Fråga från frugan om mc semester.

Goffen

New member
Jag blir mer och mer sugen på att åka på mc semester nästa år "själv" och när jag sitter o planerar så får jag frågan hur många dagar jag ska vara borta och jag svarar runt 10-12 dagar.
Då får jag genast följdfrågan om andras fruar sambos flickvänner verkligen går med på att deras karlar/fruar åker iväg på den typen av semester själva!? Självklart svarar jag då jag menar frugan har varit på kanarieholmarna 2ggr utan mig !
Men det håller hon inte med om osv, frågan är därför om jag är helt ute o cyklar eller om hon faktiskt har rätt att ni män/damer inte heller får åka själva på semester från respektive? mvh
 

Zopilote

New member
"På jobbet är det jag som bestämmer hemma"...
Klart som f-n du kan åka på semester själv, speciellt som frugan varit på charter utan dig. Vad skulle skillnaden vara?
Min älskling skulle väl inte nog inte bli direkt överlycklig om jag talade om att jag skulle försvinna i två veckor, men det skulle nog bero mer på att det blir rätt jobbigt att vara själv med två småttingar. Kan däremot inte tänka mig att hon skulle hindra mig om det var nånting jag verkligen ville.
 

Goffen

New member
Jag ska tillägga då att när hon va på charter hade vi inte barnen, men nästa sommar är barnen 3 1/2 respektive 7 1/2 så dom är ju rätt självgående så sett. Kan det va så att hon bara är rädd för att släppa iväg mig på hojjen tro?
 

Leif H..oj

New member
...följdfrågan om andras fruar sambos flickvänner verkligen går med på att deras karlar/fruar åker iväg...själva!?

Jo, vi har gjort det på varsitt håll några gånger. Kvinnorna här i byn är tjejmilfrälsta och brukar åka en gång per år till någon utrikes stad där tjejmilen genomförs. Grabbar följa icke med på detta - förbjudet!

Alltså är man hemma och ex-vis som förra året då jag sade så här: Eftersom du åker till Kina och Beijing så åker jag till Island, Färöarna och Norge på mc-ferie. Det kostar ungefär lika mycket för oss båda och acceptansen för detta förslag gjorde mig glad. Det blev lyckade resor för oss båda. Eftersom kvinnan kör egen hoj så brukar hon dra iväg några dagar då och då på egna turer. Hon var senast till Norge för nån vecka sedan, ensam. Jag själv har inte varit utanför länet med min hoj än i år. Det viktiga är nog att man för varandra klargör inriktning på resan, ex-vis tema kulhistoriska platser och socialt umgänge med en klart tydliggjord beskrivning av vilka dessa människor är.

Åker inte fru Goffen mc själv så hon kan dra iväg med några andra eller ensam en sväng?

- Leif
 

Lifvendahl

New member
Jag ska tillägga då att när hon va på charter hade vi inte barnen, men nästa sommar är barnen 3 1/2 respektive 7 1/2 så dom är ju rätt självgående så sett. Kan det va så att hon bara är rädd för att släppa iväg mig på hojjen tro?

Hej Goffen,

Jag tycker att du bör kunna åka på en egen MC semester under förutsättning att din fru känner att detta är ok. Det är ju inte helt riskfritt att köra MC och din fru är helt säkert orolig att något skall hända dig. Och dina barn behöver sin pappa.

Jag tror dock att lite tid på egen hand kan vara bra för äktenskapet. Men med tanke på att dina barn är såpass små bör du dock nöja dig med en "minisemester" på 3 - 4 dgr. Jag är övertygad att du kommer att bli nöjd med färre antal dagar. Satsa på en längre tur när barnen blivit lite äldre.

Föredrar själv att åka på kortare turer, t.ex. över en weekend, detta dock i samråd med min fru.

Vänliga hälsningar

Sten
 

Marie

Banned
Klart att du skall ut och åka ett par veckor!
Fattas bara annat!

Jag vet inte hur jag skulle överleva vintern utan två-tre veckor i Österrike med hoj under september.
Är just hemkommen därifrån med bil. Igår var termometern på 36° i Bayern (Ingolstadt) så då saknade jag inte hojen och mc-stället så värst mycket. På sommaren är det skönare med bil, man kan sitta i behagliga 18-20° trots att utetemperaturen utan närmar sig kroppstemperatur...
Höst, vinter och vår däremot är det underbart att köra hoj.
 

haffa

New member
Bara för att man är gift/sambo och har barn ihop så är man väl inte livegen?! Tycker inte din fru att det är skönt att du är borta några dagar? Jag skulle tycka att det var toppen att få vara själv hemma med ungarna,bara göra vad vi vill och inte behöva ta hänsyn till gubben!
Alla har behov av att vara ifrån varandra ibland,annars kvävs man ju.Lev med varandra,inte åt varandra!
Hon får väl ta en tripp en annan gång då du får vara hemma med ungarna!
 

swischmc

New member
Det är jättehäftigt att åka ensam på hojsemester! Är själv precis hemkommen från en veckas tur i norra Sverige, man mår som en prinsessa. :)

Gubben fick vara hemma, hans stora intresse är att jobba... Med tät sms-kontakt och klara besked om vart man åker är det inget problem. Visst är han orolig, men det får vi båda leva med.
När jag kommer hem är jag utvilad, har massor att berätta och glad att se honom. :D

Kanske ska du inte satsa på en sån lång tur som första resa. Båda måste få vänja sig. Lycka till!
 

hjulben

New member
Nej du är inte ute och cyklar,självklart ska man få åka iväg ensam.
Som någon tidigars skrev här: "man är ju inte livegen".
Skadar väl inte att vara ifrån varann någon gång?
 

Rubbe

New member
Jag blir mer och mer sugen på att åka på mc semester nästa år "själv" och när jag sitter o planerar så får jag frågan hur många dagar jag ska vara borta och jag svarar runt 10-12 dagar.
Då får jag genast följdfrågan om andras fruar sambos flickvänner verkligen går med på att deras karlar/fruar åker iväg på den typen av semester själva!? Självklart svarar jag då jag menar frugan har varit på kanarieholmarna 2ggr utan mig !
Men det håller hon inte med om osv, frågan är därför om jag är helt ute o cyklar eller om hon faktiskt har rätt att ni män/damer inte heller får åka själva på semester från respektive? mvh

Får inte åka?? Har ni diktatur hemma? Bestämmer hon med vilken hand du ska torka röven också?

Det viktigaste här är att ni kommunicerar, varför vill hon inte att du ska åka?
Är hon orolig för din hälsa, eller att du ska vänstra, eller att hon inte klarar barnen själv? Hälsan kan du ju förstöra även i sverige på en dagstur (klota, krocka etc.). Tror hon du ska vänstra så är det riktigt allvarligt, det betyder ju att du inte kan gå hemifrån ens en timme utan att hon har kontroll på vad du gör. Är det barnen som är ivägen kanske det går att lösa med hjälp av släktingar, bekanta osv.

Ta reda på varför, det är det viktigaste, därefter går det mesta att lösa!
 

Goffen

New member
Ja vi får väl se hur det går då. Majoriteten verkar vara för en solo semester. Frågan är bara vad hon förhandlar sig till i gengäld =)
 

Sad Glad

New member
Ja vi får väl se hur det går då. Majoriteten verkar vara för en solo semester. Frågan är bara vad hon förhandlar sig till i gengäld =)

Hon kan inte ha många ess i rockarmen om hon åkt till kanarieöarna ett par gånger utan dig. Hon står i skuld till dig :cool:
 

Bixie

New member
Du kan ju alltid kompromissa lite och vara borta 7-10 dagar istället för 12-14.
Dela gärna med dig av dina tankar kring resan så att hon känner sig delaktig i ditt liv, även om du sedan åker "själv". :)
 
om hon faktiskt har rätt att ni män/damer inte heller får åka själva på semester från respektive? mvh
Visst skulle jag "få" om jag ville, självklart - knappast under jubelrop men dock.:rolleyes: Däremot vill jag inte, så dilemmat vore helt hypotetiskt här hemma. Jag älskar hojsemester, det gör hon också, och vi trivs så bra i varandras sällskap att vi har gift oss med varandra. Ett hektiskt vardagsliv med krävande jobb och stor familj ger inte mycket utrymme till två-tid under året i stort, så hojsemester tillsammans ger oss mycket på flera plan. :)
Avslappning och batteriladdning kräver inte att jag får mer egentid utan henne, snarare mer vuxentid med henne men utan alla andra vardagsmåsten.
 

jsfjr

New member
Barnen brukar må bra hos farmor eller mormor några dagar. Kontakten med den äldre generationen är viktig!
Samtidigt får föräldrarna en bra stund för sig själva....

Alternativet är att skaffa sidovagn;)
 

Goffen

New member
Jag inser att jag inte köpte den ultimata touringhojjen, min första hoj som va en cbr1000f 91a lämpade sig mycket mer för långfärd "med 2 på". Dels vill hon inte åka med även om hon "fick/kunde" dels får vi inte med oss nära nog så mycket prylar som 2st kräver i säg 10 dagar, jag vet inte ens hur jag ska få med mig prylar nog så jag klarar mig själv än =) R6an har en väldigt spetsig bakdel så sånnadär väskor man hänger över lämpar sig inte. Kommer jag iväg blir det intressant det här !
 
Dels vill hon inte åka med även om hon "fick/kunde" dels får vi inte med oss nära nog så mycket prylar som 2st kräver i säg 10 dagar, jag vet inte ens hur jag ska få med mig prylar nog så jag klarar mig själv än =) R6an har en väldigt
Nej, två på en R6 är ju inte helt smidigt någon längre semestertur.
För vår del kör vi var sin hoj, och sidvagn är ett ord vi har svårt att uttala.:D
 

Lifvendahl

New member
MC Semester ensam

Visst skulle jag "få" om jag ville, självklart - knappast under jubelrop men dock.:rolleyes: Däremot vill jag inte, så dilemmat vore helt hypotetiskt här hemma. Jag älskar hojsemester, det gör hon också, och vi trivs så bra i varandras sällskap att vi har gift oss med varandra. Ett hektiskt vardagsliv med krävande jobb och stor familj ger inte mycket utrymme till två-tid under året i stort, så hojsemester tillsammans ger oss mycket på flera plan. :)
Avslappning och batteriladdning kräver inte att jag får mer egentid utan henne, snarare mer vuxentid med henne men utan alla andra vardagsmåsten.

Fint svar av dig Hallandsexpressen. Du har förstått vad hur man bygger upp ett bra äktenskap. Men har man små barn tillsammans är det svårt, o ibland omöjligt, att lämna båda dessa. Kanske är en kortare ensamtur en bra lösning.
 

Lifvendahl

New member
MC semester

Jag blir mer och mer sugen på att åka på mc semester nästa år "själv" och när jag sitter o planerar så får jag frågan hur många dagar jag ska vara borta och jag svarar runt 10-12 dagar.
Då får jag genast följdfrågan om andras fruar sambos flickvänner verkligen går med på att deras karlar/fruar åker iväg på den typen av semester själva!? Självklart svarar jag då jag menar frugan har varit på kanarieholmarna 2ggr utan mig !
Men det håller hon inte med om osv, frågan är därför om jag är helt ute o cyklar eller om hon faktiskt har rätt att ni män/damer inte heller får åka själva på semester från respektive? mvh


Hej Goffen!

Om inte jag minns fel åkte din fru på egen hand före ni hade barn. Nu vill du göra samma sak med skillnad att Ni nu har två små barn att sörja för. Säg till din fru att min fru definitivt inte skulle acceptera att jag åkte iväg på 10-12 dagar när mina barn var i den åldern. Jag är tveksam att hon skulle vilja detta ens idag trots att mina barn fyllt 12 o 14.

Goffe, fråga dig själv, skulle du vilja att din fru lämnade dig ensam med dina barn för att vara borta på MC tur i 10-12 dgr. Fråga dig också ifall det egna behovet eller familjens bör komma först. Vad tycker dina barn att pappa är borta såpass länge?

Satsa på en kortare tur 3-4 dgr. Kanske kan din fru acceptera och förstå detta. Spara den långa resan tills dina barn blivit större. DU är fortfarande ung och har framtiden framför dig.

Vänliga hälsningar

Sten
 

Goffen

New member
Sten det går inte att argumentera emot logiken i ditt inlägg.
Men det är väldigt många faktorer som spelar in i mitt beslut som kanske inte alla har nämnts här.
Bara det faktum att jag fick/kunde köpa en hoj just nu är en stor faktor där alla pusselbitar la sig rätt. Min far då som har en lägenhet i slovenien "maribor" men som är gammal och utan honom är ju inte resmålet aktuellt. Jag har räknat med att ha mc:n i 2år och det innebär ju nästa sommar med. Jag inser ju att jag kommer sakna barnen osv och dom mig. Många faktorer spelar in men det känns i hjärtat ändå att ska det bli av ska det bli av nu "läs nästa sommar"
 
Top