Grusade kurvor för att slippa trafik?

HkanB

New member
Sopa bort gruset. Sät upp kamera (de är billiga nu) filma när "någon" medvetet lägger ut grus. Anmäl - lämna in filmbevis. Vem vet efter det kanske vi lyckas få fällande dom med fängelse eller dryga dagsböter som resultat. Något media sedan kan hjälpa till att sprida info. om. Och vipps är merparten av problemet borta...kanske! ;-)

Med det sannolika om än oönskade resultatet att du blir dömd för ngt kamera-/övervakningsrelaterat brott och den sandande går fri för att uppsåt/brott inte går att styrka! Det är tyvärr inte olagligt att vara korkad. Detta givet hur vår ordningsmakt hanterat filmade inbrott m.m och avfärdat anmälan, trots att det finns en identifierad förövare på bild, med brott kan ej styrkas, spaningsuppslag saknas...

Att det sen kanske för en kortare stund kan intressera tabloidpressen tills nästa kändisbäbis dyker upp eller att Persbrandt snubblat i en snödriva igen, är en annan femma.

Hampe

Skriver massor!
Sopa bort gruset. Sät upp kamera (de är billiga nu) filma när "någon" medvetet lägger ut grus. Anmäl - lämna in filmbevis. Vem vet efter det kanske vi lyckas få fällande dom med fängelse eller dryga dagsböter som resultat. Något media sedan kan hjälpa till att sprida info. om. Och vipps är merparten av problemet borta...kanske! ;-)

Å sen filmar vi snabelbilarna! *thumbsup*

H

Diversion

New member
Kan det verkligen vara så att någon lägger ut grus för att döda någon okänd. Det verkar konstigt att man är så dum att man sprider ut grus på vägen, om det inte är för att minska halkrisk eller så. Ännu konstigare om syftet är att döda en trafikant. Har svårt att tro på detta.

Lennart Christianson

Det är inte omöjligt att syftet i en del fall är att orsaka en vurpa. Det finns ju folk som spänner en wire tvärs över en skogsväg och där går det väl inte att ta fel på uppsåtet.

ThompaB

New member
Får man sätta upp kameror hursomhelst då? Tråkigt om det skulle liksom slå tillbaka på en själv bara för att man fångar brottet på film...

jan-olovj

Active member
Får man sätta upp kameror hursomhelst då? Tråkigt om det skulle liksom slå tillbaka på en själv bara för att man fångar brottet på film...

Får man fast den som sprider grus kan det kanske vara värt att riskera böter, sedan har man möjligheten att sprida bilderna så att personen får skämmas.

Avarage

New member

Finns, så vitt jag vet, inget som förbjuder att sätta upp en kamera i naturen för att filma vilda djur. Om sedan en del av bilden visar en allmän väg må nog vara hänt skulle jag tro.

97286

New member
Som jag skrev i min trådstart så är det inte grus från stödrmsor.
På flera av platserna finns inte ens grusade sådana.
Det är uppsåtligt utlagt grus för att ta livet av de MC-förare som väljer den vägen.
Helt i klass med att spänna en lina över vägen.

Frågan är om man ska stanna och fotografera detta varje gång och polisanmäla mordförsök elelr försök till dråp blir det väl.

Se min inlaga ovan.
*
Finns inte en chans i världen att det är oavsiktligt tappat från lastbilar och släpvagnar.
Det har tillkommit grus på vägarna sedan vinter - någon måste lagt det gruset med avsikt, men vilken är avsikten?... Jag röstar på din tolkning.

hobbe

New member
Kan det verkligen vara så att någon lägger ut grus för att döda någon okänd. Det verkar konstigt att man är så dum att man sprider ut grus på vägen, om det inte är för att minska halkrisk eller så. Ännu konstigare om syftet är att döda en trafikant. Har svårt att tro på detta.

Lennart Christianson

Tyvärr så har du rätt i ditt påstående men fel i att det inte händer.
Det BORDE vara konstigt att man sprider ut skit på vägarna för att fok skall skadas eller skrämmas, men tyvärr så finns det mentalt sjuka individer som gör det.
Jag har själv kommit körande på en populär mc väg på kvällen/skymning när någon ställt ut en plast stol på vägen och framför den grusat. På i princip samma plats har en bil från ett hus i närheten svängt in mot mig när jag står med ryggen mot dem vid vägkanten för att "skrämma mig" när jag stod och fotograferade.

exempel på annat liknande inom en 5 mils radie är vajrar över vägar eller tom på skogsstigar där offroad folk ofta kört.

tyvärr är mänskligt liv och lidande inte något som allmänheten funderar så mkt över, om det inte gäller sitt eget då givetvis.

hobbe

New member

Nej det får du givetvis inte, sätta upp är den gyllene biten här.
Men om du står och håller kameran så får man det, om du däremot sätter en fast monterad kamera som du inte behöver själv stå o filma med så är det olaga kameraövervakning om du inte har tillstånd från länsstyrelsen.
dock är det också så att det är fri bevisföring i sverige vilket betyder att det spelar ingen roll HUR beviset är anskaffat det får användas i rättegång ändå. men man skall ha koll på att kameran lämnar spår efter sig och det går att spåra alla andra filmer som den har gjort eller kommer att göra.

P LINDIS

New member
Jag åkte en gång mitt på sommaren mellan Jämjö och ut till Torhamn - KristianOpel vägen
och var ute för lite oväntade saker några gånger.

Plötsligt, ungefär mittemellan Jämjö och KristianOpel's vägen har hus ägaren klippt gräset
på ett sådant sätt att han kastat ut mängder med gräsklipp på vägen.
Och det hade hamnat låååångt ut också över en stor yta också.

Blir jävligt slirigt ,,,, ungefär som blöta curves på en motorbana,,,,

Suck, vad tänker dom på,,,,