Bara för att någon håller sig inom demokratins ramar så innebär det inte per automatik att allt de säger och gör är försvarbart.
Kanske inte försvarbart men dom har rätt att säga det och göra det så länge dom rör sig inom lagarnas ramar och inte uppmanar eller begår brott.
De mötestörningar och våld som t.ex Sverigedemokraterna ofta råkar ut för är direkta brott mot demokratin (s.k. högmålsbrott) som bör ge 6 års fängelse.
Precis som både med HA och Sverigemodellen så skiter jag i deras åsikter, men värnar deras rätt att både ha och sprida dom som dom vill.
I det sammanhanget är det kända citatet från Voltaire vårt att nämna:
"Jag avskyr dina åsikter men skulle gå i döden för din rätt att yttra dom"
I en liberal demokrati måste man ta hänsyn till minoriteter och extrema falanger vilket gör att det finns plats för populistpartier som SD, men om du inte tål att folk uttrycker sina åsikter om ett visst parti så är det nog din tillit till partiets argument som är problemet.
Självklart tål jag att folk uttrycker sina åsikter om ett visst parti, jag har gjort det själv flera gånger. Men det är mycket stor skillnad på att uttrycka en åsikt och att störa, tysta, förbjuda, vandalisera, uppmana till brott och begå brott.
Det var vad jag menade med det jag skrev, ingenting annat.
Man får naturligtvis vara anhängare av SD bäst man vill, men så länge man blundar för SD's historia och förnekar det budskap som alltid varit grundpelaren för SD's "politik" gör man sig löjlig och förhindrar en konstruktiv debatt.
Jag är varken anhängare av SD eller blundar för deras historia. Men jag blundar inte heller för riksdagspartiernas historia och dom har minst lika många lik i sina garderober som SD. Skillnaden är att dom ena har suttit vid makten och kunnat göda sin lik
De var svenska medborgare, på vilket sätt påverkas brottsrubriceringen av att dom hade en annan hudfärg?
Ja tyvärr men tanke på vilka odågor dom av allt att döma är. Vi har tillräckligt med brottslingar i Sverige och behöver inte importera.
Jag anser att det kan vara intressant vad det är för typer som är tagna eller efterlysta oavsett om dom är vita, svarta, röda, gula eller gröna
Intressant föresten att sExpressen lade grisskärt raster på bilden. Undrar vad dom är rädda för? Sanningen?