fler steg

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC har för närvarande en dialog med Svemo om att skapa / ta fram en ny "licens typ" som kan vara bas för ett ytterligare steg i sporthojskurserna.
För att delta krävs såklart att man har gått sporthojskurserne steg 1-4.

Dette steg är tänkt som en "entry-level" för dom som vill ha ett smakprov på road-racing. Sannolikt betyder detta att det i princip blir tal om två nya steg, vartav det första blir ett licens kurs. Vi kollar om detta kan vara endast en teori-del - med ett kort praktisk moment på det efterföljande praktiske steg - som man kan gå igen och igen.

Viktigt att veta att man här kommer lämna vanlig trafikförsäkring, vilket är vettigt. Licensen kommer innehålla personförsäkring.

Vi vill gärna kunne erbjuda, utbildning som liggar över trafiksäkerhet för landsväg - och samtidigt ku dra fördel av försäkringsbolagen fortfarande ger full täckning på SMCs vanliga kurser för landsvägs åkare.

Vi tror oss att vi börjer få till en lösning som tillgodoser alla, samtidigt som Svemo är glada för att SMC kan "slussa" fler in i sporten.

En fråga är såklart oxå vart kommer California Superbike School (CSS) in i detta, och svaret är enkelt. CSS, är den mest vancerade utbildning i kurvteknik som SMC har. Dom kommande SMC/Svemo steg är såklart oxå avancerade, men kommer sannolikt inte att bli särskild instruktörs tät!

Vi förvänter att vi är framme under vårterminen 2009, innan vi konkret vett om vi får till detta.
 

J.Conrad

New member
SMC har för närvarande en dialog med Svemo .....massa text......

Vi förvänter att vi är framme under vårterminen 2009, innan vi konkret vett om vi får till detta.

Så med andra ord kommer att SMC att tillhandahålla kurser så att man kan plocka ut en B-licens?
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Så med andra ord kommer att SMC att tillhandahålla kurser så att man kan plocka ut en B-licens?

Inga kan svare ja eller nej på detta idag. Notera vänligen ordvalet i min text:

"SMC har för närvarande en dialog med Svemo om att skapa / ta fram en ny "licens typ" som kan vara bas för ett ytterligare steg i sporthojskurserna".
 

compier

New member
Som sagt va NY licens typ betyder inte B-licens (den är liksom inte ny):rolleyes:
Ja tror att vi ska ta det lite lungt och låta Dansken mf föra ev diskutioner mm
så kommer det nog lösa sig .
Det är mycket kul att intresset är så stort det tackar vi för.
Bollen är satt i rull och vi stoppar den inte för än vi nått våra mål (MC-VISIONEN) 0-döda/skadadde i trafiken.
 

J.Conrad

New member
Som sagt va NY licens typ betyder inte B-licens (den är liksom inte ny):rolleyes:
Ja tror att vi ska ta det lite lungt och låta Dansken mf föra ev diskutioner mm
så kommer det nog lösa sig .
Det är mycket kul att intresset är så stort det tackar vi för.
Bollen är satt i rull och vi stoppar den inte för än vi nått våra mål (MC-VISIONEN) 0-döda/skadadde i trafiken.


Mmmm, men då kanske det är lite ogenomtänkt att släppa infon innan saker och ting är klara. Inget illa ment, men en fjäder blir snabbt en höna...;)

Viktigt att veta att man här kommer lämna vanlig trafikförsäkring, vilket är vettigt. Licensen kommer innehålla personförsäkring.

Så en trafikförsäkring kommer att gälla under "licenskurs" ? Ja, ja..den som lever får se...
 
Last edited:

Avarage

New member
Mmmm, men då kanske det är lite ogenomtänkt att släppa infon innan saker och ting är klara. Inget illa ment, men en fjäder blir snabbt en höna...;)


Eller så är det ett sätt att hålla medlemmarna informerade på att man jobbar på någonting. Ofta börjar rykten spridas ändå och då är det ofta bättre att "stämma i bäcken" och tala om:

"Vi jobbar på att XXX men är inte klara än och beräknas ha något klart YYY!"

Detta ger då informationen ATT man jobbar! OCH med XXX och BERÄKNAR ha det klart YYY.

Nog måste detta vara bättre än ingen info. alls?

Mvh!
// Niklas
 

Hasse

New member
Bra med öppenhet

Det är ju toppen med information.
Tex för att veta vilken försäkring man skall välja så man inte låser fast sig på en helår i onödan.
Gäller ju inte alla direkt men även ett fåtal kan ju vara tacksamma.
Bra SMC, planer på utveckling är guld.

Hasse
 

Roberth

New member
Inga kan svare ja eller nej på detta idag. Notera vänligen ordvalet i min text:

"SMC har för närvarande en dialog med Svemo om att skapa / ta fram en ny "licens typ" som kan vara bas för ett ytterligare steg i sporthojskurserna".

Det är äntligen då som man får användning för "tävlingsmoment" i skadeanmälningsblanketten. Läs ironi.

Det kan väl ändå inte vara lämpligt att på något sätt sträva åt det hållet?!

Roberth
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det är äntligen då som man får användning för "tävlingsmoment" i skadeanmälningsblanketten. Läs ironi.

Det kan väl ändå inte vara lämpligt att på något sätt sträva åt det hållet?!

Roberth

Jag ska svara ganska seriöst, även efter en lång dag på kontoret.

det är väldigt unikt att SMC idag har alla försäkringsbolags accept på att vi har fortbildningar på inhägnad tävlingsområde. Dvs på en SMC kurs, fungerar din försäkring som du åkte på landsväg. Det är allmänt känd att tar man på en bandag, med annan arrangör är det från flera bolag tydigt att man inte täcker.
Det är viktigt för SMC att vi på vore fortbildningar har försäkrings täckning.

Med 4 stegs utbildningen, ser vi att flera deltagare går steg 4 vid ett stort antalö tillfällen. Och med däcksvärmare, slicks, skåpbil och önske om att lägga snabba varvtider - kan nog dom flesta förstå att det inte längre är att betragte som trafiksäkerhets fortbildning.

Det är just trafiksäkerhets fortbildningen, och SMCs styrning av detta, som betyder att bolagen ställer upp på oss - vi har trafikförsäkring!

För att bevara ovanstående benefit, för "breda massan" - och fortfarande ku erbjuda vore medlem som tycker om att åka snabbt bana nästan varje helg - fick vi fundera på produkt utveckling.

För flera av vor flittiga steg 4 medlem, är steget till roadracing väldight stort. Och det är därför att vi värderar möjligheten att ge en "smaka på" möjlighet.
Detta kommer då (om vi får till det) bli att man tar en "Svemo Licens" - denne licens ger personskadeförsäkring. Hojen som sådan, har sålunda inga försäkringstäckning, exackt som andra bandags aktörers arrangement.

Så, man ska här skelna på den "vanliga motorcyklist" som är på ett mindra antal kursdagar och den som aktivt är igång nästan varje helg - och som kanske börjer se sin banåkning som idrott.

En fölg fråga som jag kan tänke mig! Om jag är flittig gäst på f.ex Rörken - är det då tänkt att jag ska klassas som "licens åkare"??
Nej, så är det inte absolut inte. Det är dom som går steg 4 en mängd gångar över en säsong, som kan fundera på den nya möjlighet (om det blir av!)
 

micke.r

New member
Med 4 stegs utbildningen, ser vi att flera deltagare går steg 4 vid ett stort antalö tillfällen. Och med däcksvärmare, slicks, skåpbil och önske om att lägga snabba varvtider - kan nog dom flesta förstå att det inte längre är att betragte som trafiksäkerhets fortbildning.

Egentligen inte - precis som du skrev så är steget från att gå steg 4 om igen till att köra race ganska stort !!

Det går också att köra steg 4 om och om igen mycket länge och fortfarande träna på olika saker som sammantaget ger en högre färdighet - vilket kan vara användbart i trafiken. Det handlar som vanligt om hur vi lägger upp kursen, dvs vilka övningar och i vilket tempo (70%)

Lite OT så tycker jag att det är synd att försäkringsbolagen backar. Fram tills i år gällde även Folksam's vagnskadeförsäkring vid bandagar. Till och med IF och Trygg-Hansa har ju backat på sin ursprungliga åsikt ang trafikförsäkringen

Det är tyvärr ett steg tillbaka, då bandagscirkusen - japp, det ser häftigare ut än en b-race eller Rokie-klass depå gjorde för 15 år sedan, med fullkittade hojar, bussar, däckskrängarmaskiner, svarven och fräsen bak i racebussen osv, men...

Nej, Folksam gör mig besviket och tar här ett steg tillbaka.

Bandagscirkusen har förmodligen också sparat många kostnader i sammhället som ex helikopterlyft från olycksplatsen, traumasjukvård, livslånga rehabiliteringar osv.. - då många helt slutat åka gata och istället turnerar runt på 30-40 talet bandagar OCH SMC kursdagar !!

Dessa kör förmodligen dessutom inte ens helförsäkrat utan trafikförsäkrat. Nej, förlorarna är de som är lite nybörjare i motionsbanåkarsegmentet och som tvekar om de ska våga prova på eller inte..

/ Micke
 

Roberth

New member
Detta kommer då (om vi får till det) bli att man tar en "Svemo Licens" - denne licens ger personskadeförsäkring. Hojen som sådan, har sålunda inga försäkringstäckning, exackt som andra bandags aktörers arrangement.

Den försäkringen är ju ganska liten. De flesta jag känner som har aktiv A eller B-licens har en förstärkt olycksfallsförsäkring på annat håll. Om jag förstår dig rätt så skall man inte kunna tävla med denna "Svemo Licens", eller träna på tex KMF:s Onsdagsträning?!
Vad är det tänkt att denna kurs skall innehålla i praktiken, och vad blir kostnaden?

Roberth
 

ezzo

New member
Den försäkringen är ju ganska liten. De flesta jag känner som har aktiv A eller B-licens har en förstärkt olycksfallsförsäkring på annat håll. Om jag förstår dig rätt så skall man inte kunna tävla med denna "Svemo Licens", eller träna på tex KMF:s Onsdagsträning?!
Vad är det tänkt att denna kurs skall innehålla i praktiken, och vad blir kostnaden?

Roberth

Tror du får lugna dig lite för att se vart den tänkta licensen hamnar. Diskuterar ju fortfarande..
För oss som kör en massa bandagar med vanlig mc-föräkring så är vi många som tar en förstärkt actionsportföräkring utöver.
Hur kurserna i steg 5 och 6 kommer se ut skissas det fortfarande på. Men det kommer vara kurser med inrikting på färdighet. Ett steg in mot roadracing.
 

Bengt Allevad

New member
Det är dom som går steg 4 en mängd gångar över en säsong, som kan fundera på den nya möjlighet (om det blir av!)


Vore toppen om detta kunde bli verklighet:)

För mig personligen räcker det med olycksfallsförsäkring och försäkring om jag orsakar annan person eller egendom skada.

Det viktiga för mig är att få köra hoj på bana och utveckla mig där, när nu vägkörning i mitt fall nära nog spelat ut sin roll.

Samtidigt tycker jag att det borde vara ett drömscenario för försäkringsbolagen, att få allt flera kunder som höll sig till banåkning i stället för till vägåkning.
Allt under förutsättning förstås, att försäkringsbolagen överhuvudtaget vill hålla på med mc-försäkring.

Med andra ord: Gäller försäkring på väg borde den också gälla på bana, när körningen på banan bedrivs under väl organiserade former och inte i tävlingsform.
Altså att köra för att ha roligt och utveckla sig, ungefär som man också kan göra på väg utan att det där kallas trafiksäkerhetsövning men försäkringen gäller.
Allt borde inte behöva vara trafiksäkerhetsövning för att försäkring skall gälla även om nöjet utövas på ett inhägnat tävlingsområde(dock inte tävling)


Stort tack till SMC, som försöker få till något utöver steg 4 för oss mediåkra banåkare, som inte kan komma någon vart i roadracing men ändå insett, att motorcykel kör man säkrast, roligast och miljövänligast på en bana.
 
Last edited:

Denny

New member
hoppas

Låter super bra för hadde tänkt lägga ner smc körningarna för min del.
Men blir de fler steg så kommer jag så nu håller jag tummen ...
 

micke.r

New member
slutlig utvärdering

Låter super bra för hadde tänkt lägga ner smc körningarna för min del.
Men blir de fler steg så kommer jag så nu håller jag tummen ...

Nyfiken fråga..

Hur många steg har du gått? Har du gått samma steg flera gånger och kanske även på olika platser ?

Vilken är huvudanledningen till att du hade tänkt "sluta" köra SMC kurser ?

/ Micke

(SMC Väst/sporthojskurser)
 

Denny

New member
Nyfiken fråga..

Hur många steg har du gått? Har du gått samma steg flera gånger och kanske även på olika platser ?

Vilken är huvudanledningen till att du hade tänkt "sluta" köra SMC kurser ?

/ Micke

(SMC Väst/sporthojskurser)

Jag har gått 4steg.steg4 flera ggr men bara på g.åsen och sviesta.
dom e närmast för mej.
Jag känner att kanske börja tävla lite vore skoj å behöver då åka lite bana.
Där alla andra håller ett högre tempo och är mer vana vid den sortens åkning.
och jag måste välja bort smc körningarna även om dom e bra pga ekonomi å pröva vingarna själv å se om de jag lärt mej på kuserna även håller när d går lite fortare..
mvh Denny
 

Roberth

New member
Tror du får lugna dig lite för att se vart den tänkta licensen hamnar. Diskuterar ju fortfarande..
För oss som kör en massa bandagar med vanlig mc-föräkring så är vi många som tar en förstärkt actionsportföräkring utöver.
Hur kurserna i steg 5 och 6 kommer se ut skissas det fortfarande på. Men det kommer vara kurser med inrikting på färdighet. Ett steg in mot roadracing.

"Lugna mig lite"?! Jag väntar fortfarande på svar på vad "Svemo licensen" är tänkt att vara. Är den en B-licenskurs? Personförsäkring för steg 6?
Om det inte går att lösa ut B-licens med "steg 5"(som skulle vara teori) är den inte vatten värd. Hellre då att man erbjuda en personförsäkring till färdighetskurserna som gäller enskild kursdag, om man nu inte med Svemo kan få till en riktig B-licenskurs.

Roberth
 

ezzo

New member
"Lugna mig lite"?! Jag väntar fortfarande på svar på vad "Svemo licensen" är tänkt att vara. Är den en B-licenskurs? Personförsäkring för steg 6?
Om det inte går att lösa ut B-licens med "steg 5"(som skulle vara teori) är den inte vatten värd. Hellre då att man erbjuda en personförsäkring till färdighetskurserna som gäller enskild kursdag, om man nu inte med Svemo kan få till en riktig B-licenskurs.

Roberth
Roberth... det är inte ens december ännu. Steg 5 o 6 är ännu på ritbordet.
SMC och SVEMO jobbar på det.
Jag lovar att du kommer få besked när det är klart.
Säger man något nu över vad det är som gäller så målar man in sig i ett hörn och det slutar med att folk kommer säga att man lovat saker man inte kunnat hålla.
Lugna dig tills det är klart så lovar jag att du kommer få ett svar grundat på fakta istället för spekulationer.

Ibland kan det vara bra att sakta in och hämta andan... ;)
 
Top