GPS funktion i mobiltelefon...

Koljo

New member
Att ha en liten dosa med sig som kan flyttas över från bil till MC är ju bra, när man skall hitta någonstans där man inte varit förut...

(Jaja, det är inget fel på papperskartor heller, gammal orienterare som man är...)

Men, lite "teknik-freak" måste man ju vara ibland.. hi hi!

Så, ville prova något annat och det blev samtidigt som man inskaffade en nyare mobiltelefon även en GPS-tjänst i form av namnet: Wayfinder...

Hm, den funkar väldigt bra och måste säga efter ett tag med funderingar på det tekniska nivån så drillas mobilen hårt i telesamtal och GPS samtidigt...

Priset är klart lägre än vad "MC-GPS:en" kostar...

Det är verkligen bra... Tillsammans med hedset med "Bluetooth" så kan man koncentrera sig på att inte "vinga runt" i filerna som man ser än mer ju längre tiden går i vår histroria...

Finns det andra här ute som har provat på detta??

Displayen, är ju klart mindre än på "vanlig GPS", men man skall väl inte titta på GPS-skärmen... Det är ju på trafik-läget som skall kontrolleras?

Så, det räcker ju att höra den ljuvliga rösten från mobilen som säger vänligt med bestämt vart man skall köra...

Roligast är det när man avviker från den inskrivna turen... Rösten låter nästan lite irriterad...Hm... Why?? :p

Kom med funderingar, förslag eller erfarenheter...

Detta, är ju mer praktiskt när man inte har så stor vindruta, men ändå vill ha en GPS-funktion som fungerar så att man hittar lättare...

Last edited:

mule

New member
Vattentätt?

Har du tänkt på att din mobiltelefon inte klarar fukt och regn? Dessutom är den inte speciellt tålig för vibrationer.

mikekop

New member
Hej Koljo!
Här har du en likasinnad! Jag har en SonyEricsson P1i med 3" pekskärm och kör Wayfinder i den i bilen. Jag har skaffat en vattentät box och styrfäste från R.A.M som faktiskt medger knappning utan att öppna boxen, "fönstret" är av gummi, funkar över förväntan. Kolla bilden, boxen ser groteskt stor ut på bilden, men det finns mindre boxar, och den är inte lika stor IRL. Jag får även in både telefon och GPS-enheten! Har SE bluetooth handsfree med såna där "InEar"-proppar som funkar lite som brusdämpning i hjälmen. Jag har inte testat på mc:n än pga vinter ännu hos mig, men boxen/mobilGPS:en funkar bra på snöskotern åtminstone, och funkar den där så funkar den garanterat på mc:n!
Jag kan tipsa dig om "Wayfinder ActiveOutdoor", det är en gratis programvara som låter dig spela in dina rutter mm, du kan ladda ner den på: www.getwf.com, registrera dig sedan på: www.activeoutdoor.com och dela dina rutter, fråga/läs/lär på forumet. Programmet är en "Beta", dvs en test/utvecklingsprogramvara, vilket innebär en och annan bugg, men fullversion ska komma i vår. När du installerar så frågar programmet om e-postadress, det är viktigt att du anger samma adress i telefonen som då du registrerar dig på hemsidan, detta för att du ska kunna ladda upp dina rutter på hemsidan.

Last edited:

Koljo

New member
Har du tänkt på att din mobiltelefon inte klarar fukt och regn? Dessutom är den inte speciellt tålig för vibrationer.

Men Mule då....

Då stoppar man bara in mobilen i Gore-tex stället, det räcker ju att man hör... Så kan man koncentrera sig med blicken på trafikbilden.... Som god förespråkare man är... :eek:

En sak har jag lärt mig: Med för mycket "Godis" på styret, tappar man fokus för eller senare på vad som händer på "banan"... Se på alla bilister... De har inget styre och ingen hjälm att ha "bluetooth-uppklopplingen" i.

Inte undra på att det vinglar mellan fil-markeringarna alldeles för många gånger redan i år...

Det sista var lite "påhopp" och ironi samt även kanske får en och annan att tänka till och bidrar till att fler "håller sig i ledet". Kamratstöd, på högre nivå...

(I Norge, har de väl en lag om att hur man får bruka mobil i samband med framförande av fordon på allmän väg...).

Appropå fukt... Bra lösning vår kollega har hittat... Kika på inlägget ovanför... Smart!

Take care...

Last edited:

Koljo

New member
Hej Koljo!
Här har du en likasinnad! Jag har en SonyEricsson P1i med 3" pekskärm och kör Wayfinder i den i bilen. Jag har skaffat en vattentät box och styrfäste från R.A.M som faktiskt medger knappning utan att öppna boxen, "fönstret" är av gummi, funkar över förväntan. Kolla bilden, boxen ser groteskt stor ut på bilden, men det finns mindre boxar, och den är inte lika stor IRL. Jag får även in både telefon och GPS-enheten! Har SE bluetooth handsfree med såna där "InEar"-proppar som funkar lite som brusdämpning i hjälmen. Jag har inte testat på mc:n än pga vinter ännu hos mig, men boxen/mobilGPS:en funkar bra på snöskotern åtminstone, och funkar den där så funkar den garanterat på mc:n!
Jag kan tipsa dig om "Wayfinder ActiveOutdoor", det är en gratis programvara som låter dig spela in dina rutter mm, du kan ladda ner den på: www.getwf.com, registrera dig sedan på: www.activeoutdoor.com och dela dina rutter, fråga/läs/lär på forumet. Programmet är en "Beta", dvs en test/utvecklingsprogramvara, vilket innebär en och annan bugg, men fullversion ska komma i vår. När du installerar så frågar programmet om e-postadress, det är viktigt att du anger samma adress i telefonen som då du registrerar dig på hemsidan, detta för att du ska kunna ladda upp dina rutter på hemsidan.

Hej Mikekop!

Jajamensan... Känner till Wayfinders programvara... Har varit i kontakt med dem rätt så många gånger och pratat just om framtids utvecklingen på deras produkter.

Rätt bra dialog och respons på samtalen med dem... Sen, får vi se om hur resultatet blir närmare vår/sommar kanten... Man kan ju inte göra annat än att "hålla tummarna".... Snygg lösning du hittade!

Jag har redan tillräckligt med "lull-lull" på styret, så det får bli den "smalare" variationen...

Jag tycker att det är kanon att kunna ringa/ ta emot samtal, sen plocka in koordinationer & adresser, sen kunna lite kaxigt svara att man är framme vid klockan.... Leendet är bara stort innanför visiret...

Sen, kan jag tipsa om denna länk, när man behöver lite annat "Godis"....

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Håll till godo...
Vi ses!!

Last edited:

@nderz

New member
Jag kör TomTom6 UIQ i min SonyEricsson P1i både i bilen och på hojen.
I bilen sitter den i en telefonhållare med GPS-Puck på instrumentbrädan.

På hojen lägger jag pucken i tankväskans kartfodral och har telefon i innerfickan med hörlurar i öronen.
Funkar helt OK.
Är det bra väder så går det att lägga telefon i kartfodralet också.

Wayfinder leverarade med telefon och jag provade några månader men övergav programmet då jag tycker TomTom är överlägset mycket lättare att använda.
I bilen är det inga problem att köra å knappa samtidigt. Jag vet att man inte bör göra det, men det funkar utan några större problem.
På hojen däremot så blir det till att stå still vid knappning på telefon

mikekop

New member
Wayfinder leverades med min P1a också, och jag tyckte som du, att det var krångligt att använda. MEN! Det har nyligen släppts en ny version (med ett grönt hjärta som ikon) som är MYCKET bättre enligt mig. Söka adresser funkar bättre, favoritlistan har fått större layout som faktiskt gör det möjligt att välja en destination (om den ligger högt i listan) med handskar på, mm. Tydligen ska det även finnas nåt som heter MyLocation@GoogleEarth som spelar in din rutt och gör det möjligt att dela/visa den på Google Earth, ska testa detta i helgen om jag får till det. Tycker du kan testa den nya versionen innan du sågar Wayfinder:eek:
Jag har blivit så fruktansvärt trött på hundratals "tester" på, ja just det, Garmin Zumo och TomTom Rider i ALLA mc-tidningar, så jag kör nåt "eget" av ren protest. Sen hjälper det väl att jag, på vissa saker, är snål också...

jan

New member
GPS tips

Samma här använder en nokia 6110 navi mobilen har jag i fickan och till det headset.känner mig rätt trygg med den kan svänga in på vilken krokväg som helst o utforska behöver aldrig vara rädd att komma vilse.

Last edited:

@nderz

New member
Ett tips från mig gällandes gps använder nokia 6110 navigator som har route 66 förinstallerat funkar alltså som en vanlig gps med en mindre skärm bara,behöver inte vara uppkopplad kartorna finns på det medföljande minneskortet.

Å så en massa annan text

TomTom funkar likadant, allt finnspå minneskortet å man behöver inte vara uppkopplad via 3G, GPRS dyligt för att det skall funka. Däremot måste IPn och dyligt uppdateras manuellt lite då och då. Men det är inget större problem, finns bra hemsidor för det med

jan

New member
nokian har inbyggd gpsmottagare så länge mobilen har sröm har gps:en det en klar fördel.

dalis

New member
Jag har också funderat på GPS i mobilen men fått förmig att det krävs någonslags abonemang som kostar rätt mycket, är jag fel ute???

Har också hört skräckhistorier om folk som åkt utomlands med dylik applikation och fått monsterräkningar när de kommit hem pga att telefonen laddat ner nya kartor i andra länder där datanedladdning blir svindyrt med svenskt abb.

Så jag har inte vågat prova detta alternativ, är det bara skrönor eller är det sant??

Dalis

HMR

New member
Jag har också funderat på GPS i mobilen men fått förmig att det krävs någonslags abonemang som kostar rätt mycket, är jag fel ute???

Har också hört skräckhistorier om folk som åkt utomlands med dylik applikation och fått monsterräkningar när de kommit hem pga att telefonen laddat ner nya kartor i andra länder där datanedladdning blir svindyrt med svenskt abb.

Så jag har inte vågat prova detta alternativ, är det bara skrönor eller är det sant??Dalis

Jag har testat både Nokia Maps och Telia Navigator. Tyvärr har jag funnit båda helt undermåliga en vanlig standard Garmin GPS. Telia Navigator kan t ex inte visa rutten och kartan samtidigt!

Vad gäller telekostnader så stämmer det att dom snabbt blir orimliga. Att köra 3G i Portugal kostar t ex 1000 kr/minut ! Helt absurt. Glöm alla telebolagens GPS-lösningar. Dom syftar bara till att klå dig på pengar.

Skaffa istället GMXT. Dvs Garmin Mobile XT. Själva programmet är gratis men europakartan köper man på minneskort.

Jag har en Garmin 278 för MC och en Garmin Nüvi i hustruns bil. Själv använder jag uteslutande min Nokia N95 med GMXT i bilen och till fots. Fungerar enormt bra. Dvs precis som en vanlig Garmin. Inga telekostnader, möjlighet att tanka upp waypoints från PC, kan logga spår, varnar för fartkameror, etc, etc. Den högupplösta skärmen gör att man ser kartdetaljerna bra och hur karta & rutt skall visas går att ställa in. Hittar satelliterna snabbare än någon annan GPS jag testat.

Största fördel med GMXT på N95 är att jag har den med mig alltid överallt. På tjänsteresan till Helsingfors. På weekendresan till Florens. I skogen. I hyrbilen.

Nackdel? Programmet GMXT funkar bra men N95 har allmänt dålig ergonomi med svårmanövrerade knappar.

Last edited:

jan

New member

Så jag har inte vågat prova detta alternativ, är det bara skrönor eller är det sant??

Dalis

Om all programvara dvs kartorna ligger på minneskortet behöver man inte vara uppkopplad mot mobilnätet kartorna uppdateras ca en gång per år och kostar allt från några hundra och uppåt..Fördelen med tex wifinder eller där kartorna laddas ned via nätet är att dom är mer uppdaterade kan vara bra söderöver där vägnätet ändras om ibland.

SGM

Moderator
Jag har kört gps (TomTom) i min HTC-mobil sedan hedenhös, fungerar ypperligt, precis lika bra som vilken fristående gps som helst.

HTC har telefoner baserade på windows mobile, som tomtom (mfl) levererar gpsmjukvara till, de flesta modellerna har numera inbyggd gps, men kolla innan köp, annars blir det till att komplettera med separat blåtands-gps-puck a' 500:-. :)

/J

Koljo

New member

Dalis

Om du väljer "Wayfinder" med en seprata "puck", så betalar du en gång, när du köper produkten, sen är det bara att bruka den.

Har själv ringt ner till deras kontor i Helsingborg, och tycker att servicen är god hos dem... trevliga finska tjejer som verkligen hjälper till & kan sin sak...:D

@nderz

New member

Dalis

TomTom 6 i min Ericsson P1i fungerar alldeles utmärkt.
Progam och uppdatering av kartor finns att finna på en hel del ställen.

TomTom 6 har hela kartan på minneskortet i och med det kostar det inte att använda kartorna mer än vid eventuellt inköp och uppdateringar.

Wayfinder däremot tankar hem kartor från internet under resans gång. Något som säkert kan bli dyrt vid en utlandsresa.
Däremot så är dom ju uppdaterade.
Jag hade wayfinder ett tag och det verkade som om jag inte hade matat en rutt så hämtades nya kartdelar ganska ofta. Om jag matade in en rutt däremot så hämtades kartan bara en gång.
När det gäller användarvänlighet så slår TomTom Wayfinder med hästlängder

@nderz

New member
Om du väljer "Wayfinder" med en seprata "puck", så betalar du en gång, när du köper produkten, sen är det bara att bruka den.

Nja, du betalar för internettrafiken vid hämtning av kartdelar, något som säkert kan bli dyrt vid utlandsresor

mikekop

New member
Nja, du betalar för internettrafiken vid hämtning av kartdelar, något som säkert kan bli dyrt vid utlandsresor

Wayfinder navigator har nu nedladdningsbara kartor för hela världen, bara att ladda ner från www.mywayfinder.com (inloggning krävs). Man väljer de kartor man vill ha i rutor, tror Sverige ex.vis bestod av ca 10 rutor, sen installerar man dom i minneskortet. Dock hämtas fortfarande rutten och annan realtidsinfo (vägarbeten mm) från internet. Orkar man inte ladda ner kartor så går det utmärkt att köra utan 3D-kartan och navigera med pilinstruktioner på displayen och röstinstruktioner i örat, då blir det mycket mindre datamängd.