Hampe
Skriver massor!
Men, hur kan det bli så här illa...?
Enkelt - om människor som inte vet någonting om motorcyklar lägger pepparkaksformen som ser ut som en bil över oss hojåkare så är det lätt att förstå.
Man vill ha kvantifierbara storheter och saker som man som okunnig kan verifiera till.
Att sedan gamla Vägverket Konsult, nu omdöpt till "Vectura" hafsar ihop en "utredning" som säger att ABS plötsligt minskar risken att åka(sic!) hoj med hälften är inte så himla underligt - om man bara vet att den som betalar för jobbet har uttalat att "motorcyklar skall förbjudas, men på ett sätt så att dom inte märker det"...
Nej, ansvaret faller tungt på vår egen organisation SMC som inte förmådde se de gigantiska logiska luckorna i Vecturas rapport och kritiserade den som man borde, utan ställde sig bakom den!
Ingen, absolut ingen har brytt sig om att undersöka hur mycket ABS förlänger bromsträckor på grus, innan man uttalar sig.
Fördubbling? Fyrdubbling? Tiodubbling? Ingen vet, och ingen kan förutse; därför att varje inbromsning på grus är ett nytt äventyr, och kräver en motorcyklist - inte nollor! (och ettor...)
I OHs exempel
gör ABS att motorcykeln i praktiken blir bromslös och fortsätter rutscha okontrollerat ned för backen med oförminskad hastighet - och dessutom berövad nödlösningen att helt enkelt bromsa omkull sig för att slippa skada andra.
Att inte erkänna att ABS har brister, och att inte i tid lyckas punktera Vecturas luftslott är två stora anledningar till att vi nu står risken att få tvingande ABS på våra cyklar. Shame on SMC och FEMA!
Hampe
Enkelt - om människor som inte vet någonting om motorcyklar lägger pepparkaksformen som ser ut som en bil över oss hojåkare så är det lätt att förstå.
Man vill ha kvantifierbara storheter och saker som man som okunnig kan verifiera till.
Att sedan gamla Vägverket Konsult, nu omdöpt till "Vectura" hafsar ihop en "utredning" som säger att ABS plötsligt minskar risken att åka(sic!) hoj med hälften är inte så himla underligt - om man bara vet att den som betalar för jobbet har uttalat att "motorcyklar skall förbjudas, men på ett sätt så att dom inte märker det"...
Nej, ansvaret faller tungt på vår egen organisation SMC som inte förmådde se de gigantiska logiska luckorna i Vecturas rapport och kritiserade den som man borde, utan ställde sig bakom den!
Ingen, absolut ingen har brytt sig om att undersöka hur mycket ABS förlänger bromsträckor på grus, innan man uttalar sig.
Fördubbling? Fyrdubbling? Tiodubbling? Ingen vet, och ingen kan förutse; därför att varje inbromsning på grus är ett nytt äventyr, och kräver en motorcyklist - inte nollor! (och ettor...)
I OHs exempel
Skulle inte FEMA / SMC / FIM / ACEM (?) kunna ta upp ett par byråkrater och EU-parlamentariker till en lång, brant, nysladdad grusnedförsbacke i t ex Värmland eller Dalarna. Visa dom lite olika bromsningar och sen erbjuda dom att åka med på hoj där ABS-en är inkopplad eller urkopplad?
gör ABS att motorcykeln i praktiken blir bromslös och fortsätter rutscha okontrollerat ned för backen med oförminskad hastighet - och dessutom berövad nödlösningen att helt enkelt bromsa omkull sig för att slippa skada andra.
Att inte erkänna att ABS har brister, och att inte i tid lyckas punktera Vecturas luftslott är två stora anledningar till att vi nu står risken att få tvingande ABS på våra cyklar. Shame on SMC och FEMA!
Hampe
Last edited: