Färger och ryggmärken

ride free

New member
Hej alla glada.. Har en simpel fråga bara: Vi är en flock "unga" mcentusiaster som vill starta upp en vilande club igen. Men nu har vi hört att ryggmärket som vi har och som är registrerat på smc, ska godkännas av HA. Är det så? Har försökt att komma i kontakt med dom, men det är ju inte det lättaste i världen. Nån som vet?
 

GuzziKungen

New member
Hej alla glada.. Har en simpel fråga bara: Vi är en flock "unga" mcentusiaster som vill starta upp en vilande club igen. Men nu har vi hört att ryggmärket som vi har och som är registrerat på smc, ska godkännas av HA. Är det så? Har försökt att komma i kontakt med dom, men det är ju inte det lättaste i världen. Nån som vet?

Det där lät skumt , har aldrig hört talas om något liknande.
Om märket är t.e.x registrerat som ett varumärke, något som jag kan tänka mig
att HA har gjort och att erat märke skulle likna detta så skulle det kunna stöta på problem i övrigt så låter det konstigt.
Men tala gärna med någon jurist hos SMC (något man kan göra som medlem) så
får du säkert ett riktigt svar.
Ha dé
 

ride free

New member
Tack

Det där lät skumt , har aldrig hört talas om något liknande.
Om märket är t.e.x registrerat som ett varumärke, något som jag kan tänka mig
att HA har gjort och att erat märke skulle likna detta så skulle det kunna stöta på problem i övrigt så låter det konstigt.
Men tala gärna med någon jurist hos SMC (något man kan göra som medlem) så
får du säkert ett riktigt svar.
Ha dé

Tack så mycke, det ska jag göra. Tror att det handlar om färgerna, inte bilden. Men jag ska ta kontakt med juristen och då kan jag ju skriva svaret här... Ha det gott.
 
Formell juridik har inget - absolut inte ett dugg - med den här frågan att göra.
Det stämmer som ride free har hört, att det finns en informell men strikt godkännandeprocess av ryggmärken och färger för hojklubbar. Orsaken är att en del långgaffelgrupperingar sätter extremt högt symbolvärde på sina ryggmärken och färgkombinationer, i vissa fall kanske högre än på hojåkningen som sådan.
Såvitt jag vet rör det i huvudsak långgaffelklubbar (bikerklubbar) men jag vet att klubbar med blandade hojtyper också har berörts.

Förfarandet kallas allmänt Sverigemodellen och består i att ett informellt råd av bikerklubbar och -representanter och en remissrunda behandlar ansökningarna.

Läs gärna tråden HÄR.
 
Last edited:

ride free

New member
Formell juridik har inget - absolut inte ett dugg - med den här frågan att göra.
Det stämmer som ride free har hört, att det finns en informell men strikt godkännandeprocess av ryggmärken och färger för hojklubbar. Orsaken är att en del långgaffelgrupperingar sätter extremt högt symbolvärde på sina ryggmärken och färgkombinationer, i vissa fall kanske högre än på hojåkningen som sådan.
Såvitt jag vet rör det i huvudsak långgaffelklubbar (bikerklubbar) men jag vet att klubbar med blandade hojtyper också har berörts.

Förfarandet kallas allmänt Sverigemodellen och består i att ett informellt råd av bikerklubbar och -representanter och en remissrunda behandlar ansökningarna.

Läs gärna tråden HÄR.

Hej.. 1000 tack för detta. Det käns ju bra att ha rätt i bland! Har genast satt igång med den helt stora utredningen av begreppet, men "tyvärr" är det ju semestertider, men nästa vecka drar maskineriet igång igen :).. Än en gång, tack.
 

Hampe

Skriver massor!
Hej.. 1000 tack för detta. Det käns ju bra att ha rätt i bland! Har genast satt igång med den helt stora utredningen av begreppet, men "tyvärr" är det ju semestertider, men nästa vecka drar maskineriet igång igen :).. Än en gång, tack.


Lycka till!
Man skulle kunna tycka att det ligger en rätt fet motsägelse i valet av nick och din önskan att vara en del i sverigemodellen, men beslutet är självklart ditt eget...



Hampe
 
Jag förstår inte varför någon tar någon som helst notis om vad de där huliganklubbarna tycker... ?
Jag håller med dig i stort, men det går tyvärr inte att marginalisera frågan helt. Många förhållandevis anständiga långgaffelklubbar bekänner sig till bikerkulturen samtidigt som de inte har några konkreta beröringspunkter alls med de stora outlawgrupperingarna, och ofta är precis lika laglydiga som vilken touringklubb eller brukshundsklubb som helst. Samtidigt erkänner de ändå Sverigemodellen, vilket gör ämnet litet mer komplicerat än att bara beröra ett fåtal väldefinierade outlawgrupperingar.

SMC har dessvärre en tradition av att tiga ihjäl och förringa den här typen av frågor, som förvisso kanske inte känns så påtagliga i varken Mora eller Borlänge.
 
Att ett antal "anständiga" långaffelklubbar agerar nyttiga idioter i HA m.fl. tjänst gör inte det mindre angeläget att ignorera "Sverigemodellen". Snarare tvärtom!!!
Känner du till om det bland SMC:s medlemsklubbar och enskilda medlemmar finns sådana som stödjer Sverigemodellen helhjärtat, alltså sådana som du beskriver som "nyttiga idioter"? Om det finns medlemsklubbar eller enskilda medlemmar som öppet, direkt eller indirekt, stödjer någon av de etablerade outlawgrupperingarna eller deras stödorganisationer?

Om så skulle vara fallet, kan du svara på om SMC stödjer dessa klubbar eller personer i lika stor utsträckning som andra medlemsklubbar eller medlemmar?


Traditionellt och historiskt har dessa och liknande frågor varit väldigt heta potatisar för SMC riksorganisation som haft påtagligt svårt att ha någon officiell hållning, ståndpunkt eller policy i saken.
 

KonradB

New member
Hej alla glada.. Har en simpel fråga bara: Vi är en flock "unga" mcentusiaster som vill starta upp en vilande club igen. Men nu har vi hört att ryggmärket som vi har och som är registrerat på smc, ska godkännas av HA. Är det så? Har försökt att komma i kontakt med dom, men det är ju inte det lättaste i världen. Nån som vet?

kan ge et par tips. Märket måste inte likna HA´s
Använd inte ordet Sweden eller andra länder
hoppas detta kunne hjälpa.
 

Rubbe

New member
Det allra bästa är givetvis att överlåta ryggmärkesbärandet åt de kriminella grupperingarna och genom att avstå alla ryggmärken visa omvärlden att man inte på minsta sätt vill bli sammanblandad med samhällets avskum.

Med det tänket så ska vi alltså också ge upp svenska flaggan eftersom den används av extremnationalister?
Varför i så fall inte överlåta hela MC-åkandet till nämnda grupperingar? Eller sluta bära skinnkläder? Är det du som bestämmer var gränsen går?

Jag är inte särskilt insatt i ämnet (har läst länkad tråd) men jag förstår ändå när ett argument inte håller.
 
Det allra bästa är givetvis att överlåta ryggmärkesbärandet åt de kriminella grupperingarna och genom att avstå alla ryggmärken visa omvärlden att man inte på minsta sätt vill bli sammanblandad med samhällets avskum.

Det vore även hög tid att SMC strikt tar avstånd från alla mc-klubbar som framgent fortsätter att nyttja ryggmärken.
Där håller jag inte med, eftersom det är att överförenkla hela ämnet och göra det extremt lätt för sig. Ett sådant avståndstagande vore att skjuta sig själv i foten rejält, eftersom det de facto finns många fullkomligt rumsrena hojklubbar både inom och utanför SMC som valt att använda ryggmärken som identifikation. Själva ryggmärkets vara eller icke vara har rätt begränsad betydelse för en klubbs värderingar, samtidigt som det rimligen är lika befogat för en hojklubb oavsett gaffelvinkel att använda symboler och logotyper för sin identifiering som det är för bouleklubbar, skytteföreningar, ridklubbar eller fotbollsklubbar.
Det vore exempelvis en aning uppseendeväckande om SMC skulle ta avstånd från HDCS med motivet att dess medlemmar bär ryggmärken. Alternativt skulle SMC behöva detaljbeskriva exakt vilka typer av ryggmärken man skulle ta avstånd från, vilket knappast vore önskvärt.
 

jan-olovj

Active member
Marie Jag måste väl tillägga att jag är uppvuxen i en miljö där skyltad grupptillhörighet saknat varje form av värde skrev:
Du Marie du kommer kanske från en "finare" klass men jag och mycket stor del utav svenska folket tillhör arbetarklassen och vi anser oss inte vara ett simpelt folk för det. Det du skriver käns direkt kränkande.

Jan-Olov
 

Rubbe

New member
Jag måste väl tillägga att jag är uppvuxen i en miljö där skyltad grupptillhörighet saknat varje form av värde, och de flesta former av föreningar setts som någonting primitivt och intressant endast för arbetarklass och annat simpelt folk.

Du har ju verkligen inte alla variabler deklarerade, eller alla indianer i kanoten, eller alla hästar i stallet...

Hur många gånger blev du tappad i golvet som barn?

Maken till inskränkt, skygglappad, ointelligent och fullständigt aningslös människa har jag nog aldrig sett på maken. Hur överlever du dag för dag egentligen? Att ingen slagit ihjäl dig än är för mig ett mysterium, men du kanske bara vågar visa ditt rätta jag här på nätets anonymitet?

Härmed är sista ordet till dig sagt från min sida. Jag hoppas dock för din skull att du, nån gång innan du går vidare till nästa liv, kommer till nån form av insikt, det kan bara bli bättre från nu.

Peace out.
 
Man kan mycket väl göra det precis så enkelt. Ryggmärken har väl i sig inte något värde för människor utanför HuligAnkretsarna?
Syns inte = finns inte, är det så du menar?
För övrigt är det en alarmerande brist på verklighetsanknytning att tro att ryggmärken inte har något värde för människor utanför outlawgrupperingar.
Jag måste väl tillägga att jag är uppvuxen i en miljö där skyltad grupptillhörighet saknat varje form av värde
Jag tror dig inte, av den enkla anledningen att någon sådan miljö knappast existerar.
Faktum är att i grupptillhörighet har ett stort värde i precis alla miljöer och samhällsklasser, det är bara formen för själva manifestationen - skyltningen - av tillhörigheten som skiljer...
 

jan-olovj

Active member
Inte finns det någon anonymitet på nätet inte. Dessutom känner tillräckligt många här mig med både för- och efternamn. Alltså känner jag mig inte anonym, men det hindrar inte att jag är uppriktig i mina uttalanden.


Trots att du inte känner dig anonym så är det nog inte så många som känner till dig som person. Att du gilla att provocera och sticka ut hakan vet vi, men även du måste ha lite behärskning och inte kasta ur dig vad som helst. Jag anser att en del du kastar ur dig är kränkande för många av oss. Bara för att man kan vara elak så måste man inte vara det.

Jan-Olov
 

Hampe

Skriver massor!
Måste säga att jag tycker riktigt illa om inlägg som bara *poof* försvinner från ett forum.
Vare sig det handlar om klåfingrig moderering eller eftertankens kranka blekhet från skribenten själv så är det förödande för trovärdigheten - forumets eller skribentens.

Förmår man inte tänka igenom det man skriver innan man postar så får man antingen stå sitt kast eller försöka utveckla sitt resonomang.

Bara radera och låtsas som det regnar är fegt och fult!


Hur som helst - nu kanske vi kan diskutera själva frågan igen...?

Det underliga är inte att en outlawsorganisation försöker rycka åt sig initiativet och lägga sig i all möjlig skit som dom inte har ett smack med att göra.

Det märkliga är att samhället inte bara tillåter det, utan alla dessa vanliga människor som gladeligen dansar efter deras pipa och drar på sig deras märke, där yrkeskriminella har bestämt färg, utformning, radie på top- och bottomrocker, typsnitt - the works!

Jag har inget emot vare sig klubbar eller ryggmärken - var och en får väl spöka ut sig som dom själva finner bäst, men då skall det banne mig vara enligt samhällets och lagens regler; att erkänna Sverigemodellen är att erkänna att kriminella thugs äger överhöghet i motorcykelsverige och dessutom har ensam rättighet till kombinationen "MC" och "Sweden".

Är det verkligen bara jag (och möjligen "Hallandsexpressen", fast i vettigare ordalag) som tycker att detta är sjukt?


Hampe


@ Marie
Äkta "klass" behöver inte annonseras... :)
 
Top