Grusade kurvor för att slippa trafik?

gundj

New member
I mitt närområde finns inga vägar som är onormalt hårt belastade av mc-trafik, men det finns många fina vägar som körs med mc då och då.
Givetvis beroende på att dom är kurviga och roliga. Även biltrafiken ökar på fina sommarkvällar.
Under de senaste åren har jag märkt att det på dessa vägar förekommer ansamlingar av löst grus i flera kurvor, särskilt i närheten av bostadshus.
Det är inte grus från stödremsor utan detta grus verkar ha krupit upp och lagt sig försåtligt på egen hand.

Om detta är ett fenomen på fler ställen i vårt land kanske SMC behöver informera allmänheten om följderna av en mc som går ikull och far ut i skogen p g a grusade kurvor.
 

Jonkko

New member
Samma stugterrorister som släpar ut grus i kurvorna har vi i Finland med.
Blivit några rättstvister som i stort sett gått ut på ....... Fyy fy int får man göra så fast hoj idioterna kör på allmänna vägar .......
Så på vissa vägar så har vi fortfarande grus i kurvorna fast det inte finns grus alls i området annors.......
 

ThompaB

New member
Om någon åkt Herrskogsvägen i Västmanland så tycker nog jag detta stämmer även här med medvetet grusade kurvor. Trist men vad ska man göra. ..
 

Triumph int

New member
Kan det vara lastbilar/bilar som genar och drar upp grus på vägen

Jag har sett några kurvor där högerhjulen hade dragit upp gruset
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har SMC påtalat problemet? Ja, under många år. Åtgärd: Nya regler för stödremsor. Grus ska inte finnas på belagd väg, varken i kurvor eller annars. Finns detta på vägen ska det vara skyltat. Varför det ligger grus på vägarna kan ha många orsaker: lagningar, grus från vinterväghållning, stödremsor, gruslass som hamnat på vägen osv.
Anmäl detta till Trafikverket men vänta tills grus från vinterväghållningen ska vara borta från vägarna. Deadline varierar över landet. https://dka.vv.se/kundtjanstext/
 

HkanB

New member
Kan det vara lastbilar/bilar som genar och drar upp grus på vägen

Jag har sett några kurvor där högerhjulen hade dragit upp gruset

Det bl.a ThompaB skriver om ovan är med flit grusade kurvor....

För sakens skull så: Det var väldigt länge sedan jag såg det själv...

Förvånansvärt många som skottar ut grus på vägen verkar inte förstå att fordon inte sprider/drar upp gruset på samma sätt som med en skyffel.
Inte lägger upp skiten i en snygg kon från apex och utåt...med tydliga cirkelbågar för varje spadtag som kastats ut på vägen....

Det är i de flesta fall förmodligen uppenbart när man ser det, vad som är vad...

Senast jag såg klockrena exempel på det var på mot Oxnö/Vika utanför Nynäshamn...man skall inte kasta ut sand på vägen som när man sandar gången hemma....som sagt för länge sen...
 
Last edited:

gundj

New member
Som jag skrev i min trådstart så är det inte grus från stödrmsor.
På flera av platserna finns inte ens grusade sådana.
Det är uppsåtligt utlagt grus för att ta livet av de MC-förare som väljer den vägen.
Helt i klass med att spänna en lina över vägen.

Frågan är om man ska stanna och fotografera detta varje gång och polisanmäla mordförsök elelr försök till dråp blir det väl.
 

Ove 60+

Active member
Frågan är om man ska stanna och fotografera detta varje gång och polisanmäla mordförsök elelr försök till dråp blir det väl.

:tummenupp Ja gör det, om det syns att det är utskyfflat. Säkert kommer då grusmarodören att undra vad som pågår, i bästa fall kommer han ut och frågar och då kan du förklara att du tänker anmäla och vill ha fotobevis. Tror att han slutar med ofoget då.
 

HkanB

New member
Klart du skall fota....

Som jag skrev i min trådstart så är det inte grus från stödrmsor.
På flera av platserna finns inte ens grusade sådana.
Det är uppsåtligt utlagt grus för att ta livet av de MC-förare som väljer den vägen.
Helt i klass med att spänna en lina över vägen.

Frågan är om man ska stanna och fotografera detta varje gång och polisanmäla mordförsök elelr försök till dråp blir det väl.

Ja, stanna och fota...:tummenupp och polisanmäl!
I alla fall så skulle vi här uppskatta det!
 

gundj

New member
Ja, stanna och fota...:tummenupp och polisanmäl!
I alla fall så skulle vi här uppskatta det!

Kan vi kanske starta en bild-tråd?
Med adress och tidpunkt.
Så kan vi lära oss av varandra hur man bedömer om det är utlagt med flit eller bara dåligt vägunderhåll.
 

HkanB

New member
Kan vi kanske starta en bild-tråd?
Med adress och tidpunkt.
Så kan vi lära oss av varandra hur man bedömer om det är utlagt med flit eller bara dåligt vägunderhåll.

Det kan nog iaf finnas ett visst pedagogiskt intresse...

Kanske läge för något eller några fullskaleförsök för att utröna skillanden mellan naturligt uppkomna grusträngar och manuellt skapade d.o.
Det finns nog lite youtube-potential här...:D

Intressant vore om man råkade på någon som höll på att "sanda utanför säsong s.a.s"...
 

gundj

New member
Det blev nog intressantast för den som sandade.
Han skulle nog få sova på magen närmsta tiden, och be om hjälp att få loss spaden.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Håll ut! Det kommer ett upprop i nästa nummer av MC-Folket och en artikel på hemsidan inom kort med anledning av grus på belagd väg.
 

gundj

New member
Håll ut! Det kommer ett upprop i nästa nummer av MC-Folket och en artikel på hemsidan inom kort med anledning av grus på belagd väg.

Utmärkt som varning för oss på två hjul, men de som lägger dit gruset läser nog varken tidningen eller hemsidan.
Ett tips till skvallerpressen funkar nog bättre, med hänvisning till lagrum och lämpligt straff.
 

jan-olovj

New member
Att medvetet sprida grus och sand på vägen med syfte att få ner farten eller orsaka att en MC kör omkull måste vara allmänfarlig vårdslöshet och därmed straffbart.
 

Lenchris

New member
Som jag skrev i min trådstart så är det inte grus från stödrmsor.
På flera av platserna finns inte ens grusade sådana.
Det är uppsåtligt utlagt grus för att ta livet av de MC-förare som väljer den vägen.
Helt i klass med att spänna en lina över vägen.

Frågan är om man ska stanna och fotografera detta varje gång och polisanmäla mordförsök elelr försök till dråp blir det väl.

Kan det verkligen vara så att någon lägger ut grus för att döda någon okänd. Det verkar konstigt att man är så dum att man sprider ut grus på vägen, om det inte är för att minska halkrisk eller så. Ännu konstigare om syftet är att döda en trafikant. Har svårt att tro på detta.

Lennart Christianson
 

ThompaB

New member
Kan det verkligen vara så att någon lägger ut grus för att döda någon okänd. Det verkar konstigt att man är så dum att man sprider ut grus på vägen, om det inte är för att minska halkrisk eller så. Ännu konstigare om syftet är att döda en trafikant. Har svårt att tro på detta.

Lennart Christianson

Hej Lennart,

Nej, merparten har nog avsikten mer att skrämma bort motorcykelåkare från vägarna. Dessutom är nog heller inte den siste idioten född än tyvärr...
 

Oldbiker

New member
Utanför Borlänge var det en snubbe som öste ut grus på vägen uppe vid Valsansjöarna. Han gjorde det för att han stördes i sin sommarstuga av mullret från hojar som passerade och skulle minsan se till att få stopp på ofoget en gång för alla.
Nu kom detta fram till några hojåkare och under en tur stannade de till vid snubbens sommarstuga och de gav honom ett erbjudande som han inte hade mage eller kraft att tacka nej till. Så sedan dess är vägen förbi hans sommarstuga väldigt välsopad och fin och jag tror han njuter av mullret från de hojar som passerar....
 

Avarage

New member
Sopa bort gruset. Sät upp kamera (de är billiga nu) filma när "någon" medvetet lägger ut grus. Anmäl - lämna in filmbevis. Vem vet efter det kanske vi lyckas få fällande dom med fängelse eller dryga dagsböter som resultat. Något media sedan kan hjälpa till att sprida info. om. Och vipps är merparten av problemet borta...kanske! ;-)
 
Top