EU och tvingande ABS

Hampe

Skriver massor!
Men, hur kan det bli så här illa...?

Enkelt - om människor som inte vet någonting om motorcyklar lägger pepparkaksformen som ser ut som en bil över oss hojåkare så är det lätt att förstå.
Man vill ha kvantifierbara storheter och saker som man som okunnig kan verifiera till.

Att sedan gamla Vägverket Konsult, nu omdöpt till "Vectura" hafsar ihop en "utredning" som säger att ABS plötsligt minskar risken att åka(sic!) hoj med hälften är inte så himla underligt - om man bara vet att den som betalar för jobbet har uttalat att "motorcyklar skall förbjudas, men på ett sätt så att dom inte märker det"...

Nej, ansvaret faller tungt på vår egen organisation SMC som inte förmådde se de gigantiska logiska luckorna i Vecturas rapport och kritiserade den som man borde, utan ställde sig bakom den!

Ingen, absolut ingen har brytt sig om att undersöka hur mycket ABS förlänger bromsträckor på grus, innan man uttalar sig.
Fördubbling? Fyrdubbling? Tiodubbling? Ingen vet, och ingen kan förutse; därför att varje inbromsning på grus är ett nytt äventyr, och kräver en motorcyklist - inte nollor! (och ettor...)

I OHs exempel

Skulle inte FEMA / SMC / FIM / ACEM (?) kunna ta upp ett par byråkrater och EU-parlamentariker till en lång, brant, nysladdad grusnedförsbacke i t ex Värmland eller Dalarna. Visa dom lite olika bromsningar och sen erbjuda dom att åka med på hoj där ABS-en är inkopplad eller urkopplad?

gör ABS att motorcykeln i praktiken blir bromslös och fortsätter rutscha okontrollerat ned för backen med oförminskad hastighet - och dessutom berövad nödlösningen att helt enkelt bromsa omkull sig för att slippa skada andra.

Att inte erkänna att ABS har brister, och att inte i tid lyckas punktera Vecturas luftslott är två stora anledningar till att vi nu står risken att få tvingande ABS på våra cyklar. Shame on SMC och FEMA!



Hampe
 
Last edited:

DearHunter

New member
Inte bara grus, även taskig och ojämn väg ökar bromssträckorna med ABS.
Så SMC får väl stämma TrV om vägen blir för ojämn oxå.... ;)
Synd att vägarna runt bryssel inte håller norrlandstandard med räffelbildningar, tjälskador och gruslagning.

Egentligen så borde man börja mäta bromssträckor på olika vägar som håller olika standard och ta reda på fakta som kan presenteras för TrV så att vi även får en gräns för hur dålig en väg får vara sett ur ABS-broms aspekten. Det finns ju en gräns för friktionskoefficienten. Alla stirrar sig blinda på ABS ungefär som miljörörelsen på miljöskatter.

Kan bli dyrt det här för TrV och oss skattebetalare :cool:
 
Last edited:

990 Adventure

New member
vad är det som är beslutat?

Vad är det som är beslutat,eller ska det ta beslut om något.
gäller det oss eller är det i delar av Europa.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
EU-kommissionen refererar endast till en rapport från FIA och ADAC då det gäller ABS. Den är på tyska och visar att antalet dödade kan minska med 20 %. Bifogas. Den svenska rapporten från Vectura nämns överhuvudtaget inte i EU.
SMC vid ett flertal tillfällen, främst genom FEMA men även i ett eget remissvar till kommissionen, påpekat att valet av ABS eller inte bör vara konsumentens val. MC-tillverkarna har också framfört att man stegvis ska erbjuda ABS, 2015 ska 75 % av alla motorcyklar kunna fås med ABS.
FEMA har också krävt att det ska finnas en av- och påknapp, just med tanke på grusåkarna. Islands vägnät är t ex 60 % grus. SMC har talat med grusinstruktörer och informerat FEMA om resultat. Möjligheten finns inom nuvarande direktiv. FEMA har också lyft frågan att hållbarhetskrav och underhållskostnader för säkerhetssystem som ABS bör undersökas. Till sist, den attitydundersökning SMC gjorde i somras visar att 80 % kommer att köpa en motorcykel med ABS nästa gång. Marknaden efterfrågar ABS utan direktiv, på samma sätt som för bil.
 

ezzo

New member
Vilken är orsaken till att detta diskuteras tror ni?
Ni lyfter fram att abs inte är bra på grus eller ojämna vägar för att bromssträckan blir längre.. Vilket jag håller med om att så kan vara fallet.

Men vilken är orsaken till att det är bra med abs? Har ni funderat över det?
Många hävdar att de bromsar bättre utan abs. Och det är fullt möjligt att så är fallet under goda och planerade förhållanden. MEN....

De allra flesta av mc-olyckorna slutar med att mc-föraren bromsar omkull.
Detta sker pga föraren försätts i panik och reagerar då därefter..
En av reaktionerna medför att man helt utan känsla drar i bromsen för allt vad man är värd, samtidigt som man spänner armar och hänger i styret. OCH det spelar ingen roll hur mycket du tränat på att bromsa korrekt... När det är panik är det panik... Dessa reaktioner har vi med oss frön Hedenhös och längre tillbaka... Vi kan inte träna bort dem.
Men abs så skulle många av dessa situationer fortfarande uppstå.. Men omkullkörningarna pga att man bromsar omkull sig skulle bli många färre och det skulle troligtvis även spegla sig i olyckorna.. Det är ju svårt att köra en hoj som glider på backen....

Så vinsten med en lag skulle säkerligen ge resultat i statistiken.
Jag stödjer inte lagen då jag själv helst kör utan abs... Men jag skulle gärna ha det om jag själv kan välja när jag vill ha den på.
 

DearHunter

New member
Japp!

När det är panik så tar reptilhjärnan över och allt snack om ''känsla'' är på väg ut genom utblåset efter ärtsoppan när man närmar sig baken på en 740 kombi!

Testa och panikbromsa i en kurva utan abs och våt vägbana........ Tjohooooo.......
 

990 Adventure

New member
bromsa i kurva

Japp!

När det är panik så tar reptilhjärnan över och allt snack om ''känsla'' är på väg ut genom utblåset efter ärtsoppan när man närmar sig baken på en 740 kombi!

Testa och panikbromsa i en kurva utan abs och våt vägbana........ Tjohooooo.......
Hopppsan,nu är vi illa ute,ABS är inte att lita på i kurva,för om den ska gripa in i kurva så måste hsatigheten vara på gränsen till hög o med viss lutning av förklariga skäl,då kan man inte lita på ABS,
Däremot tycker jag att man inte ska underskatta ABS på grus för det går att köra riktigt aktivt med den påkopplad även på grus,handlar mycket om att bromsa hårt på gränsen,behöver inte låsa hjulen jämt är mycket körsättför ABS:en har en tröghet som gör att hålller du i så hittar hjulet greppet okej att det tar någon meter extra men det kommer fram bara man håller i,visst riktigt mycket löst grus på nysladdad väg då är det tufft,men handen på hjärtat är det inte bus o lek när vi kör på sådant underlag och då är vi aktiva och räknar kallt med att det kan bli marksynning.
På asfalt och plötsligt upptäckt fara ex en bil som av någonanledning dyker upp framför oss så är ABS bra vad vi än tror oss om.
Men ännu finns inget beslut och vi hopas SMC fortsätter göra sin röst hörd och lyfter fram alla argument för eller emot.
Märkligt förresten att reflex på gående i trafik inte är under granskning,för det inträffar fler olyckor med gångtrafikanter i mörker än mc i alla väder.:eek:
 

OH-

Member
Men hallå!

Hoppas ingen tror att jag är emot ABS. Skulle tro att många andra i tråden som är upprörda inte heller är det.

Kör själv hoj med ABS. Däremot vill jag kunna koppla ur ABS:en, min hoj är en BMW GS-modell så det går. Nån risk att man glömmer den i urkopplat läge finns knappast, varje gång man stänger av motorn går den tillbaka till normalläge (=ABS) och det krävs en lång knapptryckning direkt vid uppstart för att koppla ur den.

Oftast kör jag med ABS även på grus och kompenserar det med att köra lugnt. Men det finns lägen där all körning över cirka 5 km/h (under det är ABS urkopplat så att man kan stanna ;)) är olämplig med ABS - den skulle precis som Hampe skriver helt enkelt vägra bromsa!

Ge oss mer ABS-försedda hojar men tillåt tillfällig urkoppling!
 

Hampe

Skriver massor!
Jag tycker spontant att man borde tillåta av/på på grushojar och göra ett undantag för terränggående. I övrigt så är det bra att man inför ett krav på ABS på på gathojar ung på samma sätt som man idag har krockkudar i bilar.

Krockkuddar är inte ett tvingande lagkrav någonstans inom EU!

Anledningen till detta är att säkerheten med airbags inte är oomtvistade:
för att en airbag skall fungera som tänkt måste den som utsätts för dess effekt vara påläst i funktionen, ha rätt kroppshöjd, rätt vikt, ha säte, ryggstöd och nackstöd inställda inom mycket snäva toleranser, använda tillsatssystem (säkerhetsbälte, lagkrav) inte bära ytterkläder vid körning, inte sätta barn i framsätet - varken fram eller baklänges, etc osv mm.

I praktiken? Jo, då spelar vi alla på läpparna och förlitar oss på det antal stjärnor EuroNCAP har tilldelat bilen och fattar inte att det krävs egen förståelse för komplexa system för att vi inte själva skall skapa ett massivt stjärnfall och sitta med rumpan bar när det verkligen gäller.

Just för att en krockkudde faktiskt kan ta livet av dig i en situation du hade kunnat överleva utan krockkudde har lagstiftande myndigheter låtit det vara ett (förment) frivilligt option som man teoretiskt skulle kunna välja bort. I praktiken finns det inget val längre eftersom alla biltillverkare fyller bilarna md kuddar högt och lågt.
Är bilen tillräckligt ny omfattas bilen dessutom av ett helbilsgodkännande där man är förbjuden att plocka bort en krockkudde om bilen är specad på det viset från början.

Nej, jag är inte emot krockkuddar, men jag tycker synd om dom fommar som dörihjälsig för att dom inte har användarvillkoren klara för sig!


Sammanställningen av ADAC-rapporten var trevlig att läsa!
Mycket mer realistiskt förankrad och allsidigt belysande än Vecturas skämskuddevariant som SMC ställde sig bakom! (Som jag självklart har beställt ut och läst)

Det börjar bra:

Eine Notbremsung mit einem Motorrad ohne ABS ist immer eine Gratwanderung

En panikinbromsning med MC är alltid en balansgång



Tatsache ist jedoch:
Ein Motorrad-ABS allein stellt keine Bremswegverkürzung sicher. Auch kann es eine sichere und sturzfreie Vollbremsung während Kurvenfahrt nicht garantieren.

Sanningen är den:
Endast ABS på MC garanterar inga kortare bromssträckor. Säker inbromsning under kurvtagning är heller inte självskriven.


Trotzdem gilt:
Beherztes Bremsen mit ABS kann Anhalte - und Bremswege verkürzen und damit Unfälle vermeiden oder zumindest die Unfallfolgen lindern. Vorausset-zung dafür ist ein Bewusstsein des Fahrers über die Wirkungsweise von ABS und eine entsprechende Reaktion in der Notsituation.

Trots detta gäller:
Behärskad bromsning med ABS kan förkorta stopp- och bromssträckor och därmed bidraga till att undvika olyckor eller i vart fall minska följderna av dem. Förutsättningen för att detta skall kunna uppnås är en förare som är insatt i funktionen hos ABS-systemet och agerar därefter i en nödsituation.

Det där sista är så vackert och viktigt:
Förutsättningen för att detta skall kunna uppnås är en förare som är insatt i funktionen hos ABS-systemet och agerar därefter i en nödsituation. och precis det jag saknat i den svenska debatten: man måste fatta vad det är man håller på med, och man måste erkänna bristerna med ett system för att kunna tillgodogöra sig eventuella fördelar.

Det sägs lite halvluddigt att ABS är olämpligt i vissa fall:

Es sollte bei bestimmten Fahrzeugen (Anwendung: Gelände-, Rennfahrer) möglich sein, ABS abzuschalten. Die abgeschaltete Funktion ist in diesem Fall anzuzeigen (wie ESP bei Pkw).


Det borde (eg "skulle") vara möjligt att på vissa definierade fordonstyper: terräng- och tävlingsfordon vara möjligt att koppla bort ABS-funktionen. Den urkopplade funktionen skall då indikeras för föraren på samma sätt som urkopplad ESP-funktion indikeras för en bilförare.

Också en klockren avslutning:
Ein auf ABS abgestimmtes Fahrsicherheitstraining ist den Fahrern zu empfehlen.

En förarutbildning speciellt inriktad för ABS rekommenderas

Jag är tacksam att Vecturas pinsamhet inte används i underlagen inom EU, men det måste tryckas mycket mer på att ingen ingen ingen har gjort någon utvärdering av hur ABS fungerar på grus!

ABS på MC är tveeggat och ställer sanslöst stora krav på föraren:
kanske har vi redan någon som dött på grus på grund av ABS, redan innan den förste på asfalt är dokumenterat räddad av samma system...

Ingen vet, för ingen har brytt sig om att undersöka - det är sannerligen ingen lämplig grund att fatta tvingade beslut på!



Hampe
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
TCB Brake är en liten elektronik fri manick/banjobult som saluförs som en "anti lock wheel " produkt (90$)(finns tester på nätet att läsa). Har ingen aning om detta är en bra produkt. Vill med detta visa att det finns uppfinnare som arbetar med enkla alternativa produkter till ABS. Om TCB Brake eller andra enkla framtida lösningar visar sig vara bra alternativ till ABS så vore det mycket olyckligt om man i EU via lag har låst fast sig vid det nu kända ABS systemet som enda lagliga alternativet!

Anders.J

Tyvärr dyker sådana löjliga manicker upp då och då på dom mest skilda områden.Det finns alltid folk som vill tjäna pengar på folks rädsla och godtrogenhet. Minns ett exempel från 80 talet när man sålde nåra tabletter som stoppades i bensintanken som skulle "renovera" bilmotorn. Tyvärr så bestod tabletterna av "lödtenn" som inte var lösligt i bensin. Ett enkelt sätt att blåsa folk på några hundralappar.
 

DearHunter

New member
Finns även airbag för mc

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/images/vehicle_image018.jpg

Se gärna även följande länk om vad som är på G

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/10/343&type=HTML


I de åtgärder som man har antagit (komissionen) för att öka säkerheten fram till 2020 så verkar airbag för MC vara en av dem. Dvs det kan bli ett krav mer eller mindre även från konsumentens sida på samma sätt som ABS är idag.

I princip så är ABS ett krav idag från konsumenterna. Så även om man inte inför krav från myndighetens sida så köper folk bilar med ABS ändå.
Och visst har vi fått säkrare bilar idag genom krocktester och antalet stjärnor i NCAP. Och det är konsumenterna som ställer kravet - producenterna följer i den hårda konkurrensen.

Vi ska inte glömma att de allra flesta som kör bil är dagdrömmande vardagsvensson i en V70 som lunkar på i sin stilla takt utan att fundera så mycket över körteknik. Utvecklingen går därför mot att försöka få bort den ''mänskliga faktorn'' genom en massa teknik som kontrollerar och assisterar föraren. Du blir kanske en sämre förare och det blir inte lika roligt att köra, men vi är på väg (i stort sett) mot en säkrare trafik, säkrare fordonspark och inte minst - säkrare infrastruktur. Naturligtvis så finns det en hel del undantag och felsatsningar, men sett ur det större perspektivet så är det säkrare idag på våra vägar än det var förr. Och jag hoppas att alkolås blir ett krav även på privatbilar!

För att det inte ska bli för mycket felsatsningar sett ur vårat perspektiv så måste SMC vara aktivt, vara med i debatterna och agera. Anmälan av TrV i samband med dösolyckan pga hal asfaltsbeläggning var ett korrekt beslut.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Tyvärr dyker sådana löjliga manicker upp då och då på dom mest skilda områden.Det finns alltid folk som vill tjäna pengar på folks rädsla och godtrogenhet. Minns ett exempel från 80 talet när man sålde nåra tabletter som stoppades i bensintanken som skulle "renovera" bilmotorn. Tyvärr så bestod tabletterna av "lödtenn" som inte var lösligt i bensin. Ett enkelt sätt att blåsa folk på några hundralappar.

Jodå , jag kommer ihåg tabletterna till bensintanken , gummiremsan mot åksjuka som släpade i backen mm.
När det gäller just den här manicken så har jag bara noterat som hastigast att den diskuteras på olika amerikanska forum och att en del där har gjort broms tester med denna med olika resultat. Googla gärna och läs!
Hur som helst så kan man inte säga som jag tror det var chefen för brittiska patentverket sa i början av 1900 talet "allt är redan uppfunnet" .

Nya framtida uppfinningar behöver inte nödvändigtvis var komplicerade och dyra för att vara bra.

Anders.J
 

Mats F

New member
Anders!
Nu är du nog ute och cyklar en aning. Givetvis skall man lagstifta om målet/resultatet inte om den tekniska vägen att nå dit.
Det var just det man gjorde i fråga om 1976 års avgaskrav. Man lagstiftade då INTE om egr-ventil, utan man lagstiftade om maximala utsläppsnivåer. Det fanns de som klarade kraven utan EGR-ventil, bl.a. några modeller av Alfa-Romeo.
Problemet den gången var att man specade kraven tillsammans med en körprovcykel som Sverige och Schweiz var ensamma om i världen. Eftersom Californiens avgasprov kördes efter en annan körcykel var inte proven direkt jämförbara, med påföljd att den som ville importera en Californienbil själv fick bekosta ett avgascertifieringsprov enligt den svenska körcykeln (vilket en katrenad californienbil troligen skulle klara med bred marginal), men det hjälpte nu inte eftersom miljötalibanerna/tjänstemännen på Naturvårdsverket inte kunde VETA att californienbilen uppfyllde lagens bokstav med nivåer enligt den svenska körcykeln. Ett annat problem i sammanhanget var att för att bibehålla funktionen på en katrenad bil måste den köras på blyfri bensin, och sådan fanns inte på tappstationerna i Sverige på den tiden, varför katreningen inte kunde godkännas förrän tillgängliget av blyfri bensin var ordnad.
Så har i varje fall jag ett minne av att det låg till....

Det var ju värre än så. För katalysator var till och med förbjuden i Sverige, ända till det blev lag på att det skulle införas tvång för katalysator...
Resultatet blev att ägare fick riva av insprutning och funderande avgasrening, och montera förgasare, luftpump med mera. Resultatet blev förstås mycket högre utsläpp...
Voine,voine Dessa byråkrater!

När det gäller ABS är det ju ingen hemlighet att de flesta skulle ha glädje av det i en nödsituation, även om det finns enstaka tillfällen när föraren kan hantera det bättre...

Men, jag ser ingen anledning att EU ska in och pilla i något som ändå är på väg, det blir bara fel när de blandar sig i....
 

CB_Tobbe

New member
Det var ju värre än så. För katalysator var till och med förbjuden i Sverige, ända till det blev lag på att det skulle införas tvång för katalysator...
Resultatet blev att ägare fick riva av insprutning och funderande avgasrening, och montera förgasare, luftpump med mera. Resultatet blev förstås mycket högre utsläpp...
Voine,voine Dessa byråkrater!

När det gäller ABS är det ju ingen hemlighet att de flesta skulle ha glädje av det i en nödsituation, även om det finns enstaka tillfällen när föraren kan hantera det bättre...

Men, jag ser ingen anledning att EU ska in och pilla i något som ändå är på väg, det blir bara fel när de blandar sig i....

Det var rätt naturligt att inte tillåta kat-rening när det inte fanns blyfri bensin i Sverige (EU). Det hade blivet så att bilen hade klarat testet med god marginal för att sedan förstöra katalysatorn och bli en liten "miljöbov". Att ensidigt införa blyfri bensin var omöjligt för då hade bilsemestern till utlandet blivet komplicerad bäde tekniskt o juridiskt. Den enda möjligheten var att använda lösningar som passade för blybensin. Sedan var det många Europeiska biltillverkare som inte sålde på USA marknaden och därmed inte hade utvecklat någon teknik för styrning av katalysator rening. En väl fungerande 3 vägs kat rening kräver en lambda sond reglerad insprutning av något slag. Det var ju inget som fanns på förgasarna eller dom mekaniska K-jetronic insprutningarna. (förutom en nyare KE-jetronic typ). Däremot var Volvo och SAAB bland dom främsta på KAT-rening under 70-80 talet i Europa, eftersom dom sålde så stor andel av produktionen till USA.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Det var rätt naturligt att inte tillåta kat-rening när det inte fanns blyfri bensin i Sverige (EU). Det hade blivet så att bilen hade klarat testet med god marginal för att sedan förstöra katalysatorn och bli en liten "miljöbov". Att ensidigt införa blyfri bensin var omöjligt för då hade bilsemestern till utlandet blivet komplicerad bäde tekniskt o juridiskt. Den enda möjligheten var att använda lösningar som passade för blybensin. Sedan var det många Europeiska biltillverkare som inte sålde på USA marknaden och därmed inte hade utvecklat någon teknik för styrning av katalysator rening. En väl fungerande 3 vägs kat rening kräver en lambda sond reglerad insprutning av något slag. Det var ju inget som fanns på förgasarna eller dom mekaniska K-jetronic insprutningarna. (förutom en nyare KE-jetronic typ). Däremot var Volvo och SAAB bland dom främsta på KAT-rening under 70-80 talet i Europa, eftersom dom sålde så stor andel av produktionen till USA.

Det gick inte att regga in begagnade kat-renade från USA -76 årsmodell till
-XX årsmodell ens efter att blyfri bensin samt även katalysator krav införts här. Bla ACCS jobbade hårt under många år för att få lagen ändrad så att bilentusiaster skulle kunna importera dessa bilar för eget bruk. Nu tror jag att det går att importera dom.

Anders.J
 
Last edited:

Mats F

New member
Det var rätt naturligt att inte tillåta kat-rening när det inte fanns blyfri bensin i Sverige (EU). Det hade blivet så att bilen hade klarat testet med god marginal för att sedan förstöra katalysatorn och bli en liten "miljöbov". Att ensidigt införa blyfri bensin var omöjligt för då hade bilsemestern till utlandet blivet komplicerad bäde tekniskt o juridiskt. Den enda möjligheten var att använda lösningar som passade för blybensin. Sedan var det många Europeiska biltillverkare som inte sålde på USA marknaden och därmed inte hade utvecklat någon teknik för styrning av katalysator rening. En väl fungerande 3 vägs kat rening kräver en lambda sond reglerad insprutning av något slag. Det var ju inget som fanns på förgasarna eller dom mekaniska K-jetronic insprutningarna. (förutom en nyare KE-jetronic typ). Däremot var Volvo och SAAB bland dom främsta på KAT-rening under 70-80 talet i Europa, eftersom dom sålde så stor andel av produktionen till USA.

Jag tycker inte alls det var naturligt, då bilar med insprutning och katalysator ändå var renare och framförallt snålare än den "svenska lösningen", som innebar att förbrukningen (och utsläppen) ökade rejält, ofta upp mot 25%! Ofta sjönk effekten i motsvarande grad .
Dessutom fanns det ju blyfritt i Sverige i mitten på 80-talet, och det stiftades till och med lag om att blyfritt skulle finnas på samtliga mackar 1987.
När lagen stiftades var det fortfarande förbjudet med katalysator!

Så, alla de bilar som hade bra avgasrening var tvungen att försämras för att bli godkända. Hål i huvudet!
Och även om man nu hade lyckats släcka katalysatorn, så hade de fortfarande varit snålare och med mindre utsläpp än med den svenska lösningen.. Vill minnas att Björn Gillberg gjorde så.
Och sen var det ju bara att byta katten om den var kass och köra blyfritt.

Och, USA-import (med rena kat-bilar) var länge förbjudet. Enda chansen var att förstöra avgasreningen och ersätta med "svenskt system". Detta även under tiden när det fanns enbart blyfritt här!
Som sagt: byråkrater... *suck*
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Hypotetiska resonemang om extrema förhållanden...

Har för mig att det snackades på samma sätt när det kom ABS på bilar.
"-under vissa förhållanden (försumbart % tal) kommer ABS att FÖRLÄNGA !!!! bromssträckan!"
Stort drama och feta rubriker i kvällstidningarna.
Att det sedan FÖRKORTAR bromssträckan i mångdubbelt flera fall det är ofta lätt att missa i debatten, inte sant... :cool:

Lite som det där med Volvos automatbromssystem:
"Det funkar INTE 4 gånger av 10".
Nehej, det var ju synd, men att det FUNKAR 6 gånger av 10, räknas inte det!?!?!

Eller vajerräcken:
10 färre dödade bilister, 2 fler dödade motorcyklister = Nettovinst på 8 för samhället. Inte kul för oss i gruppen motorcyklister, men vi är ju inte direkt i majoritet...
Med den typen av resenomenag är det inte svårt för mig att förstå anledningen till att det utförs vissa "trafiksäkerhetshöjande" åtgärder som är mindre lämpade för andra typer av trafikanter. :eek:
Majoritetsbeslut är ju en grundläggande princip i varje demokrati, det kan vi väl vara överens om?
Och det där "Motorcyklisternas parti" som bara driver motorcyklisternas särintressen som enfrågeparti fick väl inte så många röster i senaste valet, eller? :p

Ok. åter till MC och ABS:
I ärlighetens namn sker (nu gissar jag) de flesta inbromsningar där ABS skulle kunna ha en hjälpande inverkan på underlag där ABS funkar hyfsat.

Precis på samma sätt som diverse effektdämpande eller strypande åtgärder kan kopplas förbi (effektbegränsning på högsta växlarna på V-strom1000 exempelvis) så kommer det alltid att finnas möjlighet att plocka bort / reducera verkan av ABS för dom som så önskar, även om tillverkare och myndigheter inte vill att vi ska kunna det.
Jämför med chiptrimning av bilar, bygga om Prius till plug-in hybrid etc.
Att det kanske är olagligt / omoraliskt / osmart, ja det är ju upp till var och en att bedöma, precis på samma sätt som hastighetsbegränsningar / bakhjulsåkande / ljuddämpare eller avsaknad av de sistnämnda.

Om ett system hjälper mig 99 gånger av 100, varför ska jag då oroa mig för att det inte hjälper mig fullt ut den där sista gången?

Om ett tekniskt system har räddat mig många gånger, kan jag inte vara nöjd med det och acceptera att jag körde över min förmåga eller kanske rent av hade hade otur den där sista gången?

Allt det här är ett tröttsamt hypotetiskt resonemang, särskilt som farten på den där grusvägen alla refererar till hela tiden troligen inte är lika hög som på asfalt och därmed bör rimligen risken att skadas allvarligt vara mindre vid just det tillfället.

Jag vet att vissa av er huvudsakligen håller till på grus, men jag sticker ut hakan och hävdar att ni tillhör en 1% klubb så rätta in er i ledet nu gossar. :D
Köp en crosshoj då, för den lär det inte bli ABS på i första taget, eller bygg ett eget bromssystem.

Visst, jag vill också kunna köpa en billig hoj som håller i evighet, men samtidigt vill jag helst fortsätta vara i helt och oskadat skick själv så att jag kan njuta av sagda hoj i samma evighet...
Moment 22, inte sant?

För egen del skiter jag fullständigt i om det blir krav på ABS eller inte, för det finns alltid en möjlighet att, om man så önskar, koppla bort tekniken och köra manuellt.
Det har ni väl alla gjort på era bilar redan nu, så som det låter i den här tråden...:eek:

/B
 

OH-

Member
................
Allt det här är ett tröttsamt hypotetiskt resonemang, särskilt som farten på den där grusvägen alla refererar till hela tiden troligen inte är lika hög som på asfalt och därmed bör rimligen risken att skadas allvarligt vara mindre vid just det tillfället.

Jag vet att vissa av er huvudsakligen håller till på grus, men jag sticker ut hakan och hävdar att ni tillhör en 1% klubb så rätta in er i ledet nu gossar. :D
Köp en crosshoj då, för den lär det inte bli ABS på i första taget, eller bygg ett eget bromssystem. ......................

Frågan är inte om ABS skall finnas på MC - det kommer det att göra oavsett regler (precis som på bilar).

Nu finns det redan, t ex på min BMW F800GS. BMW har legat mycket långt fram när det gäller ABS på MC, troligen är man världsledande. Ingen klagar på att deras mer eller mindre grusdugliga GS-maskiner har ABS, varför?

Jo, BMW har kommit fram till att det är bäst att kunna temporärt (återställs när motorn stängs av, kan inte göras under färd) stänga av ABS:en för körning i speciella situationer. Detta gäller bara GS-modellerna.

Nu föreslås alltså regler som förbjuder det bästa systemet, från dom som (enligt många) är bäst på den här tekniken. Är det vettigt?
 

Tommi

New member
Nu föreslås alltså regler som förbjuder det bästa systemet, från dom som (enligt många) är bäst på den här tekniken. Är det vettigt?

Nej det är inte ett dugg vettigt.
Självklart ska man kunna stänga av ABS på en grushoj!

/ Tommi
 

Klas2k

New member
Frågan är inte om ABS skall finnas på MC - det kommer det att göra oavsett regler (precis som på bilar).

Nu finns det redan, t ex på min BMW F800GS. BMW har legat mycket långt fram när det gäller ABS på MC, troligen är man världsledande. Ingen klagar på att deras mer eller mindre grusdugliga GS-maskiner har ABS, varför?

Jo, BMW har kommit fram till att det är bäst att kunna temporärt (återställs när motorn stängs av, kan inte göras under färd) stänga av ABS:en för körning i speciella situationer. Detta gäller bara GS-modellerna.

Nu föreslås alltså regler som förbjuder det bästa systemet, från dom som (enligt många) är bäst på den här tekniken. Är det vettigt?


Om det införs regler som gör att ABSen inte kan stängas av så betyder det bara mer olagliga motorcyklar tror jag.

Om jag skulle köpare en nyare offroad så skulle jag montera en egen brytare snabbare än blixten i sf.
Problemet då är ju att om man ändå pilar själv och ev sabbar garntier osv så kan man ju trixa lite mer - så byråkraterna gör sig själva en otjänst tror jag.

Avstängningsbar ABS måste självklart vara tillåtet - allat annat är sån total idioti så att...oh well - skulle iof inte bli förvånad - EU-byråkratin är ju som den är - dyr och dum i alldeles för många fall:(

F.ö. undrar jag om man inte skulle börja satsa på att få bort bullret från motorcyklar lite mer - den effektivaste metoden tror jag, om man vill göra det i praktiken och inte bara på papperet, vore att tillåta HÖGRE ljudnivåer från fabrik !

Jag vet många med mig som skulle vilja ha lite mer morr i hojen, helst lagligt. Men eftersom det skall sitta en 15 kg tung dämpare som knappt får släppa fram ett symaskinssurr (en kdejedriven hoj klarar knappt ljudkraven med motorn avstängd) så byter man hela systemet mellan besiktningarna - och då vrålar det istället :(
Till alla de som inte gillar motorcyklars förtret (och även jag som mc-förare irriterar mig på "raka rör" en vacker sommarkväll faktiskt)

/K
 
Top