Fy vad dyrt med försäkring!

Lejonell

New member
Tyvärr

Jag kollade med Bilsport MC och det blev dyrare att ha min Varadero försäkrad i tjejförsäkringen än om jag tog 40+... trodde att det skulle vara lite billigare att vara "gammal" och tjej :rolleyes: men icke så det blev 40+ och mer pengar i plånboken. När jag köpte Kawan så tittade jag aldrig på annat utan tog 40+ direkt och då halverades Varaderon :D

Tyvärr så är ju inte "Bikefia" uppe i dom billiga försäkringarnas åldrar än,
Därför tror jag det skulle vara billigare för henne med "tjejförsäkring" än en "bas försäkring":)
 

Scotsman

New member
Hej! Jag har Suzuki Märkesförsäkring på min GSF600 S Bandit av års modell-99. Jag har helförsäkring helår och betalar cirka 2900 kronor fast jag bor i en småstad och är 30+. Men testa o ringa dem, det kan ju vara värt några kronor. Lycka till!
 

Bikefia

New member
Det blev Bilsport MC. 2000 billigare än länsförsäkringars Suzuki märkesförsäkring, det e ju lite konstigt..
 

anders r

Member
Jo de brukar ofta vara bästa alternativet så vida man inte kör plastraket.

Bästa?? Det kan diskuteras, snarare billigaste om hojen finns i deras helt egna klassningslista(dvs alla, utom vissa i deras tycke ointressanta hojar). De övriga åsätter man en hutlös premie oavsett kundhistorik, ålder, bostadsort eller annat.
 

OH-

Member
Bästa?? ........................

Du glömde ett viktigt ord: "Ofta". Det är väl därför man skall ringa runt och fråga - det finns inget alternativ som är bäst för alla. Därför är det oxå meningslöst att fråga eller tipsa om försäkringslösningar utan att beskriva försäkringsomfattning / hoj / ägare / uppställningsplats / speciella önskemål.
 

UglyJazz

New member
Beror helt på vilken hoj man väljer.
Personligen blev jag MYCKET glatt överraskad när senaste förnyelseavin till 1000-kubikaren kom... 241 kr helförs helår.

För övrigt äger jag ingen cykel (4 st) som är dyrare än min bil. Det är lite förvånande, och då åker jag Volvo, inte dussinmodellen, men Volvo ändock...
 
H

honda cbf 500

Guest
För min del så är försäkringen inte den del som är kostsam i mitt mcägande.
De flesta modeller jag gillar är billiga att försäkra. Jag är mest inne på custom och landsvägshojar och lite grann offroadcyklar. De dyraste för min del att försäkra är mina favorithojar bland moderna landsvägshojar, xjr 1300 och cb 1300 och då är under 5000 kr för helförsäkring och helår.

I mitt fall är det mest däck och service som kostar.

Nu när jag var inne på bilsport och mc försäkringar och kollade så verkar det som de har höjt premiena med en liten slant jmf innan de gjorde om hemsidan.

// Amir
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Man får välja rätt hoj om man vill ha en överkomlig försäkring. Cyniskt? Absolut, men så är det idag om man ska försäkra sin båge.

Jag har turen att gilla en Hondas VFR-modeller och If har händelsevis en Honda märkesförsäkring som kostar mig ca 6000kr/år. Jag bor i Uppsala, är 37 år och har haft mitt kk sen 1991. Visst är 6000kr/år dyrt också, men klart överkomligt. Dessutom gillar jag att If erbjuder 50% rabatt på andrahojen (den billigare). Resultatet är att jag numera har min XL600R från 1983 helförsäkrad och påställd året om för ca 110kr/mån.

BoMC har något like högre årspremie för mig och min situation än vad If har, så valet var ganska enkelt, speciellt med rabatten på andrahojen.

De flesta f-bolag brukar ha en classic-försäkring för bågar som är minst tjugo år gamla och en årshelförsäkringspremie på runt 1500-2000kr/år.

If har märkesförsäkringar för BMW och Triumph också om jag inte minns fel.

Finns det ingen kul tjugo år gammal båge du gillar, alt en BMW, Honda eller Triumph du skulle kunna tänka dig? :)
 

SuperRetard

New member
Bästa?? Det kan diskuteras, snarare billigaste om hojen finns i deras helt egna klassningslista(dvs alla, utom vissa i deras tycke ointressanta hojar). De övriga åsätter man en hutlös premie oavsett kundhistorik, ålder, bostadsort eller annat.

Som OH- skriver är det meningslöst att fråga om andras försäkringar såvida det inte rör som sig om märkesförsäkringar och man är i samma ålder och bor i samma zon-klass.

Gällande dina frågetecken efter bästa måste jag faktiskt backa upp BilsportMc en del efter att ha nyttjat dem en gång.

Allt, verkligen ALLT funkade alldeles strålande när förra hojen blev stulen. Mkt tack vare "rätt" handlare (Ragnar is the shit) men även tack vare ett enormt tillmötesgående bolag. De obligatoriska 30 dagarna tummades det rejält på vilket räddade min säsong. Ingen jobbig administration utan telefonkontakter, en skrftlig redogörelse med bifogad polisrapport och raka puckar rätt igenom!

FANTASTISKT bra bemötande i alla lägen under de år jag haft dem.

Även IF är strålande, men det gäller att man får tag på rätt person bara så man får nån som faktiskt kan just mc-villkoren!


Att: Nån som bråkat med länsförsäkringar (minns inte nicket)

När var de nånsin bra på nåt alls bortsett att bjuda på billigt kaffe och på så sätt lura kunderna att de är bra på försäkring? Dåliga villkor (bortsett deras olycksfall vilket i stort sett är den enda som faktiskt täcker skador orsakade vid utövande av motorsport, men egentligen är den inte så bra bortsett det då) och rätt pissig behandling av allvarligare skador i många fall.
 

Marie

Banned
Gällande dina frågetecken efter bästa måste jag faktiskt backa upp BilsportMc en del efter att ha nyttjat dem en gång.

.......

FANTASTISKT bra bemötande i alla lägen under de år jag haft dem.


Jag kan också bara säga detsamma.

Jag har haft med dem att göra två gånger. En gång vid riktig vurpa med totalskada på mc och personskador på mig själv. Sen en gång när jag blev påkörd av bil bakifrån, när jag stod och väntade vid en stopplikt.

I det första fallet: Full ersättning för mc-kläder och hjälm, bra och supersnabb ersättning för hojen (köpte ny hoj per telefon från sjukhussängen), och en skadereglering beträffande personskadan som jag känner mig nöjd med.

I det andra fallet, (då bilisten bedömdes 100% vållande), skickade jag in foton på repor på packväskorna och ena motorkåpan, och fick ett ersättningsförslag som jag blev mer än nöjd med.

Även i övrigt har jag bara positivt att säga om dem då jag ringt och bett om rådgivning, t.ex. vid val av försäkring för den ena hojen under den period då min son och svärdotter skulle övningsköra på den. Likaså byte av försäkring direkt vid födelsedagen då jag fyllde 50, och byte av försäkringsform när hojen fyllde 20. Jag har alltid fått hjälp att få den fördelaktigaste försäkringen för mina behov, och när jag jämfört med övriga försäkringsbolag har deras alternativ visat sig vara det klart bästa.
 
Last edited:

TKH

New member
Beror helt på vilken hoj man väljer.
Personligen blev jag MYCKET glatt överraskad när senaste förnyelseavin till 1000-kubikaren kom... 241 kr helförs helår.
241:-, inte dåligt. Hur är det möjligt? Det var inte en garageförsäkring, de låg i nån hundring per år?
Jag hade en gammal CB750C, veteranare + märkesförsäkring på det. 100:-/månad helförsäkring helår.
Inte i närheten av dina 241:- /år.
 

UglyJazz

New member
241:-, inte dåligt. Hur är det möjligt? Det var inte en garageförsäkring, de låg i nån hundring per år?
Jag hade en gammal CB750C, veteranare + märkesförsäkring på det. 100:-/månad helförsäkring helår.
Inte i närheten av dina 241:- /år.

Va?
Nänä, ingen garageförsäkring (avställningfsförsäkring), utan en helförsäkring...
(ska för tydlighetens skull skriva att då ingår trafik, delkasko och vagnskada mm).
Det är en gammal BMW R100RT från 1978, dvs hon har fyllt trettio med råge, nästan lika gammal som piloten.
Har man den märkesförsäkringen kan man inte ens ställa av, men det är i alla fall inte värt pengarna att ställa av...
Wingen kostar lite mer men inte mycket (2300 vill jag minnas det var)...
 

Jari69

New member
Var inte ens registrerad här men såg tråden och kände mig tvungen att svara innan du binder dig med dyr försäkring.

Verkar som många inte vet, och av nån anledning gör Länsförsäkringar inte heller mycket reklam för det men länsförsäkringar har suzuki märkesförsäkring.

http://www.suzukimcforsakring.se/
tel: 0771-666185

får betala 3600:- helår för min TLS, kille 26 strax utanför gbg, superöverlägset billigaste jag hittade iaf :)


Betalar 2690 helår för min V-strom DL1000, är visserligen 40+ och bor i stad (Klassad som 2).

Det intressanta är att försäkringen för en årsmodell 2006 var över 2000kr dyrare än för min 2005, detta när jag kollade prisuppgifter när jag skulle köpa hojen.. BoMC vill ha 3715 Kr för samma försäkring och skillnaden på dessa årsmodeller är ca 600kr..

Så det lönar sig att ringa runt till många bolag, priserna kan ju variera p.g.a många orsaker som dessutom kan vara kopplade till just din situation..



http://jari.blogg.se/
 

Roger.H

New member
hehe man känner sig lätt lurad när man läser era premier..

I vintras beställdes en 08 cbr600rr
å nu till försäkringen, de e inte roligt när försäkringstelefonisten säger:
Sitter du ner? harkel *harkel* jaha OJ DÅ, har även fått ett riktigt MOAHAHAHA fast på folksam sa dom du e fan dum om du teckar hos oss.

så jag valde folksam dom va billigast endast 4610kr hel / månad och avställd 512kr så på ett år (4 månader påställd 18440 å 4608kr avställd) 23048kr:rolleyes:

men de jag fick reda på sen var att försäkringen inte täcker "skyddskläder" :eek:
 
H

honda cbf 500

Guest
Det kanske är dags att gå tillbaks till grundkonceptet...motorcyklar som är billiga att äga...så att det kan vara ett billigt alternativ till bil...

Tillverkarna bör inte stoppa in mer elektronik än nödvändigt för att få igenom avgaskrav. Ju mer elektronik och ju mer avancerad motorcykeln är ju dyrare blir ägandet.


Om det blir så då får vi fler hojar ute på vägarna än att de är parkerade i garage för att kostnaderna är för mkt.


// Amir
 

Sageland

New member
Suzukis märkesförsäkring halverade min försäkringspremie jämfört med Bilsport som annars var det billigaste alternativet. Så om ST inte redan har skaffat försäkring borde du kolla upp märkesförsäkringen.
 

SuperRetard

New member
hehe man känner sig lätt lurad när man läser era premier..

I vintras beställdes en 08 cbr600rr
å nu till försäkringen, de e inte roligt när försäkringstelefonisten säger:
Sitter du ner? harkel *harkel* jaha OJ DÅ, har även fått ett riktigt MOAHAHAHA fast på folksam sa dom du e fan dum om du teckar hos oss.

så jag valde folksam dom va billigast endast 4610kr hel / månad och avställd 512kr så på ett år (4 månader påställd 18440 å 4608kr avställd) 23048kr:rolleyes:

men de jag fick reda på sen var att försäkringen inte täcker "skyddskläder" :eek:

När jag var 26 åkte jag anabol-motard (1L V-twin, 100 häst) och betalade under 5K / år i helförsäkrning.

Det är dessutom utan konkurrens den hoj jag haft som varit ABSOLUT roligast på gata (jämfört med R1, Gsxr750, SuperDuke och lite annat).

Mitt råd är att du tänker ett varv till och bestämmer dig för vad som är roligast. Att ha MASSA pengar kvar att tanka, köpa däck och åka bana för. Eller kunna svara "280", när nån frågar hur znabb den är.
 

Spiff

New member
Det kanske är dags att gå tillbaks till grundkonceptet...motorcyklar som är billiga att äga...så att det kan vara ett billigt alternativ till bil...

// Amir

Det är fortfaranade inte att ersätta hojen som är den stora kostnaden för försäkringsbolagen. Det är att ersätta inkomstbortfallet under ett helt liv som en är den stora kostnaden och då är kanske elekroniken bra om den räddar några från att bromsa omkull sig.
 
Top