Får motorcykeln plats i ett genomreglerat trafiksystem?

Ove 60+

Active member
Kan det bli så bra att systemet ser oss motorcyklister bättre än dagens bilförare?:victorious:

:confused: Det kan vara så, men? Hur ser man om det är en robot som kommer på vägen eller om det är en vanlig slapp och ouppmärksam bilförare?

Att motorcyklismen ska utrotas inom överskådlig tid med hjälp av en massa storebrorsattiraljer som styr gas och broms anser jag som otroligt, men det kan bli en del knepiga frågor att hantera. Tur vi har SMC! :star:
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Frågor frågor frågor.
Delvis genererade av att ingen informerar, men främst för att ingen vill ha för mycket ljus på det som håller på att ske.
"Om vi bara får komma gång med skede ett i utvecklingen så kommer vi säkert att kunna lösa det andra allt eftersom..."


Hampe


Den stora frågan är vem som kasserar in pengarna, så där på sista raden...


Jag känner att det finns vissa likheter med det tyska systemet för vägavgift för tunga fordon.
http://www.bmvi.de//DE/VerkehrUndMo...erkehrUndLogistik/Lkw-Maut/lkw-maut_node.html

Systemet finns sedan 2006 men om jag minns rätt var det stora problem att komma igång och det försenades rätt så rejält.

Den intressanta biten är den här:
Toll Collect wurde im März 2002 als Joint Venture der Deutschen Telekom (45%iger Gesellschafteranteil), Daimler (45%; über Daimler Financial Services) und der französischen Vinci-Gruppe (10% (über die Tochter Cofiroute)) gegründet.

Systemet drivs av fristående företaget Toll Collect vilket ägs av Deutsche Telekom (ca 30% ägs av tyska staten), Daimler (börsnoterat) och Cofiroute (börs?).

Över 500 anställda arbetar bara med avgiftssystemet.
Ett visst överskott genereras säkert till tyska statskassan men tusan vet hur den sammhällsekonomiska kalkylen ser ut.
Under 2015 är det tydligen dags att se över vem som ska få driva systemet, flera stora aktörer väntar tydligen i kulisserna...


Lite samma sak känner jag med dom här elektroniska hjälpsystemen för fordon.
Allt är jättebra på pappret och det är lite som drömprodukten hjärtstartare, vem vågar säga nej!!

"-Nej tack, i vår butik / på värt företag bryr vi oss inte om kunder / anställda / besökare..."

Samma sak med hjälpsystem:
"-Men det här kommer ju rädda LIV!"
Att säga nej innebär politiskt självmord.

Det är som hela den här hysterin med ABS.
Inte tusan blir det färre olyckor med ABS om föraren, som trots allt är den som ska trycka på bromshandtaget / pedalen, har uppmärksamheten på annat håll...

Men vänta, det finns ju lösningar på det, autobroms-system...

Tilltron på tekniska lösningars undergörande kraft är skrämmande.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*

Vilka system är OK för dig?
Vilka är det inte?
Skulle du vilja ha e-Call på din motorcykel i framtiden?
Vem ska äga lagrade fordonsdata och hur ska de användas?
Ställer du dig bakom SMC.s och FEMA:s enkla påståenden:
•systemen ska vara frivilliga
•systemen ska aldrig ta kontrollen över fordonet från föraren
•systemen ska tillgodose motorcykelns specifika egenskaper
•systemen ska inte öka risker för någon trafikantgrupp
•systemen ska inte utesluta fordon som saknar ITS från att använda vägar

*klipp*

Vilka motsvarande diskussioner pågår inom BilIst-organisationer, Taxi, Transportföretag osv?
Det är ju knappast en isolerad fråga för oss hojförare...
 

Tommi

New member
Rackarns vad sexiga vi blir när vi kör runt med orangea saftblandare på våra hjälmar..

/Tommi
 
Ärligt talat tror jag inte vi har stora, om ens några möjligheter att påverka! Vi som vill tänka själva verkar vara i minoritet, alltså bestämmer majoriteten.
Majoriteten som är så aningslös och så inlindad i mjukvara att hjärnan tycks ha mjuknat. Övervakningsskandalen från bla USA, den person som vågade ta bladet från munnen och avslöja har flytt landet, men är efterlyst! Han är ju en hjälte i mina ögon. När folk får frågan om dom är "oroliga för att bli avlyssnade när dom pratar i mobilen eller använder datorn" svarar -Jag har inget att dölja! Då är det lätt att förstå att folk köper detta med total övervakning i trafiken -Det räddar ju liv!!! Vad är nästa steg ? Total övervakning i hemmet, på arbetet osv! Det räddar ju liv!
Å andra sidan är det mycket märkligt att staten tillåter försäljning av droger, ja till och med via ett eget monopol! Systembolaget! Hur många dör av alkoholrelaterade sjukdomar, olyckor mm? Om det handlar om att "rädda liv" skall det naturligtvis bli totalförbud, men då kanske folk reagerar, fredagsfyllan är ju helig? Nej ge folket lite lagom med fördummande medel så dom håller sig lugna, och kan övervakas. Jag har nog halkat iväg från ämnet nu, förlåt, men i förra veckan hörde jag att trafikvärket ( obs ej felstavat) har beslutat att landsvägsbussar skall tillåtas köra i 100 km, jag förstår inte, när det gäller annan landsvägstrafik blir vi ju itutade att "sänkt fart räddar liv och sparar miljön". Det skulle för övrigt vara intressant att få veta var SMCs medlemmar står i övervakningsfrågan. Var står SMC ? Vågar vi (och SMC) vara öppet oppositionella och obstinata eller är vi rädda för att hamna i snålblåsten som säkerhetsfientliga självmordskandidater? Var jag står är väl ganska uppenbart?
 

Hampe

Skriver massor!
Ärligt talat tror jag inte vi har stora, om ens några möjligheter att påverka! Vi som vill tänka själva verkar vara i minoritet, alltså bestämmer majoriteten.

Tyvärr - det svider verkligen att säga det, så tror jag att du har rätt.
Men det innebär inte att vi skall ge upp!

Jag ser en slags uppehållande, retirerande strid framför mig. Kanske kan vi klämma ut 8-10 bra år ytterligare ur motorcykeln jämfört med om vi bara lägger oss ner och dör. Jag tycker det är värt att slåss för! Även om alla vägvisare ser ut så här just nu:

rock-and-hard-place-300x199.jpg


Kanske, kanske, kanske hinner pendeln slå över från "människan är idiot och skall detaljstyras" till "relativ frihet" innan motorcykeln hunnits utrotas helt.
Verkligen något värt att slåss för!

...och Maria:

•systemen ska vara frivilliga
•systemen ska aldrig ta kontrollen över fordonet från föraren
•systemen ska tillgodose motorcykelns specifika egenskaper
•systemen ska inte öka risker för någon trafikantgrupp
•systemen ska inte utesluta fordon som saknar ITS från att använda vägar


SMCs 5 enkla punkter att lätta att kommunicera, och som jag är övertygad att de flesta kan ställa sig bakom. Jag önskar dig lycka till med FEMA!


Det självklara svaret på frågan om det kommer att behövas "lifesavers" i ett framtida ITS-reglerat transportsystem är självklart ett lismande
"Yes, ITS still requires bla bla bla, yada yada yada...."

Följdfrågan blir:

"Who will ever bother?"



Usch vilken pissig start på en ny vecka, ny månad, ny säsong.




Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det tillkommer ytterligare ett viktigt punkt i SMC:s lista:

* Alla data ägs av endast trafikanten själv.

Detta har tidigare inte varit en punkt som diskuteras bland hoj folket.

Men, det hade SMC extremt tydligt uppe när vi jobbade på CQRIFY projektet. Som rent bestod av två delar;
1. Ett exellent räddningssystem (eCall 2advanced) om det nu nu hade fungerad. 2. Så var det motorcyklitsernas sätt att visa myndigheterna att man inte ska bry sig om att lagstifta, eftersom det är vi själva som tar initiativ till teknologi som vi ha`- och som är samhällsnyttig. I systemet ku HOJÅKAREN OCH ENDAST DENNA kolla körd rutt och hastighet. Man ku välja om data sku sparas privat eller deletes instantly. Ett resonemang om detta på en myndighet betöd att en kommentar gav till ministern om att inte bry sig om MC - dom har själv koll på läget! Jag törs säga nu att det var så det var! Min uppfattning är att detta var med att fördröja en process i en antal år. Sedan, tror jag fortfarande på samma modell. Vi - konsumenter, ska själv styra vad vi ha - varken mera eller mindre.

ITS betsår av så mycket olika delar - och det ska vi under se om vi kan bryta i olika moment - och ta diskussioner där ifrån..
Frågorna är väldig viktiga, inför framtiden.. Och vist kan vi påverka - det har vi gjort - det gör vi idag och det gör vi även i framtiden..
 

Herr Fuggle

New member
Samma sak med hjälpsystem:
"-Men det här kommer ju rädda LIV!"
Att säga nej innebär politiskt självmord.

Det är som hela den här hysterin med ABS.
Inte tusan blir det färre olyckor med ABS om föraren, som trots allt är den som ska trycka på bromshandtaget / pedalen, har uppmärksamheten på annat håll...

Men vänta, det finns ju lösningar på det, autobroms-system...

Tilltron på tekniska lösningars undergörande kraft är skrämmande.

Men när en majoritet av motorcyklisterna vant sig vid ABS och inte kan bromsa utan antingen att låsa eller inte bromsa tillräckligt så kommer motorcyklar utan ABS att anses livsfarliga!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
:) tja, kanske vi kommer se att Apple köper t. ex. Tesla??

Tomtom levererar data live om läget på vägarna, hörde jag idag här på FEMAs ITS konferens - men, det finns ju redan kostnadsfritt på Google Maps kostnads fritt. Samma Google, som tester förarlösa autonoma bilar!

Vi står inför för en del nya sitsar, några hotfulla och andra väldig intressante!
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hampe, ställde frågan nånstans i tråden, om andra bryr sig om frågorna - och vist är det så - med, ganska stor kraft faktisk:

Här är vore kollegor i FIA´s sätt att kommunicera på, bl. a

[video=vimeo;82273714]http://vimeo.com/82273714[/video]

SMC är som Ni säkert vett om associerad medlem i FIA.
Denna video körde FIA´s Nordqvist på FEMA´s European Motorcyclist Conference i veckan som gick..

Jag tycker den är bra.. och den lyfter några viktiga aspekter..
 

Hampe

Skriver massor!
Lite mer bränsle för tankar i ämnet:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/tema-tjanstebil/ingen-forare-i-framtidens-bil_3349060.svd


...men det finns även andra hinder. När jag intervjuade BMW:s koncernchef Norbert Reithofer på Frankfurtsalongen i september förra året suckade han och sade:

– Vi får se hur vi går vidare med det här – för oss sitter mycket av varumärket i körglada bilar.
Så log han snett och tillade stillsamt.
– Och det blir lite svårt med en självkörande bil.


Hampe
 

Kapten Stofil

New member

När jag läser det där slår mig en tanke: vad är det för fel på tåg? Varför krångla till det hela med självkörande bilar? Det där kommer att gå åt skogen. Ju enklare desto bättre, och det där är "ju krångligare desto sämre" istället. Det kom William of Ockham på redan på 1300-talet, och det gäller än.

Sen läste jag den här:

HkanB skrev:
Den som till äventyrs tror att det är eller kommer att bli NASA-kvalisort på programmeringen skall nog läsa det här och annat som handlar om Toyota, allas vår tillverkare av favoritbilar. Vem som helst som läser det borde bli mörkrädd och den som kan mer än bara elementa om liknande tillämpningar vill nog helst inte äga en Toyota...

Jag läste den länkade rapporten - milde himmel... vilken fullständig skit Toyota har pulat ihop. :mad: :mad: :mad: Aldrig att jag köper en Toyota, och jag kommer att varna alla som står i begrepp att köpa en. Helt osannolikt dåligt. Och jag som trodde att japanskt = kvalité. Jösses.

Edit: Citerade fel på sista, rättat
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Har funderat lite på detta med förarlösa bilar ur konsument perspektiv. Hur skulle livet se ut om jag hade en sådan? Finns det något sammanhang där jag skulle kunna tänka mig att använda en sådan förutsatt att jag kan lita på tekniken? Kanske..

Om jag har en lång och mycket tråkig pendlings väg till och från arbetet så kanske det vore skönt att kunna lägga sig och sova under resan… dock inte använda tiden för obetalt övertidsarbete…
När jag väl kommer hem från den tråkiga jobb pendlingen utvilad o fräsch så orkar jag nu med en kvällstur i min gamla veteranbil eller min amatör reggade hotrod med gammaldags teknik till någon trevlig plats.

Jag och frugan ska åka till Andalusien och köra stelbens Shovelhead och Järn Sportster en vecka under den korta Jul ledigheten, då kopplar vi på släpkärran med hojarna på vår förarlösa bil och låter den sträckköra från vårt garage ända fram till parkeringsplatsen i Malaga där vi växlar till hojarna utsövda och fräscha.
Förutsättningen för att överhuvudtaget använda den förarlösa bilen till Andalusien är givetvis att vi utan restriktioner får köra våra ”Choppers” där trots gammaldags teknik, trots amatör registrerade som ny årsmodell!!

Man kan nog inte blunda för att dessa förarlösa bilar förmodligen kommer att locka en hel del konsumenter och därmed kommer att bli verklighet när/om tekniken och priset tillåter.

Det viktigaste här måste vara att dessa inte införs på bekostnad av rätten att fritt få framföra ”traditionella” fordon i trafik!

Det nya behöver inte utesluta det gamla om detta sköts på ett bra sätt!

Spridningen och förverkligandet av låg teknologiska livsstils idéer/ideal har underlättats rejält tack vare tillgången till ett högteknologiskt internet…

Förarlös bil för mig ska vara ett hjälpmedel att ge mer tid och möjligheter att utöva mitt intresse/livsstil för motorcyklar och bilar med 1900-tals teknik.

Anders.J
 

HkanB

New member
Varför "bygga" fordonståg när det redan finns riktiga tåg att bygga ut och förbättra?
Sannolikt är vägfordonslobbyn mycket starkare än rälslobbyn...det är väl den enda? rimliga? förklaringen till att redan färdig
infrastruktur underhålls undermåligt och inte byggs ut, utan istället demonteras.
För det kan väl inte var så illa att finns kaymanpengar hos somliga av våra folkvalda och verkschefer? :wink:
 

Diversion

New member
Har funderat lite på detta med förarlösa bilar ur konsument perspektiv. Hur skulle livet se ut om jag hade en sådan? Finns det något sammanhang där jag skulle kunna tänka mig att använda en sådan förutsatt att jag kan lita på tekniken? Kanske..

Om jag har en lång och mycket tråkig pendlings väg till och från arbetet så kanske det vore skönt att kunna lägga sig och sova under resan… dock inte använda tiden för obetalt övertidsarbete…
När jag väl kommer hem från den tråkiga jobb pendlingen utvilad o fräsch så orkar jag nu med en kvällstur i min gamla veteranbil eller min amatör reggade hotrod med gammaldags teknik till någon trevlig plats.

Jag och frugan ska åka till Andalusien och köra stelbens Shovelhead och Järn Sportster en vecka under den korta Jul ledigheten, då kopplar vi på släpkärran med hojarna på vår förarlösa bil och låter den sträckköra från vårt garage ända fram till parkeringsplatsen i Malaga där vi växlar till hojarna utsövda och fräscha.
Förutsättningen för att överhuvudtaget använda den förarlösa bilen till Andalusien är givetvis att vi utan restriktioner får köra våra ”Choppers” där trots gammaldags teknik, trots amatör registrerade som ny årsmodell!!

Man kan nog inte blunda för att dessa förarlösa bilar förmodligen kommer att locka en hel del konsumenter och därmed kommer att bli verklighet när/om tekniken och priset tillåter.

Det viktigaste här måste vara att dessa inte införs på bekostnad av rätten att fritt få framföra ”traditionella” fordon i trafik!

Det nya behöver inte utesluta det gamla om detta sköts på ett bra sätt!

Spridningen och förverkligandet av låg teknologiska livsstils idéer/ideal har underlättats rejält tack vare tillgången till ett högteknologiskt internet…

Förarlös bil för mig ska vara ett hjälpmedel att ge mer tid och möjligheter att utöva mitt intresse/livsstil för motorcyklar och bilar med 1900-tals teknik.

Anders.J

Hela conceptet låter befängt men är helt i led med den förlamande trygghetsnarkomani som hypomammor (hypokondrikerprettolattemammor)och andra individer ständigt försvarar. Gränserna flyttas framåt hela tiden och kommer att leda till ett sjukt samhälle, vi ser redan tendenserna i alla aspekter av livet. Någon annan eller något annat skall genomföra handling x och även ta ansvar. Vad händer föresten när en vanlig bil är inblandad i en olycka med en förarlös? Kommer den vanliga bilens förare att automatiskt anses som vållande?
 
Top