Fler än en hoj?

Motormannen

New member
Tänkte ställa frågan hur många av er som har fler än en hoj? Vilket är skälet till att just du har fler och vad har du? Är den extra kostnaden rimlig och kanske försumbar i proportion till den hobby vi alla brinner för?

Själv har jag ställt mig frågan till att ha en lite dyrare touring för semesterresor och långturer med mycket packning och eventuellt resesällskap bakom mig och en något billigare custom för korta och medelkorta turer till stan för en mjukglass i solskenet eller ner på byn för att handla mjölk, finåka på helt enkelt.
 

SuperRetard

New member
Har 2, men egentligen inte då fröken "har" den ena (fast jag har fri nyttjanderätt och serviceansvar).

I en avlägsen framtid när jag har en riktig lön och inte lever på CSN och sparkapital däremot så kommer det nog finnas lite att välja på i garaget. De stora kostnaderna som jag ser det är de fasta bitarna i garage, verktyg, kompressorer, däcksvärmare och alla andra tusen saker man "måste ha". En extra hoj kostar inte mkt mer än driften och värdeminskningen.

Driften blir ju då faktiskt lägre om man använder "rätt hoj till rätt sak" istället för att åka längre lördagstur på en hoj som tuggar i sig däck som en ostmacka eller vill ha service var 15e meter.

Värdeminskningen blir inte så farlig om man köper sånt som är ett par år och har gått 300+ mil.

----------------------------
Önskegaraget:

Racehojen

Enduro (träning och förlängd säsong)

Äventyrshoj, typ GS1200R eller liknande. Bekväm för långturer, men kan busas med om andan faller in, går fortfarande att steka R1or med och funkar på de där småvägarna vanliga hojar får hicka av.

Om pengarna räcker...
*Street Fighter av nån modell. SuperDuke, Ducce Street Fighter eller vad som nu är coolt när det är dags. Fördelen där är att jag kan "förtäcka" det med att den hojen är tjejens så slipper jag ha så många hojar på mitt samvete :D
 

Marie

Banned
Jag har tre.

En står avställd sedan många år. Jag växte helt enkelt ifrån den på ett par månader. Eländet hade dels 1800-talskonstruktionen kedjedrift (bara det ett gott skäl att skrota fanstyget). För att göra situationen ännu värre så var den svag och utan ordentligt vridmoment under 1500 rpm, och spiken i kistan var att den hade sex växlar. Alldeles för många - bara till besvär hela tiden. De andra hojarna jag har är femväxlade, och även det är allt för mycket. Jag hatar att växla, så jag brukar växla två steg i taget både upp och ned. Tre växlar är nämligen vad jag tycker är lagom och fullt tillräckligt.
Sen visade den sig i stort sett osäljbar för rimliga pengar, så den fick bli reservdelsdonator och resterna står ännu i vedboden och skräpar.

I övrigt har jag två hojar i trafik. Den ena - Yamahan får gå vintertid när det är snö, is, salt och elände på vägarna - och den ser ut därefter. Sen har jag finhojen/sommarhojen som är en BMW.
 

Zopilote

New member
Hemma står det i princip alltid minst två hojar i garaget, trots att det bara är jag som har A-kort i familjen... Tidigare, när jag körde landsvägshoj, behövde det kompletteras med en offroadhoj. Nu, när jag har en hoj som även funkar bra på grus, så står det istället en liten ER-5 för sambons övningskörning... Funderar även på att komplettera med en liten lätt offroad för dom körningarna när Tigern är för stor och klumpig.
 

gluffis

Regnmakare
Jag har tre för tillfället. Kawan som körs på SMC kurser, En husaberg i normaltillstånd ( nedplockad ) och en 125 scooter som det åks till jobbet med. Dock kommer nog det säljas av minst en inom en snart framtid...
 

gundj

New member
Jadå, det står 3 i garaget, en gammal ratbike-Honda, en Ducce och sonens DR800 som jag har vårdnaden om så länge.
Så fort DR,en flyttar ut blir det plats för en offroad/onroad/touring/lekhoj.
 

Bob Sweden

New member
Många hojar blir det...

Honda XLR125 (-94?), köpt i kartonger för 4000:-, har hittills rullat 300 mil i år.
"Jippohoj" som jag nog inte kommer göra mig av med på ett tag, nästa år blir det nog Krystallrallyt igen.
Klent = kul ;-)

Kawasaki KLX650 (-93), köpt i kartonger för 4000:-, nu med nyrenoverad topp men med oljetörst utöver det vanliga... :mad:
Måste fixas, ska snart till Finland och leka en vecka på grusväg.
Kommer efter det få leva kvar som "vinter och lek" hoj.

Suzuki GS1000 (-80?), 7000:-
Ett underbart tidsdokument med sin gigantiska Rickman-kåpa och packfickor med stora svart-vita "Spola Kröken" dekaler.
Oljetörst även på den cykeln, ville ha 6,5 liter på 200 mil utan att läcka en droppe... :lemon:
Står nu sedan ett par år med en Yanmar 26 hästars dieselmotor planterad mellan ramrören och väntar på ett infall av uppfinnarlust för att lösa kombinationen längdsmonterad dieselmotor + växellåda + kardandrift. :victorious:


Efter att ha avverkat minst 8 cyklar sedan 2008 insåg även jag att det var dags för något modernare.
En V-strom 650 är numera finhoj för gatbruk och den har rullat ungefär 500 mil hittills i år.
Jisses vilken skillnad, kunna köra 250 mil utan att behöva fundera på om det startar, utan att efterdra en enda skruv.
Helt ospännande med andra ord. :)


Varför så många cyklar?

För att det är kul att skruva!
För att en typ av hoj inte räcker!
För att det finns så många kul begagnade hojar där ute som inte kostar nästan något alls!

/B
 

Mirre

New member
/klipp/ Funderar även på att komplettera med en liten lätt offroad för dom körningarna när Tigern är för stor och klumpig.
Hehe, du ska inte köpa tillbaka TMS:en då...? :wink:
http://www.blocket.se/stockholm/TMS_Supermotard_200_med_crossdack_40145523.htm?ma=1
:)

Har för närvarande två hojar - denna ovan som använts till att testa ett infall, och så "vardagshojen" som det har blivit väldigt mycket skruvande med. Det i sin tur har väckt dock intresset för att meka och det är lite lockande att köpa en 80-talshoj och bygga om till "nåt kul"... Med Bilsport&MC:s "flerförsäkring" är försäkringskostnaden klart överkomlig och nån värdeminskning är det ju inte tal på gamla hojar. Kvar blir "bara" kostnaden för delar och sånt.
 
Last edited:

Bansaie

New member
Hade 2 ett tag. En landsvägsmaskin för bl.a. jobbpendling och nöjesturer på asfalt och en grusbuse för grusvägsnöje och lättare enduro. Numera har jag bara en landsvägsmaskin kvar då tiden just nu inte räcker till för både och.
Eftersom landsvägshojen delvis även är nyttofordon så fick den rena nöjesmaskinen stryka på foten.
 

enhjuling

New member
Det är klart man måste ha flera hojar.
Banhoj passar bäst på bana så den använder man helst inte på vägen.
På vägen har man en hoj man kan skjutsa bekvämt på och även få med sig lite packning på semesterresan.
Sen om inte ekonomin, utrymme i garage och tidstillgång bromsade så skulle åtminstone jag vilja ha en offroadhoj för skogsutflykterna.
/Stefan
 

Strikemaster

New member
Har två, en GSX 1400 -05 och en VZ 800 Intruder -09. Customen köptes i mening att sambon skulle övningsköra på men hon har inte skaffat körkortstillståndet ännu så det blir jag som tar nån tur på den ibland. Sammanlagt har de snart rullat 1000 mil varav snart 80 på customen.
 

peakupnorth

New member
Jag har en Suzuki GSX 1250 FA och en NV-36, 1953, 250cc, 4 vx drömmer om en banhoj.... :star:Radical Ducati 848 :tomte:
 

kodde

New member
Fråga till er som då har svarat att ni har flera hojar. Har ni tillgång till eget garage? Hur gör ni annars?

Själv bor jag i lägenhet och har lekt med tanken, men det är svårt nog som det är att ordna en ordentlig plats till den hojen jag redan har.
 

SSDD

New member
Well
Många hojjar Jo..
Eftersom man aldrig sålt dem...
så det finns en Rickman kawa , En yamaha RD350 , Ducati SR4 , HD Sportster, FZR1000 , Och nu även en Laverda 1200 ..
Och ja man åker med dom enligt sinnestämmning ,,
BTW är det inte nånstans man kan "köpa" en skylt med Försäkring på olika antal fordon, man flyttar skylten till det man kör, Man kör ju sällan 2 fordon på samma gång.. ( kanske går om man e Schizo :)

Sen var det frågan Om garage , Varför ska man inte ha ett garage?!?!? Garage med sovalkov vore grejen ,Vaddå Dusch ,Har du inte hört talas om högtryck?
 

Katarina

Helt okej
Oh ja, har flera stycken hojar för olika ändamål. I lördags sålde jag min CB750 Four -73:a, den stod mest sista tiden och samlade damm. I år känns det som ett Husqvarna-år så den lär jag bo på i sommar. Och över kommande vinter om det inte är slaskväder.
 

SuperRetard

New member
Fråga till er som då har svarat att ni har flera hojar. Har ni tillgång till eget garage? Hur gör ni annars?

Själv bor jag i lägenhet och har lekt med tanken, men det är svårt nog som det är att ordna en ordentlig plats till den hojen jag redan har.


Bor du i lgh utan garage, med rätt ny och fräsch hoj, i MALMÖ???? :eek:

Är det inte det att be om problem?

Jag hade hojen på gatan en period när jag för några veckor var utan garage i Sthlm, det kostade en 3 månader gammal KTM (garage hade varit mkt billigare).

Nu bor jag i Norrköping, hyr ett fd. soprum (ja, jag vet) som är klockrent. Finns ett antal i det garaget (stort parkeringsgarage, och soprummen får ju inte användas länge så de är plombade) och det är hojar i alla.

Har 10 kvm, betong och tjock ståldörr, garderob, kyl/frys, micro, arbetsbänk, hyllsystem, golvbrunn osv.. Ska bygga nåt större hyllsystem med plats alla däck och hjul (2 hoj varav den ena har massor med delar, kåpor, däck osv + kompressor, verktyg, soppa-/oljedunkar mm så är det rätt trångt) och bättre hyllsystem för resten.

Ovan för 318:- / mån.

Har hojen hemma vid lägenheten ibland om det är nåt speciellt. Senaste dagarna har jag åkt hoj till plugget för vi har suttit med en deadline så vi har varit kvar efter att sista tåget går t.ex. Då står den på innergården eller i cykelförrådet i källaren. Skulle dock aldrig våga ha den stående ute jämt. Det är bara en tidsfråga innan nån "lär sig" att den finns där, och sen gör den inte det längre.

Stalltipset är alltså; leta garage innan du inte har nåt att ställa i det.
 

stanic

New member
Självklart ska det vara två hojar =)

Har en SP-1 för finåka en solig dag och en XR650R med dubbla uppsättningar hjul, motard/enduro... lyxigt jag vet men oxå ganska underbart...
 

Chopperbyggarn

New member
För mig är mina hojar en viktig del av min personliga historia. Ju längre jag har ägt o ju mer fantastiska minnen jag har ihop med hojen plus att jag själv har byggt eller skruvat ihop den gör att jag omöjligt kan sälja hojen eller göra större ombyggnader av den...inte ens lacka om efter många år då varenda repa i lacken o andra skavanker har en historia!

Vad gör man då om man blir sugen på en annorlunda hoj:confused:

Jo jag sätter igång och bygger en till....sen blir det tids nog ytterligare en personlig historia med den hojen...och så där rullar det på i takt med tid o lust att konstruera/köra en ny hoj.:tummenupp

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Har 10 kvm, betong och tjock ståldörr .

Ståldörr är nog bra om det finns sprintar som går in i karmen....men skärbrännare funkar bra i stål , sämre i rostfritt/syrafast o inte alls i trä o betong...motorsåg bra i trä men inte alls i stål o betång o det finns bamse stora bultsaxar o batteridrivna vinkelslipar. Kan nog vara bra med dörrar som kombinerar olika material och så var det låset...

Larm, blodhund i garaget, o sist men inte minst pålitliga grannar/släktingar som hjälper till att "hålla ett öga" samt att själv vara hemma.

Dålda tramp minor fungerar nog även mot erfarna tjuvar...men tyvärr även mot vänners besök o grannens katt...

Anders.J
 
Top