Fattades minst en i baggertest

Oldbiker

New member
Läste senaste numret av MC-Folket och däribland den test som gjorts om Bagger, en Honda och en Victory var med i testen. Men min fråga blir omgående hur kommer det sig att inte Harley-Davidson Street Glide var med i testen. Det är ju faktiskt den modell av bagger som funnits längst och definitivt en modell som skulle ha varit med i en test, i varje fall om den skulle ha an ambition om att vara en baggertest. Nu vet jag att det kan vara olika faktorer som gör att en eller annan modell inte kommer med, men i detta fall hade det varit klart motiverat.
 

gundj

New member
Ska MC-Folket verkligen ägna sig åt MC-tester?
Särskilt undrande är jag då det oftast är tester av precis de modeller som i stort sett samtidigt testas av alla
kommersiella tidningarna inom och utom rikets gränser.

Jag har tidigare argumenterat för att ska något testas så ska det vara modeller som andra tidningar bortser från.
Prisvärda instegshojar, bra begagnade som passar in i körkortsutbildningens krav osv osv.

Vad jag gillar är beskrivningar av bra resmål, MC-aktiviteter och annat som de kommersiella krafterna utelämnar.
 

Oldbiker

New member
Ska MC-Folket verkligen ägna sig åt MC-tester?
Särskilt undrande är jag då det oftast är tester av precis de modeller som i stort sett samtidigt testas av alla
kommersiella tidningarna inom och utom rikets gränser.

Jag har tidigare argumenterat för att ska något testas så ska det vara modeller som andra tidningar bortser från.
Prisvärda instegshojar, bra begagnade som passar in i körkortsutbildningens krav osv osv.

Vad jag gillar är beskrivningar av bra resmål, MC-aktiviteter och annat som de kommersiella krafterna utelämnar.

Precis som du skriver så skulle det vara betydligt fler tester av begagnade hojar av alla kategorier. De som köper en Bagger har med största säkerhet åkt hoj några år och är väldigt övertygade om vad de ska ha för hoj. Vilken av Honda, Victory eller Harley som är bäst är intressant för ett väldigt fåtal. De som väljer Honda, skulle aldrig för sitt liv ens till på någon av amerikanerna. Victorys målgrupp är de som tidigare åkt på en stor japansk customhoj, de kommer att plocka väldigt få kunder från Harley, den som trots allt gör det riskerar att bli utesluten i församlingen.
Om det säljs 7000 nya hojar i Sverige på ett år är jag övertygad om att det görs affär på minst fem gånger så många begagnade. Det är dessutom väldigt sällsynt att någon som aldrig kört hoj tidigare går och köper en ny.
Det behövs som du noterar betydligt fler tester och tips om begagnade hojar och dessutom info om vad som kan vara problem med varje specifik hoj. Men det är förmodligen inom branschen roligare att testa något nytt för en kvarts mille, än en 30 år gammal japshoj. Men eftersom MC-Folket är en tidning som trots allt ska vara en medlemstidning, så borde det kanske vara lämpligt att vara lite föregångare med detta och sikta på vad medlemmarna köper för hojar.
 

Bighoj

New member
Visst läste jag testen,men tog den/de flesta andra tester med en stor nypa salt p g a att testen enbart visade vad 2 pers tyckte.Skulle nog hellre se någon test av bra instegshojar för nyblivna mc vänner.Nyhojstester finns det så gott om i andra tidningar så helst skulle jag sluppit tester över huvud taget.
 

Oldbiker

New member
Skulle nog hellre se någon test av bra instegshojar för nyblivna mc vänner.Nyhojstester finns det så gott om i andra tidningar så helst skulle jag sluppit tester över huvud taget.

Vad som behövs är tips om instegshojar, precis som Bighoj föredömligt påpekar. Det finns visserligen en ruta med det i den informationstidning som gick ut i våras om att ta MC-kort. Men det handlade om nya hojar och inte några som ungdomar har någon som helst möjlighet att köpa och än mindre försäkra. Dessa tips ska självklart finnas kvar, men är tanken att vi ska bli fler och då främst ungdomar, så måste det finnas något som ungdomarna har glädje och nytta av. Det är inte alla som har föräldrar som snyter up 70-80 tusenlappar till en ny hoj.

Även de som är lite äldre kan ha stor nytta av att få tips om olika begagnade hojar, vilka brister och förtjänster de alla har.
Detta är nu något som vi alla har nytta av, eftersom det underlättar för nya hojåkare och det är fler vi behöver bli, inte färre.
 

Sälen

New member
Ska MC-Folket verkligen ägna sig åt MC-tester?
Särskilt undrande är jag då det oftast är tester av precis de modeller som i stort sett samtidigt testas av alla
kommersiella tidningarna inom och utom rikets gränser.

Jag har tidigare argumenterat för att ska något testas så ska det vara modeller som andra tidningar bortser från.
Prisvärda instegshojar, bra begagnade som passar in i körkortsutbildningens krav osv osv.

Vad jag gillar är beskrivningar av bra resmål, MC-aktiviteter och annat som de kommersiella krafterna utelämnar.

Du menar som BMW R 1200GS (Adventure) Som det skrivs om i varje nummer av varje MC-tidning, och som vinner ett nytt "äventyrstest" och höjs till skyarna i varje nummer. Vi som inte letar hoj i den prisklassen är trött på detta fjäsk för "den perfekta" BMW 1200GS.

Håller helt med om att jag vill se mer instegshojar, begagnattester, körkortstips och annat nyttigt för de av oss som lever i en värld där man inte har 170 000 kronor att lägga på en motorcykel.
 

ThompaB

New member
Jag håller med i det ni skriver och röstar för fortsatta tester av hojar, både nytt och begagnat ur hela segmentet från billiga till lite dyrare maskiner. Det jag tycker är viktigt att ta upp är försäkringsfrågan och inte bara köppriset för en hoj. Visa gärna kalkyler vad ett totalägande slaget på ex ett till tre år kan innebära för plånboken.
 

Sälen

New member
På tal om Försäkringar vid varje test så anges försäkringskostnaden för 30+ och 50+ i två olika zoner för att få en någorlunda bild av vad försäkringen går på om läsaren skulle gå i köptankar. Det finns ju läsare som inte ännu kan sälla sig till sällskapet "30+" än, och även om det är osannolikt att många av oss skulle ha råd att försäkra en ny motorcykel så hade det varit intressant att läsa vad försäkringen skulle gå på för oss. Om inte annat så för att e hur mycket vi skulle spara på att vänta ett par år och så skillnaden tydliggörs.
 
Top