Garmin Zumo 550

Katarina

Helt okej
Jag köpte en Garmin Zümo 550 enkom för mc-bruk, den ska vara kompatibel med en mobiltelefon står det i informationen. I mitt fall har jag en SonyEricssson W850i med blåtand. Enheten hittar mobilen, så långt allt bra och de snackar med varann men jag hör inget i lurarna. Nu visar det sig att mobilen inte helt är kompatibel med GPS:en så jag hittade denna artikel.

Är det någon här som köpt denna headset och kopplat ihop med en Zümo 550? Fungerar det bra?

Tacksam för svar. :)
 

mikekop

New member
Prova att sätta telefonen i "Ljudlös", alltså så man ser en överkryssad högtalare i displayen. Du kan också gå in i Bluetooth-menyn på telefonen och se till att zumon syns där, välj att "Lita alltid på den här enheten" och att den är listad som handsfree. Viktigast är att TELEFONEN visar Zumon som en ansluten handsfree! Jag har aldrig testat Neckmike, och har ingen Zumo, men jag tycker det låter konstigt att det inte skulle fungera att använda Zumon som handsfree, min åsikt är att SonyEricsson-telefoner har mest funktionell blåtand, tekniken kommer ju faktiskt från dom...
 

Hoke

New member
Jag hade en Ericsson 630 när jag testade Nüvi 660 i över 1000mil, Nüvin fungerade som "headset" utan problem och detta har inget med det smått oseriösa företagets "Nekmike"produkt att göra.
Tror nog att alla Garmin har samma kompabilitet i alla sina maskiner, det är ju en standard med Blåtand i vilket fall.
Har dock ingen erfarenhet av micken som sådan(och tänker inte skaffa mig efter test av deras tidigare produker och kundbemötande), ej heller av Zümo än ;-)

Hittar du ett headset som fungerar med Zümo, lär det inte vara något kompabilitetsproblem med telefonen oavsett märke (har Garmin någon egen kanske?).

Lycka till!
 

Katarina

Helt okej
Tack för snabba svar! Jag ska prova och se om det går att sätta mobilen på ljudlös, det kanske är så att det blir nån teknisk krock. Båda enheterna hittar varann och allt, inga problem så långt men jag hör bara ingenting i lurarna och det är märkligt tycker jag. En enda ringsignal hörde jag när jag provade att ringa hem men sen var det bara knäpptyst.

Annars får jag väl ringa Garmin och be dom hjälpa mig få det att fungera med ljudet. Zümon kostade en slant jämfört med andra GPS:er och då förväntar jag mig dels funktion men också service från Garmin i så fall. Jag ville ha denna just för att den är utvecklad för mc-bruk och har stora ikoner så man slipper dra av sig handsken för att kunna hantera den (och tål bensinspill, UV-ljus, regn etc).
 

Hoke

New member
Tänk på att Headsettet väll skall vara kopplad/länkad till GPS:n, inte till telefonen -precis som det du länkade till.
Har du läst manualen, vad har du för headset?
 

Katarina

Helt okej
Tänk på att Headsettet väll skall vara kopplad/länkad till GPS:n, inte till telefonen -precis som det du länkade till.
Har du läst manualen, vad har du för headset?

Jag har enbart mobilen, den har ju blåtand och enheterna hittar varann och synkar men det är bara helt enkelt inget ljud. Vad säger att jag får ljud ur en lös bit vid örat? Jag vill ha en liten öronpropp, jag får sån värk i örongången av de där vanliga normalstora. Walkmantelefonerna har små proppar man kan stoppa i öronen. :)
Såna här små proppar:
HBH_DS980_product_quality_image_1.png


Jag har sett hålen på gps:ens hållare, så det måste till att använda kabel i alla fall?? Tänk om man råkar fastna i kablarna av misstag?
 

Hoke

New member
Tänk om du skulle läsa manualen.. ;-)
(som iof brukar vara rätt dåliga)
GPS:n skall stödja blåtandsheaset (tex ett sådant du har) enligt de artiklar jag läst, så para headsettet med GPS:n istället för telefonen -så kanske det fungerar. Eventuellt måste du bryta upp parningen mellan headsettet och telefonen innan. Parningen mellan GPSn och Telefonen skall dock vara kvar.
Allt skall vara anslutet för att fungera också.
 

Katarina

Helt okej
Tänk om du skulle läsa manualen.. ;-)
(som iof brukar vara rätt dåliga)

Men den hade inte mycket info hur sakerna ska kopplas för att fungera och vad man behöver. Just nu känns det som att det allra viktigaste som faktiskt behövs saknas i paketet. Allt annat finns utom lurar som funkar ihop med GPS:n. Har de som utvecklat produkten aldrig suttit på en hoj förut?

Jag lusläste Garmins lista på kompatibla mobiler (www.garmin.com/bluetooth) och hittar en som gubben har – Nokia 5500 – men den kopplar ifrån GPS:n så fort man kopplar på lurarna. Hur sjutton ska man då kunna höra nåt i hjälmen?? Alla SonyErcisson-mobiler de visar i listan är modeller som utgått och säljs inte längre så nån av dom kan man inte få tag i heller.
Jag inbillade mig faktiskt att då det är blåtand i både mobil och GPS ska man kunna ha det trådlöst på hojen, GPS:n på styret och lurar i öronen från mobilen och så hör man vad som sägs – trådlöst. Man ska kunna svara i telefon för GPS:n visar ju vem som ringer (omvänt kan man ringa upp också, det funkar och det har jag provat) och man kan trycka på en knapp i displayen och svara/ringa upp. GPS:n hittar också min telefonbok jag har i nallen, allt fungerar egentligen men det är bara inget ljud i mobilens lurar...
 

mikekop

New member
Du har alltså ett sånt headset som på bilden, ett SonyEricsson HBH-DS980?
I sådana fall ska du se till att du har knappen för Multi/Single Pairing i rätt läge, alltså på själva headsettet. Det ska finnas 5 knappar på HBH:n, on/off, volume, play/pause, låtval och pairingknappen. Nollställ headsetet sedan, och gör om pairingsproceduren. I multiläge så kan HBH:n snacka med flera enheter samtidigt utan att bryta kopplingen mellan nån av enheterna.
 

Katarina

Helt okej
Du har alltså ett sånt headset som på bilden, ett SonyEricsson HBH-DS980?
Nej oh nej, jag ville bara visa vilka små söta öronproppar jag har på mobilen och det är bra om man kan hitta en fungerande öronsnäcka som är så där liten. Ursäkta om jag var otydlig. Jag har alltså en W850i med originallurar där öronpropparna är så där små som bilden visar (man ser bara ena proppen på bilden).
 

mikekop

New member
Du använder alltså originallurarna kopplade till mobilen och mobilen ansluten till Zumon? Då överförs telefonsamtalsljudet till Zumon, GPS:ens röstguidning kommer inte att höras i originallurarna heller. Köp en sån där HBH-DS980 som på bilden du la in, eller en HBH-DS220 så kan du höra/prata i telefonen och höra GPS-guidning i lurarna genom att använda multipoint-anslutning på lurarna. plus att du kan lyssna på musik i lurarna och slippa sladdar mellan telefonen/GPS:en och hjälmen.
 

Katarina

Helt okej
Du använder alltså originallurarna kopplade till mobilen och mobilen ansluten till Zumon? Då överförs telefonsamtalsljudet till Zumon, GPS:ens röstguidning kommer inte att höras i originallurarna heller. Köp en sån där HBH-DS980 som på bilden du la in, eller en HBH-DS220 så kan du höra/prata i telefonen och höra GPS-guidning i lurarna genom att använda multipoint-anslutning på lurarna. plus att du kan lyssna på musik i lurarna och slippa sladdar mellan telefonen/GPS:en och hjälmen.

Aha…! Så det är så där man ska koppla? :)
Det är ju det jag vill, kunna lyssna på anvisningarna i lurarna och om nån ringer kunna stanna till och prata i mobilen samt ha krattorna fria. :D
 

mule

New member
Ett bra Zumo forum.

Kolla här www.zumoforums.com Här hittar du det mesta om hur en Zumo fungerar. Ett mycket aktivt forum med bra inlägg. Finns även skrivna instruktioner som du inte hittar i manualen.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Det blir dyrt det här, 1 195 pix kostade tillbehöret men då fanns inte HBH-DS220 utan en annan – se länken -> HBH-DS980. Jag fick lämna tillbaka den om det inte fungerade. Killen sa att Blåtandstekniken kallad A2DP ska fungera med GPS:er, som Garmin. Okej, annars lämnar jag tillbaka den om det inte funkar, svarade jag. Så nu återstår att prova och se om jag lyckas höra nåt. :)

Fråga: i GPS:en ska jag alltså leta upp tillbehöret och inte mobilen?
 

Katarina

Helt okej
Tackar för tips, HMR, skulle läst dom före jag köpte GPS:en. Ni som inte köpt än kan läsa informationen som HMR bifogat. :)
I morgon ska jag testa det trådlösa headsetet med GPS:en och se om det funkar som han i butiken påstod att det ska göra.
 

HMR

New member
Tackar för tips, HMR, skulle läst dom före jag köpte GPS:en. Ni som inte köpt än kan läsa informationen som HMR bifogat. :
Jag skriver bl a det här:

Kunskapsnivån hos svenska handlare varierar kraftigt och det är anmärkningsvärt få som kan ge bra tips & hjälp med montage på MC'n inkl strömförsörjning, ljud till hjälmen mm.

Du tycks ha haft oturen att vända dig till en handlare som inte kan hjälpa dig att få rätt på inkopplingen. Eftersom du bor i Stockholmstrakten så kan jag tipsa om http://www.bilmarintrim.se . Det är en handlare som visat sig ha ordentliga kunskaper.
 

Katarina

Helt okej
Så bra det funkar...! Inte. :mad:
GPS:en hittar ju inte ens till enheten, bara min mobil men där finns inget ljud. Provade koppla bort mobilen men inte hittas nån trådlös enhet i GPS:en i alla fall, det verkar vara så att det måste vara en mobiltelefon (?).

Nu sitter jag i Garmins support och väntar. Och väntar.
...och väntar... :cool:
Och funderar över varför de marknadsför en produkt som trådlös när det tycks vara tvunget med kabel mellan gps och öron.
 

Katarina

Helt okej
Vilken BRA support jag fick hos Garmin! :D
Nu fungerar allt, både att ringa och höra på anvisningar.

Om jag inte minns fel nu så var ordningen att lägga till mobilen först, sen den trådlösa enheten. Man ska se symbolen för Bluetooth samt hörlurar i displayen upptill på GPS:en.

Om nån undrar så fungerar SonyEricssons trådlösa blåtand HBH-DS980 ihop med en Zümo 550.

Glömde meddela att man måste hålla in startknappen minst 10 sek på den trådlösa enheten, ett par pilar ska snurra runt i enhetens display, det är då den paras ihop med GPS:en, annars hittas den inte av GPS:en.
 
Last edited:
Top