Fler än en hoj?

SuperRetard

New member
Ståldörr är nog bra om det finns sprintar som går in i karmen....men skärbrännare funkar bra i stål , sämre i rostfritt/syrafast o inte alls i trä o betong...motorsåg bra i trä men inte alls i stål o betång o det finns bamse stora bultsaxar o batteridrivna vinkelslipar. Kan nog vara bra med dörrar som kombinerar olika material och så var det låset...

Larm, blodhund i garaget, o sist men inte minst pålitliga grannar/släktingar som hjälper till att "hålla ett öga" samt att själv vara hemma.

Dålda tramp minor fungerar nog även mot erfarna tjuvar...men tyvärr även mot vänners besök o grannens katt...

Anders.J

Hahaha, true..

Goda grannar kan jag tyvärr verkligen inte sätta på den listan (garaget ligger lite på "fel sida spåret").

Däremot är det kort för att komma in i (stora) garaget öht, videoövervakat, rond-väktare nattetid och även om nån skulle få upp dörren så är det bökigt att få ut hojarna normalt, med div. lås på dem måste nog alla upp för att få ut dem ur dörren och då börjar det hela ta tid.

Dock lyckades jag tappa nyckeln (förmodligen) i garaget i fjol. Då var jag inställd på att sova på en stol med yxan i handen, men lyckades få tag i en jour-låssmed. 3600 fattigare för ett bytt lås kl. 23 en söndagkväll fick jag också sova.

Innan jag fick det garage vi har nu hade jag hojen hos svärfar. Kalas med bra (välutrustat som en mindre Swedol-butik) garage, men drygt med 2 mil åka för att komma åt hojen. Behöver jag säga att jag längtar efter examen och jobb så man kan tjacka kåk med eget garage?!

Chopperbyggarn

New member
Hahaha, true..
även om nån skulle få upp dörren så är det bökigt att få ut hojarna normalt, med div. lås på dem måste nog alla upp för att få ut dem ur dörren och då börjar det hela ta tid.
QUOTE]

Här har vi Moment §22 i många garage...om det uppstår en häfig brand så gäller det att få ut hojarna blixt snabbt...att då fippla med lås... nycklana på annan plats i huset kommer man inte åt pga branden !!

Pest eller Kolera:confused: Tjuvar eller Brand:confused:

Anders.J

SuperRetard

New member
Här har vi Moment §22 i många garage...om det uppstår en häfig brand så gäller det att få ut hojarna blixt snabbt...att då fippla med lås... nycklana på annan plats i huset kommer man inte åt pga branden !!

Pest eller Kolera:confused: Tjuvar eller Brand:confused:

Anders.J

Är jag där är det ju upplåst, är jag det inte bor jag 5 km bort så då brinner det nog klart har jag en känsla av.

Annars är brandsläckare en bra grej, DET har jag.

kodde

New member
Agile> Nej jag har dryga 5 minuter promenad till där jag parkerar hojen. Ett öppet underjordiskt garage med metallburar som är tänkta för motorcyklar längs med en av väggarna . Del en bur med en vän. Känns en bit bättre än att ställa på gatan. Men någon klåfingrig jävel hade sågat/klippt upp det ganska grova stålgallert. Stal min Arai-hjälm och handtag+spelet på vännens KTM.

Har funderat en del på möjligheten att ha en andra hoj men utan bättre alternativ än att ställa den ute på gatan i centrala Malmö så skiter jag i det. Får väl annars bli senare i livet när man har ett eget garaget.

Hampe

Skriver massor!
Någon mer som vill dela med sig om tankar kring att äga flera motorcyklar?

Hampe
Detta inlägg var en del i projektet "lyfta från botten för att sätta sprutt på forumet"

Bansaie

New member
Någon mer som vill dela med sig om tankar kring att äga flera motorcyklar?
Värst vad du lyfter trådar Hampe ;)

Jorå jag har haft 2 ett tag. En sporttourer och en enkel enduro men numera har jag bara en Street fighter.
Skulle inte vara så dumt att ha 2 hojar igen varav den ena kunde användas även på grusvägar.

Moje_VS1400

Member
Fler än en (1) hoj kan ge många fler intressanta och skojiga vägar i närområdet, beror på hur du väljer ...
Jag har en intruder1400, dvs en krompråm som ger mig en uppsättning trevliga asfaltvägar.
Dessutom en DR 800 som gör att det dyker upp många mil grus- och skogsvägar runt hörnet -ökar definitivt urvalet när det gäller mc-turer :D

TMax500

Member
Alla goda ting är tre. Har en sporttouring, en caféracer och en pendlarscooter.

Varför tre? De är bra på olika sätt. Caféhojen för skojiga turer på skojiga vägar. Sporttourern för samma sak. Fast längre turer och kanske lite högre snittfart. Scootern för närresor i stan. I jobbet, till möten. Eller till Posten, Systemet, bageriet, eller annat. Ersätter bil till stor del. Sedan är det kul att köra scooter, vilket inte skall glömmas bort.

Hade varit mumma att även ha en skogshoj ("semi-enduro"), kanske en äldre äventyshoj (Africa Twin, Super Ténéré, BMW R80 GS, eller tidig Tiger?), en gammal fin Guzzi Le Mans, en Lambretta, kanske en plastraket till (en gammel-Gixxer? 750!), Yamahas nya Bolt, en Street Triple, en Moto Guzzi Bellagio, en BMW R90S i originalskick, en ny Norton, Kawasakis nya 300-scooter.

Och några till. Just det, glömde att jag även gillar Honda VFR 1200. Snygg!!

EDIT: Och en Ducati monster, förstås. Och en 916... :)

Last edited:
Min KTM RC8 är ombyggd till tävlingsmaskin så då måste jag ju ha min KTM Superduke att köra gata med!

gundj

New member
Om det nu är VM i trådlyft så är det väl bäst att uppdatera sitt inlägg.
GammelHyndan är borta, sonens DR har flyttat hem till honom men en NTV har flyttat in istället, som pendlarhoj och blivande skol-mc.
Men Ducatin flyttar aldrig. Möjligen kan hon få sällskap av någon trevlig släkting framöver.

Katarina

Helt okej
Borde få medalj för trådlyft idag… :victorious:

Jag har skaffat en till mc till garaget: en BMW R1200 GS/A -17.
Tänkt för längre resor, med packväskor så man får med sig sakerna. :)