om det nu inte går så är i alla fall att tappa mark och tvingas släppa honom ur sikte ett nederlag. Och nej då, det gäller inte bara yngre killar på r-hojar...

Så då undrar man ju lite varför man vid streetracing är så fega att man stänger av eller har koll på den tänkta sträckan? Jag för min del tar hellre ett möte i 200km/h körandes rakt fram i fel körbana en ett ända ofrivilligt möte i min eller mötandes vägbana i en skymd kurva, oavsett fart. Att kicken av att ta ett par kurvor med flyt i snabb följd är skön, det håller jag med om. Tyvärr följs den alltför ofta av en mindre lyckad kurva och en helt annan slags "aha" upplevelse, fast det verkar ju inte avskräcka från att pröva igen.

Frågan är då bara hur man får alla att förstå att man inte kan göra det på fel ställen? Det handlar om att välja rätt tid och plats för det, och även då måste man ha insikten att risken att man skadar sig själv är stor. Men på fel tid och plats riskerar man ju också sina medtrafikanter, och det en rättighet vi definitivt inte har. Om det är kickar man söker så kan man väl antingen köra på bana eller leta upp en för tillfället tom vägsträcka?

Ett är säkert, det måste i alla fall till en klar attitydförändring, och riskmedvetandet måste definitivt ökas. Om vi inte inom kollektivet själva får bukt med detta, så kommer vi nog inom en snar framtid ha någon form av mognadskontroll i samband med dom andra delarna av körkortsprovet, fast det borde vi kanske å andra sidan ha haft från början?
 
Last edited:

Olsson

New member
Ett är säkert, det måste i alla fall till en klar attitydförändring, och riskmedvetandet måste definitivt ökas. Om vi inte inom kollektivet själva får bukt med detta, så kommer vi nog inom en snar framtid ha någon form av mognadskontroll i samband med dom andra delarna av körkortsprovet, fast det borde vi kanske å andra sidan ha haft från början?

Attitydförändring är ett aldeles för trubbigt verktyg i MC-svängen. Visst, det finns en del forskning som visar positiv/negativ verkan, men det är nog inte på MC-förare. Ingången är i sammanhanget förmodligen ganska meningslös eftersom bristerna på kunskap hos nya förare är så extrem. Möjligen kan man hitta några enstaka "tokar" som måste köra Mach III precis överallt, men dessa personer är nog så extremt fåtaliga att man bör nog skita i dem.

Vilka attityder bör man ha och varför då? Hur tar man reda på vilka som är bra resp dåliga? Med resonemanget om attityder, så bör man i såfall titta på alla dem som krachar frekvent. De bör ju då rimligen ha helt felaktiga attityder, men så är det ju såklart inte. Troligen har det bara en sak gemensamt - att de alla gjorde det sista misstaget i kedjan som slutligen ledde till krasch.

Samma sak med "mognadskontroll". Den som är mest mogen för mc-körning bör ju vara den som kör med lägst risk. Möjligen är det så du menar, men ordet "mognadskontroll" tycker jag låter som en liknande omväg till något som man inte klarar sätta fingret på - precis som fallet med "attityder" m a o. Det finns alltså risk för att snacket om "mognadskontroller" och "attitydförändring" istället leder till godtyckliga mål som inte alls påverkar saker i rätt riktning. Kanske gör de istället motsatt verkan. En säkrare och mer bevisad väg är att öka kunskaper om MC-körning, speciellt för MC, eftersom det finns så extremt mycket information som man som MC-förare har nytta av, men som aldrig programeras hos folk i utbildningssammanhang.

Själv kör jag avställt just nu, och håller därför hastighetsbegränsningar för första gången i mitt liv. Är det omoget eller moget? Svår nöt :p
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Egentligen handlar det väl om en enda sak:
Att använda allmän väg som en nöjespark/tivoli samt för att utmana sina egna gränser är helt enkelt oacceptabelt! För sådana (jäkligt skojiga) tilltag finns bara ett alternativ; bankörning.

Vi mc-förare får, som alla andra tänkande individer, lov att acceptera att vi lever i ett socialt sammanhang och att alla former av risk-gillare/äventyrare/lekfulla endera måste sänka risknivån drastiskt eller också behöver bli av med körkortet. För sitt eget, omgivningens och samhällets bästa.
 
Last edited:

Olsson

New member
Egentligen handlar det väl om en enda sak:
Att använda allmän väg som en nöjespark/tivoli samt för att utmana sina egna gränser är helt enkelt oacceptabelt! För sådana (jäkligt skojiga) tilltag finns bara ett alternativ; bankörning.

Vi mc-förare får, som alla andra tänkande individer, lov att acceptera att vi lever i ett socialt sammanhang och att alla former av risk-gillare/äventyrare/lekfulla endera måste sänka risknivån drastiskt eller också behöver bli av med körkortet. För sitt eget, omgivningens och samhällets bästa.


Ja, allmän väg är en ren nöjespark i mina ögon. Det är bra och borde rekommenderas till fler. Kanske en kampanj, för att få fler att ansluta sig till denna underbara orgie.

Troligen har de flesta MC-förare accepterat att vi lever i ett socialt sammanhang. Jag har träffat många och 100% av dem verkade mycket sociala.

Jag fattar inte varför "risk-gillare", "äventyrare" och "lekfulla" ska sänka risknivån. Är det inte bättre att samtliga med en hög risknivå sänker denna?
 

Guzzi-Leif

New member
Ja, allmän väg är en ren nöjespark i mina ögon. Det är bra och borde rekommenderas till fler. Kanske en kampanj, för att få fler att ansluta sig till denna underbara orgie.

Troligen har de flesta MC-förare accepterat att vi lever i ett socialt sammanhang. Jag har träffat många och 100% av dem verkade mycket sociala.

Jag fattar inte varför "risk-gillare", "äventyrare" och "lekfulla" ska sänka risknivån. Är det inte bättre att samtliga med en hög risknivå sänker denna?

Kan du hitta någon annan kategori som kör med för hög risknivå?
I så fall är det ju bara att fylla på med den också...

När det gäller detta med socialt sammanhang var jag, som så ofta, suddig. Det jag vänder mig emot är den (ganska stora) krets som anser risknivåer, körstil och olyckor vara vars och ens ensak. Så kan det aldrig bli!
 

Olsson

New member
Hittar du riskaversiva, utpräglat defensiva, personer i den gruppen? Kan jag aldrig tänka mig...

Jag har ingen aning om vad "riskaversiv" eller "utpräglat defensiv" innebär. Hur som helst så tycks det saknas studier på egenskaper hos folk i det segmentet. Jag gissar att eftersom de flesta är som de flesta andra är så kommer man hitta folk i den gruppen som är som de flesta är d v s inte utpräglade någonting förutom att de tycks ha ett intresse för MC-körning samt att de har en tendens att krascha.
 

Guzzi-Leif

New member
Jag har ingen aning om vad "riskaversiv" eller "utpräglat defensiv" innebär. Hur som helst så tycks det saknas studier på egenskaper hos folk i det segmentet. Jag gissar att eftersom de flesta är som de flesta andra är så kommer man hitta folk i den gruppen som är som de flesta är d v s inte utpräglade någonting förutom att de tycks ha ett intresse för MC-körning samt att de har en tendens att krascha.

Det vi behöver för att övergå från "anse/tycka" till någon form av vetenskap är en riktig djuping-OLA, med andra ord. Tycker iofs att den förra OLAn gav ganska tydliga indikationer men det ligger förstås en massa i vad du skriver. Det verkar som att det ofta ligger en hel del i vad du tycker/säger/skriver för övrigt. :)

Studier på risk-gillare finns det förresten ganska gott om. Ett särskilt släkte för sig som inte skall vara i sammanhang/miljöer där de påverkar andra som inte sig i leken givit (som trafiken till exempel). Tydligen har forskarna till och med hitta vissa typiska gener hos "de där"...
 
Top