GPS funktion i mobiltelefon...

Koljo

New member
Nja, du betalar för internettrafiken vid hämtning av kartdelar, något som säkert kan bli dyrt vid utlandsresor

Har bara betalat en gång... Vid inköp. Hittar inget specifikt på mina mobilfakturor... Utomlands... Där säger jag "pass", är större trolighet att det kostar mer och ligger på en helt annan tariff", helt klart!!

:rolleyes:
 

HMR

New member
Kostnadsrekord för mig hitintills är Turkiet. Enligt de reklam-SMS som dröser in när man är där så skulle datatrafik kosta typ 150 kr/MB men fakturan var på 900 kr/MB. Dvs med en 3G-hastighet på 3 Mbit/s så blir taxan minst 1500 kr/minut. Tidigare rekord var Portugal där dom tog typ 600 kr/MB om jag minns rätt.

Nu kör jag Garmin Mobile XT i mobilen och har alla kartor på minneskortet. Kostnaden för A-GPS som ger blixtsnabb positionering vid uppstart ligger på några ören i Sverige och någon tia i Turkiet. Att köra med kontinuerlig nedladdning av kartor torde kosta typ 10000 kr/dag i Turkiet. Minst!

Inte kostigt att telebolagen pushar för sina idiotdyra Telia Navigator, Wayfinder m fl. Mitt råd är att spola dom en gång för alla och satsa på Garmin GMXT, Nokia Maps eller något annat som bygger på att kartorna ligger resident på minneskortet.

F ö så har jag i diverse tester läst att mottagningen kan vara problem. Konstigt. Min erfarenhet är tvärt om att mottagningen, dvs positioneringen, funkar suveränt bra.
 
Last edited:

mikekop

New member
Inte kostigt att telebolagen pushar för sina idiotdyra Telia Navigator, Wayfinder m fl. Mitt råd är att spola dom en gång för alla och satsa på Garmin GMXT, Nokia Maps eller något annat som bygger på att kartorna ligger resident på minneskortet

@HMR: Läs mitt inlägg längst ned på sidan 2. Eller läs detta: MAN KAN LADDA NER KARTOR FÖR HELA VÄRLDEN TILL SITT MINNESKORT FRÅN WAYFINDERS HEMSIDA!
 

HMR

New member
@HMR: Läs mitt inlägg längst ned på sidan 2. Eller läs detta: MAN KAN LADDA NER KARTOR FÖR HELA VÄRLDEN TILL SITT MINNESKORT FRÅN WAYFINDERS HEMSIDA!

Det är ju bra. För att inte säga helt nödvändigt. Men vad är poängen med att ladda ner rutten via dyr teletrafik? Varför inte beräkna den i mobilen?

Ett GPS-program som inte funkar utan teletrafik är i princip oanvändbart utomlands. Och det beror inte på att konceptet är fel. Det är ju egentligen bättre med up-to-date kartor, trafikinfo, väderinfo, etc som ligger på en server och endast det som faktiskt behövs förs över.

Problemet är sinnesjuka taxor. EU tvingades lagstifta för att få ner rösttaxan. Nästa steg är att lagstifta ner datataxan. Kanske vore det bäst med en återgång till statliga telebolag?
 

Spiff

New member
Problemet är sinnesjuka taxor. EU tvingades lagstifta för att få ner rösttaxan. Nästa steg är att lagstifta ner datataxan. Kanske vore det bäst med en återgång till statliga telebolag?

Nej det är inte bättre med statliga telebolag, du är gammal nog att komma ihåg hur usel servicen var och enda tjänsten var att ringa via en telefon som var stor som en skokartong.
Även telebolagen inser att de dyra roamingtaxorna är ett hinder för affärerna. Problemet är att teleoperatörer i länder som så att säga har ett överskott på turister ser det här som en stor intäktskälla. Det finns små länder med mycket turism som i stort inte har några egna kunder, hela verksamheten bygger på roaming. Helt sjukt.
Tyvärr tror jag inte lagstiftning funkar heller, vi kommer aldrig att komma ner i så låga avgifter den vägen att det kommer att funka att tanka ner kartinformation till samma kostnad som hemma om det inte lagstiftas på det sättet dvs det skall kosta lika oavsett var jag är. Sedan får det bli operatörernas problem hur de skall hantera prod kost.

/Spiff
 

mikekop

New member
Det är ju bra. För att inte säga helt nödvändigt. Men vad är poängen med att ladda ner rutten via dyr teletrafik? Varför inte beräkna den i mobilen?

Ett GPS-program som inte funkar utan teletrafik är i princip oanvändbart utomlands. Och det beror inte på att konceptet är fel. Det är ju egentligen bättre med up-to-date kartor, trafikinfo, väderinfo, etc som ligger på en server och endast det som faktiskt behövs förs över.

Problemet är sinnesjuka taxor. EU tvingades lagstifta för att få ner rösttaxan. Nästa steg är att lagstifta ner datataxan. Kanske vore det bäst med en återgång till statliga telebolag?

Ja, du har helt rätt. Problemet ÄR taxorna. Men jag anser fortfarande att du lite orättvist spolar ex.vis Wayfinder, för dom försöker faktiskt göra nåt åt detta! Man kan också aktivt själv se till att hålla kostnaden nere genom att göra val i programvaran som begränsar hur mycket data programmet laddar ner. Även att kolla vilken operatör som är billigast, i Norge tex tar Netcom 25:-/MB, medan Telenor tar 80:-/MB! Och sen är det ju så att om dom (ex.Wayfinder) inte gör nåt detta så kommer folk inte att använda deras produkter. Vidare har wayfinder en produkt som heter Maps Preloaded, som gör allt det du efterlyser.
Nej, jag är inte anställd av Wayfinder ;)
 

Spiff

New member
Telia har abonemang som försöker begränsa maxkostnaden.
Max 99 kr/dag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Litauen.
Max 299 kr/dag inom vissa länder i europa.

99 Kr/dag och 299 Kr/dag är ju fortfarande sjukt mycket men det går åt rätt håller i alla fall.
Dessa abbonemang är för företag

Ja, jag jobbar på Teliasonera. De andra operatörerna har säkert liknande erbjudanden.
 

HMR

New member
Egentligen är det inget stort problem. Har kört rätt mycket nu med Garmin Mobile XT, GMXT, på N95. Trots att N95 börjar bli lite gammal så funkar det tokbra.

Framförallt så funkar det i stort sett utan teletrafik. Dvs utan problem med telebolagens toktaxor.

Anmärkningsvärt är att GMXT, som kostar mindre än både Zumo & Nüvi har betydligt bättre och mer kvalificerad funktion för MC-bruk. Bl a betydligt tydligare kartbild, bättre inställningsmöjligheter och bättre spårhantering.

Redan idag är konkurrenter som Nokia Maps, Telia Navigator & Wayfinder långt efter GMXT för MC-bruk. Den dagen man kan köpa en roboust mobil med pekskärm får även Zumo och 60Cx det svettigt.

Senaste upptäckten var, något förvånande, att GMXT visar en klar tydligare och mer lättläst bild av topografiska Friluftskartan än Garmins eTrex och 60Cx . Dvs jag uppfattar mobilen som en bättre GPS i skogen än Garmins för det ändamålet dedicerade modeller.

Det är nya tider nu!

Men telebolagen stoppar som vanligt all vidare utveckling. Jag skulle vilja ha löpande tracking av min position av säkerhetsskäl när jag kör MC. Dvs så att hustrun kan gå in på en websida och se var jag är. Borde inte kosta mycket eftersom det är en försumbar mängd data som tankas upp för varje position. Kanske 0.5 KB. För att motverka detta har telebolagen uppfunnit en minimitaxa om c:a 5-10 kr för varje datasändning. Dvs skickar jag upp min position var 30:e sekund så blir det minst 120*5 = 600 kr/tim för att tracka utomlands. Då pratar vi om en trafik som motsvarar några få sekunders telefonsamtal.

Telebolagen är ett seriöst hot mot Europas utveckling. Jag hoppas att lagstiftarna gör något åt situationen.
 
Last edited:

mikekop

New member
Wayfinder kan göra en liknande sak som du beskriver, men den är inte automatisk i realtid som du efterlyser. Du kan publisera din position på facebook, men du måste göra det själv genom wayfinder med ett par knapptryck. Wayfinder sparar även din senaste rutt som du kan se i Google Earth via Mywayfinder-sidan.
Denna Kanske skulle kunna vara nåt?
Jag har inte hört talas om nån gps eller mobiltelefongps som gör det du efterlyser förutom dom här "jakthundsprogrammen", men dom är ju svindyra. Det finns en uppsjö av mer eller mindre bra gps-applikationer till mobiler, gräver man grundligt bland dessa så kanske det finns det du efterlyser.
 

ljunganz

New member
Det är nya tider nu!

Men telebolagen stoppar som vanligt all vidare utveckling. Jag skulle vilja ha löpande tracking av min position av säkerhetsskäl när jag kör MC. Dvs så att hustrun kan gå in på en websida och se var jag är. Borde inte kosta mycket eftersom det är en försumbar mängd data som tankas upp för varje position. Kanske 0.5 KB. För att motverka detta har telebolagen uppfunnit en minimitaxa om c:a 5-10 kr för varje datasändning. Dvs skickar jag upp min position var 30:e sekund så blir det minst 120*5 = 600 kr/tim för att tracka utomlands. Då pratar vi om en trafik som motsvarar några få sekunders telefonsamtal.

Telebolagen är ett seriöst hot mot Europas utveckling. Jag hoppas att lagstiftarna gör något åt situationen.

Borde inte en kontinuerligt uppkopplad GPRS kommunikation lösa uppgiften? Fast då är telefonen å andra sidan upptagen, så inga inkommande/utgående telefonsamtal kan ske. Vi får nog klaga hos PTS.
 

Spiff

New member
Borde inte en kontinuerligt uppkopplad GPRS kommunikation lösa uppgiften? Fast då är telefonen å andra sidan upptagen, så inga inkommande/utgående telefonsamtal kan ske. Vi får nog klaga hos PTS.

Bara om du kör över 2G (GSM), över 3G skall det fungera med data och samtal samtidigt. Att klaga på roamingavgifterna hos PTS hjälper inte. PTS kan inte göra något åt priserna som tex Telefonica vill ha från gäster i deras nät.
Det är EU som kan påverka det i Europa.
 

Koljo

New member
Borde inte en kontinuerligt uppkopplad GPRS kommunikation lösa uppgiften? Fast då är telefonen å andra sidan upptagen, så inga inkommande/utgående telefonsamtal kan ske. Vi får nog klaga hos PTS.


Tjenar Ljunganz & alla andra!!

Kika in på denna länk: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

under punkten "2", så får du svar på din fråga...

Ler, snart skall man ut på vägarna med ett antal hjul mindre... slippa skogs-slask och tösnö med en massa bark...

Vi ses!!

Dreaming... :rolleyes:
 
Last edited:

mikekop

New member
Tjenar Ljunganz & alla andra!!

Kika in på denna länk, under punkten "2", så får du svar på din fråga...

Ler, snart skall man ut på vägarna med ett antal hjul mindre... slippa skogs-slask och tösnö med en massa bark...

Vi ses!!

Dreaming... :rolleyes:

Hej Koljo! Har du lust att fixa in länken också? Du glömde nog... :confused:
 

jan

New member
staten

Nej det är inte bättre med statliga telebolag, du är gammal nog att komma ihåg hur usel servicen var och enda tjänsten var att ringa via en telefon som var stor som en skokartong.
kost.


/Spiff


Ursäkta men inte fanken berodde storleken på telefonen att det var statligt det var helt enkelt denna teknik som fans att tillgå på den tiden...O servicen du slapp gå via en massa jobbiga telesvarare utan du fick prata personligen med en operatör..Det är också telia o ericsson som drivit mobilens utveckling trots statligt ägande hur kan det vara så?
Att sverige idag har en stark industri inom många områden beror mycket på våran förhatliga stat som gjort upphandlingar.....

Ursäkta bara så less på alla småpikar på våra regeringar genom tiderna som vi röstat fram som ändå har skapat ett av de bästa länderna på jorden att leva på.kanske vore bäst om hela regeringen blev privatägd o köptes upp av någon diktatorisk arabstat...................................................................
 
Top