Egentligen är det inget stort problem. Har kört rätt mycket nu med Garmin Mobile XT, GMXT, på N95. Trots att N95 börjar bli lite gammal så funkar det tokbra.
Framförallt så funkar det i stort sett utan teletrafik. Dvs utan problem med telebolagens toktaxor.
Anmärkningsvärt är att GMXT, som kostar mindre än både Zumo & Nüvi har betydligt bättre och mer kvalificerad funktion för MC-bruk. Bl a betydligt tydligare kartbild, bättre inställningsmöjligheter och bättre spårhantering.
Redan idag är konkurrenter som Nokia Maps, Telia Navigator & Wayfinder långt efter GMXT för MC-bruk. Den dagen man kan köpa en roboust mobil med pekskärm får även Zumo och 60Cx det svettigt.
Senaste upptäckten var, något förvånande, att GMXT visar en klar tydligare och mer lättläst bild av topografiska Friluftskartan än Garmins eTrex och 60Cx . Dvs jag uppfattar mobilen som en bättre GPS i skogen än Garmins för det ändamålet dedicerade modeller.
Det är nya tider nu!
Men telebolagen stoppar som vanligt all vidare utveckling. Jag skulle vilja ha löpande tracking av min position av säkerhetsskäl när jag kör MC. Dvs så att hustrun kan gå in på en websida och se var jag är. Borde inte kosta mycket eftersom det är en försumbar mängd data som tankas upp för varje position. Kanske 0.5 KB. För att motverka detta har telebolagen uppfunnit en minimitaxa om c:a 5-10 kr för varje datasändning. Dvs skickar jag upp min position var 30:e sekund så blir det minst 120*5 = 600 kr/tim för att tracka utomlands. Då pratar vi om en trafik som motsvarar några få sekunders telefonsamtal.
Telebolagen är ett seriöst hot mot Europas utveckling. Jag hoppas att lagstiftarna gör något åt situationen.