GPS som varnar för fartkameror förbjuden i Frankrike

Jari69

New member
Från och med nu så är det förbjudet i Frankrike med anordningar som varnar för fartkameror (suck!). Flera GPS-tillverkare har tagit fram en ändring till programvaran som gör att fartkamerainställningar för Frankrike släcks ut.

Frankrike sällar sig nu till andra länder som förbjuder fartkamerainformation, bl a Tjeckien, Tyskland (75 Euro i böter), Irland, Makedonien och Schweiz. Och i många av de länderna fotograferas fordon också bakifrån.

Garmin löste det med "farliga zoner", vilket enligt min mening och i praktiken är samma sak just varning för kamera var.
Ingen större skillnad med en zon och exakt placering i praktiken, som jag upplevde det under min semester..

--------------------------------------------------------------------
Saxat från Garmins hemsida (http://www.garmin.com/se/fartkameror/#france ):

Fråga 2: Jag hörde att Garmins GPS:er inte längre kommer att vara för fartkameror i Frankrike, stammer det?

Svar 2: Nya Garmin-GPS:er som säljs i Frankrike kommer ej längre att upptäcka var fartkameror är utplacerade men kommer att varna föraren för ”farliga zoner”. Detta följer den nya franska lagen som trädde i kraft 3:e januari 2012, vilket innebär att alla Garmin-enheter som säljs i Frankrike är 100% lagliga.

Fråga 6: Jag läste på er hemsida att ni erbjuder information om Farliga zoner i Frankrike. Är detta för att ersätta fartkameravarningar?

Svar 6: Ja och nej. Ja eftersom det är vad vi den franska lagen tillåter oss att erbjuda våra kunder. Nej eftersom det ej är en exakt ersättare av fartkameravarningarna och vi ej kan tala om exakt placering av kamerorna. En ”farlig zon” är ett område på fyra km på motorvägen, två km på större vägar och 350 meter på mindre vägar. Dessa zoner varnar inte bara för kameror utan även för t ex järnvägsövergångar, farliga korsningar och olycksdrabbade sträckor. Avståndet som vi kan varna inom är styrt av den nya franska lagen.
 
Last edited:
Top