fattat rätt??? eller har lagen ändrats???

Marie

Banned
Det låter ju alldeles förträffligt!

Men jag tycker tvärtom mot motionsställaren att den rätten borde utvidgas till att omfatta samtliga motorcyklar i stället för att tas bort för elmotorcyklar.
 

stagfock

New member
Från länken står "...är en motorcykel ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, ..."

Vilken av A-behörigheterna som krävs beror på effekt och effekt/vikt.

Av länken att döma kan jag inte se att B-kort skulle räcka för att köra motorcykel.

Motionen småler jag åt, den hänger inte ihop. En 125:a gör väl mer än 100km/h, med samma effekt som i motionens inledning och en sån får man väl inte köra på B-kort heller?
 

Marie

Banned


Jag ser inga som helst skäl till en separat körkortsklass för motorcyklar. Kan man trafikreglerna, och kan hantera ett motorfordon - och det bör man kunna efter körkortsprovet för B - och dessutom någon gång cyklat trampcykel så kan man ju också köra motorcykel.
Det funkade ju ypperligt för oss gamlingar som fick A-behörigheten på köpet, så varför skulle det inte funka idag?
Är dagens ungdomar så mycket klantigare?
Det tror jag faktiskt inte.
 

janric

New member
Jag ser inga som helst skäl till en separat körkortsklass för motorcyklar. Kan man trafikreglerna, och kan hantera ett motorfordon - och det bör man kunna efter körkortsprovet för B - och dessutom någon gång cyklat trampcykel så kan man ju också köra motorcykel.
Det funkade ju ypperligt för oss gamlingar som fick A-behörigheten på köpet, så varför skulle det inte funka idag?
Är dagens ungdomar så mycket klantigare?
Det tror jag faktiskt inte.

Okej, fattar - vad du tycker alltså.
 

Marie

Banned
Vaddå "trollar igen"?

Det är väl för hundan inget hokus-pokus med att köra motorcykel?

Varför skall ni allesammans låtsas att det skulle vara någonting svårt?

Det är ju trots allt bara att kliva på, få reda på att ettan är nedåt och de andra växlarna uppåt, och köra iväg. Kan en kärring i femtioårsåldern som aldrig tidigare ens tittat åt en motorcykel, bara sätta sig på en, och börja köra så är det ju ingenting som är särskilt svårt.

Hade jag behövt någon utbildning så hade det inte ens föresvävat mig att ge mig på det.

Allt sammans handlar bara om att märkvärdifiera det här med motorcyklar, och SMC är en av de största tillskyndarna av denna märkvärdifiering. Förstår inte det....
 

påK-en

New member
Vaddå "trollar igen"?

Det är väl för hundan inget hokus-pokus med att köra motorcykel?

Varför skall ni allesammans låtsas att det skulle vara någonting svårt?

Det är ju trots allt bara att kliva på, få reda på att ettan är nedåt och de andra växlarna uppåt, och köra iväg. Kan en kärring i femtioårsåldern som aldrig tidigare ens tittat åt en motorcykel, bara sätta sig på en, och börja köra så är det ju ingenting som är särskilt svårt.

Hade jag behövt någon utbildning så hade det inte ens föresvävat mig att ge mig på det.

Allt sammans handlar bara om att märkvärdifiera det här med motorcyklar, och SMC är en av de största tillskyndarna av denna märkvärdifiering. Förstår inte det....

Håller med - och inte.

Gäller det att förflytta sig med mc - håller jag med.:)
Gäller det att förflytta sig på ett så säkert sätt som möjligt, speciellt om något oförutsett inträffar - håller jag inte med. :confused:
 

Q_Ball_Racing

New member
Från länken står "...är en motorcykel ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, ..."

Vilken av A-behörigheterna som krävs beror på effekt och effekt/vikt.

Av länken att döma kan jag inte se att B-kort skulle räcka för att köra motorcykel.

Motionen småler jag åt, den hänger inte ihop. En 125:a gör väl mer än 100km/h, med samma effekt som i motionens inledning och en sån får man väl inte köra på B-kort heller?

det står även att OM den har en förbränningsmotor så ska den har mer än 50cc.

troligen är det den luckan som idag gör att du kan köra el motorcykel på b-kort
 

Diversion

New member
Man tar körkortet senare eller inte alls, det är bortprioriterat för iPhones och resor. När vesporna kom till Sverige ledde det till att många som inte hade något motorintresse och inte skulle ha kunnat tänka sig att köra en vanlig moped köpte en. De satte sig alltså på ett fordon utan någon som helst rutin. Ja ett förarbevis behövdes men den kursen kan inte jämföras med oss som började tjuvköra vid 10-12 år. Vi fick en gradvis inskolning som förutom mängdträning ofta också ledde till större respekt för fordonet.

Dagens ungdomar är generellt sämre förare eftersom de inte tar kortet förrän efter 25 om någonsin.
 

påK-en

New member
................................ När vesporna kom till Sverige ledde det till att många som inte hade något motorintresse och inte skulle ha kunnat tänka sig att köra en vanlig moped köpte en....................

Notera att Vespa är ett varumärke och inte ett fordonsslag, att kalla alla scootrar för Vespa är som om man skulle kalla alla customhojjar för Harley. Dessutom var de flesta Vespor körkortspliktiga, jag har för mig att det dröjde långt fram i tiden innan dom kom som "mopeder".
 

Strikemaster

New member
Alltså Marie har en poäng där faktiskt när hon säger att gamlingar har ju fått A gratis och om hon har fel när hon säger att de kan köra MC borde ju dessa då tvingas skriva och köra upp för A. Men några här tycker ju automatiskt att Marie har fel i allt. Jag hittade inte ordet "finvädersäsongen" i SAOL så det vill jag inte förstå men märkvärdifiera vill jag förstå så då gör jag det. Jag skulle väl egentligen rapportera iaf ett inlägg i denna tråd men avstår det med detta inlägg istället. Någon admin borde ju kolla vilka personliga påhopp som görs och ta tag i det. Jag har sagt det i nån annan tråd att jag inte är överens med Marie i allt hon säger men man kan ju sansa sig lite i tonen mot de som inte är av samma åsikt som en själv.
 
Last edited:

e7danne

New member
Den generation som fick A "på köpet" är faktiskt överrepresenterade i olycksstatistiken. Man kan fråga sig vad det beror på.

En "motorcykel" förr i tiden var väl ungefär vad en scooter är idag. Inte en 200 hästars raket som gör 300km/h utan ansträngning.
 

Diversion

New member
Notera att Vespa är ett varumärke och inte ett fordonsslag, att kalla alla scootrar för Vespa är som om man skulle kalla alla customhojjar för Harley. Dessutom var de flesta Vespor körkortspliktiga, jag har för mig att det dröjde långt fram i tiden innan dom kom som "mopeder".

Det är riktigt, jag syftade naturligtvis på EU-mopederna, dock kvarstår mitt påstående.
 

enhjuling

New member
Den generation som fick A "på köpet" är faktiskt överrepresenterade i olycksstatistiken. Man kan fråga sig vad det beror på.

En "motorcykel" förr i tiden var väl ungefär vad en scooter är idag. Inte en 200 hästars raket som gör 300km/h utan ansträngning.

Är det verkligen så?
Jag kollade statistiken för 2011 och det var 9st av 46 dödade som var över 55år och därigenom kanske fick kortet på köpet.
Det vill jag inte kalla en överrepresentation.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2011/DÖDADE MOTORCYKLISTER 2011 (5).pdf
 

e7danne

New member
Statistiskt överrepresenterade är inte detsamma som att vara i majoritet eller större till antalet. Det ska vägas mot hur många förare som är 55år eller äldre samt hur många mil dessa kör jämfört med övriga åldersgrupper. Även olyckstypen kan ju vara intressant att kika på om den skiljer (singelolyckor vs korsningsolyckor t.ex.).
 
Top