fattat rätt??? eller har lagen ändrats???

enhjuling

New member
Statistiskt överrepresenterade är inte detsamma som att vara i majoritet eller större till antalet. Det ska vägas mot hur många förare som är 55år eller äldre samt hur många mil dessa kör jämfört med övriga åldersgrupper. Även olyckstypen kan ju vara intressant att kika på om den skiljer (singelolyckor vs korsningsolyckor t.ex.).

Jag tittade också på åldersfördelningen bland ägare av mc i trafik och det tyckte jag visade att denna åldersgrupp har fler mc än resten. Hur många mil de kör vet jag inte men vi får väl söka lite till Har du nån länk till statistik som styrker ditt påstående så kan du kanske lägga upp den här.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
nej, förarna som fick A-körkortet på köpet är INTE överrepresenterade. De utgör en femtedel av dem som dödats på MC 2009-2011, vilket motsvarar andelen 2004-2007. Hälften har tagit körkort, 25 % saknar körkort och 8 % okänt.
 

Hampe

Skriver massor!
nej, förarna som fick A-körkortet på köpet är INTE överrepresenterade. De utgör en femtedel av dem som dödats på MC 2009-2011, vilket motsvarar andelen 2004-2007. Hälften har tagit körkort, 25 % saknar körkort och 8 % okänt.

För att röra till det ytterligare, och för att ge e7Danne lite stöd så var den våldsamma slakten av MC-förare i början av -80 talet ett resultat av just frikortarna som då var typ 30-40 år och helt illgröna på hoj när dom plötsligt började tjäna pengar/skilde sig/skulle vara balla. Dessa 40 och 50-talister med automatiskt A på bilkörkortet var under en period groteskt överrepresenterade i olycksstatistiken jämfört med oss som utbildat oss på MC och precis denna gruppen med dödsryttare var något som SMC riktade kampanjer mot för att få in i frivillig utbildning inom SMCs regi.

Dessa frikortare körde först ihjäl sig en masse, och sedan dog dom undan av helt legitima åldersskäl. Dom som fortfarande lever och kör hoj utan att behöva vara utbildad för det är minst 55 år idag. Av allt att döma är viljan att överleva starkare så dags i livet än önskan att verka ball. Trots bristen på utbildning.

Jag påstår att e7danne helt enkelt tagit intryck av SMCs massiva 80-tals indoktrinering, och det är ju inte fel...?
Att verkligheten sedan ändrar sig till det bättre för en gångs skull, det är ju inte fel det heller!
Jag träffar på åtskilliga som fortfarande tror likadant - att man dör direCkt man sätter sig på en hoj om man har ett A-man inte kört upp för.

Den enda SMC-initierade 80-talssanningen som fortfarande gäller är att "Killar med liten kuk kör 4-till-1" men det är ta mig tusan ingen som vill minnas!



Hampe



Hampe
 
Last edited:

enhjuling

New member
För att röra till det ytterligare, och för att ge e7Danne lite stöd så var den våldsamma slakten av MC-förare i början av -80 talet ett resultat av just frikortarna som då var typ 30-40 år och helt illgröna på hoj när dom plötsligt började tjäna pengar/skilde sig/skulle vara balla. Dessa 40 och 50-talister med automatiskt A på bilkörkortet var under en period groteskt överrepresenterade i olycksstatistiken jämfört med oss som utbildat oss på MC och precis denna gruppen med dödsryttare var något som SMC riktade kampanjer mot för att få in i frivillig utbildning inom SMCs regi.

Dessa frikortare körde först ihjäl sig en masse, och sedan dog dom undan av helt legitima åldersskäl. Dom som fortfarande lever och kör hoj utan att behöva vara utbildad för det är minst 55 år idag. Av allt att döma är viljan att överleva starkare så dags i livet än önskan att verka ball. Trots bristen på utbildning.

Jag påstår att e7danne helt enkelt tagit intryck av SMCs massiva 80-tals indoktrinering, och det är ju inte fel...?
Att verkligheten sedan ändrar sig till det bättre för en gångs skull, det är ju inte fel det heller!
Jag träffar på åtskilliga som fortfarande tror likadant - att man dör direCkt man sätter sig på en hoj om man har ett A-man inte kört upp för.

Den enda SMC-initierade 80-talssanningen som fortfarande gäller är att "Killar med liten kuk kör 4-till-1" men det är ta mig tusan ingen som vill minnas!



Hampe



Hampe

Det verkar ju helt rätt att "kort på köpet" i början på 80-talet var vanliga i olyckorna. De personerna var ju unga då och odödliga.
Inte var körkorts-utbildningen på 70-talet så särskilt avancerad heller att det innebar nån större skillnad mellan de som körde upp för mc-kort och de som väntade tills de fick det ihop med bilkortet. Det man lärde sig som var viktigt då var trafikregler och att man skulle lyda polisman tecken. Särskilt mycket körteknik var det inte. Uppkörningen var bara en liten sväng runt ett par gathörn.
Ska man skilja på de grupperna så kan man kanske visa att de som tog mc-kort var något mer motorintresserade och därför började köra lätt mc då de var 16år och den andra gruppen köpte en tung direkt utan att ha kört lätt först.
 

enhjuling

New member
För att citera en annan skribent: Varför göra det så märkvärdigt. Det är ju bara att stampa i ettan neråt och ge sig ut. Gärna på en lång,lång endagstur till södra Europa. Sen kan man ju efter den bedriften lätt kalla alla andra för lite enfaldiga som inte fattar hur lätt det egentligen är...

Slut på citat.

Vad menar du nu?
 

janric

New member
För att citera en annan skribent: Varför göra det så märkvärdigt. Det är ju bara att stampa i ettan neråt och ge sig ut. Gärna på en lång,lång endagstur till södra Europa. Sen kan man ju efter den bedriften lätt kalla alla andra för lite enfaldiga som inte fattar hur lätt det egentligen är...

Slut på citat.

"Stampa i ettan nedåt"? Det sägs att köra mc är som att cykla men har försökt "stampa i ettan" på min trampcykel. Misslyckande är ett ord som funkar där.

Kan jag köra mc då?
 

Bighoj

New member
Jag ser inga som helst skäl till en separat körkortsklass för motorcyklar. Kan man trafikreglerna, och kan hantera ett motorfordon - och det bör man kunna efter körkortsprovet för B - och dessutom någon gång cyklat trampcykel så kan man ju också köra motorcykel.
Det funkade ju ypperligt för oss gamlingar som fick A-behörigheten på köpet, så varför skulle det inte funka idag?
Är dagens ungdomar så mycket klantigare?
Det tror jag faktiskt inte.
Köra hoj kan nog dom flesta,men om man med köra hoj menar att man förstår hur en mc fungerar i olika utsatta lägen och hur en mc hanteras vad gäller kurvteknik,bromsning,köra med eller utan passagerare m.m så behövs nog mer kunskap snarare än att ta bort kunskap.
Kan ju berätta att alla äldre jag pratat med som fått sitt mc kort "gratis" tror att det är livsfarligt att bromsa med frambromsen,och hur rätt tycker du att detta är.Vet dom som gått omkull pga att dom bromsat med bakbromsen.Kan många exempel på grova fel motorcyklister gör just för att dom ej lärt sig rätt på körskola.
 

Diversion

New member
Köra hoj kan nog dom flesta,men om man med köra hoj menar att man förstår hur en mc fungerar i olika utsatta lägen och hur en mc hanteras vad gäller kurvteknik,bromsning,köra med eller utan passagerare m.m så behövs nog mer kunskap snarare än att ta bort kunskap.
Kan ju berätta att alla äldre jag pratat med som fått sitt mc kort "gratis" tror att det är livsfarligt att bromsa med frambromsen,och hur rätt tycker du att detta är.Vet dom som gått omkull pga att dom bromsat med bakbromsen.Kan många exempel på grova fel motorcyklister gör just för att dom ej lärt sig rätt på körskola.

Det där tror jag är en sanning med modifikation, de frikortare som överlevde ungdomen och fortsatte köra MC bör rimligtvis vara rutinerade nu. Jag åker hellre bil med en som saknar körkort men kört i 40 år än en gröngöling.
 

Hojkul!

New member
Det där tror jag är en sanning med modifikation, de frikortare som överlevde ungdomen och fortsatte köra MC bör rimligtvis vara rutinerade nu. Jag åker hellre bil med en som saknar körkort men kört i 40 år än en gröngöling.

Bighoj menar allra troligast de som fick MC-behörighet "på köpet" men inte kört hoj förrän de blivit "lite äldre".

Och återigen är det någon/några här som inte har förståelse för att alla människor inte fungerar på samma sätt... Bara för att just DU var så j---a duktig och lärde dig att köra MC på 30 minuter, betyder väl inte det att alla andra kan/kunde det?! Ta åt er - ni som känner er träffade.
 

jan-olovj

Active member
Jag fick kortet på köpet, hade aldrig kört en MC förr än jag var 51. Den första var en liten XV535 Virago. Den började jag lära mig på och tog det väldigt lugnt tills jag tränat upp mig, både när det gäller hantering och skälva körningen. Tre hojar senare och tio år lär jag mig fortfarande. Jag anser att använder man huvet och den trafikvana och förmågan att tänka framåt man har från bilkörningen så kommer man långt. Att gå på trafikskola och lära sig är jättebra men det får inte bli så komplicerat och kostsamt att ungdomarna i dag avstår från att skaffa MC då har det gått för långt.
 

Bighoj

New member
Bighoj menar allra troligast de som fick MC-behörighet "på köpet" men inte kört hoj förrän de blivit "lite äldre".

Och återigen är det någon/några här som inte har förståelse för att alla människor inte fungerar på samma sätt... Bara för att just DU var så j---a duktig och lärde dig att köra MC på 30 minuter, betyder väl inte det att alla andra kan/kunde det?! Ta åt er - ni som känner er träffade.
Ja,förlåt.Jag menar de som ej kört sen dom var unga och som sedan börjar då dom är mycket äldre.Har varit med i mc klubb där många gamla har börjat köra väldigt sent i livet och det kan jag lova alla,att den ena var mer livsfarlig än den andra.
Undantag finns alltid vad det än gäller.
Och visst,man klarar sig enormt långt genom att köra med huvudet och tänka framåt.Men OM man inte har en susning om hur man ska göra och hur en mc fungerar i olika situationer så hjälper det inte att man använder huvudet.
Det blir lite som att svara på en fråga man ej har en aning om,det fixar man inte hur mycket man än använder sitt huvud.
 
Last edited:

stagfock

New member
det står även att OM den har en förbränningsmotor så ska den har mer än 50cc.

troligen är det den luckan som idag gör att du kan köra el motorcykel på b-kort

Åter till ämnet...;)
I och för sig, men om den INTE har en förbränningsmotor och är konstruerad för >45km/h är det i alla fall en motorcykel. Så långt inget konstigt va? Och för motorcyklar oavsett motortyp är det effekt och effekt/vikt som avgör vilken A-behörighet som krävs. Sen kan det finnas undantag för trehjuling som tillåter B-kort, men det var inte själva frågeställningen. Själva motionen är gammal, lagen har uppdaterats sen dess. Så om jag ska drista mig till att svara på frågan så tror jag inte man får kör elmotorcykel på B-kort och på frågan om man fick det tidigare så är svaret: vet inte.

Kopierat från lagen.nu:
"Lätt motorcykel 1. En motorcykel på två eller fyra hjul
a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,
b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.
2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt. "

"Motorcykel 1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym som överstiger 50 kubikcentimeter.
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa utan last som är högst 400 kilogram eller 550 kilogram om fordonet är inrättat för godsbefordran, och vars maximala nettomotoreffekt inte överstiger 15 kilowatt, dock inte moped.
Vid beräkningen av en motorcykels massa skall i fråga om ett eldrivet fordon batterierna inte räknas in.
Motorcyklar delas in i lätta och tunga motorcyklar."


"Tung motorcykel En motorcykel vars motor har en slagvolym som överstiger 125 kubikcentimeter eller en nettoeffekt som överstiger 11 kilowatt."
 

mudder

Member
Vaddå "trollar igen"?

Det är väl för hundan inget hokus-pokus med att köra motorcykel?

Varför skall ni allesammans låtsas att det skulle vara någonting svårt?

Det är ju trots allt bara att kliva på, få reda på att ettan är nedåt och de andra växlarna uppåt, och köra iväg. Kan en kärring i femtioårsåldern som aldrig tidigare ens tittat åt en motorcykel, bara sätta sig på en, och börja köra så är det ju ingenting som är särskilt svårt.

Hade jag behövt någon utbildning så hade det inte ens föresvävat mig att ge mig på det.

Allt sammans handlar bara om att märkvärdifiera det här med motorcyklar, och SMC är en av de största tillskyndarna av denna märkvärdifiering. Förstår inte det....

Jag tog mitt bilkörkort i början av mars 1977 och missade alltså ett GRATIS MC-körkort med 3 månader, vilket jag till en början inte gillade. Men sommaren 2003 började jag övningsköra med motorcykel och upptäckte då att det var BRA att jag inte fick ett körkort på köpet. Jag höll på i timtal men att öva krypkörning, slalomkörning, undanmanövrar, garagevändningar och inbromsningar. Mina privata handledare gjorde inga övningar för "de hade ju redan körkort!!" Helt sjukt, varför inte öva trots att man har behörighet? Inbromsning från 70 km/tim klarade jag på 10,5 meter och då ville jag ju naturligtvis klara 10,3 meter osv. ....

Jag är i alla fall övertygad att om jag hade fått mitt körkort gratis, så hade jag ALDRIG övat så mycket som jag gjorde. Så därför hade jag antagligen varit mycket sämre på att manövrera en motorcykel.
 

janric

New member
Det tycks vara fler som tror på att övning ger färdighet än de som påstår sig ha medfödd färdighet att köra hoj.:)

Undras bland er som kollar detta forum hur inställningen är till årlig avrostning och fortbildning?

Kan det vara så att det man tränade in inför uppkörning för 30 år sedan fortfarande är färskvara? Eller krävs uppfräschning och inträning av nya färdigheter?

M.a.o.; är SMC School onödig verksamhet eller inte?

(92 av 10600 medlemmar i V. Götaland deltog vid SMC Västs avrostningskurser.) :(
 

enhjuling

New member
Det är ingen som helst tvekan om att övning ger färdighet.
Våra (SMCs) avrostningar och kurser är inte bara bra och nyttiga, de är ju roliga att vara med på också. :tummenupp
Däremot är de väl inte det enda sättet man kan skaffa sig färdighet på, man kan ju träna själv också även om det kanske inte är lika effektivt och roligt. Det viktiga är att man tränar och att man tänker på vad man håller på med. Tränar gör man ju även om man helt enkelt bara är ute och kör om man bara tänker lite på vad man gör egentligen.
När det gäller körkort man tagit för 40 år sen så kan man ju fundera över hur mycket nytta man har av det om man inte använt de kunskaperna på 30-35 år. Därför skulle det kanske finnas nåt krav på uppfrächning av körkortskunskaper om man funderar på att återuppta bil- eller mc-körning efter en lång tid. Hur detta skulle gå till vet jag inte men...
/Stefan
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, rubriken på tråden bär ju inte direkt på några kirurgambitioner så vi kan väl ta det som det kommer fram till det att någon rödflaggar oss för OT... :)


Det tycks vara fler som tror på att övning ger färdighet än de som påstår sig ha medfödd färdighet att köra hoj.:)

Undras bland er som kollar detta forum hur inställningen är till årlig avrostning och fortbildning?

Kan det vara så att det man tränade in inför uppkörning för 30 år sedan fortfarande är färskvara? Eller krävs uppfräschning och inträning av nya färdigheter?

M.a.o.; är SMC School onödig verksamhet eller inte?

(92 av 10600 medlemmar i V. Götaland deltog vid SMC Västs avrostningskurser.) :(


Usla siffror!
Tidigt 80-tal när detta med avrostning drogs igång var det typ 100 pers på varje plats det anordnades på.
På Torslanda körde vi två heldagar: lör + sönd för att hinna avverka alla som ville lattja med konor - problemet låg på nivån "hitta någon som kan visa". Ordet 'instruktör' låg en bit in i framtiden om man säger - långt ifrån alla som ledde övningarna var kanske lämpade för det, och ännu färre utbildade på det vi gjorde.

Men det var skoj, och jag är övertygad om att det var nyttigt!

Men, då hette det verkligen "avrostning"!
Det som kommunicerades var verkligen vikten av att komma igång med körningen igen efter uppehållet, inget annat.
Sedan såg vi tydligt att det även kom förare som önskade mer körgårdsövningar än vad dom fått i samband med uppkörningen, killar som hade påtagliga svårigheter med lågfartsmanövrar - men ville ta alla chanser att öva som bara fanns, samt tjejer som höll ögonen öppna efter andra tjejer att utbyta erfarenheter med och kanske finna stöd hos.


Undrar om namnbytet till "Grundkurs" var helt lyckat egentligen...?

SMC tror på vidareutbildning
SMC har arrangerat fortbildningar i över 30 år, något som visar att vi tror det är en bra metod för att öka motorcyklisternas trafiksäkerhet. Tidigare kallades kurserna avrostning, vilket syftade på att man skulle bli av med sin ringrost efter en vinter utan motorcykelåkning. Numera heter kurserna fortbildning för att visa att det handlar om vidareutbildning

Okay fine - jag fattar att man vill höja ambitionen, men om man därigenom skjuter över målet...?

Det ligger en språklig vurpa inbäddad här: en grundkurs är en grundkurs är en grundkurs. Hur kul är det att gå en grundkurs år efter år efter år? Även om innehållet varieras så tar det emot i det undermedvetna att anmäla sig till en "grundkurs" om man redan gjort en grundkurs tidigare. Speciellt om man lider av världsmästarsyndrom - är man redan fullärd så lockar kanske inte en "grundkurs" precis. Man kan ju redan allt...

En "avrostning" är däremot något som mycket tydligare behöver återupprepas efter varje längre uppehåll, och där ingen behöver riskera att få en fläck på sin skinande rustning genom att traggla "grundkurs" år efter år; trots att innehållet mycket väl kan vara samma.


Kanske skulle man börja arrangera "avrostningar" igen under sitt rätta namn och eventuellt se deltagarantalen stiga?
Skulle det vara på det viset så får man tillbaka en massa deltagare att sälja in glädjen i att utbilda sig vidare inom SMC-School.


Ämnet! Körkortsbehörighet för elmotorcyklar:

Som jag förstår det räcker det inte med bara A***** behörighet, det krävs även godkänd körning på halkbana innan man får texten "Villkor: El" i sitt körkort.
Detta för att man skall lära sig hantera sladdarna.



Hampe
 

Marie

Banned
M.a.o.; är SMC School onödig verksamhet eller inte?

(92 av 10600 medlemmar i V. Götaland deltog vid SMC Västs avrostningskurser.) :(


Där har du ju själv konstaterat svaret. En förkrossande majoritet (däribland jag) anser att det är enbart trams med allt det här med att gå kurser till höger och vänster. Varför hålla på och öva cirkuskonster? Jag kan förflytta mig och hojen mellan A och B. Det räcker fullständigt för mig och de flesta andra.

Handen på hjärtat, håller ni på och övar på bana för att jaga decimetrar i bromssträcka med era bilar också?
Håller ni på att träna undanmanöver på bana årligen med bilen också?
Samvetsfrågor..... :lemon:

Givetvis kan man alltid bli bättre och skickligare på allting med flitig övning, men när det man kan räcker för det man anser sig behöva, så är det tveksamt att investera tid och pengar i övning, som i princip alltid i SMCs fall ligger på veckoslut, då jag har svårast att ta mig tiden, och dessutom oftast på sommarhalvåret, då jag ändå aldrig befinner mig i Sverige.

Skulle jag hamna i en situation som jag inte reder upp, ja då går det sannolikt åt helsefyr, det är inte konstigare än så. Den konsekvensen inser jag och den är jag beredd att ta, annars skulle jag aldrig sätta mig på hojen (eller bakom ratten för den delen)
 

Hampe

Skriver massor!
Stop stoi stanna!

Den här tråden spårade ut tidigt - jag själv har förvisso bidragit till tramset, men den innehåller faktiskt ämnen till typ 3-4 stycken vettiga diskussioner i hövlig ton.

Starta gärna väl underbyggda trådar om dessa sidospår - med vettiga rubriker, utan råprovokationer och utan svar som angriper person istället för sak. Men sitt inte i becksvarta natten och skriv så tinningarna bultar! Resultatet blir aldrig så bra när man tittar på det i dagsljus som man tyckte då, mitt i ilskan.

Är det någon som tycker att själva ä m n e t: körkortskrav för el-MC är dåligt utrett i tråden så säg det.

I övrigt så anser jag att tråden är dödare än död, och när resten av Sverige nu vaknar till en ny dag så borde denna tråden få vila i frid och sakta sjunka ner i syrefattiga bottensedimentet på forumankdammen.

Men! Diskussion är inte förbjuden!
Den som anser att det finns bärkraft i något av sidospåren ser till att starta ny tråd i rätt forumdel, med vettig rubrik, genomtänkt resonemang och hövlig ton.

Hampe - hobbymoderator



Förklaring för nytillkomna som undrar WTF!?

En part älskar att provocera. Hyfsat bra på det, och lite rolig ibland.
Hon har sedan länge upptäckt att motorcyklister som tycker om att gå eller arrangera vidareutbildningar är sällsynt lätta att bjuda upp till dans. Så sker med ojämna mellanrum, och har tillräckligt lång tid förflutit sedan förra gången så är det alltid någon som hugger på betet. Standardformulär 1 A.


En annan part är less på detta. Det är det nog fler som är, men andra håller käft. ...och förmår skilja på sak och person.
Ledsen att jämställa er tjejer, men i just detta fallet hamnar ni i facket för standardformulär 1 A bägge två.


Sedan kanske det är så att Marie verkligen tycker det hon postar och att hon rent av har hittat något vi andra borde titta närmare på, men det skyms tyvärr av de ständiga provokationerna och onödiga one-liners.

Låt 2013 bli ett bra år även på forumet: bygg istället för att riva, skapa istället för att förstöra - kort sagt:
Kör mer hoj! Då slipper det bli så här.


H
 
Last edited:

gundj

New member
Så så, inte döda den här tråden nu.
Det drar ju ihop sig till lite forumfight, det behövs i mörka trista januari.
Låt Marie trolla, det är ju bara hon (i princip) som försöker få forumet i spinn nu när religions- och medlemskaps-trådarna dött.
 
Top