Färger och ryggmärken

Rubbe

New member
som f.ö. är ett demokratiskt parti oavsett vad man anser om deras åsikter, Rubbe
Ja, det vet jag väl. Och?

F.ö. är jag på din sida hittills i ämnet. Jag har hittills inte sett några bevis i tråden på att ryggmärken skulle vara det minsta skadligt, varken fysiskt eller psykiskt för en enda människa. :)
 

Molgan

New member
När vi nu ändå var inne på nazister och sverigedemokrater (som f.ö. är ett demokratiskt parti oavsett vad man anser om deras åsikter, Rubbe) så får man sig hela tiden till livs vad man ska tycka om dom. Att dom är "främlingsfientliga", "rasister", "hemska", "otäcka" osv. samtidigt är Vänsterpartiet som hyllar massmördare som Lenin, Stalin, Mao m.fl. som nästan får Hitler och grabbarna att framstå som korgossar så gulliga, snälla och är varmt välkomna i finrummen. Att alla åsikter i en demokrati ska få komma till tals och behandlas på lika villkor oavsett vad andra anser om dom glöms bort. Man kan inte ha demokrati ibland när det passar och bara för dom med "rätt" åsikter, utan det är antingen eller.
Bara för att någon håller sig inom demokratins ramar så innebär det inte per automatik att allt de säger och gör är försvarbart. I en liberal demokrati måste man ta hänsyn till minoriteter och extrema falanger vilket gör att det finns plats för populistpartier som SD, men om du inte tål att folk uttrycker sina åsikter om ett visst parti så är det nog din tillit till partiets argument som är problemet. Man får naturligtvis vara anhängare av SD bäst man vill, men så länge man blundar för SD's historia och förnekar det budskap som alltid varit grundpelaren för SD's "politik" gör man sig löjlig och förhindrar en konstruktiv debatt.
2. Enligt svenska media blev negrerna som begick rekordrånet i Danmark svenskar. I dansk mer objektiv media fick man reda på var dom kom ifrån (inte från sverige).
De var svenska medborgare, på vilket sätt påverkas brottsrubriceringen av att dom hade en annan hudfärg?
 

Tyrannosaurus

New member
Bara för att någon håller sig inom demokratins ramar så innebär det inte per automatik att allt de säger och gör är försvarbart.
Kanske inte försvarbart men dom har rätt att säga det och göra det så länge dom rör sig inom lagarnas ramar och inte uppmanar eller begår brott.
De mötestörningar och våld som t.ex Sverigedemokraterna ofta råkar ut för är direkta brott mot demokratin (s.k. högmålsbrott) som bör ge 6 års fängelse.
Precis som både med HA och Sverigemodellen så skiter jag i deras åsikter, men värnar deras rätt att både ha och sprida dom som dom vill.

I det sammanhanget är det kända citatet från Voltaire vårt att nämna:
"Jag avskyr dina åsikter men skulle gå i döden för din rätt att yttra dom"

I en liberal demokrati måste man ta hänsyn till minoriteter och extrema falanger vilket gör att det finns plats för populistpartier som SD, men om du inte tål att folk uttrycker sina åsikter om ett visst parti så är det nog din tillit till partiets argument som är problemet.
Självklart tål jag att folk uttrycker sina åsikter om ett visst parti, jag har gjort det själv flera gånger. Men det är mycket stor skillnad på att uttrycka en åsikt och att störa, tysta, förbjuda, vandalisera, uppmana till brott och begå brott.
Det var vad jag menade med det jag skrev, ingenting annat.

Man får naturligtvis vara anhängare av SD bäst man vill, men så länge man blundar för SD's historia och förnekar det budskap som alltid varit grundpelaren för SD's "politik" gör man sig löjlig och förhindrar en konstruktiv debatt.
Jag är varken anhängare av SD eller blundar för deras historia. Men jag blundar inte heller för riksdagspartiernas historia och dom har minst lika många lik i sina garderober som SD. Skillnaden är att dom ena har suttit vid makten och kunnat göda sin lik :rolleyes:

De var svenska medborgare, på vilket sätt påverkas brottsrubriceringen av att dom hade en annan hudfärg?
Ja tyvärr men tanke på vilka odågor dom av allt att döma är. Vi har tillräckligt med brottslingar i Sverige och behöver inte importera.
Jag anser att det kan vara intressant vad det är för typer som är tagna eller efterlysta oavsett om dom är vita, svarta, röda, gula eller gröna ;)

Intressant föresten att sExpressen lade grisskärt raster på bilden. Undrar vad dom är rädda för? Sanningen? :rolleyes:
 
Last edited:

klabbarpan

New member
Ponera att man i en klubb skapar en logga som kan tyckas påminna om den som HA eller Bambinos har och i den loggan har "MC Sweden", tex. Åby MC Sweden. Just orden MC och Sweden kan väl ses som ganska generella i sammanhanget, kan någon ha ensamrätt till dessa?
Vad händer? Kommer det några stora starka busar med påkar och hälsar på och justerar mina knäskålar?
 

Da Hood

New member
Ponera att man i en klubb skapar en logga som kan tyckas påminna om den som HA eller Bambinos har och i den loggan har "MC Sweden", tex. Åby MC Sweden. Just orden MC och Sweden kan väl ses som ganska generella i sammanhanget, kan någon ha ensamrätt till dessa?
Vad händer? Kommer det några stora starka busar med påkar och hälsar på och justerar mina knäskålar?
Humor eftersom MC Sweden finns just i Åby...

Nej de justerar inte era knäskålar.

Troligtvis kommer det först ett någorlunda artigt påpekande i det olämpliga och respektlösa i färgerna och ni blir ombedda att byta. Hjälper inte det så får ni berättat för er att ni kan få hjälp att ta av er västarna, och till sist så får ni den hjälpen av dem. Omruskade, men inte invalidiserade.

Och denna omruskning är givetvis moraliskt och på alla andra sätt fel, men vill man man bara njuta av kompisarna och hojarna så bör man inte se ut som busarna.
 
Last edited:

ride free

New member
Humor eftersom MC Sweden finns just i Åby...

Nej de justerar inte era knäskålar.

Troligtvis kommer det först ett någorlunda artigt påpekande i det olämpliga och respektlösa i färgerna och ni blir ombedda att byta. Hjälper inte det så får ni berättat för er att ni kan få hjälp att ta av er västarna, och till sist så får ni den hjälpen av dem. Omruskade, men inte invalidiserade.

Och denna omruskning är givetvis moraliskt och på alla andra sätt fel, men vill man man bara njuta av kompisarna och hojarna så bör man inte se ut som busarna.

TACK! Det var oxå det jag ville ha svar på:)...
 

HDavidson

New member
Bara för att någon håller sig inom demokratins ramar så innebär det inte per automatik att allt de säger och gör är försvarbart. I en liberal demokrati måste man ta hänsyn till minoriteter och extrema falanger vilket gör att det finns plats för populistpartier som SD, men om du inte tål att folk uttrycker sina åsikter om ett visst parti så är det nog din tillit till partiets argument som är problemet. Man får naturligtvis vara anhängare av SD bäst man vill, men så länge man blundar för SD's historia och förnekar det budskap som alltid varit grundpelaren för SD's "politik" gör man sig löjlig och förhindrar en konstruktiv debatt.

Lustigt att så många tar upp SD:s historia. Om man skall diskutera det så hur många partier hade inte nazister inom sina led på 30-40talet, men det glöms lätt.
 

jan-olovj

Active member
Lustigt att så många tar upp SD:s historia. Om man skall diskutera det så hur många partier hade inte nazister inom sina led på 30-40talet, men det glöms lätt.

Vi måste kunna glömma gammal skit och gå vidare, även om det är gammal skit och man rotar i den så luktar det.
 

Tyrannosaurus

New member
Sverigemodellen in action!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165875&highlight=coast

Ingen nyhet direkt, men frågan jag ställer mig är:

Är detta något som någon med respekt för rättssamhället vill bli förknippade med?
Som Fragger skriver på Sporthoj-forumet: "Finns det en laglig copiright på namnet kan jag förstå det.annars inte."

Om inte kan man ju fråga sig om H-A (om det nu är dom) eller vilka det rör sig om har börjat köra Supermotard? :p

Om det nu skulle vara Svenska H-A, orden "East Coast" inte är skyddat ("Supermotards" lär nog knappast vara det), märket inte liknar deras på något sätt och inget annat hjälper så föreslår jag dom går över huvudet på Svenska H-A http://www.sonnybarger.com

Skicka gärna med en bild på ryggmärket, förklara vänligt och respektfullt. Det kan hjälpa, inte säkert att han bryr sig, men då har dom iaf försökt. Sonny Barger är H-A:s absolut högsta höns och ingen medlem, prospekt eller hang-around lär gå emot om han yttrar sig.
 

Da Hood

New member
Sverigemodellen in action!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165875&highlight=coast


Ingen nyhet direkt, men frågan jag ställer mig är:


Är detta något som någon med respekt för rättssamhället vill bli förknippade med?



Hampe
Även om ECR nu är med i modellen så står där ju ingenting om att modellen agerat. Och även om de inte hade varit med så hade de säkert reagerat ändå. För sådant här hände även långt innan det fanns någon modell. Direkt klantigt av dem att inte kolla om namnet var taget. Vilket det var sedan decennier tillbaka.
 

Da Hood

New member
Som Fragger skriver på Sporthoj-forumet: "Finns det en laglig copiright på namnet kan jag förstå det.annars inte."

Om inte kan man ju fråga sig om H-A (om det nu är dom) eller vilka det rör sig om har börjat köra Supermotard? :p

Om det nu skulle vara Svenska H-A, orden "East Coast" inte är skyddat ("Supermotards" lär nog knappast vara det), märket inte liknar deras på något sätt och inget annat hjälper så föreslår jag dom går över huvudet på Svenska H-A http://www.sonnybarger.com

Skicka gärna med en bild på ryggmärket, förklara vänligt och respektfullt. Det kan hjälpa, inte säkert att han bryr sig, men då har dom iaf försökt. Sonny Barger är H-A:s absolut högsta höns och ingen medlem, prospekt eller hang-around lär gå emot om han yttrar sig.
En snabb flukt i varumärkesregistret visar att både "East Coast" och "East Coast Riders MC" är registrerade.

Och jag kan nästan garantera dig att HA inte blandat sig i detta, och Sonny skiter i vilket när han garvat färdigt. För ni tror väl ändå inte att svanska klubbnamn styrs från USA ?
 

Tyrannosaurus

New member
En snabb flukt i varumärkesregistret visar att både "East Coast" och "East Coast Riders MC" är registrerade.
Ok, dåså.

Och jag kan nästan garantera dig att HA inte blandat sig i detta, och Sonny skiter i vilket när han garvat färdigt. För ni tror väl ändå inte att svanska klubbnamn styrs från USA ?
Förmodligen, men det var inte vad jag menade. Utan om H-A av någon anledning skulle börja terra andra klubbar på tveksamma grunder så skulle det kanske tänkas att Sonny tar kontakt om man gör honom uppmärksam då han var jag förstår är väldigt mån om att namnet/varumärket hålls rent.
 

Da Hood

New member
Ok, dåså.


Förmodligen, men det var inte vad jag menade. Utan om H-A av någon anledning skulle börja terra andra klubbar på tveksamma grunder så skulle det kanske tänkas att Sonny tar kontakt om man gör honom uppmärksam då han var jag förstår är väldigt mån om att namnet/varumärket hålls rent.
HA i SVerige befattar sig inte med dessa saker så länge det inte är deras varumärke.

I övrigt så är HA ingen hierarkisk organisation. Varje chapter är självständigt och så länge inte något påverkar stora delar av klubben så styr inte USA över någon i Sverige. Och HA i USA har större problem med badwill än detta.

Och Sonny är pensionerad, fungerar säkert som rådgivare ibland, men är numera en vanlig medlem utan formell maktposition. Så "vanliga" de nu blir dvs.
 
Top