Ska MC-Folket verkligen ägna sig åt MC-tester?
Särskilt undrande är jag då det oftast är tester av precis de modeller som i stort sett samtidigt testas av alla
kommersiella tidningarna inom och utom rikets gränser.
Jag har tidigare argumenterat för att ska något testas så ska det vara modeller som andra tidningar bortser från.
Prisvärda instegshojar, bra begagnade som passar in i körkortsutbildningens krav osv osv.
Vad jag gillar är beskrivningar av bra resmål, MC-aktiviteter och annat som de kommersiella krafterna utelämnar.
Precis som du skriver så skulle det vara betydligt fler tester av begagnade hojar av alla kategorier. De som köper en Bagger har med största säkerhet åkt hoj några år och är väldigt övertygade om vad de ska ha för hoj. Vilken av Honda, Victory eller Harley som är bäst är intressant för ett väldigt fåtal. De som väljer Honda, skulle aldrig för sitt liv ens till på någon av amerikanerna. Victorys målgrupp är de som tidigare åkt på en stor japansk customhoj, de kommer att plocka väldigt få kunder från Harley, den som trots allt gör det riskerar att bli utesluten i församlingen.
Om det säljs 7000 nya hojar i Sverige på ett år är jag övertygad om att det görs affär på minst fem gånger så många begagnade. Det är dessutom väldigt sällsynt att någon som aldrig kört hoj tidigare går och köper en ny.
Det behövs som du noterar betydligt fler tester och tips om begagnade hojar och dessutom info om vad som kan vara problem med varje specifik hoj. Men det är förmodligen inom branschen roligare att testa något nytt för en kvarts mille, än en 30 år gammal japshoj. Men eftersom MC-Folket är en tidning som trots allt ska vara en medlemstidning, så borde det kanske vara lämpligt att vara lite föregångare med detta och sikta på vad medlemmarna köper för hojar.