HkanB
New member
Jo, men inte av rätt anledning!
Hastighetsgränsen finns där av en anledning...
Hemmavid, om jag kommer ihåg rätt från tidningen så sa/citerades dåvarande "Vägverket" att de nyutplacerade kamerorna monterades där det gick att kraftförsörja (nätansluta?) dem och inte där de nog borde placerats utifrån trafiksäkerhetsynpunkt.
Vilket fått till följd att folk nu bromsar i utförsbackarna och måste gasa i i uppförsbackarna.
Kamerorna står nämligen listigt placerade ungefär 50-60 m in i uppförsbacke! På ett ställe i botten på en svacka.
Så istället för att rulla på nedför och använda den uppladdade energin till att ta sig upp den efterföljande backen så...
Jag undrar i mitt stilla sinne hur många extra kubikmeter soppa per år denna märkliga kameraplacering kostar oss trafikanter.
Så om kamerorna inte står där de borde stått varför placerade man ut dem ändå?
Intäkter utan tvekan, för trafiksäkrare har det då rakt inte blivit. Den närmast sörjande lokalbefolkningen kör andra vägar istället och det är en fröjd att se skidturisterna tvärnita i vinterväglaget då de upptäcker kamerorna som, just sitter där man minst anar det...även om det är skyltat att det finns kameror på sträckan. Men ingen, tror att de skall stå just där...utan ex. på de långa raksträckorna istället.
Jovisst finns det en anledning till gränser...både hastighet och annat men inte alltid den man tror.
Förövrigt anser jag att det finns andra och mer angelägna åtgärder att vidtaga för att höja trafiksäkerheten än att enögt fokusera på hastighet.
Visst blir man lite grinig då funktionen finns men egentligen kan man inte argumentera för funktionen utan att tumma på trafiksäkerheten. Hastighetsgränsen finns där av en anledning och övervakningen finns också där av en anledning, varningar i GPS gör bara att det blir ett ögontjäneri genom att folk kör i rätt hastighet förbi kamerorna men gasar mer annars... alltså ett medvetet ögontjäneri.
Vad jag vet har de flesta andra länder det, Irland har det definitivt.
Hastighetsgränsen finns där av en anledning...
Hemmavid, om jag kommer ihåg rätt från tidningen så sa/citerades dåvarande "Vägverket" att de nyutplacerade kamerorna monterades där det gick att kraftförsörja (nätansluta?) dem och inte där de nog borde placerats utifrån trafiksäkerhetsynpunkt.
Vilket fått till följd att folk nu bromsar i utförsbackarna och måste gasa i i uppförsbackarna.
Kamerorna står nämligen listigt placerade ungefär 50-60 m in i uppförsbacke! På ett ställe i botten på en svacka.
Så istället för att rulla på nedför och använda den uppladdade energin till att ta sig upp den efterföljande backen så...
Jag undrar i mitt stilla sinne hur många extra kubikmeter soppa per år denna märkliga kameraplacering kostar oss trafikanter.
Så om kamerorna inte står där de borde stått varför placerade man ut dem ändå?
Intäkter utan tvekan, för trafiksäkrare har det då rakt inte blivit. Den närmast sörjande lokalbefolkningen kör andra vägar istället och det är en fröjd att se skidturisterna tvärnita i vinterväglaget då de upptäcker kamerorna som, just sitter där man minst anar det...även om det är skyltat att det finns kameror på sträckan. Men ingen, tror att de skall stå just där...utan ex. på de långa raksträckorna istället.
Jovisst finns det en anledning till gränser...både hastighet och annat men inte alltid den man tror.
Förövrigt anser jag att det finns andra och mer angelägna åtgärder att vidtaga för att höja trafiksäkerheten än att enögt fokusera på hastighet.
Last edited: