*klipp*
Frågor frågor frågor.
Delvis genererade av att ingen informerar, men främst för att ingen vill ha för mycket ljus på det som håller på att ske.
"Om vi bara får komma gång med skede ett i utvecklingen så kommer vi säkert att kunna lösa det andra allt eftersom..."
Hampe
Den stora frågan är vem som kasserar in pengarna, så där på sista raden...
Jag känner att det finns vissa likheter med det tyska systemet för vägavgift för tunga fordon.
http://www.bmvi.de//DE/VerkehrUndMo...erkehrUndLogistik/Lkw-Maut/lkw-maut_node.html
Systemet finns sedan 2006 men om jag minns rätt var det stora problem att komma igång och det försenades rätt så rejält.
Den intressanta biten är den här:
Toll Collect wurde im März 2002 als Joint Venture der Deutschen Telekom (45%iger Gesellschafteranteil), Daimler (45%; über Daimler Financial Services) und der französischen Vinci-Gruppe (10% (über die Tochter Cofiroute)) gegründet.
Systemet drivs av fristående företaget Toll Collect vilket ägs av Deutsche Telekom (ca 30% ägs av tyska staten), Daimler (börsnoterat) och Cofiroute (börs?).
Över 500 anställda arbetar bara med avgiftssystemet.
Ett visst överskott genereras säkert till tyska statskassan men tusan vet hur den sammhällsekonomiska kalkylen ser ut.
Under 2015 är det tydligen dags att se över vem som ska få driva systemet, flera stora aktörer väntar tydligen i kulisserna...
Lite samma sak känner jag med dom här elektroniska hjälpsystemen för fordon.
Allt är jättebra på pappret och det är lite som drömprodukten hjärtstartare, vem vågar säga nej!!
"-Nej tack, i vår butik / på värt företag bryr vi oss inte om kunder / anställda / besökare..."
Samma sak med hjälpsystem:
"-Men det här kommer ju rädda LIV!"
Att säga nej innebär politiskt självmord.
Det är som hela den här hysterin med ABS.
Inte tusan blir det färre olyckor med ABS om föraren, som trots allt är den som ska trycka på bromshandtaget / pedalen, har uppmärksamheten på annat håll...
Men vänta, det finns ju lösningar på det, autobroms-system...
Tilltron på tekniska lösningars undergörande kraft är skrämmande.