Fy vad dyrt med försäkring!

Bikefia

New member
Har haft körkort sen i sommras 09, är snart 24, bor i "stor"stad o ska nu byta upp mig till en stötte mc. En Suzuki gsf650 :)

Men aldrig får man va riktigt glad som min pappa sa..

Jo jag vet att jag ligger inom den kategorin som har gigantiska belopp på försäkring men min nya mc e ändå ingen värsting så jag trodde faktiskt inte det skulle va så dyrt :confused: Har ringt runt till olika försäkringsbolag och tagit hjälp av ett företag som ringde runt o jämförde åt mig, han hittade försäkringar på 34,20,18 tusen för helförsäkring/år :eek:
Den billigaste jag först hittade var länsförsäkringar 13 tusen om året.. Ringde sedan lite till o använde rabatten på bilsportmc, då gick det ner till 11 tusen. Från svindyrt till asdyrt :p
Hade gärna kört lite kurser med smc i vår, får se om man har råd med det.. :(
Får se om man ens har råd med bensin...
 

Zopilote

New member
Ibland har det sina fördelar att närma sig det magiska 40-strecket :) Min helförsäkring på MT-01:an sjönk under 3000:-/år från och med i år :rolleyes:
 

Lejonell

New member
Jag har haft körkort sedan 1/10 09 och jag har en vf750 från 82.
en classica försäkring hos bilsport/MC för ca 1700:-/år (helförsäkring)
jag bor i Bergsjön (hemsk förort till Göteborg) kan det bli bättre?

Nästa år skall jag uppgradera till en Suzuki VL 1500 från 99. då blir det en 30+ försäkring som kommer gå på ca 3500:-/år (helförsäkring)

Man kan fixa billiga försäkringar tex classica så gäller att hojen skall vara minst 20år gammal

vid 30+ så gäller att du skall vara över 30.

Lycka till,
 

Ghost79

New member
Jag bor också i storstad ( zon 2 ), är 31 och betalar 18000kr helår helförsäkring icke avställningsbar, för en -09 CBR 1000 RR Fireblade.

P.s Insplanet är rene skiten. Ring runt själv och fråga efter premier. d.s
 

SuperRetard

New member
Det är inte åldern, utan att du precis fått kk.

Min ena, skulle kostat 19 lax på tjejen som bäst. Och hamnade på 2,700 avställningsbar (alltså en faktiskt kostnad på ca 1500) på mig! Trots att jag är kille i riskgrupp och zon 1!
 

Axman

New member
Skaffade min harley när jag var 28 och visste att jag skulle få svidande premie fram tills jag var 30.

snittet för helförsäkring var 25 000 - 30 000. Bilsport och mc tog dock 17 500. Andra året sjönk det till 14 700:- för helår men den premien behövde jag bara betala lite på för sedan räknades jag som 30 från och med det året jag fyllde 30. Premie på 4 700:-

Dessa premier var ändå bra mycket billigare än om jag hade tagit något sportigare i de flesta fall.
 

Bikefia

New member
Jag bor också i storstad ( zon 2 ), är 31 och betalar 18000kr helår helförsäkring icke avställningsbar, för en -09 CBR 1000 RR Fireblade.

P.s Insplanet är rene skiten. Ring runt själv och fråga efter premier. d.s

Jo jag märkte att det e bättre att ringa sj eftersom de inte kunde hitta nått billigare än vad jag redan hade kollat upp :p
 

Bikefia

New member
Jag har haft körkort sedan 1/10 09 och jag har en vf750 från 82.
en classica försäkring hos bilsport/MC för ca 1700:-/år (helförsäkring)
jag bor i Bergsjön (hemsk förort till Göteborg) kan det bli bättre?

Nästa år skall jag uppgradera till en Suzuki VL 1500 från 99. då blir det en 30+ försäkring som kommer gå på ca 3500:-/år (helförsäkring)

Man kan fixa billiga försäkringar tex classica så gäller att hojen skall vara minst 20år gammal

vid 30+ så gäller att du skall vara över 30.

Lycka till,

Nu e det ju en 08 jag ska skaffa så det spelar nog mycket in hur gammal mcn e.. O hur ung jag e :p
 

Bikefia

New member
Det är inte åldern, utan att du precis fått kk.

Min ena, skulle kostat 19 lax på tjejen som bäst. Och hamnade på 2,700 avställningsbar (alltså en faktiskt kostnad på ca 1500) på mig! Trots att jag är kille i riskgrupp och zon 1!

Okej, så e det nog.. Men jag vill ju ha försäkringen skriven på mig ifall det händer nåt.. Annars lär den ju inte gälla.. Så det verkar inte finnas så mycket mer att göra än att betala skiten.
 

Bikefia

New member
Skaffade min harley när jag var 28 och visste att jag skulle få svidande premie fram tills jag var 30.

snittet för helförsäkring var 25 000 - 30 000. Bilsport och mc tog dock 17 500. Andra året sjönk det till 14 700:- för helår men den premien behövde jag bara betala lite på för sedan räknades jag som 30 från och med det året jag fyllde 30. Premie på 4 700:-

Dessa premier var ändå bra mycket billigare än om jag hade tagit något sportigare i de flesta fall.

Det sjunker så pass alltså..?
 

Lejonell

New member
Nu e det ju en 08 jag ska skaffa så det spelar nog mycket in hur gammal mcn e.. O hur ung jag e :p

Det bästa för dig skulle nog vara "Tjej försäkringen" hos bilsport MC.
Tjejer anses mindre försäkringsrisk än killar och därför mindre premie.

Medlem i smc har dessutom rabatt!!!

vill man ha nyare mc så får man nog tyvärr räkna med större kostnad oxå.
 

Kyssen

New member
Det bästa för dig skulle nog vara "Tjej försäkringen" hos bilsport MC.
Tjejer anses mindre försäkringsrisk än killar och därför mindre premie.

Medlem i smc har dessutom rabatt!!!

vill man ha nyare mc så får man nog tyvärr räkna med större kostnad oxå.

Jag kollade med Bilsport MC och det blev dyrare att ha min Varadero försäkrad i tjejförsäkringen än om jag tog 40+... trodde att det skulle vara lite billigare att vara "gammal" och tjej :rolleyes: men icke så det blev 40+ och mer pengar i plånboken. När jag köpte Kawan så tittade jag aldrig på annat utan tog 40+ direkt och då halverades Varaderon :D
 

lime

Skriver inte
OT

Jag håller fullständigt med dig!

Det billigaste försäkring de hittade på min bil var nästan 4000 dyrare än den jag redan hade.
Totala klåpare!

Njea... den fyller faktiskt en funktion. När man kört Insplanet så får man en indikation över vilka försäkringsbolag som kan komma i fråga. Testade att efter att ha matat in mina uppgifter och fått ett svar på en hemförsäkring med att ringa runt till de 2 som hade lägst och de 2 som hade högst. Visst blev det ca 10-30% billigare att ringa själv, men det var fortfarande samma förhållande mellan billigast och dyrast.
 

Sanna H

Member
När jag köpte Kawan så tittade jag aldrig på annat utan tog 40+ direkt och då halverades Varaderon :D

Oj, låter ju himla trevligt... men är det en sån där kombinationsförsäkring där bara ett av forden får användas i taget? Jag har också två hojar försäkrade i Bilsport & Mc, men vill ju kunna låna ut den ena samtidigt som jag kör den andra själv.
 

DearHunter

New member
Det vore en fördel om man kunde öppna upp den svenska försäkrings marknaden för utländska föräkringsbolag så att vi fick en ökad konkurrens här hemma i Sverige. Det skulle även sätta press på andra frågor.

I och med EU samarbetet så borde man jobba för att kunna teckna sin mc i tex Engelska, Holländska eller tyska bolag. Vi kan ju handla varor relativt fritt. Så varför inte försäkringar? Regler som hindrar konkurrens är till för att ändras. :rolleyes:.

Tyvärr så är kostnadlägena (och förskringssystemet) olika i de olika länderna och man bär upp sina 'lokala kostnader'' själv. Spanjackerna vill kanske inte betala för oss Svenskar eftersom allting kostar skjortan (och moms) här uppe. Men...i Sverige så ser vi redan en viss uppdelning och polarisering av försäkringarna eftersom Svensson inte vill betala för hetsporren (på en sprojlans VFR1200 på bulten :D) och väljer bort det bolag som har dyra försäkringar (går över till bilsport och mc, tex). Vi har 40+, tjejjförsäkringar, vilken zon Du bor i, etc, etc.. Detta reglerar sig självt och bör bestämmas av marknaden, inte av politikerna som bör skapa förutsättningarna istället.

Här skulle Euron ha sina fördelar. Det skulle medföra att man kunde ta lån i vilken bank som helst i Europa utan att behöva bry sig om kronans berg och dalbana. Men riktig konkurrens...njeaej.. inte i Sverige. Det räcker med Trygg Hansa, If och Folksam, SEB, NORDEA and the almighty PPM.
Hur ska de annars få sina bonusar.... :eek:?

Sedan så kan man ju fundera lite själv som nybliven körkortsinnehavare om det inte kan vara värt att skaffa sig en billig 80-talshoj under de första åren innan man slår till och köper sig den där super duper hojen. Det finns ju tex classic försäkring. Är det hoj man vill åka eller posera med 180 hk och tom plånbok efter första säsongen och servicen :D

....;)
 
Last edited:

Klubba

New member
Var inte ens registrerad här men såg tråden och kände mig tvungen att svara innan du binder dig med dyr försäkring.

Verkar som många inte vet, och av nån anledning gör Länsförsäkringar inte heller mycket reklam för det men länsförsäkringar har suzuki märkesförsäkring.

http://www.suzukimcforsakring.se/
tel: 0771-666185

får betala 3600:- helår för min TLS, kille 26 strax utanför gbg, superöverlägset billigaste jag hittade iaf :)
 

Bikefia

New member
Var inte ens registrerad här men såg tråden och kände mig tvungen att svara innan du binder dig med dyr försäkring.

Verkar som många inte vet, och av nån anledning gör Länsförsäkringar inte heller mycket reklam för det men länsförsäkringar har suzuki märkesförsäkring.

http://www.suzukimcforsakring.se/
tel: 0771-666185

får betala 3600:- helår för min TLS, kille 26 strax utanför gbg, superöverlägset billigaste jag hittade iaf :)

Tack så mycket :) Ska kolla upp det!
 
Eller så får du skaffa en annan hoj med lägre premie.

Tex så kostar en BMW F800R
http://www.bmwcoop.com/wp-content/images/2008/11/bmw-f800r-1.jpg

9260:- för dig i trafikzon 1. När du fyllt 25 så går den ner till 6018:-

Då är ju förstås F800R en ny och dyr hoj men samma försäkringspris gäller
för alla F800orna.

Vill du ha något ändå billigare så är BMW R850R en trevlig modell som kostar
ca 7000/4500:- i försäkring.

Priserna för alla BMW modeller finns här:
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Produktblad_BMW_fr2010-02-01.pdf

Lycka ill!

Mvh,
Ingvar
 
Top