Fototråden

Mathias

Active member
Har precis skaffat mig en digatal systemkamera, Nikon D40 (precis som halva sveriges befolkning har jag hört). Är nybörjare på det här med att fota, så att säga, så vi får se om det blir några bra alster. Kör med autoinställning, blir lättast så ;)
 

Esquire

New member
Har precis skaffat mig en digatal systemkamera, Nikon D40 (precis som halva sveriges befolkning har jag hört). Är nybörjare på det här med att fota, så att säga, så vi får se om det blir några bra alster. Kör med autoinställning, blir lättast så ;)
Tänk på att fota mycket och se varje misslyckad bild som en möjlighet att lära sig av sina misstag. Börja pilla lite med de halvautomatiska eller manuella inställningarna lite granna så att du får känsla för vad olika bländare och slutartid kan göra för skillnad på bilderna.

Det är en sak som jag gillar med den digitala fototekniken jämfört med den gamla analoga: man ser resultatet direkt (behöver inte vänta tre veckor på att få hem bilderna från Lofoto) och en misslyckad bild kostar inte ett ruttet lingon. :D

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/ finns det en del nyttig info.
 

Katarina

Helt okej
Det blir inte så många tillfällen med fint väder numera, det regnar mest och är mulet. Det här är från när solen letade sig fram härom dagen så jag for till en brygga och ställde hojen där. Tyvärr fanns sopor till vänster så jag fick beskära bilden lite hårt, hade inte skadat med lite mer luft kring hojen så man fått med lite mer av den fina skärgården i bakgrunden. :)
Jag använde en Nikon D50 med vanlig 18-55 lins.

DSC_3135.JPG
 

Tina

New member
Jaaaa! Äntligen! Jag lyckades krympa en bild och få in den här till vänster. Avatartillverkning på högsta nivå. ;) Nu har jag gjort det två gånger och är nästan proffs. ;)
Tänkte lägga in några bilder med underbara färger men jag kanske måste krympa dom först? Esquire har ju skrivit något om max 800 pixlar och dessa bilders storlek anges som 1600 x 1200, antar att det är pixlar... :eek: I våras var jag nybörjare på hojen och nu är det dataanvändning jag är pinsamt ovan vid. Äsch, jag försöker!
Min dotter och hennes kompis i underbara färger, kombinationen av färger är verkligen lyckad och man ser ögonen, härligt, tänk om den hade skärpa också!
Jag ska läsa instruktionsboken igen, vill inte sabba fler såna här kanonlägen.
 

affe

New member
Tjena

Hej mycket snygga bilder, men nu var det längesen det var aktivitet i denna tråd. Nu när mc säsongen är över (för dom flesta av oss) så kan vi väll skapa liv i den igen. En bild på sista turen för i år
 

Mathias

Active member
Fotoryggsäck

Sitter här och gör en julklappsönskelista (jag har inte växt ifrån det, nej).

Har hittat två stycken som faller mig i smaken.
Den första är Case logic SLR & Computer Backpack(SKU-SLRC-4) 995:-
Och den andra är
Lowepro RYGGSÄCK ROVER COMPU AW 695:-

Vad jag har i utrustning i dag är en Nikon D40, objektiv 28-55 och 55-200, en liten blixt, samt att jag vill kunna ta med mig laptopen.

Har ni provat eller tittat och klämt på dem eller kanske äger en, kanske har ni något annat förslag? max 1000 pix.

Vad tror ni?


(för er som oxå sitter på sporthoj.se, där slänger jag upp samma meddelande)
 

Esquire

New member
Sitter här och gör en julklappsönskelista (jag har inte växt ifrån det, nej).

Har hittat två stycken som faller mig i smaken.
Den första är Case logic SLR & Computer Backpack(SKU-SLRC-4) 995:-
Och den andra är
Lowepro RYGGSÄCK ROVER COMPU AW 695:-

Vad jag har i utrustning i dag är en Nikon D40, objektiv 28-55 och 55-200, en liten blixt, samt att jag vill kunna ta med mig laptopen.

Har ni provat eller tittat och klämt på dem eller kanske äger en, kanske har ni något annat förslag? max 1000 pix.

Vad tror ni?
Ingen aning riktigt. Den enda åsikt jag har är att kvalitéten känns högre på den Lowepro kameraväska jag har till digitalkameran nu jämfört med den Case Logic jag hade till min föredetta videokamera (men båda var/är axelväskor).

Lowepron har följt med på 575mil hojsemester i tankväska, kan ibland vid fint väder följa med på hojen annars också och har varit med dagligen i bilen i ett års tid. Och det syns knappt på den att den är sliten. Färgen har blivit lite skavd på metalldelarna och så, men den är inte sliten på ett sätt som påverkar hållfasthet eller väderskydd.

Men kameraväska kan man leta i evigheter om man vill. :p

Mina tips är:
* Väskan ska vara väderskyddad och har en stoppning som tar upp stötar bra.
* Det är bra om det går att sätta fast t.ex. objektivväskor eller liknande på den (som Lowepros SlipLock-system).
* Om man på något enkelt vis kan fästa ett stativ på väska är det bra.
* Kläm och känn på väskor i din lokala fotobutik.
 

klabbarpan

New member
Det var många väldigt snygga bilder, det syns att du har känsla för foto.

Jan-Olov
Hej och tack för de orden.
Ser att du åker en XL 1000, om du ser en blå/svart dito som är aningen överrepresenterad bland mina bilder så beror det på att det är min hoj.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Hej och tack för de orden.
Ser att du åker en XL 1000, om du ser en blå/svart dito som är aningen överrepresenterad blan mina bilder så beror det på att det är min hoj.

Jag har fattat det. Jag är helt ny på Varaderon så det blir till att lära sig att hantera den. Jag köpte den nu i vinter på Mickes.

Jan-Olov
 

klabbarpan

New member
Jag har fattat det. Jag är helt ny på Varaderon så det blir till att lära sig att hantera den. Jag köpte den nu i vinter på Mickes.

Jan-Olov

Bra val av hoj, skulle vara intressant att höra ett utlåtande när du har vant dig vid den. Jag såg tidigare att du gick från en glidare till Varaderon.
 

jan-olovj

Active member
Bra val av hoj, skulle vara intressant att höra ett utlåtande när du har vant dig vid den. Jag såg tidigare att du gick från en glidare till Varaderon.

Det stämmer jag har liksom vuxit ifrån Dragstaren den är ganska snygg och trivsam men jag vill prova något annat. Det är ju på senare åren jag har börjat köra hoj och vill prova lite mer stilar medan jag kan. Tanken är även att ha möjlighet att köra på lite sämre vägar inte vara hänvisad endast till asfalt. Det går att köra på grus men det gäller att vara på helspän hela tiden och det är ganska tröttsamt i längden.

Jan-Olov
 
Top