Det är äntligen då som man får användning för "tävlingsmoment" i skadeanmälningsblanketten. Läs ironi.
Det kan väl ändå inte vara lämpligt att på något sätt sträva åt det hållet?!
Roberth
Jag ska svara ganska seriöst, även efter en lång dag på kontoret.
det är väldigt unikt att SMC idag har alla försäkringsbolags accept på att vi har fortbildningar på inhägnad tävlingsområde. Dvs på en SMC kurs, fungerar din försäkring som du åkte på landsväg. Det är allmänt känd att tar man på en bandag, med annan arrangör är det från flera bolag tydigt att man inte täcker.
Det är viktigt för SMC att vi på vore fortbildningar har försäkrings täckning.
Med 4 stegs utbildningen, ser vi att flera deltagare går steg 4 vid ett stort antalö tillfällen. Och med däcksvärmare, slicks, skåpbil och önske om att lägga snabba varvtider - kan nog dom flesta förstå att det inte längre är att betragte som trafiksäkerhets fortbildning.
Det är just trafiksäkerhets fortbildningen, och SMCs styrning av detta, som betyder att bolagen ställer upp på oss - vi har trafikförsäkring!
För att bevara ovanstående benefit, för "breda massan" - och fortfarande ku erbjuda vore medlem som tycker om att åka snabbt bana nästan varje helg - fick vi fundera på produkt utveckling.
För flera av vor flittiga steg 4 medlem, är steget till roadracing väldight stort. Och det är därför att vi värderar möjligheten att ge en "smaka på" möjlighet.
Detta kommer då (om vi får till det) bli att man tar en "Svemo Licens" - denne licens ger personskadeförsäkring. Hojen som sådan, har sålunda inga försäkringstäckning, exackt som andra bandags aktörers arrangement.
Så, man ska här skelna på den "vanliga motorcyklist" som är på ett mindra antal kursdagar och den som aktivt är igång nästan varje helg - och som kanske börjer se sin banåkning som idrott.
En fölg fråga som jag kan tänke mig! Om jag är flittig gäst på f.ex Rörken - är det då tänkt att jag ska klassas som "licens åkare"??
Nej, så är det inte absolut inte. Det är dom som går steg 4 en mängd gångar över en säsong, som kan fundera på den nya möjlighet (om det blir av!)