EU och tvingande ABS

Marie

Banned
F.ö. undrar jag om man inte skulle börja satsa på att få bort bullret från motorcyklar lite mer - den effektivaste metoden tror jag, om man vill göra det i praktiken och inte bara på papperet, vore att tillåta HÖGRE ljudnivåer från fabrik !

Jag vet många med mig som skulle vilja ha lite mer morr i hojen, helst lagligt. Men eftersom det skall sitta en 15 kg tung dämpare som knappt får släppa fram ett symaskinssurr (en kdejedriven hoj klarar knappt ljudkraven med motorn avstängd) så byter man hela systemet mellan besiktningarna - och då vrålar det istället :(
Till alla de som inte gillar motorcyklars förtret (och även jag som mc-förare irriterar mig på "raka rör" en vacker sommarkväll faktiskt)

/K

Att en kedjedriven hoj knappt klarar ljudkraven med avstängd motor tycker jag låter skönt. Då kanske det snart blir fler kardanmaskiner att välja på...;)
 

Klas2k

New member
...
Köp en crosshoj då, för den lär det inte bli ABS på i första taget, eller bygg ett eget bromssystem. ...
Det är ju precis det som blir problemet !!

Även "crosshojar", om dom är reggade, kommer få samma krav !!
Eller så blir det helt plötsligt 100 ggr fler oreggade hojar som vräker omkring på vanliga vägar - vilket inte är speciellt traftiksäkert !

Överlag skall krav vara teknikneutrala, i detta fallet bör man även väga in att på tex grus, lera och snö så är ABS ett stort hinder och iaf inte förbjuda urkopplingsbara ABS system.
Det räcker med att man säjer att ABS skall vara standard - sen om tillverkaren har ett urkopplingsbart system, och användaren väljer koppla ur det vissa tillfällen - det är ju fine - majoriteten, och särskilt de som åker på asfalt kommer ju inte göra det - så då funkar det som avsett och ingen behöver bryta mot lagen för att den är idiotiskt skriven...

/K
 

Klas2k

New member
Att en kedjedriven hoj knappt klarar ljudkraven med avstängd motor tycker jag låter skönt. Då kanske det snart blir fler kardanmaskiner att välja på...;)

Ja det vore iof inte fel - så länge vikten ligger under 150 kg torrt för en offroadare så :)

Tyvärr kommer nog knappt en väldämpad kardanare igenom heller med lite grövre däck :(

/K
 
Top