Får motorcykeln plats i ett genomreglerat trafiksystem?

CB_Tobbe

New member
Vissa delar av förarlös konceptet är inte så dömt. Tänk att kunna koppla på systemet på motorvägen Göteborg o Malmö och pyssla med kundkontakter eller något annat. För att sedan ta över och köramutvilad på småvägarna i Skåne.
 

challe

Member
Vad händer föresten när en vanlig bil är inblandad i en olycka med en förarlös? Kommer den vanliga bilens förare att automatiskt anses som vållande?

Med tanke på hur svårt det är att få rätt mot uppgifter i andra datasystem kan man väl utgå ifrån att den förarlösa bilens dator kommer att anses vara ofelbar såvida inte andra direkta bevis finnes. Det är ju inte helt ovanligt att sådana saknas.
 

HkanB

New member
Vissa delar av förarlös konceptet är inte så dömt. Tänk att kunna koppla på systemet på motorvägen Göteborg o Malmö och pyssla med kundkontakter eller något annat. För att sedan ta över och köramutvilad på småvägarna i Skåne.

Eller att upptäcka att man när man "vaknar till" inte är på väg dit man tänkt sig för att navigationsdatan är felaktig eller pga. en enkel felstavning som missats i granskningen.....

Du sköna nya värld...
 

Hampe

Skriver massor!
Kan det bli så bra att systemet ser oss motorcyklister bättre än dagens bilförare?:victorious:

Vad händer föresten när en vanlig bil är inblandad i en olycka med en förarlös? Kommer den vanliga bilens förare att automatiskt anses som vållande?

Ja, dessa frågor riskerar vi att få svar på snabbare än man kunde önska.
Följande quote kommer från en annan tråd;

Och det är endast början. Idag så jag pressclip att Volvo XC90 har fått autobroms om den har mötande trafik vid vänster sväng. Sanslöst bra! Alla dessa nya grejor ger nya perspektiv på mycket, och det är frivilligt och det finns On och Off knapper på det mesta

Jag måste ifrågasätta ovanstående:
Är det bättre bilar vi behöver, eller är det bättre bilförare?

Ger en ökad grad av automatisering i bilen oss också säkrare bilförare?
Eller är det tvärtom? ...å vem forskar på just det?

Klarar Volvos korsningskollare av att detektera alla motorcyklar?
I alla vinklar, avstånd och förhållanden?

Var någonstans i korsningen väljer den att stoppa fordonet när den upptäcker faran?


Tjutande backradar var något som för bara 5 år sedan marknadsfördes som säkerhetsdetalj.
Gav den ökad säkerhet?
Eller gjorde den att folk slutade jobba sig med att vrida på skallen...?
Parkeringskadorna och antalet incidenter med fotgängare på parkeringar ökade i vart fall.

Vad kommer en korsningskollare att göra med bilisters uppmärksamhet?

...och den skall vara urkopplingsbar?
Man häpnar!
Jag ser ett ökat antal korsningsolyckor - inte bara tack vare att det nu kommer att heta:

"Oj, jag trodde den var på" utan framförallt för att man nu kan döda motorcyklister utan någon påföljd alls när det alltför välkända
"Oj, jag såg inte motorcykeln" kommer att ersättas av ett "Hoppsan, systemet såg inte motorcykeln".

För vems är felet? Vem skall man lagföra?


Hampe
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jag ser ett ökat antal korsningsolyckor - inte bara tack vare att det nu kommer att heta:

"Oj, jag trodde den var på" utan framförallt för att man nu kan döda motorcyklister utan någon påföljd alls när det alltför välkända
"Oj, jag såg inte motorcykeln" kommer att ersättas av ett "Hoppsan, systemet såg inte motorcykeln"


Vi människor är experter på att hitta något att skylla ifrån oss på när vi har gjort bort oss...vi behöver inte fler saker som vi kan skylla på, snarare färre!

Vi behöver ta mer av personligt ansvar både i trafiken och på andra områden! Det krävs inga specialutbildningar eller supermänniskor för att tagga ner och se sig för... det handlar bara om inställningen till oss själva och våra medmänniskor.

Anders.J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hampe, mf - vist väcker al ny teknologi mängder med frågor - vilket är bra.. (så man inte rivs med i en uppskov teknisk entusiasm)..

Ett ex. kan vara ABS på MC - som i ärlighetens namn hade en ganska jobbig intro tid. Det är ett antal år sedan första systemen ku köpas på några MC modeller. Ett stort antal hojåkara var väldig skeptiska, och det skrotade inte på bevis om att en race-pilot ku bromsa snabbare kortare och självfallet därmed även mera säkert UTAN ABS.

En del år senare och mängder av uppdaterade ABS system senare - har spets-teknologin med ABS nu även garnerats med teknologi så systemen anpassar sig även under bromsning i kurvor. Jag kan endast här referera till Elving uttalöan när han kom hem från ett test av första systemet hos Bosch - Vart han hade fått kämpa med överlevnadsinstikten, för att våga använda systemet - som tydligen fungerar efter hänsikten.
- Det är intressant att Folksam hade en stärk tro på sin forskning runt MC ABS, så man som första bolag gav en större rabatt till ABS hojer. Svedea följer tropp i pressmeddelande och talar om färre crasher med ABS försedda hojer, så även bolag i utland.

Vi diskuterade under resans gång om att ABS förarna sku crasha dietcKt när dom kom på en icke ABS hoj! Tydligen, blev inte fallet så. Min K1200RS årsmodel 2001 ABS går in, vid vad jag tycker är beskedlig bromskraft. Mina årsmodell 2010 BMW´s ABS system går in mycket sent, och mycket mjukare! Bromser jag på dessa hojer hårdare än på icke ABS hojer - Nä, det tycker jag inte..
Jag önskar mig en hit med nya kurv ABS´n..

GPS - stor diskussion på SMCs kansli för några år sedan. Aldrig - en sån där manick kommer ta min frihet bort, inget ska styra vart jag vill åka! det är viktigt jag kollar vart jag kör och inte på styret, etc.. Dom största motståndare kör idag ibland med två GPS på styret, och tycker det har gett dom större frihet, och dom upptäcker nya underbara vägar, delar rutter med varandra etc.. Tänk som det kan bli..

Trötthets varnings systemet i bilarna - tycker jag är ett underbart ex. på ITS.. det enda som händer är att bilen sewr när man vinglar över sidomarkeringarna på vägen - och en liten Kaffekopp tänds på display´en som ett tecken på att det kanske är dags att ta en bensträckare..

Jag satt för några veckor sidan med utvecklings och teknik cheferna från en del av dom stora MC producenter. Ett företag viste vart man var just nu med problemet runt mötes olyckor och vänstra svängande bilar. Han viste lite diagram, statistik (som matcher den problematik vi ser i Svenska djupstudier), och kom pedagogisk med olika lösningsförslag. Från vibbar i styret på hojen, varnings ljusen, etc.. Sen förstod jag plötsligt att han var hojåkare - då han konkludera att allt detta inte var särskild bra för en MC pilot.. Lösningen var istället att läge ansvaret eller tekniken över på det mötande fordon på 4 hjul.. Vi får se hur en sådan produkt tar sig ut när den kommer på marknaden.

Mötet var i övrigt som sagt dom flesta stora MC producenter med tillverkning i EU, det fanns även folk från industrin runt skyddskläder, det jag kallar akademin (universitet med forskning, och mera regelrätta forsknings institutioner), och självfallet var SMC med tillsammans med FIM & FEMA som användarna. Vi har sedan utvecklat en typ av konsortium - vart hoppet är att klara sig igenom ett EU projekt - vart syftet är att "Se in i framtiden" - dvs utveckla spjutspets teknologi för MC så olyckor kan reduceras. Forska och utveckla runt användning av detta - fördelar - nackdelar, hur ska instruktion, träning, körkorts utbildning etc. ändras / justeras. Givetvist vill ett sådant projekt komma med rekommendationer, som t. ex. ansvarsfrågor, lagstiftning etc..
Just därför är jag glad att det kommer upp frågor här asap och konkret.. Det är SMCs styrka att vi inte styrs av enstaka personer med givne åsikter - men, vi som representerar altid tar med alla relevante synpunkter som kommer in..

Det är mycket tys - tys, runt detta projekt. 150 konsortier inom trafik i EU har sökt. Endast 3 projekt kommer godkännas. Vårt konsortie har klarat oss tillsvidare, det är nu 15 i finalen, och vi är där. Mera info om detta - sen, när allt runt tystnadsplikt och så upphör..
 

Hampe

Skriver massor!
Goddamn Dansken, får inte du heller någon semester?
Jag ser att du jobbar tvåskift med dig själv - förklarar SMC på SH nattetid, och ändå här inne dagtid.

Vi skall INTE tröska ABS-debatten igen. Jag tror inte att man kan söka på bara tre bokstäver, men den som vill fördriva en regnig semesterdag kan ju skriva in "låsningsfria" i sökrutan här uppe till höger och därmed ha fullt upp ett tag.

Jag oroas av satsningen på "system".
I vart fall när dom ensidigt riktar in sig på hårdvaran - fordonet, och fullständigt utelämnar mjukvaran, själva föraren.
I Sverige saknar vi sedan decennier tillbaka någon vettig trafikinformation. Kalla det gärna propaganda om ni vill - viss propaganda är faktiskt acceptabel. Eller kanske hellre folkbildning? Vidareutbildning...?

Spotar i TV, jinglar i radio och stortavlor på stan eller längs huvudstråken. Påminnelser om do's and don'ts, information om nyheter i lagar eller trafiken - ett sätt att försöka forma trafikanterna innan dom blir... ...deformerade.
En sorts planskild dialog, där myndigheternas budskap bara är ett svar på trafikanternas brister i trafiken, vänliga puffar för att skapa en trafikmiljö med så få brister som möjligt.
Löjligt? Utdaterat? Utopiskt?
Inte fan!

Behovet är större än någonsin - av minst fyra anledningar:

1. Vi har varit utan det så länge!
All kraft har lagts på noll vision och hur man skall rädda den ena dumma bilisten från en annan ännu dummare.
Precis allt annat har lagts åt sidan.

Utomlands arbetas det ständigt med upplysning, information och påminnelser:

Tyskland
FW_Risiko_Raus.png


Schweiz
1402925992742.jpg


Österrike
1371216426170-Printsujet.jpg


Vissa dramatiskt explicita, andra subtila som kräver egen tankeverksamhet, de flesta med en språklig dubbel- eller trippeltydighet som catchy hook. Somliga riktade till en mycket smal målgrupp, andra trålar brett. Men dom rullar! Och dom gör nytta, tro inget annat. Trafikmaskinen Tyskland skulle skära ihop fullständigt om inte trafikanterna vore tillräckligt väl samdansade. Det är märkligt nog bara i Sverige som Trafikverket bestämt att upplysning inte fungerar.

2. Vi har en massa unga som kommer ut i trafiken utan att ha fått trafikundervisning i skolan. "Det skall körskolorna ta hand om."
Trist bara att så många aldrig tar något körkort. Dom kommer ut till fots, per cykel eller på någon slags moped dom kanske borde haft behörighet för som totala trafikanalfabeter. Dom kan inte koda av språket i trafiken, och dom tänker fortsätta livet på det viset. Dom har ingen ambition att skaffa körkort, och just därför kommer kanske inte "livet" bli så himla långt eftersom dom har noll förståelse för de villkor man skall umgås under.
Ok fine - deras val av liv, men dom behöver fås att förstå hur man rör sig i trafiken även utan körkort.

3. Vi har en massa äldre som bara blir äldre - ett köttberg som närmar sig sitt bäst före datum med allt långsammare och kortare steg.
Det handlar om jätteproppen orvar som ännu en gång kommer att clogga igen samhället - nu genom att dom lägligt och lämpligt för sig själva lyckats blockera frågan om en obligatorisk, periodisk hälsokontroll som villkor för fortsatt körkortsinnehav.
Dessa senila stötar kommer att behöva mycket påminnelser i trafiken att STOP betyder att man skall stanna och att det faktiskt är högertrafik vi har i landet - även om det inte var så just när dom tog körkort...

4. Vi har ett inflöde av utlandsfödda innevånare som i bästa fall tagit sitt körkort i Sverige under former vi ändå vet något om.
Men även som, så kommer man från en trafikkultur som skiljer sig från den svenska. Det gäller saker som halkkörning på vintern, vikten av bältesanvändning eller synen på barnstolar i bil. Även här behövs massa information för att skapa ett trafiksamhälle som funkar för alla trafikanter. Slipa av kanter, fylla i kunskapsluckor - fan, integrera om ni så vill. Det måste göras! I stort och i smått. På riksplan och i trafiken - annars blir det bara skit av alltihop.


När jag tog mina körkort så hette det fortfarande att det var svårt att bedöma hastighet på fordon som kom emot en, vare sig man själv körde och planerade en omkörning, eller stod stilla och skulle ut på en större väg.
Svårt.

Svårt som i krävande, alltså något man behövde träna sig på, något som tarvade extra omsorg, något som innebar en risk om man slarvade med det.

Det fortsatte att vara svårt i trafikpropagandan ytterligare två decennier ungefär, men sedan hände något.
Problemet fanns plötsligt inte längre. Eftersom det inte diskuterades eller informerades om. All trafikpropaganda försvann, alla trafikkampanjer drogs in. För dom hjälpte inte. För det hade kommit något nytt. Något mycket bättre.

Noll vision

Ett system skulle rädda allt och alla. Förarna skulle passiviseras. Systemet fixar biffen.

Därför blev det så att det inte längre var "svårt" att bedöma hastighet på annalkande fordon.
Efter något decennium med noll vision kunde man sedan se poliser uttala sig i tidningar om olyckor där man urskuldade bilister som kört ut framför motorcyklar med att det var omöjligt att bedöma hastighet på en motorcykel.

Omöjligt.

Från "svårt" = krävande/viktigt/angeläget till "omöjligt" = Ingen idé att ens försöka, på lite drygt 10 år.
Tack för den, Trafikverket. (Okay, Trafiksäkerhetsverket dårå...)


Jag ser absolut fördelen med olika system som backar upp människor.
Det som är katastrof är när man dumförklarar människor för att istället kunna ersätta dom med system.
Lägg gärna samma summor på information, vidareutbildning och propaganda som man lägger på att utveckla "system" så får vi en kalasmiljö för alla trafikanter. Ett runt och mjukt system där fler förstår sin roll i trafiken och hur dom själva påverkar andra.
Ser helheten, utan att behöva vara fångade av ett system dom inte ens förstår hur det fungerar.

Att som idag, arbeta för att utelämna den enskilt viktigaste faktorn av alla gör att ekvationen aldrig kommer att gå ut.





Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Fortsätter gärna att diskutera med själv - detta är så vansinnigt intressant och bestämmer så mycket om vår mobila framtid.
Den ser mörk ut. Redan innan det faktum att ingen verkar bry sig...



Trötthets varnings systemet i bilarna - tycker jag är ett underbart ex. på ITS.. det enda som händer är att bilen sewr när man vinglar över sidomarkeringarna på vägen - och en liten Kaffekopp tänds på display´en som ett tecken på att det kanske är dags att ta en bensträckare..

U think?
Har du provat bil med sådant i? Jag kör sedan årskiftet en Passat med denna feature. Den suger hästballe!
Jag har lagt i väg 4000 mil på lite styvt 6 månader och inte lyckats trigga funktionen en enda gång.
...och gud skall veta att jag har försökt!

Jag har suttit bra mycket längre pass bakom ratten än jag brukar, och dessutom bra mycket längre än jag borde.
Inte ett ljud.
Jag hör till dom som sticker hemifrån 04:30 för att få några bra timmars körning utan andra miffon ute, tar första mötet i S'tälje innan 9 för att slippa de värsta köerna in till stan, tuggar mig igenom tre eller fem ytterligare besök innan klockan är slagen och jag inte kan nå fler.
Då vänder jag söderut och är hemma vid 10 eller midnatt eller vad fan som helst: bara jag slipper bo på hotell.
I Stockholm...

Inte en enda gång har kaffekoppsassistenten haft något att säga på mina resor. Jag har varit så oskärpt att jag stannat för en power nap längs vägen. Senare än jag borde, bara för att jag ville leka arga leken med trötthetsvarnaren. Bra mycket senare än jag hade gjort om jag kört efter eget huvud.

Skiten fungerar inte.
Eller jo - när jag kopplat hästasläpet - då jävlar: efter 20 minuter så är jag tydligen så utmattad att jag måste stanna och dricka kaffe. Något som jag aldrig gör annars... Liite märkligt att trötthetsvarningen kommer när jag och hustrun sitter och samtalar om uppgiftsfördelningen under dagens tävling. "Jaha, blev du trött nu....?"

Å så håller det på: "Plong" 15 minuter "Plong" 15 minuter "Plong"
Ja, jag vet - man kan gå in i menyerna på bilen - infotainmentsystemet gubevars och klicka bort tramset.
Men jag gillar att låta mig äckelirriteras av kejsarens nya kläder som alla tycker är så revolutionerande bra!

Fy fan vilken jävla dynga! Som säljs som säkerhetsdetalj...? Som folk tror bidrar till trafiksäkerhet?
Som man har lagt tiotusentals timmar på att forska fram? ...och gud vet hur många miljarders evrosar dessutom?

Ärkedynga!

Volkswagens system bygger på analys av förarens rattrörelser:

Trötthetsvarnare

Långa, monotona sträckor innebär en speciell fara för föraren – den att nicka till vid ratten. Därför är nya Passat Alltrack som standard utrustad med en trötthetsvarnare. Om förarens styrningskarakteristik avviker från de vanliga, koncentrerade och lätta rattrörelserna när man kör på ett vaket och uppmärksamt sätt, ljuder en varningssignal. Via ett meddelande på kombiinstrumentet rekommenderar systemet dessutom föraren att ta en paus i situationer som denna.
http://personbilar.volkswagen.se/sv...Fassistenzsysteme~2Fmuedigkeitserkennung.html

Så något fel måste jag göra, enligt Volkswagens set-up. Vare sig jag är trött eller pigg...
Jag passar inte in i mallen (inte första gången...) rycker inte i ratten som jag borde, avviker inte på rätt sätt.

Sicket trams!

...skulle man kunna tycka. Men detta är jävligt mycket allvarligare än trams!
Detta är potentiellt livsfarligt, att introducera och promota ett "system" som skall ta hand om din trötthet.
När det inte gör det. Alls!

# Tänk om en enda förare, som vid sina sinnens fulla bruk och egna användande skulle inlett sin resa med att somna om hemma och sticka iväg 2 timmar senare, istället sätter sig i bilen - medveten om att han eller hon inte är ordentligt utvilad men litar på att trötthetsvarnaren skall säga till när det är dags sova ikapp lite?

# Tänk om en enda förare under sin långresa förlitar sig på att kaffekoppslampan skall berätta när det är dags att pausa? Men kör av vägen innan dess?

# Tänk om en enda förare med andra tillverkares optiska system lyckas hålla sig mellan de målade linjerna, men somnar ändå? Och drar in i svansen på en av Trafikverkets amatörskyltade vägarbeten?

Har då trötthetsvarnarsystemet bidragit till en säkrare trafikmiljö?
Eller är det ytterligare en sten i muren som byggs för att skilja oss från ansvaret för vår egen framfart?





Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!

Hampe

Skriver massor!
Mera autobroms:

Entusiastisk Volvohandlare skall demonstrera den nya autobromsen.


Synd bara att bilen han plockat ut saknar denna, för illustrationen tämligen angelägna feature...


Varför måste "system" och "sunt förnuft" vara rakt motsatta storheter?
...och vilket är egentligen viktigast?



Hampe
 
Last edited:

jrutgers

New member
Sunt förnuft..
Även om de hade funnits en feature som automatiskt bromsar för människor, borde man inte testa det på detta sätt.. Någonsin..
 
Top