Goddamn Dansken, får inte du heller någon semester?
Jag ser att du jobbar tvåskift med dig själv - förklarar SMC på SH nattetid, och ändå här inne dagtid.
Vi skall INTE tröska ABS-debatten igen. Jag tror inte att man kan söka på bara tre bokstäver, men den som vill fördriva en regnig semesterdag kan ju skriva in "låsningsfria" i sökrutan här uppe till höger och därmed ha fullt upp ett tag.
Jag oroas av satsningen på "system".
I vart fall när dom ensidigt riktar in sig på hårdvaran - fordonet, och fullständigt utelämnar mjukvaran, själva föraren.
I Sverige saknar vi sedan decennier tillbaka någon vettig trafikinformation. Kalla det gärna propaganda om ni vill - viss propaganda är faktiskt acceptabel. Eller kanske hellre folkbildning? Vidareutbildning...?
Spotar i TV, jinglar i radio och stortavlor på stan eller längs huvudstråken. Påminnelser om do's and don'ts, information om nyheter i lagar eller trafiken - ett sätt att försöka forma trafikanterna innan dom blir... ...deformerade.
En sorts planskild dialog, där myndigheternas budskap bara är ett svar på trafikanternas brister i trafiken, vänliga puffar för att skapa en trafikmiljö med så få brister som möjligt.
Löjligt? Utdaterat? Utopiskt?
Inte fan!
Behovet är större än någonsin - av minst fyra anledningar:
1. Vi har varit utan det så länge!
All kraft har lagts på noll vision och hur man skall rädda den ena dumma bilisten från en annan ännu dummare.
Precis allt annat har lagts åt sidan.
Utomlands arbetas det ständigt med upplysning, information och påminnelser:
Tyskland
Schweiz
Österrike
Vissa dramatiskt explicita, andra subtila som kräver egen tankeverksamhet, de flesta med en språklig dubbel- eller trippeltydighet som catchy hook. Somliga riktade till en mycket smal målgrupp, andra trålar brett. Men dom rullar! Och dom gör nytta, tro inget annat. Trafikmaskinen Tyskland skulle skära ihop fullständigt om inte trafikanterna vore tillräckligt väl samdansade. Det är märkligt nog bara i Sverige som Trafikverket bestämt att upplysning inte fungerar.
2. Vi har en massa unga som kommer ut i trafiken utan att ha fått trafikundervisning i skolan. "Det skall körskolorna ta hand om."
Trist bara att så många aldrig tar något körkort. Dom kommer ut till fots, per cykel eller på någon slags moped dom kanske borde haft behörighet för som totala trafikanalfabeter. Dom kan inte koda av språket i trafiken, och dom tänker fortsätta livet på det viset. Dom har ingen ambition att skaffa körkort, och just därför kommer kanske inte "livet" bli så himla långt eftersom dom har noll förståelse för de villkor man skall umgås under.
Ok fine - deras val av liv, men dom behöver fås att förstå hur man rör sig i trafiken även utan körkort.
3. Vi har en massa äldre som bara blir äldre - ett köttberg som närmar sig sitt bäst före datum med allt långsammare och kortare steg.
Det handlar om jätteproppen orvar som ännu en gång kommer att clogga igen samhället - nu genom att dom lägligt och lämpligt för sig själva lyckats blockera frågan om en obligatorisk, periodisk hälsokontroll som villkor för fortsatt körkortsinnehav.
Dessa senila stötar kommer att behöva mycket påminnelser i trafiken att STOP betyder att man skall stanna och att det faktiskt är högertrafik vi har i landet - även om det inte var så just när dom tog körkort...
4. Vi har ett inflöde av utlandsfödda innevånare som i bästa fall tagit sitt körkort i Sverige under former vi ändå vet något om.
Men även som, så kommer man från en trafikkultur som skiljer sig från den svenska. Det gäller saker som halkkörning på vintern, vikten av bältesanvändning eller synen på barnstolar i bil. Även här behövs massa information för att skapa ett trafiksamhälle som funkar för alla trafikanter. Slipa av kanter, fylla i kunskapsluckor - fan,
integrera om ni så vill. Det måste göras! I stort och i smått. På riksplan och i trafiken - annars blir det bara skit av alltihop.
När jag tog mina körkort så hette det fortfarande att det var svårt att bedöma hastighet på fordon som kom emot en, vare sig man själv körde och planerade en omkörning, eller stod stilla och skulle ut på en större väg.
Svårt.
Svårt som i krävande, alltså något man behövde träna sig på, något som tarvade extra omsorg, något som innebar en risk om man slarvade med det.
Det fortsatte att vara svårt i trafikpropagandan ytterligare två decennier ungefär, men sedan hände något.
Problemet fanns plötsligt inte längre. Eftersom det inte diskuterades eller informerades om. All trafikpropaganda försvann, alla trafikkampanjer drogs in. För dom hjälpte inte. För det hade kommit något nytt. Något mycket bättre.
Noll vision
Ett system skulle rädda allt och alla. Förarna skulle passiviseras. Systemet fixar biffen.
Därför blev det så att det inte längre var "svårt" att bedöma hastighet på annalkande fordon.
Efter något decennium med noll vision kunde man sedan se poliser uttala sig i tidningar om olyckor där man urskuldade bilister som kört ut framför motorcyklar med att det var
omöjligt att bedöma hastighet på en motorcykel.
Omöjligt.
Från "svårt" = krävande/viktigt/angeläget till "omöjligt" = Ingen idé att ens försöka, på lite drygt 10 år.
Tack för den, Trafikverket. (Okay, Trafiksäkerhetsverket dårå...)
Jag ser absolut fördelen med olika system som backar upp människor.
Det som är katastrof är när man dumförklarar människor för att istället kunna ersätta dom med system.
Lägg gärna samma summor på information, vidareutbildning och propaganda som man lägger på att utveckla "system" så får vi en kalasmiljö för alla trafikanter. Ett runt och mjukt system där fler förstår sin roll i trafiken och hur dom själva påverkar andra.
Ser helheten, utan att behöva vara fångade av ett system dom inte ens förstår hur det fungerar.
Att som idag, arbeta för att utelämna den enskilt viktigaste faktorn av alla gör att ekvationen aldrig kommer att gå ut.
Hampe