GoPro tips

Skye

Kör Mycket!
batterikapaciteten ligger på 3 timmar, sedan ska det laddas upp igen på 1,5 h från ett 230v. Om det går att ladda upp via 12v uttag till full kapacitet vet jag inte men lite kräm får man ju in i batteriet.
 

DearHunter

New member
Verkar lite tunt. Borde ju finnas 12V system för sådant. Jag antar att man laddar via en likriktare och spänningsomvandlare. Vad har Du för inspänning till kameran? Eller måste man plocka ur batteriet innan det laddas?
På min gamla så kopplar man bara in sladden direkt in i kameran. Klart! :)
 

Skye

Kör Mycket!
Ska poängteras att jag har första versionen av GoPro Hd och att det kan skilja sig på senare modeller.

Går att filma samtidigt som man laddar från ett cigg-uttag. Problemet är att själva kamerahöljet är vattentätt och det får man borra hål i för att få in sladden till kameran. Höljet blir då vattenskyddat istället. Så det är en avvägning.
Stoppas usb in i datorn, blir det kontakt mellan dator och kamera och då funkar det inte att filma.

4 timmars film är mycket och slår man på och av strömmen, samt laddar i t ex toppboxen så kan man klara sig för längre färder och byta kort när det första är fullt. Finns det en smart cigg-plugg eller cigg-usb behövs inte likriktare men att dra direkt på 12v, det blir för mycket.

Chopperbyggarens första inlägg i denna tråden har redan förklarat, det hade jag glömt av.
 
Last edited:

zappa

New member
Vad jag har hört av andra är att batteritiden för Black Edition är brutalt dålig, de har snackat om 1 timmes tid med fullupplösning. Där klara min gamla Hero HD nästan 4 timmar (ja jag vet att det är lägre upplösning och ingen WiFI mm.mm.mm.).

Dock är jag sugen på att fixa en av de där linserna som inte ger någon vidvinkel, då blir det trevligare att också kunna ta med sig den på dykning... :)

/Zappa
 

gundj

New member
En annan tillverkare har ju dykt upp på marknaden, Nilox Foolish.
Jag har inte sett någon seriös test ännu, men det kommer väl.
 

Neep

New member
Tänkte fråga här istället för att skapa ny tråd.
Jag funderar på att skaffa GoPro, men jag vet inte om jag ska köpa Hero3 eller den nya Hero4. Jag kan inte så mycket om GoPro så beskriv gärna på vilket sätt den ena är bättre än den andra.

Jag hade tänkt att montera GoPron till motorcykeln så jag antar att man behöver en hög fps så att det inte blir "hackigt" om man vill sakta ner videon.
 

Skye

Kör Mycket!
Alltid lite mera lull-lull på nya versioner av kamera. Frågan är om du tycker det finns värde i det. 60 FPS fanns redan på första utgåvan av HD generationen, även om det var 720p att då jämföra med en normal DVD som ger 576p.

Klarhet och färg förbättras och många produktionsbolag av film använder nu GoPro som komplement och klipps in i material som är filmat med en större kamera. Förr såg man skillnaden men nu märks det knappt.

Lite upp till dig vad du vill kosta på och vad du behöver. Proffs eller amatör så blir ändå upplösningen komprimerad för visning på siter som youtube och det är där man normalt når ut. Sälja Blue-ray filmer? Då har du nog inga problem vad en kamera kostar..
 

Neep

New member
Tanken var bara att börja göra videos och förmodligen lägga upp på youtube. Jag kan inte så mycket om videoredigering och undrar om det finns några gratis/billig redigeringsprogram och om ni har lite tips om vad man ska tänka på innan/när man videoredigerar?
 

hasse traja

New member
Jag köpte mej en sån där gopro 3+ black edition i somras, föregångaren lånade jag av en kompis för nåt år sen. Jag har satt fäste på hjälmen och tycker nog att de filmar riktigt bra, skärpan och allt är toppen..... men ljudet blir ju faan kass! Nästa säsong har vi tänkt oss en vända över pyrenéerna och då ska här filmas av bara den!!

Jag har provat att montera kameror på hojen men som så många andra får jag också en massa konstiga vibrationer i filmningen.( Sa jag att jag kör Triumph?)

Det får bli hjälm-monterad kamera med extern mick gömd i något slags lä, kanske på nummerplåten vid utblåset.

Någon som provat?
 

Kawasaki

New member
Har skaffat mig en hero 4 och testfilmat clip, laddat ned go pro studio och har importerat clipen på pc,n

Men då jag försöker få clipen i vänstra fältet"import new files" i wiew&trim steget så markerar jag dom och väljer öppna men jag får dom inte in i fältet provat att dra dom in i fältet men lyckas inte ,kollat på instruktionsvideor
Har läst manualen men får det inte att funka vad är det jag missat?
 

Kawasaki

New member
Klurat lite mera, upptäckte att det säger "kopplad usb enhet känns inte igen" kan det vara nåt med det.
Men jag får ju klippen till pc,n och under min dator så finns go pron som en enhet, blir snart tokig på vad det är som inte funkar om det är (förarfel el dator/program som inte lirar)
 

Corbie

New member
Ursäkta en okunnig, men har alla moderna kameror slutare som rör sig vågrätt? Har haft DSLR-kameror där slutaren rört sig vertikalt; det borde eliminera en del av effekten i videon.
 

Cawwa

New member
Har nu blivit med actionkamera, en Virb-xe. En extern mikrofon tänkte jag skaffa för bra motorljud och då en blåtand sådan, eftersom det skall fungera på virben.
Har ni tips på bra och billiga sådana?
Tänkt sätta kameran på skyddsbågen och alternera med bröstselen.
 
Top